Webhallen levererar inte?

Permalänk
Medlem

Webhallen levererar inte?

Hej.
Samsung hade en drive på Z flip 5 för 9990kr som jag nästan missade. Men han ändå med tåget förra helgen innan driven tog slut. Telefoner började dock ta slut. De alternativ jag hittade var:
1. NetOnNet hade 512GB versionen på lager (+1500kr)
2. Elgiganten i Linköping hade fem 258GB på lager. (Köra 270+270km, kostar tid och en snabbladdning på vägen a 150kr)
3. Webhallen online.

Funderade på båda andra varianterna, speciellt åka till Linköping. Men slutade ändå med att jag lade en order hos Webhallen.
Stod att leveransdatum var okänd, det kan jag leva med så länge jag får en.

Så idag, när Samsungs drive gott och väl är över, får jag ett mail från Webhallen där de inte ens beklagar att de inte kan leverera.
"Kan inte skicka då en eller flera produkter har utgått ur sortimentet"?
Skall påpeka att pengar drog de omedelbart när man klickade på KÖP knappen. Den digitala versionen av att ta i hand.
Samsung har inte slutat tillverka/sälja flip 5. Så jag anser att har vi tagit i hand (Pengar drogs) är det bara att leverera.

Skall jag avboka och köpa telefonen utanför driven idag, så kostar den 13990kr. Det är mao inte aktuellt. Håller inte Webhallen ord, så blir det ingen ny telefon.

Jag svarade på mailet att jag inte tänker avbeställa och förväntar mig leverans.
Frågan är mera vad som gäller?
Jag anser att vi har ett avtal, ett kontrakt. Telefonen går att få tag på. Då kan man inte bara backa på sitt löfte. Har man inte ett räkneverk som räknar ner beställningar mot lagersaldo, så får man lösa de man tagit betalt av.

Jag hade förstått om det var utförsäljning av utgående modell och flera exemplar inte gick att frambringa. Så är bevisligen inte fallet.
Har jag ett case för ARN här?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Hej.
Samsung hade en drive på Z flip 5 för 9990kr som jag nästan missade. Men han ändå med tåget förra helgen innan driven tog slut. Telefoner började dock ta slut. De alternativ jag hittade var:
2. Elgiganten i Linköping hade fem 258GB på lager. (Köra 270+270km, kostar tid och en snabbladdning på vägen a 150kr)
3. Webhallen online.

Funderade på båda andra varianterna, speciellt åka till Linköping. Men slutade ändå med att jag lade en order hos Webhallen.

Så idag, när Samsungs drive gott och väl är över, får jag ett mail från Webhallen där de inte ens beklagar att de inte kan leverera.
Skall påpeka att pengar drog de omedelbart när man klickade på KÖP knappen. Den digitala versionen av att ta i hand.
Samsung har inte slutat tillverka/sälja flip 5. Så jag anser att har vi tagit i hand (Pengar drogs) är det bara att leverera.

Skall jag avboka och köpa telefonen utanför driven idag, så kostar den 13990kr. Det är mao inte aktuellt. Håller inte Webhallen ord, så blir det ingen ny telefon.

Jag svarade på mailet att jag inte tänker avbeställa och förväntar mig leverans.
Jag anser att vi har ett avtal, ett kontrakt. Telefonen går att få tag på. Då kan man inte bara backa på sitt löfte. Har man inte ett räkneverk som räknar ner beställningar mot lagersaldo, så får man lösa de man tagit betalt av.

Jag hade förstått om det var utförsäljning av utgående modell och flera exemplar inte gick att frambringa. Så är bevisligen inte fallet.

