Storbank avskedar personal för automatiserade tangentbordstryckningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Det med firmabilen ser jag inte som ett problem, får man inte använda den utanför arbetstid så känns det ju rimligt att chefen frågar vad man använder den till om det kommer till hans vetskap, det kan ju vara så att bilen har geofence igång utanför arbetstid och den därför larmar att den är iväg. Det kan ju också vara att chefen mött den anställda med bilen och undrar (det har hänt mig), eller att chefen fått ett SMS från någon som irriterar sig på hur fan deras företagsbilar kör (det har jag själv gjort och fått svar från ägaren på den firman att den anställda tagit bilen utan lov på en semester).

Jag menar, att kolla vad de anställda gör i bilen på arbetstid kan ju vara ett No-No om det inte är för något akut som olycka eller lagkrav från Skatteverket, men har någon Snott bilen (vilket ju är det man gör om man använder den utanför arbetstid utan lov från arbetsgivaren ), då får man i min mening skylla sig själv att man blir tagen på bar gärning oavsett om det är via GPS eller annan metod

Handlar mer om att bevakning kommer bli vanligt inom ALLA områden och privatliv kommer urholkas mer och mer. Men många verkar inte bry sig så mycket så det är nog fritt fram när teknologin tillåter.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mörksuggan:

Undrar om detta hade varit lagligt i Sverige?

Beror nog på hur mycket företaget betalar till facket och domarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sunix:

Mitt jobb består i massa tänkande innan jag aktivt använder datorn. Så det kan se ut som så att jag tänker 20 minuter, jobbar vid datorn 45 minuter, tänker 1 timma, jobbar vid datorn sporadiskt under den timman osv.
Det är otroligt enerverande att datorn låser sig efter 10 minuter och att jag blir afk efter 5 minuter. Så jag har gjort ett litet powershellskript som trycker på F15 var 8 minut för att hålla datorn igång. Jag är ju kontaktbar under hela tiden, om nån skickar ett meddelande så svarar jag på samma minut.
Jag skulle få sparken direkt om det var det som var viktigt och inte leveransen

Skulle kunna vara användbart på många bankapplikationer.
De vägrar skicka papper.
Går man in och ska ta hem all dokumentation de gömt i sina register så får man ta ut några dokument åt gången för att sen arkivera. Då har det ofta gått mer än 5 minuter och det blir en ny inloggning.

Permalänk
Medlem

Det är dock lite bs ifall man bara har ett sådant program installerat på datorn men ändå gör sitt jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hade samtliga skött sitt arbete hade det inte behövts.

Snarare det moraliska förfallet som kräver lösningar som denna, vad orsakerna till det i sig är kan vi endast spekulera i.

Mvh

Nu har jag aldrig jobbat på kontor men jag antar att man tilldelas uppgifter som ska skötas?

Exempelvis om John Andreas och Bert får liknande uppgifter men Andreas är alltid sen och de två andra blir klara i förtid eller runt deadline. Det borde ju inte vara svårare än att fråga Andreas varför och är svaret rimligt. Försöker man hitta lösningar blir det inte bättre efter en tid, så sparkar man personen om det går eller flyttar till något tråkigt så den säger upp sig själv. Att övervaka alla på firman känns ju som en sämre lösning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den dagen ett sådant mätverktyg installeras så säger jag upp mig. Bara totalt nonsens att mäta klick och aktivitet. Många idéer och förbättringar uppstår när man får lite tid att tänka, gärna en promenad eller fika

Vad får dig att tro att det inte redan existerar?

Skulle nog säga att det är naivt att tro att inte exakt samma förhållningssätt finns även här (...bland de typiska "ni måste vara på kontoret så jag kan kontrollera att ni jobbar trots att ingen av er någonsin missat en deadline eller deliverable")

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

I fall som detta och en del andra liknande undrar man ju om de inte gör något som alls märks el mäts?
Märks det inte om de jobbar el inte så undrar man ju om de ens behövs.

Samtidigt är övervakning och alltför mycket mätning inte heller av godo. Visst, de som fuskar el inte gör lär ju fångas upp. Men det skapar även mer press på alla, även de som jobbar ordentligt kommer då att övervakas/mätas/granskas hårdare.

Kraven ökar hela tiden, det ska göras mer och mer, samtidigt som stress och ohälsa kopplat till det också ökar.

