Felsöka Kassetband maskinskada, sida 1 spelar långsamt, sida 2 inte alls

Permalänk

Felsöka Kassetband maskinskada, sida 1 spelar långsamt, sida 2 inte alls

Jag lyssnade på ett minst sagt värdefullt gammalt ljudkassettband från 80 talet härmodan,
en 100 % kopia av denna upplaga https://www.tradera.com/item/113802/627299567/tin-tin-kassett...
så att ni kan se vad det är för typ av mekanik i mitt band

Jag inleder med att sätta in sida 2 i kassettradion av misstag som man ju gjort i alla tider, trycker play
(sida två spelar upp för sista gången?) konstaterar fel sida och vände på bandet och spolade sedan tillbaka det till början av sidan 1 för att inte småspola & slita på bandet, det tog ganska långt tid så jag misstänker att gamla band inte får spola långt med facit i hand, för när jag sedan trycker på play knappen sker det fatala misstaget

Ett hackande k-pistljud uppstår och det går inte att trycka ner playknappen helt, den åker tillbaka upp, när det till slut kommer ljud går kapten Haddocks röst på nedåttjack, bandet spelar långsammare med andra ord orkar inte driva för efter nån minut trycker bandet på stoppknappen.

Vid felsökning noteras att sida 2 där jag började innan tillbakaspolningen av sidan 1 inte snurrar alls utan det är bara tyst, vi är dock övertygade om att detta inte är en fråga om en avmagnetisering av sida 2, det är heller inte trassel på bandet, utan allt pekar på ett maskinfel där nåt stag måste ha brustit inne i bandet

Och nu kommer vi att öppna skalet på bandet med ett rakblad för att kolla hur det ser ut
och sedan försöka limma igen det, men innan dess vill jag ha er expertis, har ni motfrågor till mig så att ni
kan ställa en diagnos på vad som kan? har skett i bandet

Sammanfattningsvis, sida 1 låter extremt doft & burkigt, förvrängt & långsamt, sida 2 strejkar helt.
Det måste!!!! gå att laga eller så får jag begå harakiri.

Permalänk
Rekordmedlem

På beskrivningen låter det mer som om det är fel på bandspelaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jupp. Massa drev/mekanik och remmar i gamla bandare. Hade börjat med att rengöra och smörja upp det förstnämnda ytterst sparsamt med silikonfett, samt kolla skick på de senare, så de inte är torra, spruckna, eller plastiskt deformerade.

Man kan ju köra blyertspennetricket på bandet också, och känna så det går rimligt lätt att mata åt båda hållen för att vara på säkra sidan med det också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Drivremmar i spelaren är garanterat i dåligt skick och behöver bytas. Utöver att den behöver rengöras och smörjas upp.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla med pekfingret om du kan snurra fram bandet i kassetten, det ska gå någorlunda lätt. Det KAN vara så att bandet hamnat snett bakom nån s.k "guiderulle" av plast inuti kassetten och isåfall går det knappt snurra fram bandet med fingret och bandet blir veckat, permanent skada. Då går det oftast pillra isär och lägga tillrätta bandet eller flytta över det till ett annat kassetthölje.

Det mer troliga är att det är tryckrullen i bandspelaren som blivit rund. De där är av gummi och hårdnar med tiden, blir runda över midjan -som en ost, så bandet åker i sicksack över tonhuvudet, blir i vissa fall svårt för kapstanaxeln att ge grepp, så det kan slira och går därför svajigt i för låg fart. Det här gör också att bandet blir veckat i sidorna och låter illa, permanent skada. Åtgärden där är att byta tryckrulle.

Ytterligare en möjlighet är att en eller flera drivremmar i bandspelaren (brukar vara minst en bred och 0-3 tunna) blivit dåliga av ålder, det är samma som med tryckrullen, de torkar. Då det också ligger spänn på dom så blir de med tiden slappa/sladdriga och orkar inte riktigt överföra kraft från motorn till mekaniken.

Det finns mer... i vissa lite dyrare bandare är det en slirkoppling som via lite klurig mekanik med solenoider och styrpinnar hissar upp tonhuvudet mot kassetten och om det där är slitet eller snett, så bryggan hakar i själva kassetthöljet kan det smattra pga det kuggar över. Det ger sällan nån skada, ovanligt att bryggan hamnar ur läge, men om den gör det behöver den justeras tillbaka.

Jag avråder från att försöka "smörja", det bör man inte göra utan att veta vad exakt det är man ger sig på.

Permalänk
Medlem

Angående kassetten: visst kan man öppna, men den här typen av kassetter är sällan lätta att skruva/limma ihop på ett bra sätt. Offra ett annat inspelningsbart band, där kassetten går att öppna med skruvar och flytta över bandet till den. Är själva utseendet på kassetten viktigt, av sentimentala skäl eller whatever, så är det ju visserligen ingen rolig lösning.

Inte heller helt ovanligt att kudden som ligger under bandet blivit sämre och tappat schvunget, kan ge klart sämre ljud. Verkar inte vara det i just detta fallet antar jag. Som andra sagt, spelaren kanske inte är toppen längre, men även bandet i kassetten kan snurra med mer motstånd pga ålder, slitning eller felaktigt läge.

Jag köpte, till barnen, en helt ny bandspelare från Sony för några år sedan, inte billigaste skräpet, och den hade som helt ny problem att spela en del av mina gamla band, de gick för tungt. Min 30, eöh, snart 40, år gamla Technics klarar dock fortfarande band utan problem. Kanske har kättingar istället för remmar, vem vet...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo, jag tycker TS ska ta ett vanligt inspelningsbart band som kan offras och testa själva spelaren med och se till att den fungerar bra. Tex när jag skulle använda min gamla BiC T2 för ett antal år sen hade drivremmen en konsistens som mer linkande chokladsås än gummi

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag glömde skriva, att vi har testat andra tintinband i kassettradion sedan olyckan, och samtliga funkar! vi har även prövat Castafiore i 2 stycken freestyles och samma fel uppträder i dessa på detta band endast, så det är bandet som är skadat, så ni måste tänka om är jag rädd, hoppas ni har fler ideer.

Skrivet av kaput:

Jupp. Massa drev/mekanik och remmar i gamla bandare. Hade börjat med att rengöra och smörja upp det förstnämnda ytterst sparsamt med silikonfett, samt kolla skick på de senare, så de inte är torra, spruckna, eller plastiskt deformerade.

Man kan ju köra blyertspennetricket på bandet också, och känna så det går rimligt lätt att mata åt båda hållen för att vara på säkra sidan med det också.

Finns det någon video på detta trick? (Carl Einar Häckner matar ett band)

Skrivet av Alphahanne:

Drivremmar i spelaren är garanterat i dåligt skick och behöver bytas. Utöver att den behöver rengöras och smörjas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Finns det någon video på detta trick? (Carl Einar Häckner matar ett band)

Som jag skrev lite längre upp, börja med att försöka snurra fram bandet med pekfingret, känn om det går lätt eller verkar sitta fast/gå trögt. Det ska gå någorlunda lätt.

Pennknepet är att istället för att använda fingret stoppa in en penna i ett av hålen på kassettens bredsidor och snurra fram bandet med, liksom manuell snabbspolning, men alltså bara för att känna litegranna om det verkar snurra som det ska.

När du tar isär kassetten ser det ut som på bild 3 här
https://www.wikihow.com/Fix-a-Cassette-Tape
och kolla då särskilt ifall bandet löper bredvid guiderna (små hjul nederst i hörnen på den bilden).
Sämre kassetter har inga hjul, där är det plastpiggar, men även där kan bandet ta fel väg nånstans kring dem, t.ex trasslat sig in bakom eller nån pigg har gått av.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Som jag skrev lite längre upp, börja med att försöka snurra fram bandet med pekfingret, känn om det går lätt eller verkar sitta fast/gå trögt. Det ska gå någorlunda lätt.

Pennknepet är att istället för att använda fingret stoppa in en penna i ett av hålen på kassettens bredsidor och snurra fram bandet med, liksom manuell snabbspolning, men alltså bara för att känna litegranna om det verkar snurra som det ska.

När du tar isär kassetten ser det ut som på bild 3 här
https://www.wikihow.com/Fix-a-Cassette-Tape
och kolla då särskilt ifall bandet löper bredvid guiderna (små hjul nederst i hörnen på den bilden).
Sämre kassetter har inga hjul, där är det plastpiggar, men även där kan bandet ta fel väg nånstans kring dem, t.ex trasslat sig in bakom eller nån pigg har gått av.

