Få av dagens Iphone-modeller klarar Apple Intelligence

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Det viktigaste jag fick med mig är nog att man kommer kunna skriva till Siri, det gör ju att man faktiskt kan använda det till något annat än att sätta timern på pastan.

Vi får väl se, som sagt, Google hävdade att man kunde göra det här för 6år sen, och det var uppenbarligen ljug.
Är det sant den här gången? Jag vet inte..men..vi får väl se.

Skrivet av Dem8n:

Att du drar till med greenwashing visar ju bara på hur lite du förstår.

Jobbar du på Gina Tricot?

Permalänk
Medlem

Hur lång tid dröjer det innan folk tror AI står för Apple Intelligence?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Hur många miljarder tror ni Apple betalar Microsoft för att få köra GPT4o?

(Indirekt iom att MS äger 49 % av OpenAI, OAI måste dela sina intäkter med MS och att GPT körs på Azure.)

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Apple har alltid varit restriktiva med tillgängligt arbetsminne i jämförelse med motsvarande Android enheter på marknaden.
Detta kan nog vara ett av grundproblemen, men det är bara gissning.

Och samma är det med iPad. Jag blev faktisk nu supersugen på en iPad Pro, det fanns så mycket intressant i denna presentation, att kunna anteckna med penna och iPaden direkt gör ens text tydligare är hur grymt som helst och för mig bättre än detta kollegieblock som jag hatar.. Sedan kollar jag in pris för 13" iPad med 16GB ram + tangentbord + penna. När man är uppe i denna prisklass så 1000kr för nanoglas blir självklart och sedan Apple care. Och man hamnar på strax under 38 000kr.
Denna surfplatta för 38 000kr är så brutalt mycket bättre än min över 5år gamla budget android platta så det är inte klokt. Det är två helt olika produkter som ej på något sätt går att jämföra.

Men det tar ändå lite emot att lägga ut 38 000kr på en surfplatta med tillbehör.

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats siri blir faktiskt smart för alla.
Siri är nog det jag använt minst på min iPhone då hon är skräp. Fattar inte 2 språk och allmänt helt värdelös när man frågar henne något.

Google är typ 100000 gånger bättre. Tyvärr är det bara omständligt att starta det på iPhone så använder knappt det på mobilen längre.

Sen antar jag väl att man fortfarande inte kan köra multi språk samtidigt med Siri för Apple vet tydligen inte hur sådant fungerar trots google haft det i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag hade hoppats siri blir faktiskt smart för alla.
Siri är nog det jag använt minst på min iPhone då hon är skräp. Fattar inte 2 språk och allmänt helt värdelös när man frågar henne något.

Google är typ 100000 gånger bättre. Tyvärr är det bara omständligt att starta det på iPhone så använder knappt det på mobilen längre.

Sen antar jag väl att man fortfarande inte kan köra multi språk samtidigt med Siri för Apple vet tydligen inte hur sådant fungerar trots google haft det i flera år.

Utvecklingen går framåt hela tiden. Byt telefon eller bli efter. Vissa kommer inte ha råd. Så är det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad är syftet med denna artikel?
Smutskasta Apple?
Löjligt.

Det behöver inte Sweclockers göra, det klarar Apple så bra själv.
Intala inte dig själv att denna funktion är något som knåpat ihop senaste kvartalet, dom har garanterat haft
detta i planerna i 2-3 år. Alltså är det ett medvetet val att bara låta topmodellerna, precis innan släppet, stöd att köra funktionen.
Då kan folk testa grejorna direkt vid släpp, och alla andra blir tvingade att köpa en ny telefon igen om dom vill dra nytta av
det.
Kakan smakar ännu bättre, för Apple, om du dessutom uppgraderar från en iPhone med lightning så att du dessutom måste köpa lite nya adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan kollar jag in pris för 13" iPad med 16GB ram + tangentbord + penna. När man är uppe i denna prisklass så 1000kr för nanoglas blir självklart och sedan Apple care.

Men det tar ändå lite emot att lägga ut 38 000kr på en surfplatta med tillbehör.

Du behöver inte 16GB i en ipad till att börja med (ytterst få app:ar använder det extra minnet) och ska du inte ersätta en laptop med den så skulle jag ifrågasätta tangentbordet också, men absolut 13" Pro är en dyr platta men då har den en av de snabbaste cpu:erna du kan köpa idag, heldags batteritid o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av FX9:

Dom har väl inte hunnit rulla ut några CPUer med NPU än?

