Dator fastnar pga slut på minne när det är ledigt utrymme

Permalänk
Medlem

Memtest86 är klar och inget fel upptäcktes. Då är det inte minne, tolkar jag. Däremot har jag sett de olika värden jag ser när jag använder Opera och Firefox. CPU förbrukas mycket mer med Opera, stor skillnad, så det kan hända att problemet ligger i Opera? Fast jag hade också märkt att datorn fastnade när jag hade streamat med Firefox och Chrome, men kanske på grund av att jag hade använt Opera minuter/timmar tidigare. Det är bara en spekulation. Jag tror att jag ska titta mer på Aktivetetshanteraren och de procentvärden som visas med de olika webbläsarna. Om problemet ligger i Opera skulle lösningen vara lätt, antar jag, att bara avinstallera Opera. Fast jag undrar om det kan finnas en risk att det kan smittas till andra webbläsare om det är malware. Jag ska, för den händelse, köra Malwarebytes.

Permalänk
Medlem

Starta om din dator mellan varje test av ny webläsare så att minnet rensas effektivt. Tänk också över om du laddat hem något webläsartillägg. Jag har också tänkt minnesläckor, eller för lite minne. Men ser nu att 12 friska GB borde ju faktiskt räcka för att använda en webläsare. När du installerar om, gör det sterilt, dvs. ladda hem alla programvaror på nytt från korrekta källor och testa ordentligt innan du börjar läsa in din backup.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Malwarebytes och fick ganska många objekt till karantänen från CyberGhost VPN, som jag använder. Och jag minns att det var ungefär sedan jag installerade CyberGhost VPN började jag ha problem med att datorn blev väldigt tungt och fastnade med slut på minne. Jag använder CyberGhost VPN bara ibland för att se program från olika länder och det är oftast då jag har upplevt problem med Firefox. Annars har jag använt Opera för det mesta som huvudwebbläsare. Jag har nu tittat närmare på användning av CPU och RAM-minne i Aktivitetshanteraren och den höga procenten som jag får med Opera får jag inte med Firefox och Chrome. Så det kan hända att problemet ligger bara på Opera och Cyberghost (som jag har ett 2-årig prenumeration...). Jag ska imorgon varken använda Opera och Cyberghost för att se om datorn fungerar normalt, som tidigare.

Permalänk

Vad konstigt att cpu och minne maxar när du kör ett skumt rumänskt VPN.

Formatera datorn och bytt vpn-leverantör direkt. Och byt alla dina lösenord.

Permalänk

Om den hitta bagg i cyberghost mjukvaran så är det troligen något som infekterat mjukvaran i efterhand och inte själva programmet i sig som är infektionen.

Vpn tjänsten verkade ju legit iaf på mina google resultat.

Men visst de kan ha varit legita men nu mer skickar ut malware i sin mjukvara eller från sina vpn servrar sånt har hänt förut.

Skulle säga att vill du garanterat få ur skiten ur systemet är det total systemrensning hur du än vänder på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om den hitta bagg i cyberghost mjukvaran så är det troligen något som infekterat mjukvaran i efterhand och inte själva programmet i sig som är infektionen.

Vpn tjänsten verkade ju legit iaf på mina google resultat.

Men visst de kan ha varit legita men nu mer skickar ut malware i sin mjukvara eller från sina vpn servrar sånt har hänt förut.

Skulle säga att vill du garanterat få ur skiten ur systemet är det total systemrensning hur du än vänder på det.

Jag tror att den upptäckta malware (några är säkert falska positiva) är från sina vpn-servrar i olika länder, jag har läst det. Så som du säger är det inte programmet i sig (CyberGhost) som har infekterat. Men jag tror att det kanske handlar om cryptominer eller så därför att datorn annars gör inte andra konstiga saker. Det verkar som om att så länge jag inte använder Opera och CyberGhost fungerar datorn som tidigare. I alla fall tänker, som ni föreslår, att jag borde göra en rensning. Jag har aldrig gjort en systemrensning. Är det bara att formatera C (där jag har operativsystemmet), inte D - där jag har de flesta av mina dokument - som jag måste göra, eller måste jag också formatera D? Sedan, för att installera om operativsystemet (Windows 10 har jag), varifrån kan jag hämta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är 128GB SSD + 1TB HDD om TS inte ändrat något, så partitionerna är nog tyvärr så stora som de kan bli.

Menar du att det inte riktigt går att göra partition på min Lenovo Ideapad som har SSD med 128 GB och 1TB HDD? eller är det inte att rekommendera? Jag har aldrig gjort sådana saker, mina datakunskaper är begränsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Byt till en större hårddisk (ssd)! Typ till 1TB. De är billiga nu. Och gör den till C:\

Ifall jag köper en ny större SSD, hur vet jag att den är kompatibel med min laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Menar du att det inte riktigt går att göra partition på min Lenovo Ideapad som har SSD med 128 GB och 1TB HDD? eller är det inte att rekommendera? Jag har aldrig gjort sådana saker, mina datakunskaper är begränsade.