Tack, den guiden tar vi med oss, jag återkommer när vi har öppnat bandet

Skrivet av SAFA:

Jo, jag tycker TS ska ta ett vanligt inspelningsbart band som kan offras och testa själva spelaren med och se till att den fungerar bra. Tex när jag skulle använda min gamla BiC T2 för ett antal år sen hade drivremmen en konsistens som mer linkande chokladsås än gummi

Jag tror inte att det inspelningsbandet kommer behöva offras, jag tror faktiskt att han som ska göra operationen har testat detta redan, men jag ska dubbekolla

Skrivet av Pirum:

Angående kassetten: visst kan man öppna, men den här typen av kassetter är sällan lätta att skruva/limma ihop på ett bra sätt. Offra ett annat inspelningsbart band, där kassetten går att öppna med skruvar och flytta över bandet till den. Är själva utseendet på kassetten viktigt, av sentimentala skäl eller whatever, så är det ju visserligen ingen rolig lösning.

Utseendet är väldigt viktigt ja, vi tänker mer att vi ska ta reservdelar från ett gammalt inspelningband och transplanterar in.

Skrivet av Pirum:

Inte heller helt ovanligt att kudden som ligger under bandet blivit sämre och tappat schvunget, kan ge klart sämre ljud. Verkar inte vara det i just detta fallet antar jag. Som andra sagt, spelaren kanske inte är toppen längre, men även bandet i kassetten kan snurra med mer motstånd pga ålder, slitning eller felaktigt läge.

Kudden ser iaf bra ut, det du beskriver föreligger säkert till att just det här bandet drabbades, men utlösande faktorn var något annat, och är något har gått sönder som kommer att synas när bandet öppnas.

Skrivet av Pirum:

Jag köpte, till barnen, en helt ny bandspelare från Sony för några år sedan, inte billigaste skräpet, och den hade som helt ny problem att spela en del av mina gamla band, de gick för tungt. Min 30, eöh, snart 40, år gamla Technics klarar dock fortfarande band utan problem. Kanske har kättingar istället för remmar, vem vet...

Jag tror inte man ska hålla med bandspelare öh för dom spolar gamla band för snabbt, och orsakade antagligen felet på mitt band, en freestyle spolar långsammare och är antagligen skonsammare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag tror inte man ska hålla med bandspelare öh för dom spolar gamla band för snabbt, och orsakade antagligen felet på mitt band

Jag har i eget företag reparerat elektronik i över 20 år, säkerligen långt över tusen bandspelare, och aldrig någonsin sett en som snabbspolar för snabbt, jag har inte ens fått det som felanmälan. Det är inte hastigheten i sig som förstör en kassett. Det som kan hända i sällsynta fall är att det blir ett sådant ryck när bandet når sin ände att det åker ur tomspolen och alltså lindas upp på ena sidan i kassetten, så man får skruva isär, trä om bandet som i en rullbandare och fästa tillbaka det på tomspolen. Just det är f.ö mer ett tecken på dålig kassett, inte dålig spelare. Lite finare spelare hade en optosensor som kände av det transparenta avsnittet i början/slutet av bandet och stannade då motorn innan det blev någon smäll, men inte för att skydda bandet, det var bara för komforten att slippa höra den där smällen vid bands ände och för att vid autoreverse slippa lyssna på flera sekunders onödig tystnad på den blanka ändremsan. Förutom optosensor förekom i några fall en "intelligent" varvräknare som matchade varvtalet på de båda spolarna och sänkte gradvis farten de sista ca.5 sekunderna när den ena började snurra mycket fortare än den andra. Även det för att slippa rycket.

Att bandet finner sig andra vägar inuti en kassett, om det inte är något tydligt fel på bandaren så den t.ex drar snett, det beror på dålig kvalitet på kassetten, dålig passform eller tunna plastpiggar och flikar som går av, sådana saker.

Ännu en sak som kan hända är att bandet inte lindas upp mitt på spolen, det kan lindas lite i sidled så det upplindade bandet skaver mot kassettens sida och därför går trögt. I det fallet hjälper oftast att snabbspola det fram&tillbaka en gång till, eventuellt med en annan bandare där kassetten står, inte ligger.

Permalänk

Det låter som att bandet lindats upp dåligt på kassetten när du spolade igenom det, vilket ökat friktionen. Det kan vara kassettens fel, men även spelaren. Hade varit intressant att veta vilken kassettspelare du använder? Bandet kan ha vikt sig pga. slitna komponenter i spelaren. Testa spola andra band med samma spelare så att du inte råkar förstöra fler band du är rädd om.

