Underväldigande prestanda Asus Rog Strix Scar 15 2022 (i9 12900H, 32gb 4800mhz DDR5, RTX 3070Ti)

Permalänk
Medlem

Underväldigande prestanda Asus Rog Strix Scar 15 2022 (i9 12900H, 32gb 4800mhz DDR5, RTX 3070Ti)

Hoppas att nån kan hjälpa mig klura ut varför min dator inte presterar som den borde. Om det beror på nån bottleneck nånstans eller så?

Jag kör på extern monitor (Gigabyte M27Q) med HDMI kabel. Har kollat Youtube videos där folk med liknande specs får betydligt högre FPS än jag får i spel. Tex i CS2 får jag max 144 fps när jag har sänkt till 1080 upplösning och kör med High på grafikinställningarna. Andra får ut runt 200-300 fps.

Har googlat och försökt hitta felet. Hittade en video där en snubbe med samma dator, fast AMD snackar om Optimus och bottleneck, att datorn skickar info från CPU -> GPU ->iGPU -> monitorn, när det egentligen ska vara CPU -> GPU -> monitor..

Jag är dock inte så tecknisk så fattar inte hur man åtgärdar detta.

Jag läste även att display port kabel är bättre än HDMI, då den kan hantera mer än 144hz vilket verkar vara max för HDMI. Min monitor klarar av 165hz om jag inte har fel. Så kanske borde jag investera i en display port kabel. Men det känns ändå som att det är något som stryps nånstans...

Jag kör alltid på Ultimate i Armour Crate för GPU mode, och på Turbo för fläktarna, men testade nyss att ändra GPU mode till Standard. Då plötsligt kunde jag ändra till 240hz i windows och i CS2. Min FPS blev då högre i spelet, runt 200 men det kändes hackigt, som om jag körde med 60hz! Så jag ändrade tillbaks till 144hz i CS2 och fick då istället en konstant FPS på 60fps och lika hackigt.

Fattar inte vad det är som händer. Hoppas nån kan hjälpa mig få lite klarhet i det här så jag kan få den prestanda som laptopen borde kunna ha.

Här är en som har samma grafikkort, fast med en nyare i5 processor, han får ut runt 400 FPS i CS2..

https://www.youtube.com/watch?v=4yO9a1ZilXg

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk

Låter som att du har v-sync eller en fps limit igång nånstans om du får exakt 144fps.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter som att du har v-sync eller en fps limit igång nånstans om du får exakt 144fps.

Standard stängde kanske av v-synk eller ev fps limit så den kan spotta ur så mycket den orkar med.

Dock kan ju skärmen fortfarande vara ställd till 60hz även om du matar den med mer än 60hz.

Så kolla så skärmen står ställd på 165hz eller vad det nu va den klarade och att v-synk och ev fps limit inte är igång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack! V-Sync var på, så stängde av det i Nvidia Control Panel och då blev fps:en bättre i CS2. Får runt 200 nu med High på grafikinställningarna. Känns ändå som att de e rätt lågt med tanke på vad jag betalade för datorn förra året.

Permalänk
Skrivet av dwella82:

Tack! V-Sync var på, så stängde av det i Nvidia Control Panel och då blev fps:en bättre i CS2. Får runt 200 nu med High på grafikinställningarna. Känns ändå som att de e rätt lågt med tanke på vad jag betalade för datorn förra året.

Är troligen rätt normalt på ett 3070ti inklämt i en craptop med microskopisk kylning som delas med cpu och troligen lever ett relativt varmt liv som på alla craptops.

Priset på laptops återspeglar sällan dess prestanda.

Du kan köpa en t.ex hp med typ en 7000 serien cpu och endast amd inbyggda gpu chippet i processorn å de begär typ 20000:- för den.

Du betalar extra för att det ska vara "lätttransporterat" i spellaptop världen släpbart iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är mycket fulspel med just Gaminglaptops, samma modeller kan vara olika strypta efter när de är tillverkade, min som jag köpte när den kom ut matar ut 380w (adaptern)min polare köpte sin åtta månader senare på black friday och hans matar max 300w och visst var den strypt och den låter mer än min.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Hur kollar man vad man får ut för watt på datorn då? Står det nånstans i Armory Crate eller?

Permalänk
Skrivet av dwella82:

Tack för svar. Hur kollar man vad man får ut för watt på datorn då? Står det nånstans i Armory Crate eller?

det han menar står på nätadaptern antar jag.

låter iaf som att han snackar om max effekten på nätadaptern vilket inte är något som säger hur mycket datorn faktiskt drar bara att den max får/kan dra X antal watt från den.

generellt sett är det värmen som bromsar först i en laptop.

men ja TDP spärrar som begränsar hur mycket effekt värme varje komponent tillåts generera är inget ovanligt på laptops.

just 3000 serien gpu var ju relativt ökänd att i många laptops vara så pass hårt nedstrypta att 3070 och 3080 modellerna presterade jämnt med 3060 modellerna.
tror du kan se TDP limit värdet i HWinfo64.

ingen aning om Armoury crate då jag föredrar att skippa asus malware de skickar med som mer eller mindre bara är en stor bakdörr till ditt system...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

GPUn verkar kunna få 150w enligt det jag kan se. Vet dock inte hur det står sig mot andra 3070 ti.

https://www.notebookcheck.net/Asus-ROG-Strix-Scar-15-G533ZW-L...

