Få av dagens Iphone-modeller klarar Apple Intelligence

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Hur många miljarder tror ni Apple betalar Microsoft för att få köra GPT4o?

(Indirekt iom att MS äger 49 % av OpenAI, OAI måste dela sina intäkter med MS och att GPT körs på Azure.)

/hulle.

Betalar det med miljarderna de får av Google för att ha deras sökmotor som standard.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Det beror ju säkert på andra saker.

En LLM i stil med GPT kör du på GPU.

/hulle.

Intel tycker tydligen att det går bra att köra dem på NPU också. Skulle förvåna mig om inte Apple tycker samma sak med tanke på vad de presenterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Intel tycker tydligen att det går bra att köra dem på NPU också. Skulle förvåna mig om inte Apple tycker samma sak med tanke på vad de presenterade.

Jodå, men min poäng var att det är mycket påhittade begränsningar när det gäller sånt här. Nu kanske inte mobil-GPU:er orkar, men på PC-sidan behövs bara en någorlunda hyfsad GPU med 6 GB VRAM.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hulle:

Jodå, men min poäng var att det är mycket påhittade begränsningar när det gäller sånt här. Nu kanske inte mobil-GPU:er orkar, men på PC-sidan behövs bara en någorlunda hyfsad GPU med 6 GB VRAM.

/hulle.

Hos Apple är GPU-delen något starkare (grundmodellen) till mycket starkare (Max) jämfört med NPUn.

För AMD (och gissningsvis även Qualcomm givet hur lite de nämnt iGPU) ger deras respektive NPU i storleksordningen 50 % högre prestanda jämfört med GPU (det hos kommande AMD Strix Point och Qualcomm Snapdragon X Elite).

För Intels del kommer iGPU-delen i kommande Lunar Lake vara i storleksordningen 40 % starkare jämfört med NPU (och alla NPUer ligger väldigt snarlikt i prestanda, från 38 TOPS hos Apple, till 45, 48 resp 50 TOPS hos Qualcomm, Intel och AMD). Orsaken är att Intel valt att stoppa in "Tensor-cores" i deras iGPU från och med Battlemage.

NPU och iGPU har helt klart ett stort överlapp, men det finns delar där de skiljer sig: att använda NPU kommer ha bättre perf/W, NPU kan bara användas för inferens medan GPU kan användas till inferens och träning.

Men tror den viktigaste saken för NPU i både vad Apple presenterar här och det Microsoft tidigare presenterade med "AI PC" är att det är tänkt vara funktions som kan "användas när som helst" och det är inte lämpligt att använda GPU för OS-tjänster som sker i bakgrunden då det kan påverka det som använder GPU i väldigt negativt (t.ex. spel).

En anledning till varför NPU-delen inte ens stöds likt hur Intel (och Qualcomm) stödjer sin NPU i t.ex. PyTorch hos Apple är att man bara kan ge en hint om "det är OK att använda NPU", men det är upp till runtime att avgöra om det körs på NPU, CPU eller GPU. Just den delen kan säkert ändras i nya OS, men så fungerar det i alla fall idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Det viktigaste jag fick med mig är nog att man kommer kunna skriva till Siri, det gör ju att man faktiskt kan använda det till något annat än att sätta timern på pastan.

Ironiskt nog har man kunnat göra det under en väldigt lång period. Det är i sig ingen nyhet. Brukar det rätt ofta, funkar galant.

Permalänk
Skrivet av Banka:

Ironiskt nog har man kunnat göra det under en väldigt lång period. Det är i sig ingen nyhet. Brukar det rätt ofta, funkar galant.

Du, jag upptäckte det efter min kommentar och satte igång det direkt

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vilka adaptrar tänker du på?

Hörlursadapter, kanske man har haft adapter för att kunna ladda och ha hörlurar samtidigt också. Eller video utgång adapter.
lightning till USB-A adapter. You name it.
Alla adaptrar som gjordes till lightning passar inte till dom modellerna som har USB-C. Vill du jag ska förklara varför detta är fallet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Hörlursadapter, kanske man har haft adapter för att kunna ladda och ha hörlurar samtidigt också. Eller video utgång adapter.
lightning till USB-A adapter. You name it.
Alla adaptrar som gjordes till lightning passar inte till dom modellerna som har USB-C. Vill du jag ska förklara varför detta är fallet också?

Jag tror inte att det är speciellt många adaptrar som det handlar om. För egen del har jag nog bara köpt en eller två adaptrar och det var på 30-pin tiden. Jag har inte haft behov av att ladda och använda hörlurar samtidigt och såväl lightning till 3.5 mm och usb-c till 3.5 mm har ingått när jag har köpt iPhone/iPad.

Utbudet av lösningar som passar till usb-c ser jag som betydligt mer positivt än att apple skulle hålla fast vid Lightning-kontakten även om jag föredrar den rent fysiskt framför usb-c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Har miniräknare app på min IPad.