De har haft NPU:er i sina SoC sedan 2017. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neural_Engine

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Kakan smakar ännu bättre, för Apple, om du dessutom uppgraderar från en iPhone med lightning så att du dessutom måste köpa lite nya adaptrar.

Vilka adaptrar tänker du på?

Permalänk
Medlem

Att de utvecklar features som bara de senaste modellerna klarar så att folk ska köpa nya telefoner

Det var som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

De har haft NPU:er i sina SoC sedan 2017. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neural_Engine

Är verkligen NPU (med dedikerad hårdvaruacceleration för AI) samma som att ha en "Neural engine"?

Kan vara så att jag kommer lite kort i min kunskap

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Är verkligen NPU (med dedikerad hårdvaruacceleration för AI) samma som att ha en "Neural engine"?

De satte likhetstecken mellan Neural Engine och NPU nu när de släppte M4 för några veckor sedan. Vad är ”AI” som termen används av techbros idag annat än tillämpningar av Machine Learning, som använts i specifika områden runt om i Apples system i många år?

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Du behöver inte 16GB i en ipad till att börja med (ytterst få app:ar använder det extra minnet) och ska du inte ersätta en laptop med den så skulle jag ifrågasätta tangentbordet också, men absolut 13" Pro är en dyr platta men då har den en av de snabbaste cpu:erna du kan köpa idag, heldags batteritid o.s.v.

Du vet inte vad jag behöver.
Problemet är egentligen det klassiska, den enklaste iPad Pro 11" hade varit bra, men om man lägger till lite mer..
Jag får se vad jag gör, jag vill verkligen ha funktionen att kunna handteckna på iPaden och den korrigerar.
Utvecklingen inom Ai går dessutom supersnabbt så även om iPad 2024 Pro är brutalt snabb idag, så tror jag den om 5år är riktigt slö emot de iPads som då finns att köpa. Om man då har köpt en iPad för strax över 10 000kr, så kan man byta oftare för samma kostnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrRunaway:

Låt oss Jämföra med Samsungs AI. Den fungerar på S23- och S24-serien samt flip-flop modellerna aka de vikbara. Apples Intelligence kommer stödjas på iPhone XR (via molntjänsten). Den modellen släpptes 2018. Vem är det egentligen som är bitter och besviken?

Även på S22 Ultra.

Inte för att jag tror på AI-hajpen för fem öre.

Dagen jag kan ta kort på min bilmotor, en slang.. fråga AI ''vad är detta? Och vad är det till för'' och jag får svar, då kan jag höja på ögonbrynen av häpnad.

Men än är bara AI en röststyrd Googletjänst.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Utvecklingen går framåt hela tiden. Byt telefon eller bli efter. Vissa kommer inte ha råd. Så är det bara.

Absolut. Gör mig inget. Men poängen var mer att jag undrar om grundfunktionen i Siri har blivit bättre eller om den fortfarande är lika värdelös på hantera ex flera språk, dåliga sökresultat osv. Återstår att se, hoppas det blivit en rejäl förbättring. Så kanske jag kan pensionera Google Home/assistent. Men högst tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Var detta allt SWEC fick ur sig efter ett större event?

Vad är syftet med denna artikel?
Smutskasta Apple?
Löjligt.

Syftet? Att informera om att alla inte kan använda nya AI är rätt logiskt syftet.
Eller du menar man inte ska informera om detta? Och vad skulle då anledningen vara att man inte skriver om detta?
Flera nyhetsartiklar skriver ex bara "Apple Intelligence kommer att komma till IOS 18, IpadsOS 18 och macOS Sequoia."
Vilket är sant, men det är rätt idiotiskt att utelämna att du inte ens kan använda en bråkdel om du inte har specifika modeller.

Ja, löjligt är helt rätt ord att utelämna detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är väl bara buzzwords. "AI" körs på GPU, men de kanske är för kassa i mobiler iofs.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Hoppas det gör siri användbart nu. Och att det fungerar bra för oss med för "slöa" telefoner. Jag har vanliga 15 plus så får väl se hur det fungerar med molnet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du vet inte vad jag behöver.

Klart jag inte vet, men det är enbart Pro 1 och 2 TB SSD modellerna som har 16GB ram och de står för en väldigt liten marknadsandel, så vi kan båda vara väldigt övertygade om att apparna som finns idag och imorgon kommer vara anpassade att köras på modeller med max 8GB ram. Det kan vara annorlunda om 1-2-3 år om de börjar sälja volym-modeller med 16GB men så ser det inte ut förrän tidigast nästa generation ipads.