Permalänk
Medlem

Vilket förmynderi! Man måste klicka i ett vansinnigt tempo för att hindra teams från att visa att du är borta fastän du sitter framför datorn. Jag har sån där programvara igång MEDAN jag jobbar för att folk ska se mig som online så de skriver till mig när de behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Vilket förmynderi! Man måste klicka i ett vansinnigt tempo för att hindra teams från att visa att du är borta fastän du sitter framför datorn. Jag har sån där programvara igång MEDAN jag jobbar för att folk ska se mig som online så de skriver till mig när de behöver

Det fetstilta! Jag fattar inte? Behöver dom se dig online, när dom behöver skriva ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om något så betyder ju detta att de om de ska ha den bästa personalen, endast kan anställa de snabbaste starcraftspelarna, iom det är vad de ser som produktivitet, mer apm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det fetstilta! Jag fattar inte? Behöver dom se dig online, när dom behöver skriva ?

Jag vet inte hur det fetstilta kom dit. Jag ska försöka förklara: Anta att Lisa har en fråga bara jag kan svara på. Jag sitter framför datorn och organiserar jiraflöden. Om jag inte är tillräckligt aktiv vid datorn sätter teams mig som away.

Lisa ser att jag är away och väntar med att skriva tills jag är online. Det sinkar Lisas jobb. Istället har jag mitt specialscript igång med vilken jag kan sätta vilken status jag vill i teams och hålla kvar den statusen. Lisa ser att jag är online, skriver till mig, får svar och kan fortsätta jobba.

Permalänk
Medlem

När Wells-Fargo läxar upp anställda om etiskt beteende, haha, det är ju ganska lustigt. Dom har ju lärt sina anställda att vara oetiska, vafan räknar dom med?

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Man måste klicka i ett vansinnigt tempo för att hindra teams från att visa att du är borta fastän du sitter framför datorn. Jag har sån där programvara igång MEDAN jag jobbar för att folk ska se mig som online så de skriver till mig när de behöver

Eller... så sätter man status manuellt...
https://support.microsoft.com/en-gb/office/change-your-status...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är en bråkdel av alla som jobbar hemifrån / remote som inte lurar sina arbetsgivare.
Att tro att folk ska ägna sig åt arbete när de sitter hemma är bara för naivt.

Självklart utförs jobb, men absolute inget mer än absolut minimum för att man ska få uppfattningen att något händer iaf.

Berätta att du inte har ett tanke-intensivt arbete som levererar värde utan att berätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De har program installerade som förhindrar oss att sätta status manuellt på mitt jobb

Permalänk
Medlem

Vilket företag är först på att sparka AI på grund av automatiskt andvändande ?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D, 32 GB ram, 9070 XT och ett par ssd.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Jag vet inte hur det fetstilta kom dit. Jag ska försöka förklara: Anta att Lisa har en fråga bara jag kan svara på. Jag sitter framför datorn och organiserar jiraflöden. Om jag inte är tillräckligt aktiv vid datorn sätter teams mig som away.

Lisa ser att jag är away och väntar med att skriva tills jag är online. Det sinkar Lisas jobb. Istället har jag mitt specialscript igång med vilken jag kan sätta vilken status jag vill i teams och hålla kvar den statusen. Lisa ser att jag är online, skriver till mig, får svar och kan fortsätta jobba.

Aha, men då fattar jag! Det fetstilta vart jag som markerade

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Berätta att du inte har ett tanke-intensivt arbete som levererar värde utan att berätta.

Du är vad, minst 25 år gammal och utrycker dig fortfarande genom att använda internet memes när du inte har några argument?
Snacka om att se ner på alla som utför fysiskt arbete btw. Du skulle säkert klara dig jättebra utan alla som får ditt liv att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Du är vad, minst 25 år gammal och utrycker dig fortfarande genom att använda internet memes när du inte har några argument?
Snacka om att se ner på alla som utför fysiskt arbete btw. Du skulle säkert klara dig jättebra utan alla som får ditt liv att fungera.

Nej. Argumentet är att du troligtvis är mellanchef (eftersom du pratar som att du har insyn i vad folk gör remote) som behöver polisa de som skapar värde och är remote för att berättiga sin existens. Det som ser ut som "absolut minimum" för dig är egentligen inte så enkelt som du antar, men du har inget koncept eftersom du aldrig själv skapat något värde.