Enligt vad du skrivit tidigare så täcker redan C: hela SSDn och D: hela HDDn, så de två partitionerna är redan så stora som de kan bli med nuvarande lagringsenheter. Det enda vettiga sättet att öka storleken på C:-partitionen är att byta ut SSDn mot en större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt vad du skrivit tidigare så täcker redan C: hela SSDn och D: hela HDDn, så de två partitionerna är redan så stora som de kan bli med nuvarande lagringsenheter. Det enda vettiga sättet att öka storleken på C:-partitionen är att byta ut SSDn mot en större.

Tack så mycket för förklaringen. Förresten, var kan jag se kompatibilitet för min dator om jag bestämmer mig för att köpa ny SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Tack så mycket för förklaringen. Förresten, var kan jag se kompatibilitet för min dator om jag bestämmer mig för att köpa ny SSD?

Enligt Lenovos specifikationer så är de möjliga lagringsenheterna:

Citat:

Some: HDD / SATA 6.0Gb/s, 2.5" wide, 7mm high
Some: SSD / SATA 6.0Gb/s, 2.5" wide
Some: M.2 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 4, 32Gb/s
(e.g. xxxGB SSD M.2 2280 PCIe NVMe)
Some: M.2 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 2, 16Gb/s
(e.g. xxxGB SSD M.2 2242 PCIe NVMe)

Jag utgår ifrån att datorn bara har plats för en 2.5"-enhet, vilket i så fall är HDDn i ditt fall. Så SSDn är i så fall en vanlig M.2 PCIe (NVMe) SSD, vilket är den vanligaste typen av SSD nu för tiden. Det kan vara bra att dubbelkolla det genom att t.ex. kolla upp modellnamnet på den nuvarande SSDn med CrystalDiskInfo.

Gränssnittet är PCIe 3.0 x4 eller x2, men det spelar inte så stor roll eftersom valfri PCIe SSD fungerar oavsett. Det påverkar bara vilken prestanda man får ut. D.v.s. köper man en PCIe 4.0 SSD så fungerar det men man får inte ut full PCIe 4.0-hastighet.

Tillägg: Oops, såg nu att den nedersta SSDn som Lenovo listar är M.2 2242, d.v.s. en kortare version än 2280 som är vanligast (2242 = 22mmx42mm). Så du kan behöva öppna datorn och se vad du egentligen har för portar.

Permalänk
Medlem

Tusen tack!! Det var väldigt bra information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Ifall jag köper en ny större SSD, hur vet jag att den är kompatibel med min laptop?

Om du inte kan hitta info på nätet om vilken ssd som skulle passa, får du öppna din laptop, ta en bild och vända dig till inet/webhallen, så de kan hjälpa dig med.

Permalänk
Medlem

Datorn verkar fungera bra, som för några månader sedan, så jag är väldigt nöjd med alla tips jag fick. Stort tack! Jag har också tänkt att jag i alla fall vill köpa en större SSD-disk för att undvika eventuella problem med RAM-minne. Om jag köper en ny större SSD då behöver jag inte göra någonting med D (hårddisken jag har, förutom SSD - enhet C- där jag har de flesta av mina dokument), eller? eller skulle jag också behöva göra en systemsrensning i D?

Permalänk
Medlem

Endast C-enheten, som är din systemdisk behöver du hantera. HDD,n (Enhet D) bör du virus skanna i vilket fall som helst om du inte redan gjort det. I värsta fall har du skräp som inte är önskvärt på den också. Slår ett slag för Norton Power Eraser. Snabbt, fristående och gratis. Laddas ner från deras sida.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Det är webbläsaren som tar det mesta av CPU och minnet, och detta förefaller mig konstigt eftersom jag i normalt fall inte har så krävande uppgifter. Ibland har jag kanske för många flikar men det är ganska ofta också slut på minne när jag inte har så många. Det blir såklart tidigare slut på minne om jag har tittat på SVT-play, eller lyssnat på musik eller någonting sådant, men detta hände inte för några månader sedan. Det började, som sagt, ganska plötsligt.

Jag tror att jag förmodligen kommer att köpa en större SSD-disk, men jag är rädd på om detta inte är lösningen, att problemet ligger någon annanstans.

Ursäkta att jag hoppar in, men du skriver webbläsaren.

Har du lagt till något pluggin nyligen, eller uppdaterat ett pluggin?

Är rätt enkelt att testa om det skulle vara ett pluggin, då genom att avaktivera alla pluggin.

Försvinner problemet, då vet du vart du skall leta.

Som fortsättning så aktiverar du pluggin efter hand tills du hittar vilket som ligger bakom.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Tack! Det låter som ett mycket bra förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Endast C-enheten, som är din systemdisk behöver du hantera. HDD,n (Enhet D) bör du virus skanna i vilket fall som helst om du inte redan gjort det. I värsta fall har du skräp som inte är önskvärt på den också. Slår ett slag för Norton Power Eraser. Snabbt, fristående och gratis. Laddas ner från deras sida.