Graphics adapterNVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU - 8 GB VRAM, Core: 1410 MHz, Memory: 1750 MHz, 150 W TDP ( including 25 W Dynamic Boost), GDDR6, Game Ready Driver 512.15, MUX Switch

Edit

150w verkar som att det var toppen av vad 3070 ti fick i en laptop.

https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-RTX-3070-Ti-Lapt...

The RTX 3070ti is available in different power variants ranging from 80 Watt TGP with a Boost clock of 1035 MHz up to 125 Watt models with a Boost clock of 1485 MHz. However, there are even some models with a maximum TGP of 150 Watt (e.g., Acer Nitro 5).

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ingen aning om Armoury crate då jag föredrar att skippa asus malware de skickar med som mer eller mindre bara är en stor bakdörr till ditt system...

I ett svagt ögonblick installerade jag armoury crate men har egentligen inte använt det sedan dess. Finns det någon bra info om på vilket sätt det är en bakdörr? Kanske ska ta bort det då.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Tallem:

GPUn verkar kunna få 150w enligt det jag kan se. Vet dock inte hur det står sig mot andra 3070 ti.

https://www.notebookcheck.net/Asus-ROG-Strix-Scar-15-G533ZW-L...

Graphics adapterNVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU - 8 GB VRAM, Core: 1410 MHz, Memory: 1750 MHz, 150 W TDP ( including 25 W Dynamic Boost), GDDR6, Game Ready Driver 512.15, MUX Switch

Edit

150w verkar som att det var toppen av vad 3070 ti fick i en laptop.

https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-RTX-3070-Ti-Lapt...

The RTX 3070ti is available in different power variants ranging from 80 Watt TGP with a Boost clock of 1035 MHz up to 125 Watt models with a Boost clock of 1485 MHz. However, there are even some models with a maximum TGP of 150 Watt (e.g., Acer Nitro 5).

ja det var just detta jag syftade på där om de var låsta till lägre än typ 100W så presterade både 3070 och 3080 korten på sin höjd marginellt bättre än samma laptop med 3060 kort.

men 150W är ju helt ok och som du säger typ de minst nedlåsta 3070 korten till laptops så kan inte bli bättre.

Skrivet av Jumpcut:

I ett svagt ögonblick installerade jag armoury crate men har egentligen inte använt det sedan dess. Finns det någon bra info om på vilket sätt det är en bakdörr? Kanske ska ta bort det då.

ASUS Armoury Crate has a vulnerability in arbitrary file write and allows remote attackers to access or modify arbitrary files by sending specific HTTP requests without permission.

https://nvd.nist.gov/vuln/detail/CVE-2023-5716

sen vill jag minnas att armoury crate dessutom lider av en rätt så gravt minnesläckage desutom så det kan äta rätt mycket ram om man har det igång längre perioder utan att stänga av det men jan mycket väl vara fixat har inte använt det på flera år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ASUS Armoury Crate has a vulnerability in arbitrary file write and allows remote attackers to access or modify arbitrary files by sending specific HTTP requests without permission.

https://nvd.nist.gov/vuln/detail/CVE-2023-5716

sen vill jag minnas att armoury crate dessutom lider av en rätt så gravt minnesläckage desutom så det kan äta rätt mycket ram om man har det igång längre perioder utan att stänga av det men jan mycket väl vara fixat har inte använt det på flera år.

Spännande. Då åker det ut pronto!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det står Max TGP 150W i Armory Crate. Vet ej hur man ser TDP. Vad kan man använda istället för Armory Crate om man ska byta lägen för datorn? Silent, Performance, Turbo etc.

Permalänk

Det står Max TGP 150W i Armory Crate. Vet ej hur man ser TDP.

tror det är typ samma fast ett bredare mått som inkluderar flera olika parametrar.

"TGP or Total Graphics Power, is a GPU-specific term that defines the power requirements of a graphics card"

Skrivet av dwella82:

Vad kan man använda istället för Armory Crate om man ska byta lägen för datorn? Silent, Performance, Turbo etc.

Bios?

kanske fancontrol funkar på den dock sällan laptops stödjer mekande med fläktkurvor äns på mjukvarunivå.
https://getfancontrol.com/

inga dedikerade knappar för det på tangentbordet som funkar utan mjukvaran?
vet att MSI brukar ha en knapp för att växla normal läge mot "turbo" läge aka fullt ös på fläktarna oavsett temp.

ingen större koll på asus laptops tbh.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwella82:

Det står Max TGP 150W i Armory Crate. Vet ej hur man ser TDP. Vad kan man använda istället för Armory Crate om man ska byta lägen för datorn? Silent, Performance, Turbo etc.

Jag har en precis likadan laptop och använder G-Helper istället för Armoury Crate.

"Small and lightweight Armoury Crate alternative for Asus laptops offering almost same functionality without extra load and unnecessary services"
https://github.com/seerge/g-helper

Om du väljer att ta bort Armoury Crate, använd Revo Uninstaller så tar den även bort rester i register och mappar (detta gäller för all mjukvara som avinstalleras med Revo Uninstaller).
https://www.revouninstaller.com/sv/products/revo-uninstaller-...

Jag har även inaktiverat alla ASUS-tjänster, dem kan ibland komma tillbaka med Windows uppdateringar.

Jag använder också ParkControl med Bitsum Highest Performance profil för att bättre prioritera P-cores framför E-cores.
https://bitsum.com/parkcontrol/

Hur ser det ut med drivrutinerna för grafikkortet, är dem uppdaterade?

Du kan även kika om du har senaste BIOS, för min exakta modell (G533ZW) är 324 senaste som släpptes 2023-03-24.
"It is recommended to download and update the BIOS and firmware for system performance optimization"

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |