Permalänk
Medlem

Bil för Husvagn

Hejsan är i planer på att införskaffa husvagn men tyvärr är vår nuvarande bil för klen, så första steget blir att köpa en ny bil.
vi vill gärna köpa en SUV och som då såklart har bra dragkraft.

Den bilen jag fastnat mest för är volvo xc60 2014-2017 d4 automat.
men undrar lite hur säkert det är att köpa en volvo som rullat mer än 16000 mil ? om man utgår från att kamremen är bytt.

finns det andra suvar som har bra släpvagnsvikt som Volvon ?

vår budget är helst under 200 000 eller runt ifall det är en väldigt bra och tilltalad bil.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket väger husvagnen och vad har ni för körkort?

Volvon är ganska tung så på vanligt B-körkort blir dragvikten inte så mycket.

Annat förslag från en partisk ägare, Subaru Outback eller Forester.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan är i planer på att införskaffa husvagn men tyvärr är vår nuvarande bil för klen, så första steget blir att köpa en ny bil.
vi vill gärna köpa en SUV och som då såklart har bra dragkraft.

Den bilen jag fastnat mest för är volvo xc60 2014-2017 d4 automat.
men undrar lite hur säkert det är att köpa en volvo som rullat mer än 16000 mil ? om man utgår från att kamremen är bytt.

finns det andra suvar som har bra släpvagnsvikt som Volvon ?

vår budget är helst under 200 000 eller runt ifall det är en väldigt bra och tilltalad bil.

Ska du ha en XC60 2014 - 2017 så ska du leta efter D4/D5 AWD, och inte en XC60 D4 utan AWD för det är två olika motorer.

Bilen med AWD har en femcylindrig diesel som är väldigt pålitlig och driftsäker, det som kan vara ett bekymmer på dom motorerna är en TMAP-sensor som sitter nere vid intercoolern samt att remmen för generatorn har en på gränsen för lång serviceintervall.

Bilen utan AWD är en fyrcylindrig krånglig historia med bekymmer gällande EGR-ventil, EGR-kylare, brända insugningsventiler i toppen samt oljeläckage ifrån en packbox nere vid vevaxeln samt oljeläckage ifrån kamaxelöverfallen p.g.a dålig limning ifrån fabrik.

Så satsa på en XC60 D4/D5 AWD.

Den här kan vara bra att använda för att räkna ut hur mycket fordonet får dra.
Släpvagnskalkylator

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Hur mycket väger husvagnen och vad har ni för körkort?

Volvon är ganska tung så på vanligt B-körkort blir dragvikten inte så mycket.

Annat förslag från en partisk ägare, Subaru Outback eller Forester.

Har tänkt läsa in BE körkort har hittat en husvagn som väger 1600kg

Skrivet av andreasa64:

Ska du ha en XC60 2014 - 2017 så ska du leta efter D4/D5 AWD, och inte en XC60 D4 utan AWD för det är två olika motorer.

Bilen med AWD har en femcylindrig diesel som är väldigt pålitlig och driftsäker, det som kan vara ett bekymmer på dom motorerna är en TMAP-sensor som sitter nere vid intercoolern samt att remmen för generatorn har en på gränsen för lång serviceintervall.

Bilen utan AWD är en fyrcylindrig krånglig historia med bekymmer gällande EGR-ventil, EGR-kylare, brända insugningsventiler i toppen samt oljeläckage ifrån en packbox nere vid vevaxeln samt oljeläckage ifrån kamaxelöverfallen p.g.a dålig limning ifrån fabrik.

Så satsa på en XC60 D4/D5 AWD.

Den här kan vara bra att använda för att räkna ut hur mycket fordonet får dra.
Släpvagnskalkylator

Okej tack för tipset, såg att även vw tiguan är en bra suv med hög släpvagnsvikt och bra utrymme

Permalänk
Medlem

Hade kikat på XC40 ifall du inte behöver en större bil mycket trevligare att köra för samma pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Har tänkt läsa in BE körkort har hittat en husvagn som väger 1600kg

Okej tack för tipset, såg att även vw tiguan är en bra suv med hög släpvagnsvikt och bra utrymme

Hade husvagn innan och vår vägde 1600kg. Drog med v90 D4 automat. Gick på knappt en liter milen och drog riktigt fint. XC60 är ju en mindre bil förutom höjden så jag hade gått för V90.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

[quote postid="20492638" userid="51154" name="Ronnie60"]
Hade husvagn innan och vår vägde 1600kg. Drog med v90 D4 automat. Gick på knappt en liter milen och drog riktigt fint. XC60 är ju en mindre bil förutom höjden så jag hade gått för V90.
[/quote

varför vi vill ha suv är för att jag är 196cm och börjat tröttna på att gå in i sedan/kombi bilar plus att det är riktigt jobbigt att lasta in ungen i bilen när man får böja sig

Permalänk
Medlem

Röstar på V90 D4 AWD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

[quote postid="20492638" userid="51154" name="Ronnie60"]
[/quote

varför vi vill ha suv är för att jag är 196cm och börjat tröttna på att gå in i sedan/kombi bilar plus att det är riktigt jobbigt att lasta in ungen i bilen när man får böja sig

Att du är lång lär inte ändra sig, men att ungen är liten lär definitvt ändra sig, så det kanske inte skulle vara störst fokus på barnets längd - om nått år hoppar hen in själv

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Man kan ju köpa en XC-variant av en kombi så är den iaf lite högre, även om det knappast förbättrar förbrukningen, men det gör garanterat inte SUV-modeller heller.