Jag behöver AKUT hjälp! Jag körde Norton Power Eraser och nu kan jag inte starta datorn. Jag vill återställa datorn som det var före Norton Power Eraser, men datorn hittar inte återställningspunkt utan nätverk, men kan inte heller starta datorn på felsäkert sätt med nätverk. Det är katastrof!

Permalänk
Medlem

Jag kan använda kommandotolken, det är ett av de avancerade alternativ för att försöka starta om datorn, kanske kan jag på något sätt återställa datorn som det var innan förändringen?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@okean: Bara för att dubbelkolla: Du körde NPE och efter detta går det inte att boota till Windows? Vad får du för felmeddelande?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@okean: Bara för att dubbelkolla: Du körde NPE och efter detta går det inte att boota till Windows? Vad får du för felmeddelande?

Ja. Det går automatisk reparation men den lyckas inte starta Windows. Det är olika alternativ, som felsök(start inställningar, kommandotolken, Uefi-i ställningar, systemåterställning osv) men inget fungerar.

Permalänk
Medlem

Är det kanske bara Windows återställning med radering av allting den enda lösningen?? Hoppas inte, jag vill undvika detta om det går.

Permalänk
Skrivet av okean:

Är det kanske bara Windows återställning med radering av allting den enda lösningen?? Hoppas inte, jag vill undvika detta om det går.

om den tog bort fel saker kan du mycket väl totalsaboterat opertaivsystemet så inte äns ev reparationsalternativ kan lösa det.

vet inte riktigt vad programmet du nämnde gör exakt men låter som nått program som ev "städar bort" "onödiga" filer eller nått vilket kan ha sina nackdelar om den får för sig att städa bort fel filer.

utan att veta exakt vad den gjort är det som att leta efter en nål i en höstack och typ mer tur än skicklighet om man faktiskt får igång det igen utan att börja om från 0.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Okej, det verkar som om återställningen av datorn med radering av allting tyvärr är den enda lösningen, men då kan jag att jag kanske inte behöva göra det om jag sätter in den nya SSD, eller kan det ha någon betydelse att ändå återställa datorn nu innan jag sätter in den nya SSD? Det här med den nya SSD hade jag tänkt göra om ett par månader eller så eftersom datorn hade börjat fungera bra igen men nu måste jag skaffa en ny SSD så snart som möjligt om jag vill använda min dator.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag var lite otydlig, så jag upprepar min fråga: måste jag återställa datorn innan jag sätter in en ny SSD, som jag alldeles nyss köpt? Jag tror det eftersom Norton Power Eraser raderade Lenovos filer, det som gör att Windows kan inte starta. Men om detta är ett onödigt steg (i och med jag har en ny SSD) då slipper jag detta steg. Vad tror ni?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av okean:

Jag tror att jag var lite otydlig, så jag upprepar min fråga: måste jag återställa datorn innan jag sätter in en ny SSD, som jag alldeles nyss köpt? Jag tror det eftersom Norton Power Eraser raderade Lenovos filer, det som gör att Windows kan inte starta. Men om detta är ett onödigt steg (i och med jag har en ny SSD) då slipper jag detta steg. Vad tror ni?

Nej, återställning och att montera en ssd har inget med varandra att göra.
Du borde nog snarare koppla bort alla lagringsenheter utom din nya tomma ssd och installera om win på den för att kolla hur datorn mår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, återställning och att montera en ssd har inget med varandra att göra.
Du borde nog snarare koppla bort alla lagringsenheter utom din nya tomma ssd och installera om win på den för att kolla hur datorn mår.

Tack. Men vad menar du med att koppla bort alla mina lagringsenheter? Att jag måste ta bort mina nuvarande enheter C (SSD) och D (HDD) och sedan montera den nya SSD (utan enheten D) för att installera om Windows?? Att ta bort min gamla SSD förstår jag, men den andra enheten där jag har alla mina dokument, varför? Förstod jag det rätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av okean:

Tack. Men vad menar du med att koppla bort alla mina lagringsenheter? Att jag måste ta bort mina nuvarande enheter C (SSD) och D (HDD) och sedan montera den nya SSD (utan enheten D) för att installera om Windows?? Att ta bort min gamla SSD förstår jag, men den andra enheten där jag har alla mina dokument, varför? Förstod jag det rätt?

Ja man bör alltid fysisk koppla bort alla andra lagringsenheter än den man tänker installera win på pga hur dålig kontroll installationsprogrammet ger över var bootloadern installeras, bootlodern hamnar ganska ofta på en annan enhet än systemenheten och det kan skapa problem, direkt eller senare om man ändrar nått i datorn.
När installationen är färdig kan man koppla in övriga lagringsenheter.
Det handlar alltså om att försäkra sig om att wininstallern skapar en fungerande bootloader på systemenheten och den "måste tvingas till det" och enklast är att inte gen den några val att återanvända en tidigare bootloder eller att den placeras på en annan lagringsenhet.
Därför bör man bara ha den lagringsenhet man ska installera på fysisk ansluten om det handlar om att installera win, win XP var absolut sämst och skrev över allt, även andra versioner av win men dagens versioner är inte direkt bra de heller så ge det ingen möjlighet att göra fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.