Behovet av kompetent IT-personal fortsätter öka

Permalänk
Melding Plague

Behovet av kompetent IT-personal fortsätter öka

Medan arbetsmarknaden för transport och media är i nedgång ökar behovet för IT-personal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag hör av mig om ett par år om ingen vill vara min IT-mentor! (just nu är jag medvetet inkompetent)

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Kompetent personal är väl alltid en bristvara, oavsett yrke?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När jag läste IT så var det helt omöjligt att få jobb utan nepotism.
För företagen utbildade sina egna in house.

Görs det idag?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Problemet är att företag inte är villiga att betala de löner som det kostar att locka över kompetent personal.

Jag tog en sväng ute på arbetsmarknaden för att jämföra med nuvarande arbetsgivare. Det var inte värt att byta, flera ville anställa mig, men erbjöd bara någon fjuttig tusenlapp mer i lön.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

När jag läste IT så var det helt omöjligt att få jobb utan nepotism.
För företagen utbildade sina egna in house.

Görs det idag?

Jag vet egenföretagare inom IT som har blandat in sina barn. Bortsett från detta så handlar det om att dra in pengar.
Där det snarare finns problem med att anställa släktingar för det gör uppsägningar mer komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Problemet är att företag inte är villiga att betala de löner som det kostar att locka över kompetent personal.

Jag tog en sväng ute på arbetsmarknaden för att jämföra med nuvarande arbetsgivare. Det var inte värt att byta, flera ville anställa mig, men erbjöd bara någon fjuttig tusenlapp mer i lön.

Då ligger du kanske redan bra till? Finns de som inte gör…

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att problemet är kompetensen. Problemet är att hitta och sålla de som är kompetenta med faktiskt kunskap eller till att snabbt lära sig saker bland de som söker. De rekryteringsföretag som anlitas (för att hantera den stora mängden ansökningar som faktiskt kommer in) brukar sakna domänkunskap och istället strikt följa nyckelord i kravlistan eller gå på godtycke och fördomar, är min erfarenhet.

Om det hade varit annorlunda så hade jag haft jobb idag.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Ja, för det finns inte tillräckligt med utbildningar på gymnasienivå för IT-yrken.

Jag måste bosätta mig i Älmhult för att få läsa Nätverkstekniker t.ex.

Bättre riktad utbildning efter vad arbetsmarknaden efterfrågar på gymnasienivå istället för att alla ska gå högskola och förvänta sig stora summor i lönekuvertet kan ju vara en lösning?

Jag har tagit mig igenom en allmän IT-Utbildning på gymnasienivå men har 0 erfarenhet och tog studenten 2011... har sökt flertals helpdesk/supporttekniker jobb men aldrig blivit kallad till intervju, varför förväntas högskoleutbildning för detta idag? de med högskoleutbildning lämnar sina helpdesk/support jobb direkt när tillfälle ges medans en gymnasieutbildad kanske stannar tills pension?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av PointMan:

Inte bara en fråga om lön, det är en fråga om att satsa på nykomlingar också.
Enligt mig ett klart större problem idag; man sitter och skriker efter "kompetent folk", som att dessa magiskt bara ska dyka upp på just deras trappsteg från "kompetent arbetare"-trädet.

Detta gäller inte bara IT, utan varje bransch, mer eller mindre.
Behöver inte kolla längre än den egna sektorn jag studerat till senaste två åren.. Alla arbetsgivare räknar med att utöver utbildning ska man som nyexad gärna ha 10+ års erfarenhet. Då inte bara med VA-biten; utan man får gärna vara mekaniker, svetsare, revisor, jurist och ha god erfarenhet med kommunala likväl som privata markärenden.. Men allt är "bara meriterande", såklart

Det är sällan introduktionslönen är ett problem för många jobb.
Det stora problemet enligt den egna erfarenheten är att arbetsgivare förväntar sig att alla ska vara "rockstjärnor" från start, klara sig på en vecka introduktion, och sedan kunna driva en hel avdelning på egen hand. Finns absolut inget som helst engagemang att lära upp någon.

Och när det väl kommer till kritan gällande löner, då är det skamligt hur lönetrappan ser ut många gånger. Inte undra på att många väljer att byta tjänst som underkläder när de väl fått in foten (när de inte får en riktig löneökning eller chans för t.ex. vidarutbildning internt, varför stanna kvar?).

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Jag hör av mig om ett par år om ingen vill vara min IT-mentor! (just nu är jag medvetet inkompetent)

Mvh,
WKL.

