Professionell webbutvecklingsmiljö hemifrån - hur?
Tjo! Jag är numera en nyutexaminerad webbutvecklare efter 2 års universitetsutbildning på distans. Då jag tänker primärt köra det tunga lastet med 100 % kodfrilansare hemifrån - men jag kommer även söka fysiska (hybrid)jobb - så måste jag förbereda för professionell webbutvecklingsmiljö hemifrån.
Här är då några saker jag funderat på men jag är omedvetet inkompetent så det kan vara saker jag inte ens tänkt på för jag inte vet om det ännu (jag har frågat chatGPT4o om samma punkter men jag tar det med nypa salt för den "vet" egentligen ingenting):
1) Extern hårddisk eller extern SSD? Jag har två datorer så om ena går sönder så skulle jag kunna byta till den som fungerar direkt utan att arbetsflödet stoppas fullkomligt. Enligt chatGPT4o så är SSD bättre pga. det saknar mekaniska delar som HDD. Frågan är om det istället ändå går sönder fortare än externa HDDs pga. lägre total skrivmängd? node_modules-mappar är ju ökända för att typ innehålla fler filer än stjärnor i galaxen.
2) Mjukvaror för krypterade säkerhetskopior av filer? Självfallet ska alla filer krypteras med hjälp av någon mjukvara innan de säkerhetskopieras. Frågan är vilka mjukvaror som är "branschstandard" idag inom webbutveckling. chatGPT4o tipsar om "VeraCrypt" som påstås vara öppen källkod. Annars så föreslår den BitLocker då jag använder Windows. Säkerhetskopieringsprogram så föreslår chatGPT4o om "Acronis True Image". Några andra förslag här? Min tanke är att både köra säkerhetskopior lokalt på två platser OCH online på två eller tre olika 'lagringstjänster' (aka cloud services) runtom i världen. NAS i form av Synology eller QNAP i RAID-konfiguration föreslås av chatGPT4o. Vettigt eller korkat?
3) Hantering av säkerhetsnycklar (för kryptering OCH dekryptering)? Här föreslår chatGPT4o om lösenordshanterare, men ska de verkligen också lagra säkerhetsnycklar för (de)kryptering också? Andra föreslaget från "AI:n" (Artificial Idiot) är krypterade USB-enheter krypterade med hjälp av VeraCrypt, BitLocker eller liknande. Är det vanligt förekommande i "branschen"? Jag tänker mig här också att jag lagrar säkerhetsnycklarna både digitalt och fysiskt. Här pratar även chatGPT4o om att regelbundet uppdatera och rotera nycklar. Vad finns det för tjänster/riktlinjer/lösningar för det inom "branschen"? Är Yubikey värt att kika på eller är det "överdrift" om man kör hemifrån som kodfrilansare?
4) Versionshantering med någon variant av git? När det gäller git så har jag endast använt GitHub som versionshanteringsplats medan git-kommandon har varit väldigt få: git init, git commit, git push, git pull vid samarbete. Men jag har inte använt något med olika branches (t.ex. checkout) och/eller merges och liknande vilket jag tror är vanligare i bruk i "branschen"?
5) Berätta gärna om det var något annat "uppenbart" jag inte nämnt på grund av min än så länge omedvetna inkompetens!
Tack så hemskt mycket för svar på förhand! Nu börjar det riktiga kodäventyret! 😱
Mvh,
WKL.
"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"