Har också haft en del äldre band där friktionen ökat i rullen med tiden och gjort dem trögspelade. Det märks när man vevar dem manuellt med lillfingret som någon här tipsade om. Då skulle jag tipsa om att föröka göra rent dem från eventuellt smuts som letat sig in från förvaring i bil etc. Det bästa är att bara flytta över bandet till ett annat skal, men om skalet är det viktiga så kanske du endat kan byta rullarna och göra rent allt. Det låter omständigt, men går absolut att göra. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Angående kassetten: visst kan man öppna, men den här typen av kassetter är sällan lätta att skruva/limma ihop på ett bra sätt.

Vad rekommenderar ni för lim? nått särskilt märke?

Skrivet av Heliopause:

Jag har i eget företag reparerat elektronik i över 20 år, säkerligen långt över tusen bandspelare, och aldrig någonsin sett en som snabbspolar för snabbt, jag har inte ens fått det som felanmälan. Det är inte hastigheten i sig som förstör en kassett. Det som kan hända i sällsynta fall är att det blir ett sådant ryck när bandet når sin ände att det åker ur tomspolen och alltså lindas upp på ena sidan i kassetten, så man får skruva isär, trä om bandet som i en rullbandare och fästa tillbaka det på tomspolen.

Okay, men det där rycket blir ju inte lika häftigt i en freeestyle eftersom den åtm spolar långsammare, går det inte att se på utsidan om bandet åkt ur tomspolen? den lindsa upp på ena sidan av kasetten säger du, skulle det kunna ha nått att göra med att sida två inte spelar alls?

Skrivet av Pirum:

Just det är f.ö mer ett tecken på dålig kassett, inte dålig spelare.

Precis det jag har hävdat i tråden, med dom flesta i tråden envisas med att jag ska felsöka bandspelaren, det behöer jag inte för det är omöjligt att förutse vilket gammalt band som kommer att åka på samma smäll
(därför är det bäst att inte använda spelaren mer eftersom det här spolrycket tillbaka till 0 kan göra skada på dåliga band)
Jag har innan olyckan redan testat massa gamla tintin band och det har inte hänt, därför att just dom antagligen inte haft fallenhet för det.

Skrivet av Pirum:

Lite finare spelare hade en optosensor som kände av det transparenta avsnittet i början/slutet av bandet och stannade då motorn innan det blev någon smäll, men inte för att skydda bandet, det var bara för komforten att slippa höra den där smällen vid bands ände och för att vid autoreverse slippa lyssna på flera sekunders onödig tystnad på den blanka ändremsan. Förutom optosensor förekom i några fall en "intelligent" varvräknare som matchade varvtalet på de båda spolarna och sänkte gradvis farten de sista ca.5 sekunderna när den ena började snurra mycket fortare än den andra. Även det för att slippa rycket

Låter inte som min spelare är särskilt fin, jag ska ta reda på dess namn nästa gång jag besöker hemmet där den står

Skrivet av Pirum:

Att bandet finner sig andra vägar inuti en kassett, om det inte är något tydligt fel på bandaren så den t.ex drar snett, det beror på dålig kvalitet på kassetten, dålig passform eller tunna plastpiggar och flikar som går av, sådana saker.

Kan manersätta tunna plastpiggar och flikar som gått av?, om de drar snett lär vi däremot märka

Skrivet av Pirum:

Ännu en sak som kan hända är att bandet inte lindas upp mitt på spolen, det kan lindas lite i sidled så det upplindade bandet skaver mot kassettens sida och därför går trögt. I det fallet hjälper oftast att snabbspola det fram & tillbaka en gång till, eventuellt med en annan bandare där kassetten står, inte ligger.

Kassetten står i en freestyle, och vi har provat spola framåt där utan framgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Fantastiska inlägg! 👍

Permalänk
Medlem

Det är ju så känsligt att låna andras bilder på nätet, så jag gjorde egna, letade upp en kassett och skruvade isär.

"Pigg" - Den där är helt okritisk. Är den skadad/sned, bryt bort den bara.
Rakt ovanför P'et i "Pigg" syns hur bandet är fäst i spolen. Även på högra spolen längst upp. Såhär ser det ut på en kvalitativ kassett, det är en fjäderlåsbrygga. I billiga skräpkassetter är det bara en liten rund plastpinne som är ditsnäppt och det är främst då bandet kan ryckas ur.

"Guidehjul" - Bandet löper runt det. Iblant hamnar bandet snett och lägger sig på sidan om hjulet. Då blir bandet vanligtvis skrynkligt, permanent skada, och det det går trögt som 17. Det kan möjligtvis vara det som hänt i ditt band.