På min tid fanns ingen IT-mentor eller ChatGPT. Man kastade sig ut på arbetsmarknaden direkt från universitet/högskolan

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Ja, för det finns inte tillräckligt med utbildningar på gymnasienivå för IT-yrken.

Jag måste bosätta mig i Älmhult för att få läsa Nätverkstekniker t.ex.

Bättre riktad utbildning efter vad arbetsmarknaden efterfrågar på gymnasienivå istället för att alla ska gå högskola och förvänta sig stora summor i lönekuvertet kan ju vara en lösning?

Jag har tagit mig igenom en allmän IT-Utbildning på gymnasienivå men har 0 erfarenhet och tog studenten 2011... har sökt flertals helpdesk/supporttekniker jobb men aldrig blivit kallad till intervju, varför förväntas högskoleutbildning för detta idag? de med högskoleutbildning lämnar sina helpdesk/support jobb direkt när tillfälle ges medans en gymnasieutbildad kanske stannar tills pension?

Gymnasiet ofta lika med ungdomar som vill slappa. Självklart finns det pluggarlinjer som natur, samhäll osv.
Och nej det behövs ingen högskoleutbildning utan YH utbildningar leder ofta till jobb.

Skillnad på YH och gymnasiet inom icke pluggprogrammen är som dag och natt. I gymnasiet läser man oavsett program en väldigt massa kurser inom det ena och andra som tar tid och det blir då begränsat vad man läser IT på dessa 3år.

Så mitt råd är fundera på 2 årig YH. Väldigt många yrken idag av olika typer kräver kunskap motsvarande detta.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande primärt utvecklare som efterfrågas? (Sen infrastruktur, nätverk, säkerhet, och att drifta och förvalta skiten det är lite skitsamma? Släng upp det i molnet bara...)

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att jag tripplat min lön på tio år. Fortsätt så, Sverige!

Skrivet av ackwell:

Är det fortfarande primärt utvecklare som efterfrågas? (Sen infrastruktur, nätverk, säkerhet, och att drifta och förvalta skiten det är lite skitsamma? Släng upp det i molnet bara...)

Allt det behövs i cloudleveransen också.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Först och främst har branschen börjat betala för lite för seniora tekniker, administratörer osv.
Många duktiga tekniker i min närhet har sökt sig till projektledarroller, teamleader osv trots att de egentligen inte vill jobba som det men det krävs för att ta nästa steg lönemässigt. Alternativt att de startar egna företag och konsultar.

Sen fylls det på med för lite folk som faktiskt är villiga att lära sig saker och att hålla sig uppdaterade. Jag tycker mig också se att medelåldern kryper uppåt, både bland konsulterna och de anställda.

Tror att många unga attraheras av att arbeta med spelutveckling eller liknande istället för inom IT, men där finns nog snart ett överskott.

Sen kommer det alltid vara en brist på folk i offentlig sektor så länge det finns jobb i det privata. Förstår att folk inte står ut med att jobba statligt eller i kommun med alla stela regler osv.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Vem letar utvecklare år 2024?

Lycka till att hitta någon inom nätverk, infra eller säkerhet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

IT = informationsteknik, företag vill såklart ha information om sina konkurrenter i den här branschen.
Många fiskekrokar kastas därför ur i hopp om att stekta sparvar ska flyga in i kräftburen, många företag söker gärna 5x så många olika personer i hopp om att hitta 1 som är vad dom vill ha.

Problemet är att varje företag vill ha extremt nischade kompetenser, så att bunta ihop dom till IT är ganska dumt.
Det går heller inte utbilda effektivt eftersom dessa kompetenser är färskvara.

Detta gör att det finns väldigt många tjänster och väldigt många arbetslösa som inte passar.

IT-företag behöver absolut lära sig att utbilda sin personal istället för att byta ut den.
Sedan behöver vi ju kanske inte ens nämna hur mycket kunskaper som tjuvhålls på för att man vill ha mer betalt för den.

-Kan du hjälpa mig hur man installerar Windows?
-Det är bara att betala mig, så gör jag det åt dig.
-Nej, men alltså kan du inte bara förklara eller visa mig?
-Nej, då förlorar jag ju pengar.

Dold text
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gymnasiet ofta lika med ungdomar som vill slappa. Självklart finns det pluggarlinjer som natur, samhäll osv.
Och nej det behövs ingen högskoleutbildning utan YH utbildningar leder ofta till jobb.

