Permalänk
Medlem

Laga trasig TV skärm?

Hej!

Jag har en Samsung UE65RU7305K TV.
Skärmen har vertikala och horisontella linjer och två sprickor i skärmen invändigt. Kan detta gå att laga tro? Jag hade allra helst velat beställa en panel och lagat det själv men insåg att det fanns inga skruvar för att öppna baksidan av TVn vilket gör det svårare..

Vad tror ni? Laga eller kasta? Bifogar bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Hej!

Jag har en Samsung UE65RU7305K TV.
Skärmen har vertikala och horisontella linjer och två sprickor i skärmen invändigt. Kan detta gå att laga tro? Jag hade allra helst velat beställa en panel och lagat det själv men insåg att det fanns inga skruvar för att öppna baksidan av TVn vilket gör det svårare..

Vad tror ni? Laga eller kasta? Bifogar bild.

<Uppladdad bildlänk>

Gissar att laga kostar avsevärt mer än en ny tv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gissar att laga kostar avsevärt mer än en ny tv

Mm jag hörde av mig till en butik och frågade och han sa 8400. Vill ju verkligen inte att det är kört.
Kan hemförsäkringen hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Mm jag hörde av mig till en butik och frågade och han sa 8400. Vill ju verkligen inte att det är kört.

Beror på, oftast är värdet på en tv typ 0kr efter 3 år men kan ju fråga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika artikel nummer för den panenel men troligtvis är det inte värt att laga om du inte får tag i en panel.
Med tanke på att TVn släpptes 2019? så kommer nog inte Hemförsäkringen att hjälpa mycket.

Om du vill beställa en panel och byta själv så har du några olika art.nr här
BN95-04783A
BN82-02453Q
BN82-02500L
BN86-02137A
BN95-00061Q
BN95-04359H
BN95-04783H
BN95-05109A

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här frågan återkommer ofta och tyvärr, det är kört. En spräckt panel kan inte lagas, bara ersättas som reservdel. Kostnaden för en sådan panel som reservdel, plus själva reparationsarbetet och sådant som fraktkostnader är ofta är på samma nivå som en ny TV. Särskilt för äldre modeller eftersom utvecklingen leder till allt större TV för mindre pengar. Kostnaden att reparera en äldre TV kan därför bli högre än att köpa en ny TV som dessutom är bättre. Återvinningen är det som återstår.

Hemförsäkring kan hjälpa, vilket försäkringsbolaget kan svara på. En fem år gammal modell brukar dock inte värderas högt vilket gör att självrisken kanske blir högre än vad TV:n anses vara värd. Nu kan en RU-modell lanserad 2019 ända vara köpt ganska sent och kanske anses ha något värde kvar, vilket i alla fall kan ge lite hjälp till en ersättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Om du har en bra och antagligen dyr hemförsäkring så får du ut pengar minus självrisk. Spara kostnadsförslaget för det vill försäkringsbolaget ha. Har du en billig hemförsäkring där det blir massa åldersavdrag så blir det säkert inte mycket över om ens något.

Att reparera TVn kommer aldrig hända. Eventuellt kan du sälja den till en reparationsfirma för någon hundralapp så de kan ta delar från den.

Permalänk
Medlem

Är man snitsig går det kanske köpa en begagnad identiskt lika apparat med annat fel på, t.ex från ebay där i stort sett allt går få tag på, och flytta över panelen. Troligen inte värt det om inte apparaten är väldigt speciell och dyr.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad gäller begagnat och reparea själv är så gott som alltid enklare att få tag på en fungerande begagnad TV för betydligt mindre av reparationspriset, smälla upp den direkt på plats och helt enkelt ta den spräckta RU7:n till återvinningen. En snabb titt på blocket visar dock att folk i viss mån övervärderar sin gamla och enkla TV något. Fast det är klart, de som säljer till vettiga priser har antagligen inte annonsen ute så länge medan den är såld. Så det blir ett övervärderingsbias där.

Dagens motsvarighet till TS modell om det ska köpas nytt är CU7xxx-serien (eller CU8xxx som är mer slim och har mer metalldetaljer) och där verkar nypriserna vara runt 8–9000 kronor för 65 tum. 2024-modellerna är DU-serien men de är ju dyra nu.

För begagnat är bokstaven R av betydelse då alla modeller med lägre bokstav – förutom A, B och C, äldre än TS modell från 2019.

Så en begagnad Samsung i C, B, A, T eller jämngamla R. Om modellbeteckningen är J, K, M eller N är den äldre. Ibland går det att fynda begagnade och bättre modeller, likt Q-seriens modeller. Då kan man med lite tur komma undan med en bättre modell för mindre än vad en ny och kanske sämre modell likt nämnda CU7/CU8 kostar.

Permalänk
Medlem

Okej det verkar som de flesta inte verkar vilja att jag reparerar den. Jag är fortfarande osäker. Detta är en curved tv och den jag hittat på NetOnNet kostar 8990 och då är det en vanlig tv, dock 75 tum.

