Koppla in Diskmaskin med adapter till blandaren

Permalänk
Medlem

Koppla in Diskmaskin med adapter till blandaren

Har en full stor diskmaskin Bosch.

Har dragit fram vattnet till avloppet under diskbänken men blandaren och rören är ovanför diskbänken fastskruvad i väggen i 50 tals fastighet.

Så tänkte höra vilken adapter och kopplingar man behöver om man vill använda vattnet samtidigt som man kan använda diskmaskinen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har dragit fram vattnet till avloppet under diskbänken men blandaren och rören är ovanför diskbänken fastskruvad i väggen i 50 tals fastighet.

Så tänkte höra vilken adapter och kopplingar man behöver om man vill använda vattnet samtidigt som man kan använda diskmaskinen.

<Uppladdad bildlänk>

Jag hade skruvat bort munstycket på kranen för att få dit en lämplig adapter till vad nu slangen till diskmaskinen har.
Har kört exakt så en gång i tiden, det funkar... Använd inte varmvatten bara. En diskmaskin är gjord för att kopplas till kallvatten och kommer att gå sönder om du kopplar till varmvatten. (talar av erfarenhet)

Alternativt kanske hela svängpipen kan ersättas med en variant med extra koppling för duschmunstycke, och då koppla diskmaskinen den vägen. Pass på om det är en tillförlitlig lösning över tid dock, dessa brukar förlita sig på att man trycker ned en "knapp" för att aktivera. Misstänker att den kommer ploppa upp av sig själv när diskmaskinen stänger av/sätter på sitt vatten-intag. Och kommer inget vatten.

Men nåt geni kanske rättar mig strax...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Med en sån kran så finns det anslutningar man kan skruva fast under ena vredet, har en sådan i tvättstugan som tvättmaskinen är kopplad mot, är även snabbkoppling med automatavstängning ifall man vill ta loss slangen.

Vet inte vad de heter, men frågar du på en bra VVS-butik så kan de nog veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Med en sån kran så finns det anslutningar man kan skruva fast under ena vredet, har en sådan i tvättstugan som tvättmaskinen är kopplad mot, är även snabbkoppling med automatavstängning ifall man vill ta loss slangen.<Uppladdad bildlänk>
Vet inte vad de heter, men frågar du på en bra VVS-butik så kan de nog veta.

Tackar för bilden när man använder denna fungerar vattnet automatiskt till diskmaskinen och ska den skruvas under kall vatten som på bilden din.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonas79:

<Uppladdad bildlänk>

Har du ett rör utanpå och ett rör i väggen eller hur går rören, på bilden ser det ju bara ut som ett rör för kallvatten utanpå väggen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ett rör utanpå och ett rör i väggen eller hur går rören, på bilden ser det ju bara ut som ett rör för kallvatten utanpå väggen ?

Antar att varmvattnet är i väggen men vet faktiskt inte då detta är hyreslägenhet.

Kall vatten går utanpå väggen.

Kolla kopplingarna och varmt vatten är i väggen och märkt.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonas79:

Antar att varmvattnet är i väggen men vet faktiskt inte då detta är hyreslägenhet.

Man borde nog sätta ett uttag på kallvattenröret för jag tror det blir svårt eller klumpigt och läckagerisk att sätta nått på kranen med tanke på hur det ser ut om det är nått som ska sitta fast hela tiden.
Du skulle nog behöva stänga av vattnet, kapas röret och montera in en kran med tapp före diskbänkskranen eller på nått annat ställe om röret går synligt och i närheten av diskmaskinen där det vore enkelt och säkert att sätta uttaget. Fråga hyresvärden om att göra det eller anlita en rörmokare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man borde nog sätta ett uttag på kallvattenröret för jag tror det blir svårt eller klumpigt och läckagerisk att sätta nått på kranen med tanke på hur det ser ut om det är nått som ska sitta fast hela tiden.
Du skulle nog behöva stänga av vattnet, kapas röret och montera in en kran med tapp före diskbänkskranen eller på nått annat ställe om röret går synligt och i närheten av diskmaskinen där det vore enkelt och säkert att sätta uttaget. Fråga hyresvärden om att göra det eller anlita en rörmokare.