Skillnad på YH och gymnasiet inom icke pluggprogrammen är som dag och natt. I gymnasiet läser man oavsett program en väldigt massa kurser inom det ena och andra som tar tid och det blir då begränsat vad man läser IT på dessa 3år.

Så mitt råd är fundera på 2 årig YH. Väldigt många yrken idag av olika typer kräver kunskap motsvarande detta.

Det finns ju gott om gymnasieutbildningar efter "ordinarie" gymnasietiden t.ex. elektriker, signaltekniker, lastbils/personbilsmekaniker, fastighetsförvaltare, servicetekniker e.tc. varför inte fler snabbspår inom IT om det nu är otroligt brist?

Det mesta lär du dig i arbetslivet och inte i skolbänken, 2 årig YH kräver redan kompletta gymansiebetyg och ofta grundläggande behörighet, för de absolut enklaste instegsjobben inom IT är detta extremt overkill.

Behövs fler spår in i IT-yrket på en grundläggande nivå och sen efter studier på gymnasienivå kan man välja att fördjupa sig inom YH eller högskola.

Vi har detta inom sjukvården där de flesta läser undersköterska > sjuksköterska

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det finns ju gott om gymnasieutbildningar efter "ordinarie" gymnasietiden t.ex. elektriker, signaltekniker, lastbils/personbilsmekaniker, fastighetsförvaltare, servicetekniker e.tc. varför inte fler snabbspår inom IT om det nu är otroligt brist?

Det mesta lär du dig i arbetslivet och inte i skolbänken, 2 årig YH kräver redan kompletta gymansiebetyg och ofta grundläggande behörighet, för de absolut enklaste och instegsjobben inom IT är detta extremt overkill.

Det finns seriösa gymnasieprogram. Omvårdnadsprogrammet, elektriker, snickarprogrammet etc.
Problemet med IT program på gymnasiet är att plugghästarna inom detta väljer Natur eller motsvarande, där det finns natur med It-inriktning. Men det blir väldigt liten IT de får när de ska läsa så mycket annat.

Det blir mer It gymnasieprogram för personer som inte vill plugga så mycket och nivån läggs därefter. När man pratar om YH, så blir det ett helt annat fokus. Folk går verkligen in för att lära sig och de kan fokusera på detta utan att samtidigt läsa hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Som chef på ett produktbolag så skulle jag säga att det är svårast att hitta kompetenta utvecklare fortfarande (trots att vi är villiga att satsa på onboarding och kompetensutveckling). De som finns har oftast orealistiska lönekrav, vilket späs på av att rekryterare tar en avgift som är baserad på kandidatens årslön (vanligen ca 20%, men varierar). Så rekryterarna har ett egenintresse av att trissa upp lönerna.

Som nummer två skulle jag säga Site Reliability Engineers och/eller Devops. Det finns oändligt med folk som kan administrera Windows, men inga moderna techbolag hostar sin plattform på Windows. Det kan eventuellt vara intressant för ett bolag som har sin lokala IT-miljö på Windows. Men utvecklingsteamet använder som sagt inte Windows på ett modernt techbolag. Automatisering och infrastruktur som kod verkar vara en bristvara inom högskola och universitet i Sverige. Finns det ens några kurser som berör Ansible eller Terraform? En snabb sökning under tiden jag skriver detta säger att det är tveksamt.

Kan skriva flera sidor om detta, men svar JA. Fortsatt stor brist. Högskolor och universitet utbildar inte det som vi vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Allt det behövs i cloudleveransen också.

Ja precis, man köper det av en utländsk aktör istället

Permalänk
Medlem

Tagit 120hp inom IT och har 3 års erfarenhet och tycker jag har ett ok CV, får knappt så mycket som en intervju.
Gissar jag behöver göra typ nått AI Kubernets MicroServices Container GitLab Jenkins projekt innan a-kassan tar slut... om jag bara kan sluta procastonera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tagit 120hp inom IT och har 3 års erfarenhet och tycker jag har ett ok CV, får knappt så mycket som en intervju.
Gissar jag behöver göra typ nått AI Kubernets MicroServices Container GitLab Jenkins projekt innan a-kassan tar slut... om jag bara kan sluta procastonera.

Är du i gbg så prova sök mainframe på HCL, typ konstant brist på personal där.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Det finns oändligt med folk som kan administrera Windows, men inga moderna techbolag hostar sin plattform på Windows. Det kan eventuellt vara intressant för ett bolag som har sin lokala IT-miljö på Windows. Men utvecklingsteamet använder som sagt inte Windows på ett modernt techbolag.