De som gör fysiskt arbete skapar tvärtom värde, men nu var diskussionen remote work, tanke-arbete och inte folk som jobbar fysiskt. De som jobbar fysiskt är absolut värda respekt och jag har själv haft fysisk krävande jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Nej. Argumentet är att du troligtvis är mellanchef (eftersom du pratar som att du har insyn i vad folk gör remote) som behöver polisa de som skapar värde och är remote för att berättiga sin existens. Det som ser ut som "absolut minimum" för dig är egentligen inte så enkelt som du antar, men du har inget koncept eftersom du aldrig själv skapat något värde.

De som gör fysiskt arbete skapar tvärtom värde, men nu var diskussionen remote work, tanke-arbete och inte folk som jobbar fysiskt. De som jobbar fysiskt är absolut värda respekt och jag har själv haft fysisk krävande jobb.

Lustigt hur du utan att veta vem jag är kan konstatera att jag aldrig skapat något av värde.
Du argumenterar verkligen smutsigt för att försvara ditt sätt att blåsa din arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Lustigt hur du utan att veta vem jag är kan konstatera att jag aldrig skapat något av värde.
Du argumenterar verkligen smutsigt för att försvara ditt sätt att blåsa din arbetsgivare.

Varför skulle hemmajobb vara att blåsa sin arbetsgivare....

Oftast är det ju arbetsgivaren som blåser arbetstagaren, oftast genom lägre lön, fel tillägg, arbetstider etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Lustigt att du trots allt aldrig förnekar att du inte levererar något av värde utan projicerar dina osäkerheter vidare på andra. Det om något är äckligt.

Kan berätta att både arbetsgivare och kund är väldigt nöjda med tjänster och resultat jag levererar (=

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Lustigt att du trots allt aldrig förnekar att du inte levererar något av värde utan projicerar dina osäkerheter vidare på andra. Det om något är äckligt.

Kan berätta att både arbetsgivare och kund är väldigt nöjda med tjänster och resultat jag levererar (=

Samma här, och varför ska jag förneka eller bekräfta att jag levererar något av värde? Jag vet ju själv hur det ligger till, behöver inte s1lvertungas OK på det

Det roliga är att jag kan inte skriva hur jag vet att det inte jobbas hemmifrån för oavsett hur / vad jag säger så kommer du vinkla det på samma osmakliga sätt som du "argumenterat" hittills.

Varför känner du ett så starkt behov av att få fram hur mycket värde du levererar på ett internetforum? Är det måhända så att du har lite problem med samvetet ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför skulle hemmajobb vara att blåsa sin arbetsgivare....

Oftast är det ju arbetsgivaren som blåser arbetstagaren, oftast genom lägre lön, fel tillägg, arbetstider etc

Hemmajobb per automatik är inte att blåsa arbetsgivaren. Men merparten av de som jobbar hemmifrån gör det. Sen finns det helt klart de som levererar hemmifrån också. Jag har mina aningar att s1lvertunga inte är en av de senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hemmajobb per automatik är inte att blåsa arbetsgivaren. Men merparten av de som jobbar hemmifrån gör det. Sen finns det helt klart de som levererar hemmifrån också. Jag har mina aningar att s1lvertunga inte är en av de senare.

Blåsa? Man måste förstå att det finns krav att leverera, gör man det inte hemma så gör man inte det på plats heller.

Att drag alla över en kam är bara löjligt. Gissar det går 10 vettiga per 1 dålig hemmajobbare. Om det producerades så dåligt hemma så skulle inte Hemmakontor vara en grej.

Att man kan sköta tvätt, hämta/lämna på förskolan spelar ingen roll så länge dagens uppgifter har gjorts. Ibland får man 20min över pga inväntar samtal/telefonkö.
De gånger jag jobbar hemma så äter jag oftast vid datorn eller äter på 10 och sen tar kaffet vid skrivbordet och jobbar vidare, och struntar i rast etc.

Edit
Folk måste sluta mäta i antal aktiva timmar och börja mäta i värde.
I mitt yrke har vi https://www.sef.se/arbetsgivare/ackord/ackordstidslista/
Så vi vet hur lång tid det tar i varje moment. Fler yrken borde ha liknande mått stockar så man antingen får mer pengar eller mer ledigt 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det roliga är att jag kan inte skriva hur jag vet att det inte jobbas hemmifrån för oavsett hur / vad jag säger så kommer du vinkla det på samma osmakliga sätt som du "argumenterat" hittills.

Min poäng är att om man utgår ifrån att ingen gör nånting om de inte blir bevakade/är på kontoret så säger det troligtvis mer om personen som gör antagandet (självklart ifrån sig själv) än hur det faktiskt ligger till. Det finns självklart ingen annan grund, det är snarare därför du inte kan berätta hur du "vet".