Går också frysa röret ( kontakta rörmokare ), men ja det korrekta sättet att sätta en delare som gör att kranen fungerar oavsett om diskmaskinen har vatten eller inte.

Antagligen borde man byta ut hela blandaren när man ändå håller på.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

skulle tro att kallvatten röret troligen läckt nån gång och monterats ett nytt utanpåliggande rör istället för ett innuti väggen för kallvattnet men varmvattnet kör fortfarande orginalröret.

Skrivet av GuuFi:

Går också frysa röret ( kontakta rörmokare ), men ja det korrekta sättet att sätta en delare som gör att kranen fungerar oavsett om diskmaskinen har vatten eller inte.

Antagligen borde man byta ut hela blandaren när man ändå håller på.

eftersom det är en hyreslägenhet så känns det som att det är något som isf hyresvärden får bekosta.

sen är dessa kranar relativt idiotsäkra skulle de börja droppa eller läcka slänger man i med ett par nya kranpackningar för typ 20:- å den är som ny igen även att den är typ 50 år gammal...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tackar för bilden när man använder denna fungerar vattnet automatiskt till diskmaskinen och ska den skruvas under kall vatten som på bilden din.

Den ger alltid vatten så länge snabbkopplingen som håller slangen till diskmaskinen sitter på plats. Den är helt separerad från själva kranen som styr vattnet till utkastaren.
Vrider man på den gråa ratten runt uttaget så lossar man snabbkopplingen som slangen sitter mot, samtidigt stängs uttaget så det inte läcker något vatten.

Diskmaskiner brukar bara vara kopplade mot kallvatten så det bör vara lika där.

Finns säkert enklare lösningar med bara en gängad del som du kan skruva fast slangen till diskmaskinen i, men då har du ju ingen mer lösning än att stänga av huvudkranen ifall något går fel, men det kan ju även lösas med en balofix av passande modell mellan.

Hittade förresten en länk till produkten: https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-extra-vattenuttag-15r/ behöver kunna bryta inkommande vatten för att kunna sätta dit den.

url-typo lagat
Permalänk
Medlem

Det skall också tilläggas att det ofta om inte alltid görs undantag i försäkringar vid eventuell ersättning om du kopplar vatten på utloppet på en blandare utan diskmaskinsanslutning då det inte är vad tillverkaren avser och därmed inte går under "säker vatten"-/branschstandard. Sen kan man ha olika åsikter om det men värt att ha i baktanke.

Vad du skulle behöva göra är att dra och/eller byta blandare men jag tror du kommer få svårt att hitta en köksblandare som kommer passa med nuvarande dragning dvs utanpåliggande och med diskmaskinsavstängning sen lär du förbi diskbänken på något vis

Permalänk
Medlem

Jag skulle bytt blandaren. Ett superlätt jobb för en rörmokare att installera ny blandare. Alla andra lösningar riskerar vattenläckage vilket gör att risk-reward är uselt.

Du borde kunna hitta en billig blandare på Ikea. Rätt lätt jobb att göra själv, men rekommenderar inte det pga att det blir strul med försäkringen om det inte är installerat av behörig fackman.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Leffe_B:

Jag skulle bytt blandaren. Ett superlätt jobb för en rörmokare att installera ny blandare. Alla andra lösningar riskerar vattenläckage vilket gör att risk-reward är uselt.

Du borde kunna hitta en billig blandare på Ikea. Rätt lätt jobb att göra själv, men rekommenderar inte det pga att det blir strul med försäkringen om det inte är installerat av behörig fackman.