Upsell och FOMO är något helt annat.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Syftet? Att informera om att alla inte kan använda nya AI är rätt logiskt syftet.
Eller du menar man inte ska informera om detta? Och vad skulle då anledningen vara att man inte skriver om detta?
Flera nyhetsartiklar skriver ex bara "Apple Intelligence kommer att komma till IOS 18, IpadsOS 18 och macOS Sequoia."
Vilket är sant, men det är rätt idiotiskt att utelämna att du inte ens kan använda en bråkdel om du inte har specifika modeller.

Ja, löjligt är helt rätt ord att utelämna detta.

Apple släppte ju inte bara Apple Intelligence utan presenterade nya OS versioner som kommer i höst och den enda nyheten från Swec är att Apple Intelligence kräver iPhone 15 eller senare. Inget fel på den nyheten men det presenterades mycket mera men gissar att man inte är intresserad från Swec:s sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Inget fel på den nyheten men det presenterades mycket mera men gissar att man inte är intresserad från Swec:s sida...

Det är ofta 2-3 dagars fördröjning på nyheter tycker jag så vi får väl se om det dyker upp något mer i morgon eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är väl bara buzzwords. "AI" körs på GPU, men de kanske är för kassa i mobiler iofs.

Nej det är något annat är jag rätt söker på
Därför det inte finns några laptops som har 40 TOPS och stödjer nya copilot. Annars hade ju alla gaming laptops haft det stödet.

För telefoner är de ju ännu mer viktigt att det har riktig NPU för man kan inte bara köra brute force.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hur lång tid dröjer det innan folk tror AI står för Apple Intelligence?

Tänkte exakt på detta också 😄. För ”vanliga” ej så teknikintresserade människor så kommer det säkert bli så, de tror också att det bara finns Iphone och Samsung telefoner.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Apple släppte ju inte bara Apple Intelligence utan presenterade nya OS versioner som kommer i höst och den enda nyheten från Swec är att Apple Intelligence kräver iPhone 15 eller senare. Inget fel på den nyheten men det presenterades mycket mera men gissar att man inte är intresserad från Swec:s sida...

Själv väntar jag på nyheterna om det dyker upp en ny Apple TV min nuvarande håller ett liten stund till. Det börjar bli dags för ny. Alla nyheter om AI är jag extremt less över. Önskar Apple hade kunnat lansera ett ordentligt OS till IPad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Själv väntar jag på nyheterna om det dyker upp en ny Apple TV min nuvarande håller ett liten stund till. Det börjar bli dags för ny. Alla nyheter om AI är jag extremt less över. Önskar Apple hade kunnat lansera ett ordentligt OS till IPad

Det var inga större nyheter i iPadOS 18 förutom miniräknare app och ingen hårdvara presenterades heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Nej det är något annat är jag rätt söker på
Därför det inte finns några laptops som har 40 TOPS och stödjer nya copilot. Annars hade ju alla gaming laptops haft det stödet.

För telefoner är de ju ännu mer viktigt att det har riktig NPU för man kan inte bara köra brute force.

Det beror ju säkert på andra saker.

En LLM i stil med GPT kör du på GPU.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant att iPhone 14 Pro och iPhone 15 med A16 processorn inte får stöd för det men däremot M1 baserade MacBook Air från 2020. Den Neural Engine som sitter i A16 processorn hanterar 16 trillioner operationer per sekund jämfört med 11 i M1. Kanske har med mängden internminne att göra.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vi får väl se, som sagt, Google hävdade att man kunde göra det här för 6år sen, och det var uppenbarligen ljug.
Är det sant den här gången? Jag vet inte..men..vi får väl se.

Jobbar du på Gina Tricot?

Jobbar du för MP?

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Det var inga större nyheter i iPadOS 18 förutom miniräknare app och ingen hårdvara presenterades heller.

Har miniräknare app på min IPad. Läste det att man inväntar A17 för nya ATV
Min har börjat krångla plus att jag saknar ordentlig fjärr och kör med min tv fjärr som också börjar bli till åren. Tanken är en ny plus ny HDMI kabel. Sedan till vintern får man se om IPhone 16 PRO Max är något bra att byta till. Ej Apple fanboy utan använder det som passar mig bäst.