Det kanske du har, men tills nu har Apple blåvägrat att inkludera en egen inbyggd/förinstallerad. Att man har behövt leta reda på något så grundläggande i App store, om man inte tycker att det är kul att använda sökfunktionen e dyl, har varit enastående fånigt och dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Alla adaptrar som gjordes till lightning passar inte till dom modellerna som har USB-C. Vill du jag ska förklara varför detta är fallet också?

https://www.apple.com/se/shop/product/MUQX3ZM/A/usb-c-till-li...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Syftet? Att informera om att alla inte kan använda nya AI är rätt logiskt syftet.
Eller du menar man inte ska informera om detta? Och vad skulle då anledningen vara att man inte skriver om detta?
Flera nyhetsartiklar skriver ex bara "Apple Intelligence kommer att komma till IOS 18, IpadsOS 18 och macOS Sequoia."
Vilket är sant, men det är rätt idiotiskt att utelämna att du inte ens kan använda en bråkdel om du inte har specifika modeller.

Ja, löjligt är helt rätt ord att utelämna detta.

Har man inte förra årets modell eller senare så får man använda webbaserade versionen tills man har en nyare mobil.
Det kommer med andra ord fortfarande fungera på ner till 2018 års modell.

Men Sweclockers utelämnade allt annat nytt och skriver bara om AI-delen.

Permalänk

Sure, men där bevisar du ju också min poäng också xD
Med tanke på innehållet i kabeln så är 445kr ett skämt som Apple skrattar gott åt hela vägen till banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Sure, men där bevisar du ju också min poäng också xD
Med tanke på innehållet i kabeln så är 445kr ett skämt som Apple skrattar gott åt hela vägen till banken.

Finns säkert kina-kopior vid det här laget som använder bluetooth o.s.v.

Fattar vad du menar, men jag har noll adaptrar till min iphone och jag misstänker att jag inte är den enda som lever i stort sett trådlöst (har en laddkabel i bilen). Men har du behov av ett gäng lightning-tillbehör du inte vill byta ut, så finns det lösning i alla fall.

Apples adaptrar och kablar innehåller förvånansvärt mycket elektronik. Här är exempel:
https://www.ifixit.com/News/8448/apple-audio-adapter-teardown
https://www.zmescience.com/science/news-science/x-rays-usb-c-...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Finns säkert kina-kopior vid det här laget som använder bluetooth o.s.v.

Fattar vad du menar, men jag har noll adaptrar till min iphone och jag misstänker att jag inte är den enda som lever i stort sett trådlöst (har en laddkabel i bilen). Men har du behov av ett gäng lightning-tillbehör du inte vill byta ut, så finns det lösning i alla fall.

Apples adaptrar och kablar innehåller förvånansvärt mycket elektronik. Här är exempel:
https://www.ifixit.com/News/8448/apple-audio-adapter-teardown
https://www.zmescience.com/science/news-science/x-rays-usb-c-...

Visst finns det, men Apple gör ju allt för att göra det så svårt som möjligt att tillverka icke-Apple godkända adapters.
Det är ju också en del av problemenet, därför dom behöver så mycket elektronik i kablarna.
Jag menade inte att där inte fanns elektronik, det är jag medveten om. Men man ska inte tro att Apple betala mer än enstaka kronor för tillverkningen av kabeln ink tillverkningen av alla custom komponenter.
Men dom kör någon "Om din telefon har premium pris, så ska tillbehören också ha det"-inställning, till den milda grad att dom sätter extra komponenter i sina kablar för att du ska få en sämre upplevelse med en i övrigt lika bra kabel som du köpte billigare av någon annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vad kommer jag kunna göra med denna då? Siri har jag aldrig ens använt.

Edit: Lyckades hoppa över just det stycket. Lät ju inte jätterevolutionerande men får väl testa i höst.

Siri är ju skitbra! /s

Set a timer for 15 minutes!
Siri: 50 minutes, counting down

^
Det har tyvärr hänt mig en gång, det blev jäkligt tråkiga buffalowings!
Just timer är det enda jag använder siri till, är hyfsat smidigt men ser inget behov av mer.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Siri är ju skitbra! /s

Set a timer for 15 minutes!
Siri: 50 minutes, counting down

^
Det har tyvärr hänt mig en gång, det blev jäkligt tråkiga buffalowings!
Just timer är det enda jag använder siri till, är hyfsat smidigt men ser inget behov av mer.

Buffalo wingdings

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Men dom kör någon "Om din telefon har premium pris, så ska tillbehören också ha det"-inställning, till den milda grad att dom sätter extra komponenter i sina kablar för att du ska få en sämre upplevelse med en i övrigt lika bra kabel som du köpte billigare av någon annan

Deras DAC som i USB-C till 3.5mm format kostar 125kr är faktiskt en av de bättre DAC du kan köpa trots att det också är en av de billigaste och minsta, så jag håller nog inte med mer än att de gör riktigt bra prylar och det får man givetvis betala för.

Visa signatur

Amd o Apple