Jag är inte helt säker på att man kan kalla det ett "lätt diy-jobb" att byta blandare i det här fallet eftersom en anslutning kommer ut ur väggen och den andra är utanpåliggande uppifrån, det är inget vanligt/normalt sätt att koppla det.
Det kanske krävs lite mer delar och kunskap än det normalt gör för att få det tätt och snyggt i det här fallet, knappast omöjligt men är nog inte heller nått som absolut inte riskerar att strula mer än om vattnet kommer nerifrån och det finns Ballofixventiler i underskåpet så man enkelt kan stänga av vattnet om man ska byta blandare.
Kan man ens stänga av vattnet för just denna lägenhet utan att påverka grannarna och vet TS i så fall hur och var ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är inte helt säker på att man kan kalla det ett "lätt diy-jobb" att byta blandare i det här fallet eftersom en anslutning kommer ut ur väggen och den andra är utanpåliggande uppifrån, det är inget vanligt/normalt sätt att koppla det.
Det kanske krävs lite mer delar och kunskap än det normalt gör för att få det tätt och snyggt i det här fallet, knappast omöjligt men är nog inte heller nått som absolut inte riskerar att strula mer än om vattnet kommer nerifrån och det finns Ballofixventiler i underskåpet så man enkelt kan stänga av vattnet om man ska byta blandare.
Kan man ens stänga av vattnet för just denna lägenhet utan att påverka grannarna och vet TS i så fall hur och var ?

Vattnet stänger man av i källaren som jag fått det visat en gång.

Hitta en ny blandare för väggmontering och Diskmaskin uttag på Amazon.
ONECE Wall Mounted Kitchen Faucet with 2 Beams, Kitchen Faucet with 3/4 Inch Connection, Mixer Tap for Dishwasher/Washing Machine, Mixer Wall Hung Kitchen Sink Mixer, Black https://amzn.eu/d/0j41tLzM

Men då går också vattnet ner på sidan dock rakt ner och vred för diskmaskin så mer som en standard installation utan dom 3 rören som brukar gå ner under diskbänken.

Frågan om det är samma dimensioner på tillkoppling till denna blandare som den som är där idag.

160 mm längd så detta stämmer inte mot 150 mm på denna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att peta med el och vatten i en hyresrätt utan värdens godkännande kan, om något går snett, få dig vräkt så ett telefonsamtal till kansliet är en bra början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Att peta med el och vatten i en hyresrätt utan värdens godkännande kan, om något går snett, få dig vräkt så ett telefonsamtal till kansliet är en bra början.

Ska kontakta dom på måndag men koppla in Diskmaskin tidigare och deras krav är att jobbet görs fackmannamässigt för att dom ska vara nöjda.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonas79:

Vattnet stänger man av i källaren som jag fått det visat en gång.

Hitta en ny blandare för väggmontering och Diskmaskin uttag på Amazon.
ONECE Wall Mounted Kitchen Faucet with 2 Beams, Kitchen Faucet with 3/4 Inch Connection, Mixer Tap for Dishwasher/Washing Machine, Mixer Wall Hung Kitchen Sink Mixer, Black https://amzn.eu/d/0j41tLzM

Men då går också vattnet ner på sidan dock rakt ner och vred för diskmaskin så mer som en standard installation utan dom 3 rören som brukar gå ner under diskbänken.

Frågan om det är samma dimensioner på tillkoppling till denna blandare som den som är där idag.

160 mm längd så detta stämmer inte mot 150 mm på denna.

Det behövas nog lite anpassningskopplingar för att byta ut din befintliga och kanske går det som sitter att återanvända men det kanske ändå behövs nya packningar.
Dessutom är jag personligen skeptisk till en kinesisk lågpriskran, företaget heter shanxihuimanchengdianzishangwuyouxiangongsi och det har förekommit en del fall där man använt hälsofarliga material i kinesiska produkter och dessutom kanske den är omöjlig att få tag i reservdelar till, hade inte velat riskera att den fäller ut hälsofarliga ämnen som man riskerar att få i sig tex bly och krom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Använd inte varmvatten bara. En diskmaskin är gjord för att kopplas till kallvatten och kommer att gå sönder om du kopplar till varmvatten. (talar av erfarenhet)

Inte helt sant. På vår diskmaskin kan man välja att koppla in kall- eller varmvatten (40-60C) och välja i inställningarna vilket av dem som är inkopplat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du säger att det är en hyreslägenhet. Har du kollat med hyresvärden om du får göra det här själv? Har lite tvivel på det.

