Helgsnack: Var det sämre förr?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Var det sämre förr?

"Det var bättre förr" är något som yttras frekvent. Men är det verkligen så? Vad var egentligen sämre för?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

var ju gör lätt att bygga datorer förr, precis som nu så köptes det komponenter från online företag som ex datorbutiken, inet, komplett och byggdes ihop, företag byggde ihop åt dig om du ville oxå.

allt är eg sämre nu än innan, bara prestandan som blitt bättre, men det kostar mer oxå nu än innan vilket återigen = sämre än förr då man oftast fick nya hetare prylar för samma pris eller bara pytte lite högre prislapp.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Leveranstider var absolut sämre förr!

När jag började intressera mig för datorer så köpte man t.ex. spel genom att först gå till kiosken, köpte datormagazin som var i tabloid-format, bläddrade igenom tidningen, hittade en ÅF som sålde spelet man vill ha. Fyllde i talongen med vad man ville köpa som man postade på postlådan, sen väntade man och man väntade och så småningom fick man en paketavi och kunde cykla till lokala postkontoret, betala postförskottet och hämta ut sitt spel.

Jämfört med idag där man t.ex. i steam klickar, köper sitt spel och en stund senare så spelar man spelet, allt på SAMMA KVÄLL! Är det inte fantastiskt?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Förr när man satt och laddade ner musik till sin Winamp kunde en smått irriterad mor dyka upp och svära att man minsjäl behöver använda telefonen.

När adsl kom blev morsan chill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

allt är eg sämre nu än innan, bara prestandan som blitt bättre, men det kostar mer oxå nu än innan vilket återigen = sämre än förr då man oftast fick nya hetare prylar för samma pris eller bara pytte lite högre prislapp.

Du kan få en 1080p speldator idag för mindre pengar än en c64 eller amiga kostade en gång i tiden om man räknar om till dagens pengavärde. Skillnaden är att idag kan man köpa hur mycket prestanda som helst och då kan prislappen bli i princip hur hög som helst men du behöver inte all denna prestanda om man bara vill spela.

Så valfriheten och möjligheterna har blivit större över tid, så det var absolut sämre förr.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har varit "sur gammal gubbe" i drygt 20 år nu så allt var bättre förr

Men på riktigt... jag saknar inte tiden med modem och 0,5mbit adsl. Jag kan dock sakna vissa delar av internet från den tiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattsson69:

Förr när man satt och laddade ner musik till sin Winamp kunde en smått irriterad mor dyka upp och svära att man minsjäl behöver använda telefonen.

För att inte tala om mors åsikter när telefonräkningen kom...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

När det gäller tillgänglighet var allting sämre förr.

När det gäller personlig uppskattning av underhållning och spel var det mesta bättre förr.

Permalänk

Beror väl på vilka år som jämförs och vad man menar med bättre.
Som entusiast skulle jag säga att det blivit sämre, egen moddning för att lösa diverse problem med kylning och annat behövs inte längre vilket är tråkigt. Man bara köper sina delar och slänger ihop dem så är det klart.

Men det är väl lätt att vara kritisk när man pysslat med datorer i 25 år, entusiasmen inom en har kanske avtagit en gnutta.

Tror ändå att överflöd och lättillgänglighet inte gör saker roligare.
Minns när jag köpte min första CD-brännare för pengar jag lyckats spara ihop själv, det var julafton i ett helt år efter det, nu rycker man knappt på axlarna över en 1TB SSD.

Permalänk

Det var bättre förr. De saker som har blivit bättre så har man blivit mer kräsen.
Typ alla jag känner säger att filmutbudet på streamingtjänsterna suger, det var så mycket bättre för när man satt där med bara SVT1 och SVT2. Skillnaden förr var att när det gick en bra film på tvn så njöt man och ens kamrater såg samma film samtidigt.

Det komiska tycker jag är alla hycklare, som argumenterade så hårt emot att 3G telefoner, laptops, internet, you name it var idiotisk och de aldrig skulle använda det. Det finns liknande argument i betydligt mindre skala idag om Ai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

När det gäller tillgänglighet var allting sämre förr.

När det gäller personlig uppskattning av underhållning och spel var det mesta bättre förr.

Problemet med /tid/ är att man vänjer sig rätt snabbt vilket betyder att gränsen för vad som är bra hela tiden skjuts lite uppåt på skalan.

Permalänk
Medlem

Överklockning var bättre förr, finns liksom inget motsvarande som matchar en Celeron 300A i ett Abit BH6.

Permalänk
Medlem

Jag saknar lugnet från förr och att vi inte var så många i landet som trängdes...

Låter som jag borde flytta till Norrland?

Saknar givetvis den tidiga eran av MMORPG's där utvecklarna inte matade dig med mer och mer ganska meningslöst content en gång i sekunden för att hålla aktieägarna nöjda.

Saknar att kunna sitta en lördagskväll och dricka cuba-cola och PK'a n00bs i Tibia med min War hammer och en Scale armor, inga dailys eller annat trams som "måste" göras, bara helt spelardrivet content.

Saknar datorbyggandet från 2010 talet då man kunde köpa de vassaste utan att bli ruinerad.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Meeh ska jag vara helt ärlig är det nog bara mig själv från förr som var bättre, eller åtminstone mindre cynisk...tror ens favorit decennium i livet är det där man är minst cynisk....ofta sitt tonårs-decennium typ.
Är så blasé på det mesta som händer, släpps nuförtiden, fortsätter det så här kommer jag vara en riktigt otrevlig typ när jag blir 80+
(40 år kvar)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Brukar säga att: det var inte bättre förr; det är minnena som blir bättre med tiden!

Jag har många nostalgiska fina minnen från när man var yngre med hårdvara, internet etc. Men hade jag velat gå tillbaka till det? Absolut inte. De lägre prisklasserna idag klarar långt mer saker än många toppmoderna system för 15 år sedan.

Att gå från HDD -> SSD och ASDL till fiber har vart mina absolut största lyft.

Permalänk
Medlem

Det var definitivt sämre förr, 56K modem tiden var rent av urusel!

Fick en veckopeng på 50kr och fick betala morsan 6kr för varje förbrukad uppkopplad timme...
Fick alltid komma överens med morsan om och när jag kunde vara online för vännerna/släktingarna kunde inte ringa då för telefonen tutade upptaget... Sen när man faktiskt var uppkopplad och lirade, djupt inne i en session Ultima Online, så kunde någon lyfta på luren och såklart gick nätet ner...

Lirade CounterStrike med en ping på ca 150 som bäst (innan netcode förbättringar) och in dök en snubbe med ping 25-50, hade stött på en av de första ADSL uppkopplade personer och inte helt överraskande så dominerade denna low ping bastard alla...

Det blev så mycket bättre sen när man själv fick ADSL men fan det tog tid att övertyga morsan. Bästa övertalnings punkten var just att telefonen inte skulle tuta upptaget något mer.

Fyfan för denna tid!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du kan få en 1080p speldator idag för mindre pengar än en c64 eller amiga kostade en gång i tiden om man räknar om till dagens pengavärde. Skillnaden är att idag kan man köpa hur mycket prestanda som helst och då kan prislappen bli i princip hur hög som helst men du behöver inte all denna prestanda om man bara vill spela.

Så valfriheten och möjligheterna har blivit större över tid, så det var absolut sämre förr.

betyder bara att utvecklingen har stått stilla. man kan fortfarande spela med ett 290/X, 970/980 som är väl snart 10 år gamla, med en 2600k från 2011...

dvs en till grej som är dålig, utvecklingen har stått still.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Svarar gällande datorer då det var det som de handlade om

Ser man på alla problem som uppstod förr med IRQ konflikter o skit så är det löjligt enkelt med datorer nu iaf. Nu för tiden kan man para i princip vad som helst med vartannat, med undantag för vissa ram sorter med AMD kanske.

Vet inte hur många otaliga timmar man satt som ung och löste IRQ konflikter förr.
Och försökte göra precis allt för kunna köra vissa spel i DOS förr i tiden. (Och hur glad man blev när spelet startade tillslut :>)

Sen såklart tillgängligheten till alla saker är ju betydligt bättre nu.

Däremot var det ju roligare förr med allt gällande datorer, sätta ihop ett system och vara med i utvecklingen från början och lära sig allt utan enkelheten med internet som idag.

Permalänk
Medlem

Som sagt, att sätta ihop en (Staionär) dator från grunden har blivit mycket enklare.
Inget byglande på moderkortet, inga jobbiga PATA-diskar o feta kablar. Inget byglande av hårddiskar där man skulle välja vad som är master och slave. Inget fippel med IRQ-konflikter mm.
Och visst fan är Windows så oändligt mycket bättre nu än på Win 9X-tiden med alla förbaskade bluescreens.
RAM-minne är billigt nu också. I slutet av 90-talet var det dyrt och det gjorde att Win 98 använde swappade mot hårddisken hela tiden vilket ledde till ett extremt slött Windows.
Ja föresten, förr hade vi mekaniska diskar som också gjorde att allt var mycket slöare plus att ett otaligt antal diskar kraschade. Har inte haft en enda krasch på en SSD-disk sen 2011. Den första SSD:n fungerar också fortfarande. Har väl en 7-8 stycken o inga problem.
Nej, i stort sett allt är bättre nu.
Enda som är sämre är dom dyra grafikkorten för mellan/lägre hög-prestandakort.
-70-kort från Nvidia kostade liksom inte 10000kr+ förr. Även justerat till inflation!
Och M2-anslutningen kan vara ett helvete att ansluta Nvme-diskar till. Trångt o fippligt. Kort måste bortmonteras pga dom är i vägn och tappar skruven hela tiden!
Möjligen saknas också laggfriheten vid rörelser med gamla CRT-skärmar plus att man inte tappade bildkvalitet om man inte körde i "native-upplösning" på skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag levde "förr". Det var inte bättre teknik, kanske enklare i vissa sammanhang.

Men jag tror att om man jämför priser i dess reella penningvärde så finner man nog att mycket är dyrare idag...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Avstängd

Mycket sämre förr..

Fyfan när man installerade Windows på en HDD.. Installera ACHI, annars få Bsod vid uppstart.

Slave, Master jumpers.

Hårddisk! Fyfaaaan.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Ja tiden utan bankid fy fan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr.
Kanske inte i den utsträckningen som man kan tro, för det är sämre nu också.

Mer ≠ bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Det var bättre förr.
det är sämre nu också.

Här får du en kram!

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar att vi slipper hålla på att finjustera autoexec.bat, config.sys mm och den tillhörande konsten att klämma in så mycket som möjligt i highmem för att det som måste finnas i low ska få plats där.

Även tiden innan plug&pray där man manuellt skulle hålla på och tilldela irq'er både med byglar och kompletterande konfig i bioset, och vilka kan man lägga på samma, vilka inte.

Även en fördel att vi numera slipper skaffa separat matematikprocessor.

Och att allt fler funktioner kommit in på moderkortet, så det inte längre behövs separat nätverkskort, ljudkort, i/o-kort och i många fall inte ens grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Internet var bättre förr iallafall, en av få saker som var bättre förr.

Man var mer öppen men ändå i mindre bubblor, det var mer av en gemensamhet, det var mer fritt, mer ansvarslöst(menar detta som ett barn som inte bär ansvar) och mer oskyldigt.

Socialla media plattformar trappade upp det men slogs ner sedan av företagspolitik, payment processors som ställer krav osv.

Jag tror många saknar internet ca 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag uppskattar att vi slipper hålla på att finjustera autoexec.bat, config.sys mm och den tillhörande konsten att klämma in så mycket som möjligt i highmem för att det som måste finnas i low ska få plats där.

Även tiden innan plug&pray där man manuellt skulle hålla på och tilldela irq'er både med byglar och kompletterande konfig i bioset, och vilka kan man lägga på samma, vilka inte.

Även en fördel att vi numera slipper skaffa separat matematikprocessor.

Och att allt fler funktioner kommit in på moderkortet, så det inte längre behövs separat nätverkskort, ljudkort, i/o-kort och i många fall inte ens grafikkort.

Sånt där som var rätt kul att sitta och lista ut hur man skulle göra och pilla och experimentera.

Skrivet av Mindfighter:

Leveranstider var absolut sämre förr!

När jag började intressera mig för datorer så köpte man t.ex. spel genom att först gå till kiosken, köpte datormagazin som var i tabloid-format, bläddrade igenom tidningen, hittade en ÅF som sålde spelet man vill ha. Fyllde i talongen med vad man ville köpa som man postade på postlådan, sen väntade man och man väntade och så småningom fick man en paketavi och kunde cykla till lokala postkontoret, betala postförskottet och hämta ut sitt spel.

Jämfört med idag där man t.ex. i steam klickar, köper sitt spel och en stund senare så spelar man spelet, allt på SAMMA KVÄLL! Är det inte fantastiskt?

ELLER så åkte man till sin lokala spel butik och köpte spelet och kunde även då spela det samma kväll

ONT: Beror på hur man ser det? Överklockning var både mer givande och kul förr, nu gör program det åt dig. JAG tycker det var roligare förr på många saker.
Idag börjar allt bli en tjänst och du ska inte äga något och det är rätt dåligt. Utbuden kan modifieras och ändras så du inte hinner se klart din serie eller film, vem vet kanske händer något i ditt liv så du blir tvungen att "pausa" din serie i ett år eller två när du då kommer tillbaka kanske den inte finns kvar.
Äger du den fysiskt/digitalt lokalt så kan du se den när du vill och hur många gånger du vill och du kan pausa filmen och sätta på den igen om 25 år om du känner för det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tittar vi på hårdvaran så var det sämre förr. Jag tror ingen längtar tillbaka till Windows 95 och 14.4 modem.... Bara tanken att fippla med ett 30-tal disketter för att installera OS'et får en att rysa
Internet var dock bättre. Det var nybyggaranda, folk var trevliga mot varandra och hjälptes åt så gott det gick. Jag har fortfarande kompisar från slutet av 90-talet som jag träffade på diverse portaler. Det var en kul tid!

/ B

Permalänk
Medlem

Disketter, HDD och långsamt nätverk var mycket sämre.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

När man funderar på om det var bättre eller sämre förr så är det många som bara tittar på dem externa faktorerna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?