Skrivet av SueCia:

Skrivet av Swedishchef_90:

Blåsa? Man måste förstå att det finns krav att leverera, gör man det inte hemma så gör man inte det på plats heller.

Att drag alla över en kam är bara löjligt. Gissar det går 10 vettiga per 1 dålig hemmajobbare. Om det producerades så dåligt hemma så skulle inte Hemmakontor vara en grej.

Att man kan sköta tvätt, hämta/lämna på förskolan spelar ingen roll så länge dagens uppgifter har gjorts. Ibland får man 20min över pga inväntar samtal/telefonkö.
De gånger jag jobbar hemma så äter jag oftast vid datorn eller äter på 10 och sen tar kaffet vid skrivbordet och jobbar vidare, och struntar i rast etc.

Edit
Folk måste sluta mäta i antal aktiva timmar och börja mäta i värde.
I mitt yrke har vi https://www.sef.se/arbetsgivare/ackord/ackordstidslista/
Så vi vet hur lång tid det tar i varje moment. Fler yrken borde ha liknande mått stockar så man antingen får mer pengar eller mer ledigt 😀

Tycker det är en så konstigt antagande att "de flesta gör inget när de jobbar hemma", det är väl det jag hänger upp mig på. De flesta gör precis lika mycket på kontoret som hemma i snitt skulle jag tippa på - med en del variationer. De som inte förstår att leverera i värde/resultat kommer alltid tro att det "fuskas" hemifrån eftersom de själva inte har något annat koncept än tid lagd eller är inkapabla att sköta sitt jobb utan tillsyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Min poäng är att om man utgår ifrån att ingen gör nånting om de inte blir bevakade/är på kontoret så säger det troligtvis mer om personen som gör antagandet (självklart ifrån sig själv) än hur det faktiskt ligger till. Det finns självklart ingen annan grund, det är snarare därför du inte kan berätta hur du "vet".

Tycker det är en så konstigt antagande att "de flesta gör inget när de jobbar hemma", det är väl det jag hänger upp mig på. De flesta gör precis lika mycket på kontoret som hemma i snitt skulle jag tippa på - med en del variationer. De som inte förstår att leverera i värde/resultat kommer alltid tro att det "fuskas" hemifrån eftersom de själva inte har något annat koncept än tid lagd eller är inkapabla att sköta sitt jobb utan tillsyn.

Skulle vara intressant att se andelen tjänstemän inom statlig/kommunal sektor som jobbar hemmifrån och hur mycket tid de faktiskt lägger på arbete när de jobbar hemmifrån.

Jag känner folk både genom yrket och privat, och ingen av dessa personer jobbar de 8 timmar de är anställda för att jobba. Du säger att man måste sluta mäta arbetet i nerlagda timmar, men majoriteten av alla tjänster fungerar inte så utan man är anställd med timlön.

Ackord är ett bra sätt att mäta arbete om man gör standardiserade saker, som t.ex nyinstallation. Däremot är det omöjligt att lägga t.ex felsökning på ackord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Undrar om detta hade varit lagligt i Sverige?

Olagligt och regelbrott är två väldigt olika saker. Ingen hade blivit dömd i någon tingsrätt för att låtsas arbeta.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Skulle vara intressant att se andelen tjänstemän inom statlig/kommunal sektor som jobbar hemmifrån och hur mycket tid de faktiskt lägger på arbete när de jobbar hemmifrån.

Jag känner folk både genom yrket och privat, och ingen av dessa personer jobbar de 8 timmar de är anställda för att jobba. Du säger att man måste sluta mäta arbetet i nerlagda timmar, men majoriteten av alla tjänster fungerar inte så utan man är anställd med timlön.

Ackord är ett bra sätt att mäta arbete om man gör standardiserade saker, som t.ex nyinstallation. Däremot är det omöjligt att lägga t.ex felsökning på ackord.

Felsökning har ofta högre timpris och sker löpande så det skapar mer värde. Sen har det oftast också en minimum debitering samt kräver mer pappersarbete

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skitskurk:

Olagligt och regelbrott är två väldigt olika saker. Ingen hade blivit dömd i någon tingsrätt för att låtsas arbeta.

Man kan bli dömd om man gör mycket mindre än genomsnittet.
Förr låg det på 50% under snittet. Så är allt jobb man gör en robottryckning som inte ingår i jobbet så får man gå.