Fast nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast nej.

Ska nog mer ses som ett "alla som inte gör som vi gör är inte koola moderna techbolag". Däremot börjar det väl blir mer och mer ovanligt med on prem Windows hosting, men med containrar och molnlösningar blir väl OS:et i sig mindre viktigt för nybyggda applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta e bra skit!
Jag och min kompis läste samtidigt till 2 olika yrken. Vi båda fick jobb redan efter 1:a året och slapp ta lån år 2. Det som är så bra med YH är att företaget utbildar dig under utbildningen. Detta betyder att företaget inte behöver betala 1 spänn för att du skall ha nyckelkompetensen när väl du går ut skolan. Således fick hela 93%(!) Jobb efter utbildning från YH-utbildningar före kriget.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Inte så lätt att anställa juniorer, för så fort de börjar bli netto-noll så sticker de iväg någon annanstans…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte så lätt att anställa juniorer, för så fort de börjar bli netto-noll så sticker de iväg någon annanstans…

Se till att det finns en ordentligt uppsatt lönetrappa så kommer ni få behålla era juniorerna, ge dem något att arbeta emot helt enkelt.
Ställ krav med konkreta belöningar vid certifieringar eller liknande.

Visa signatur

Intel 10700K | ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI | 32GB Corsair Vengeance | ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech MX Master 3 | ASUS ROG Strix Scope TKL| Sennheiser Game Zero

Server Intel 7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 64GB Corsiar Vengeance | 2x Samsung 970 EVO 500GB | NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Glöm ffs inte att skriva att ni använder AI i er CV!
Buzz wordet idag. Tidigare ord. turbo? Laser? fyll på med buzz words genom tiderna..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Sötast

IT branschen 2020-2024

Vi har slut på personal!!!!
*Anställer ofantligt mycket personal.*
Vi har för mycket personal!!!
*Säger upp ofantligt mycket personal bland annat de som besitter all kunskap*
Vi har nu brist på kunskap men ingen vill komma tillbaka till oss???

*stort ledningsmöte*
*en ny idé föds på ledningskontoret*

Beslut: Nu kräver vi heltidsnärvaro på kontoren igen!

Vi har fortfarande brist på persona och nu kunskap l!?!?!?!

Skrivet av medbor:

Don't blame the players, aka golvpersonalen som gör allt tekniskt arbete.
Blame the game created by the companies themselves.

Om du arbetar inom IT och vill få upp din lön så kan du :

A: Konsulta
B: Jobbhoppa.

Tyvärr finns inte alternativ C på bolagen...

Alternativ C för tekniker vore:
Att bli uppskattad av sitt företag och få en marknadsmässig lön och inte 30% under.
Att företaget ökar ens lön med lika mycket som de betalar de nya de anställda. - Jag skall inte bestraffas ekonomiskt för att jag varit "trogen" och stannat med ett företag.
Att företaget inte nämner hur viktigt det är år efter år med att utbilda sig på sin 'lediga arbetstid' och sedan belasta sin personal till 150% år ut och år in.
Att ens kollegor inte sparkas i januari för att bli ersätta med juniorer i februari som har 40% högre lön än dig själv och inte kan ett jävla skit.

Så... bara att lösa alternativ C.
Investera i personalen både monetärt och i personlig utveckling, men det verkar som ett bisarrt icke alternativ från en annan planet.
Jag bör väl lämpligt nog få bonus för att jag stannat x år istället? Man ger ju folk incitamentet att lämna. DU FÅR MER PENGAR om du lämnar. Konstigt att folk hoppar?

Min egna erfarenhet:

Besitter lön X - jag är inte nöjd.
Pratar med chefen om hur jag är gravt underbetald och att jag vill höjas till normen + för vad jag levererat.
"mja, alltså.. ekonomi.... alltså... blabla... vi ska ju göra en revision inom sisådär.... någonsin."

Säger upp mig.
Tar legit första bästa jobb - Ökar lönen med 48% <--------
Går tillbaka till samma företag igen då det plötsligt fanns behov av personal.
Helt magiskt, nästan som att gud varit där själv med en påse guld så fanns det nu plats i budgeten för att betala personalen.
Magic.

Jag ville ha typ 20% mer... men fine... 50+% mer var ju inte helt fel.