Är kluven.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du behöver hitta en ny panel för din TV, ebay är ditt bästa val. Alternativet är att slakta din TV för reservdelar och sälja dem på ebay, så går inte TV helt åt spillo.

Skrivet av VivoBook:

Okej det verkar som de flesta inte verkar vilja att jag reparerar den. Jag är fortfarande osäker. Detta är en curved tv och den jag hittat på NetOnNet kostar 8990 och då är det en vanlig tv, dock 75 tum.

Är kluven.

Välvd TV har dött ut. Finns mer intressanta TV-modeller som är platta med OLED eller microLED. Vill du inte spendera en massa pengar på en ny TV kan du alltid köpa en begagnad TV.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det finns lite olika artikel nummer för den panenel men troligtvis är det inte värt att laga om du inte får tag i en panel.
Med tanke på att TVn släpptes 2019? så kommer nog inte Hemförsäkringen att hjälpa mycket.

Om du vill beställa en panel och byta själv så har du några olika art.nr här
BN95-04783A
BN82-02453Q
BN82-02500L
BN86-02137A
BN95-00061Q
BN95-04359H
BN95-04783H
BN95-05109A

Artikelnumren stämde inte riktigt när jag sökte på dem på Google, det kom upp länkar till skärmar men säkert att det var till min?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Du behöver hitta en ny panel för din TV, ebay är ditt bästa val. Alternativet är att slakta din TV för reservdelar och sälja dem på ebay, så går inte TV helt åt spillo.

Välvd TV har dött ut. Finns mer intressanta TV-modeller som är platta med OLED eller microLED. Vill du inte spendera en massa pengar på en ny TV kan du alltid köpa en begagnad TV.

Vad är det jag söker på eBay?
Mitt modellnummer och panel efteråt typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Mitt modellnummer och panel efteråt typ?

Börja med det, men var beredd på att du får skruva bort bakstycket och titta efter en klisterlapp på panelen, eller se om du hittar nåt versionsnummer nånstans. Tv'n kan heta exakt lika, men ofta finns tillägget rev.01, rev.02 eller rev.A, B osv och då är det tryggare att hitta delar till exakt samma revision, så de inte ändrat nåt under tillverkningens gång. Är du inte van vid att skruva isär apparater, kolla om du känner nån som är det. Det finns lite känsliga kontakter, klämlister och annat i dom som är lätt att råka förstöra om man inte gjort det där förut. Betraktar du apparaten som skrot ändå så gör det kanske inte så mycket? Se till att koppla ur både el och bildkablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Börja med det, men var beredd på att du får skruva bort bakstycket och titta efter en klisterlapp på panelen, eller se om du hittar nåt versionsnummer nånstans. Tv'n kan heta exakt lika, men ofta finns tillägget rev.01, rev.02 eller rev.A, B osv och då är det tryggare att hitta delar till exakt samma revision, så de inte ändrat nåt under tillverkningens gång. Är du inte van vid att skruva isär apparater, kolla om du känner nån som är det. Det finns lite känsliga kontakter, klämlister och annat i dom som är lätt att råka förstöra om man inte gjort det där förut. Betraktar du apparaten som skrot ändå så gör det kanske inte så mycket? Se till att koppla ur både el och bildkablar.

Har försökt men finns inga skruvar på baksidan av TVn så vettefan hur jag ska få bort bakpartiet. Kan den vara fastlimmad? Sökt på eBay men inget förslag

Jag bifogar en bild på min klisterlapp på tvns baksida.

Permalänk
Medlem

Kolla i bekantskapskretsen om nån i närheten kan försöka hjälpa till, som gjort liknande förr.
Delarna inuti har som regel mer i modellnummer, revisionsnummer, panelen kan t.o.m ha ett helt annat reservdelsnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Kolla i bekantskapskretsen om nån i närheten kan försöka hjälpa till, som gjort liknande förr.
Delarna inuti har som regel mer i modellnummer, revisionsnummer, panelen kan t.o.m ha ett helt annat reservdelsnummer.

Har kollat men ingen kan eller vågar sig på det.
Hade den haft skruvar runt om hade jag givetvis satt igång men fan då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Har kollat men ingen kan eller vågar sig på det.
Hade den haft skruvar runt om hade jag givetvis satt igång men fan då..

Verkar finnas rätt gott om videor på YT, kanske inte just din modell av kurvad Samsung dock. Panelen verkar bara vara fastklämd på de billigare modellerna.

Exempel: https://m.youtube.com/watch?v=oSb7i6AeLHk

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Verkar finnas rätt gott om videor på YT, kanske inte just din modell av kurvad Samsung dock. Panelen verkar bara vara fastklämd på de billigare modellerna.

Exempel: https://m.youtube.com/watch?v=oSb7i6AeLHk

Tack!! Det ser exakt ut som den modellen jag har.
Ska prova det imorgon om jag hinner. Tror du att numret jag behöver finns där bakom eller behöver jag skruva ännu djupare tro?