Nvm såg att du svarat tidigare. Det där hade inte varit OK för mig alls. Jag bad min hyresvärd installera diskmaskin åt mig så fakturerade de mig i efterhand.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av shugge:

Inte helt sant. På vår diskmaskin kan man välja att koppla in kall- eller varmvatten (40-60C) och välja i inställningarna vilket av dem som är inkopplat.

mjo men generellt så brukar man vilja hålla varmvattnet ~75°c för att inte riskera få legionellabakterier i vattnet så då går ju varmvatten bort direkt om de bara är avsedda för 40-60°c.

och tveksamt att en hyresvärd skulle köra vattnet så kallt för att "spara pengar" aka dumsnål och riskera få en fet räkning för att han orsakat legionella utbrott i huset istället...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Du säger att det är en hyreslägenhet. Har du kollat med hyresvärden om du får göra det här själv? Har lite tvivel på det.

Nvm såg att du svarat tidigare. Det där hade inte varit OK för mig alls. Jag bad min hyresvärd installera diskmaskin åt mig så fakturerade de mig i efterhand.

Min hyresvärld installerar inte diskmaskiner utan då får man själv kontakta ett företag som gör det åt en.

Dom har haft att man kan få en diskmaskin installerad och så får man en hyreshöjning varje månad som gäller men detta har dom tagit bort och är som sagt inte förberett för diskmaskin i lägenheten så har börjat förbereda allt och dra fram allt för sist jag hade ett företag som installera en maskin via där jag köpte diskmaskinen så var allt tvunget och göras innan dom kunde utföra installationen.

Annars skulle det bli bra dyrt om företaget var tvungen och göra detta också och har redan förberett för avloppsvattnet.

Tyckte själv att installationen med adaptern på blandaren verkar det vettigaste alternativet och tänker som sagt åka till ett företag på måndag och se vad dom rekommenderar.

Sedan förbereda allt och kontakta hyresvärlden och höra vad dom säger och får jag inte utföra detta själv får företaget göra jobbet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

mjo men generellt så brukar man vilja hålla varmvattnet ~75°c för att inte riskera få legionellabakterier i vattnet så då går ju varmvatten bort direkt om de bara är avsedda för 40-60°c.

och tveksamt att en hyresvärd skulle köra vattnet så kallt för att "spara pengar" aka dumsnål och riskera få en fet räkning för att han orsakat legionella utbrott i huset istället...

Då läser vi BBR istället för att hitta på:

"6:621 Varmvattentemperaturer för personlig hygien och hushållsändamål
Installationer för tappvarmvatten ska utformas så att en vattentemperatur på lägst 50 °C kan uppnås
efter tappstället. För att minska risken för skållning får temperaturen på tappvarmvattnet vara högst
60 °C efter tappstället.

Temperaturen på tappvarmvattnet får dock inte vara högre än 38 °C om det finns särskild risk för
olycksfall. Anordningar för reglering av tappvarmvattnet ska utformas så att risken för personskador
genom förväxling av tappvarm- och tappkallvatten begränsas."

(Andra stycket handlar inte om att temperaturen i beredare eller ledningar ska vara så låg. Det är fortfarande minst 50 grader i t ex VVC.)

Permalänk
Medlem

Över 50C räcker: https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

Och som nedan nämnt så är det skillnad på temp i beredaren och vad du får ut i kranen.

Skrivet av ztenlund:

Då läser vi BBR istället för att hitta på:

"6:621 Varmvattentemperaturer för personlig hygien och hushållsändamål
Installationer för tappvarmvatten ska utformas så att en vattentemperatur på lägst 50 °C kan uppnås
efter tappstället. För att minska risken för skållning får temperaturen på tappvarmvattnet vara högst
60 °C efter tappstället.

Temperaturen på tappvarmvattnet får dock inte vara högre än 38 °C om det finns särskild risk för
olycksfall. Anordningar för reglering av tappvarmvattnet ska utformas så att risken för personskador
genom förväxling av tappvarm- och tappkallvatten begränsas."

(Andra stycket handlar inte om att temperaturen i beredare eller ledningar ska vara så låg. Det är fortfarande minst 50 grader i t ex VVC.)

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Plats byggt en plats för diskmaskin och förberett.

Kontakta hyresvärden som sa enbart företag få installera diskmaskin och vvs firma vill byta blandare till en ny med diskmaskin anslutning och avstängning för vatten. Kontakta hyresvärden om det är okej med byte av denna och om dom vill ha den gamla blandaren och väntar på svar på detta och vart man stänger av vattnet.