"Hjulaxel" - Här är det en hjulaxel av metall, det är det bästa, men ibland är det bara en gjuten plasttapp på hjulet och de kan gå av, så hjulet ställer sig på snedden med risk för samma typ av skada som ovan.

Här är vad hålen i bandet används till
A - Plats för radertonhuvud riktning -->
B - Hål för kapstanaxel spelriktning <--, finns bara på autoreverse-bandare
C - Hål för guidepinne i bandspelaren för att hålla kassetten på rätt plats i spelaren, det var det här hålet som t.ex användes för optosensor, äldre mekanisk bandsträckningssensor mm.
D - Plats för primärt tonhuvud med den fjäderlastade lilla kudden som ska trycka bandet mot tonhuvudet.
E - Samma som C
F - Hål för kapstanaxel spelriktning -->
G - Plats för radertonhuvud riktning <--, finns bara på autoreverse-bandare
H - Skarv i kassetten, där halvorna möts. Det här är ett typiskt sånt där ställe längs hela bandets löpbana där det kan ställa sig på högkant och kila in sig i skarven. Då går det trögt, bandet kan skrynklas och då blir det en permanent skada på bandet.

Nu tror jag inte jag kan vara så mycket tydligare än såhär.
Med viss risk för att jag glömt/förträngt nåt om det här de senaste 20 åren, men jag tror det blev rätt och att det mesta kom med. Ni får väl justera mig om jag missat på nåt.

Jag hittade ingen billig limmad kassett att bryta isär och ta bild av som skräckexempel, men det som kan skilja är att guidehjulen är ersatta av en fast plastpigg eller t.o.m ingenting. Ökad risk för att bandet går snett, kilar in sig i skarven mellan kassettsidorna och blir skadat, går trögt.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Det är ju så känsligt att låna andras bilder på nätet, så jag gjorde egna, letade upp en kassett och skruvade isär.

<Uppladdad bildlänk>

Rakt ovanför P'et i "Pigg" syns hur bandet är fäst i spolen. Även på högra spolen längst upp. Såhär ser det ut på en kvalitativ kassett, det är en fjäderlåsbrygga. I billiga skräpkassetter är det bara en liten rund plastpinne som är ditsnäppt och det är främst då bandet kan ryckas ur.

"Guidehjul" - Bandet löper runt det. Iblant hamnar bandet snett och lägger sig på sidan om hjulet. Då blir bandet vanligtvis skrynkligt, permanent skada, och det det går trögt som 17. Det kan möjligtvis vara det som hänt i ditt band.

"Hjulaxel" - Här är det en hjulaxel av metall, det är det bästa, men ibland är det bara en gjuten plasttapp på hjulet och de kan gå av, så hjulet ställer sig på snedden med risk för samma typ av skada som ovan.

<Uppladdad bildlänk>

C - Hål för guidepinne i bandspelaren för att hålla kassetten på rätt plats i spelaren, det var det här hålet som t.ex användes för optosensor, äldre mekanisk bandsträckningssensor mm.
D - Plats för primärt tonhuvud med den fjäderlastade lilla kudden som ska trycka bandet mot tonhuvudet.
E - Samma som C
H - Skarv i kassetten, där halvorna möts. Det här är ett typiskt sånt där ställe längs hela bandets löpbana där det kan ställa sig på högkant och kila in sig i skarven. Då går det trögt, bandet kan skrynklas och då blir det en permanent skada på bandet.

<Uppladdad bildlänk>

Med viss risk för att jag glömt/förträngt nåt om det här de senaste 20 åren, men jag tror det blev rätt och att det mesta kom med. Ni får väl justera mig om jag missat på nåt.

Jag hittade ingen billig limmad kassett att bryta isär och ta bild av som skräckexempel, men det som kan skilja är att guidehjulen är ersatta av en fast plastpigg eller t.o.m ingenting. Ökad risk för att bandet går snett, kilar in sig i skarven mellan kassettsidorna och blir skadat, går trögt.

Stort tack för detta initiativ, ska skicka bilderna till "teknikern", vi återkommer med uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

E - Samma som C

<Uppladdad bildlänk>

Det finns kassettband med rullar inne i höljet för att de ska se ut som rullbandspelare. Kan kanske vara något om bandet inte vill spolas upp snyggt.

https://www.etsy.com/de-en/listing/1706253156/audio-reels-cas...