Har ett Deco M5 mesh system som funkar bra, om jag på enklaste sättet ville ha in wireguard i mitt nät, hur kan jag enklast göra då?
Går det köpa in en Raspberry Pi som sitter framför mitt Deco M5 system som wireguard är installerat på eller finns det någon annan lösning som är lättare?
GPL-dumpen för TP-Link Deco M5 verkar ha Linux 3.14. Wireguard kom med Linux 5.5-ish, så kärnan i stock-mjukvaran är helt enkelt för gammal. 3.14 nådde end of life 2016, långt innan 5.5 släpptes 2020. Det är inte ovanligt med tillverkare som släpper nya produkter med ett OS som är EOL.
Det finns repon på github av privatpersoner som har portat OpenWrt till maskinen i fråga och kör varianter på senaste stabila, 23.05.3 med 5.15-kärnan. De går att hitta via OpenWrt-forumet och installationen verkar göras med något återställningsverktyg från TP-Link. Tyvärr verkar ingen ha orkat färdigställa de PR som gjorts mot riktiga OpenWrt. Jag har för dålig koll på vad man skulle få för prestanda på Wireguard på IPQ4019-processorn för att veta om det är lönt att försöka.
Dags för ny router? Jag är för lat för att lära mig ha en separat Wireguard på egen burk, så jag tycker enklaste vägen är att köra det på routern/brandväggen. Eller om man bara behöver ”klient”, direkt på datorn/telefonen.
Nej, jag har inget att rekommendera, men jag tycker att man i alla fall kan överväga att köpa något som går att uppgradera med ny mjukvara när tillverkningsledet har slutat släppa uppdateringar (vilket för nästan alla tillverkare är omedelbart när det gäller att uppgradera Linux-kärnan). Turris Omnia är tyvärr rätt gammal nu och Teklagers och OPNSense-grejer är dyra.
Köper gärna en ny router som har möjlighet att köra wireguard och klarar av mitt 250/250 fiber, och har den före mitt Deco system som går att köra i Access Point mode också.
Kommer det lira bra med en sådan lösning, och vilken router till bra pris rekommenderas?