Eventuellt vill hyresvärden vara med och stänga av vattnet.

Bild diskmaskin plats jag byggde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste för dig är att installera följande som tidigare tipsats om i tråden,
https://www.vvsochbad.se/fm-mattsson-extra-vattenuttag-15x15-...

Detta är en FM Mattsson originaldel och uppfyller alla krav, och utgör inte någon extra risk för läckage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det absolut enklaste för dig är att installera följande som tidigare tipsats om i tråden,
https://www.vvsochbad.se/fm-mattsson-extra-vattenuttag-15x15-...

Detta är en FM Mattsson originaldel och uppfyller alla krav, och utgör inte någon extra risk för läckage.

Tänkte på denna också i första hand men som sagt får inte jag utföra jobbet utan är vvs firma som måste utföra jobbet om man ska koppla in Diskmaskin.

Har fått okej med hyresvärden att byta ut blandaren som Vvs firma rekommenderar och med tanke på 160 cc & M26 på bultarna så när jag kolla på den du länkade är det M20X15 på dimensioner så hur den passar vet jag inte.

Enligt dom med M26 är det en påbyggnad bakom blandaren med andra tillbehör med vatten uttag och då måste du ha en balo avstängning på en annan plats.

Därför rekommendera dom utbyte av blandare och vvs firma jobbar med detta dagligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänkte på denna också i första hand men som sagt får inte jag utföra jobbet utan är vvs firma som måste utföra jobbet om man ska koppla in Diskmaskin.

Har fått okej med hyresvärden att byta ut blandaren som Vvs firma rekommenderar och med tanke på 160 cc & M26 på bultarna så när jag kolla på den du länkade är det M20X15 på dimensioner så hur den passar vet jag inte.

Enligt dom med M26 är det en påbyggnad bakom blandaren med andra tillbehör med vatten uttag och då måste du ha en balo avstängning på en annan plats.

Därför rekommendera dom utbyte av blandare och vvs firma jobbar med detta dagligen.

Denna monteras mellan blandaren och ratten, och kräver inget mer än att vattet stängs av och att nuvarande ratt för kallvatten byts ut mot denna.

Men självklart rekommenderar vvs-firman dig att byta hela blandaren och massa extra kopplingar, de lever på att sälja material dyrt

Snyggast i detta fall med diskmaskinens placering vore en T-koppling på KV-röret precis över diskmaskinen med tillhörande kulventil.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Plats byggt en plats för diskmaskin och förberett.

Kontakta hyresvärden som sa enbart företag få installera diskmaskin och vvs firma vill byta blandare till en ny med diskmaskin anslutning och avstängning för vatten. Kontakta hyresvärden om det är okej med byte av denna och om dom vill ha den gamla blandaren och väntar på svar på detta och vart man stänger av vattnet.

Eventuellt vill hyresvärden vara med och stänga av vattnet.

Bild diskmaskin plats jag byggde.
<Uppladdad bildlänk>

ser ingen spillbricka under diskmaskinen.

brukar vara ett måste att ha för att äns få tänka tanken att ställa dit en diskmaskin i en hyresrätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Denna monteras mellan blandaren och ratten, och kräver inget mer än att vattet stängs av och att nuvarande ratt för kallvatten byts ut mot denna.

Men självklart rekommenderar vvs-firman dig att byta hela blandaren och massa extra kopplingar, de lever på att sälja material dyrt

Snyggast i detta fall med diskmaskinens placering vore en T-koppling på KV-röret precis över diskmaskinen med tillhörande kulventil.

Det sista du föreslår blir det snyggaste som du säger och så slipper man att vattnet kopplas mot blandaren ska fråga om detta direkt.

Dock har hyresvärden ett krav att allt ska kunna återställas till ursprungligt skick och då är frågan hur dom tänker en T koppling på vatten röret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser ingen spillbricka under diskmaskinen.

brukar vara ett måste att ha för att äns få tänka tanken att ställa dit en diskmaskin i en hyresrätt.

Självklart finns droppskydd.

Visa signatur