Felsöka Kassetband maskinskada, sida 1 spelar långsamt, sida 2 inte alls
Jag lyssnade på ett minst sagt värdefullt gammalt ljudkassettband från 80 talet härmodan,
en 100 % kopia av denna upplaga https://www.tradera.com/item/113802/627299567/tin-tin-kassett...
så att ni kan se vad det är för typ av mekanik i mitt band
Jag inleder med att sätta in sida 2 i kassettradion av misstag som man ju gjort i alla tider, trycker play
(sida två spelar upp för sista gången?) konstaterar fel sida och vände på bandet och spolade sedan tillbaka det till början av sidan 1 för att inte småspola & slita på bandet, det tog ganska långt tid så jag misstänker att gamla band inte får spola långt med facit i hand, för när jag sedan trycker på play knappen sker det fatala misstaget
Ett hackande k-pistljud uppstår och det går inte att trycka ner playknappen helt, den åker tillbaka upp, när det till slut kommer ljud går kapten Haddocks röst på nedåttjack, bandet spelar långsammare med andra ord orkar inte driva för efter nån minut trycker bandet på stoppknappen.
Vid felsökning noteras att sida 2 där jag började innan tillbakaspolningen av sidan 1 inte snurrar alls utan det är bara tyst, vi är dock övertygade om att detta inte är en fråga om en avmagnetisering av sida 2, det är heller inte trassel på bandet, utan allt pekar på ett maskinfel där nåt stag måste ha brustit inne i bandet
Och nu kommer vi att öppna skalet på bandet med ett rakblad för att kolla hur det ser ut
och sedan försöka limma igen det, men innan dess vill jag ha er expertis, har ni motfrågor till mig så att ni
kan ställa en diagnos på vad som kan? har skett i bandet
Sammanfattningsvis, sida 1 låter extremt doft & burkigt, förvrängt & långsamt, sida 2 strejkar helt.
Det måste!!!! gå att laga eller så får jag begå harakiri.