Permalänk
Medlem

Är det safe att köpa en v90 som rullat över 20k mil dem flesta låg runt det på blocket här i Skåne.

har även hittat skoda superb och vw passat som får dra mycket och är stora kombi bilar, men åter till SUV har hittat en riktigt fin Tiguan i Skåne men är lite orolig över miltalet då den rullat 15 800 mil vad ska man tänka på när man kollar på en bil med dem miltalen ?

Permalänk
Medlem

Har några följd frågor angående v90,
Har hittat några stycken i Skåne med d4 fast utan awd.
Är det lika viktigt på en v90 som xc60 att det är awd ? Samt hur tiskfyllt är det att köpa en v90 med över 20k mil ?

Permalänk
Medlem

V90 2018 vs Skoda superb 2016

Hejsan står inför valet att välja ny bil till att dra husvagn och en familj på 4.
Har hittat en riktigt fin superb på 12k mil, har dock inte hittat någon v90 än men dem flesta ligger på 20-25k mil i min budget.
Vilken hade ni valt och varför ?

Trådar sammanfogade. // MOD
Permalänk
Medlem

Kan tipsa om VW Sharan! Inte direkt cool men fy så trevlig drag- och pack-bil. Hitta en TDI med DSG6 lådan så går den hur länge sen helst (vår har rullat över 30.000 mil). Den vi har får dra 2200 kg och förbrukningen är ca 0,7 l/mil utan husvagn och 0,9 l/mil med.

Extra plus är ju el-skjutdörrar och att du får in en mindre bil i bagaget om du fäller sätena, utan att den för den delen känns som att köra buss, det är i princip bara en högre/rymligare Passat.

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan står inför valet att välja ny bil till att dra husvagn och en familj på 4.
Har hittat en riktigt fin superb på 12k mil, har dock inte hittat någon v90 än men dem flesta ligger på 20-25k mil i min budget.
Vilken hade ni valt och varför ?

Volvo håller ett högre andrahandsvärde, därför är de svårt att hitta V90s med lägre mil inom din budget. Att köpa en bil för runt 200.000 kr med 20 - 25k på mätaren känns absurt.
Du kan satsa på t.ex V70, V60 CC AWD, XC60 AWD, mycket bil för pengarna.
Superb är säkert fin, kan inte så mycket om VAG koncerners bilar.

V70 AWD

V60 CC AWD

V60 CC AWD

XC70 AWD

XC60 AWD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

@Ca1P3: Jag skulle undvika VWs automatlådor av typen DSG för att dra tung husvagn.

En traditionell automatlåda har en momentomvandlare - motor och hjul är inte mekaniskt sammankopplat utan det är en "fläkt" som badar i olja som ger kraftöverföringen. Dessa kan belastas hårt och det är inga problem att "segdra" iväg med tungt släp.
En DSG (dubbelkopplingslåda) fungerar istället som som en manuell växellåda med en lamellkoppling. Lamellerna pressas samman och friktionen mellan dem ger kraftöverföringen.

Citat:

It should be added that a car equipped with the DSG transmission should not be overloaded by towing a trailer or other vehicle, as well as heavy loads in the car itself. In practice, cars (heavy in themselves) equipped with the DSG-7 transmission (for example, Skoda Superb) with the cabin full of passengers and additional cargo can weight about two tons. Taking into account that this transmission is not intended for heavy loads, it can fail because of overloading. As for the DSG6 unit, this transmission is more durable and operates in pair with more powerful engines. However, it doesn’t mean that a car with this transmission can always be used for towing.

https://go4trans.com/technical-transmission-general-articles/...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan är i planer på att införskaffa husvagn

In the name of everything holy, don’t!
Tänk vad många bekväma hotellnätter ni kan få om ni inte blåser hundratals tusen på bil och husvagn - och vad fritt det är att ligga runt hastighetsgränsen istället för att korka igen 2-1-sträckor i 75-80? Tänk på barnen! Tänk på mänskligheten!

”Ja, jag skämtar, men egentligen är det ju sant.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Ca1P3: Jag skulle undvika VWs automatlådor av typen DSG för att dra tung husvagn.

En traditionell automatlåda har en momentomvandlare - motor och hjul är inte mekaniskt sammankopplat utan det är en "fläkt" som badar i olja som ger kraftöverföringen. Dessa kan belastas hårt och det är inga problem att "segdra" iväg med tungt släp.
En DSG (dubbelkopplingslåda) fungerar istället som som en manuell växellåda med en lamellkoppling. Lamellerna pressas samman och friktionen mellan dem ger kraftöverföringen.

https://go4trans.com/technical-transmission-general-articles/...

Om jag förstod rätt så är ju DSG6 ändå okej att dra med pga det ligger i oljebad medans dsg7 är värre för det är torrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Om jag förstod rätt så är ju DSG6 ändå okej att dra med pga det ligger i oljebad medans dsg7 är värre för det är torrt

Oljebad är bättre ja, och DSG har generellt blivit bättre med tiden. Men en traditionell automatväxellåda tål ändå mer stryk.
DSG7 finns också med våtkoppling vad jag vet så du får kolla upp den specifika modellen i så fall.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?