Bara för att dubbelkolla, du är säker på att de verkligen dragit pengar och att det inte är ett prel. belopp? Det kan vara så att Webhallen bara kolla så att kortet är aktivt och har tillräckligt med pengar på kortet så att säga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Alla butiker är samma, svider men tyvärr har man inte rätt att få köpa en vara till ett pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara för att dubbelkolla, du är säker på att de verkligen dragit pengar och att det inte är ett prel. belopp? Det kan vara så att Webhallen bara kolla så att kortet är aktivt och har tillräckligt med pengar på kortet så att säga

Det är troligen reserverat. = dragits pengar för konsumenten, ingen skillnad egentligen. Men de ska återtillgängligas/återbetalad inom ett par dagar såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det är troligen reserverat. = dragits pengar för konsumenten, ingen skillnad egentligen. Men de ska återtillgängligas/återbetalad inom ett par dagar såklart

Ja, jag tror också på reserverat, därav min fråga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skrivet av rwkk:

Skrivet av jnsson:

Ja, jag tror också på reserverat, därav min fråga

Betalning via Klarna 30 dagar faktura, kreditundersökning gjord av Klarna. Hade jag betalat med kortet, hade jag haft 9990kr mindre att tillgå, så egentligen samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Hej.
3. Webhallen online.

Stå på dig! Genom köpet har ni ingått avtal och eftersom det är fråga om en konsumentköp är konsumentköplagen tillämplig. Det är inte fråga om något pris som varit uppenbart felaktigt (det förefaller ha varit fråga om en bredare kampanj). Därför kan inte företaget hävda att man inte skulle behöva sälja till det aktuella priset. Genom att inte leverera varan till dig hamnar Webhallen i dröjsmål. Du har då rätt att göra påföljder gällande. Du har rätt att kräva fullgörelse av köpet eller ytterst häva det, samt kräva skadestånd. Kan Webhallen inte leverera varan pga att den "utgått ur sortimentet" (vilket verkar märkligt då produkten fortfarande ser ut att gå att köpa enligt Samsungs hemsida) har du rätt till skadestånd motsvarande mellanskillnaden för ett täckningsköp.

Permalänk
Medlem

Hejsan, fick du någon orderbekräftelse på mejlen efter du gjorde beställningen?

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan, fick du någon orderbekräftelse på mejlen efter du gjorde beställningen?

Ja, omedelbart efter "enter".

"Tack för din beställning.
En eller flera produkter finns ännu inte i lager. Så snart din order har lämnat lagret skickar vi ett nytt mail till dig."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En eller flera produkter finns ännu inte i lager. Så snart din order har lämnat lagret skickar vi ett nytt mail till dig."

Då har du större möjlighet att få dom att leverera, hade du inte fått en bekräftelse utan bara att mejlet för dom ville avbryta beställningen så hade det vart svårare,
Jag har inte koll på lagen men brukar stå att ordern är inte godkänd innan man fått orderbekräftelse på mejlen på visa sidor man beställer ifrån när man läser deras avtal.
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Kollar man deras köpeavtal så har dom all rätt att göra som dom nyss gjort, misstänkte du bokat i rutan att du tagit del av de innan beställningen genomförts.
Mvh Thomas

Kopia från deras hemsida.

Köpinformation
Alla priser inkluderar moms. Webhallen reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten. Om du efter beställning ej erhåller en orderbekräftelse ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits. Samtliga produkter i Webhallens sortiment kan användas i Sverige, såvida inget annat anges (exempelvis reseadaptrar).

Webhallen reserverar sig även rätten att inte genomföra en beställning om exempelvis varan är slut i lager, maxantal av varan per kund överskridits, det uppstått tekniska fel, vi anser dig vara en konkurrent till Webhallen eller det föreligger någon annan situation som gör att Webhallen inte kan leverera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Kollar man deras köpeavtal så har dom all rätt att göra som dom nyss gjort, misstänkte du bokat i rutan att du tagit del av de innan beställningen genomförts.
Mvh Thomas

Köpinformation
Alla priser inkluderar moms. Webhallen reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten. Om du efter beställning ej erhåller en orderbekräftelse ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits. Samtliga produkter i Webhallens sortiment kan användas i Sverige, såvida inget annat anges (exempelvis reseadaptrar).

Webhallen reserverar sig även rätten att inte genomföra en beställning om exempelvis varan är slut i lager, maxantal av varan per kund överskridits, det uppstått tekniska fel, vi anser dig vara en konkurrent till Webhallen eller det föreligger någon annan situation som gör att Webhallen inte kan leverera.

Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel, se 1 kap 10 § konsumentköplagen. Det innebär att avtal som är till nackdel för konsumenten i jämförelse med bestämmelserna i lagen är utan verkan mot denne. Webhallen kan alltså inte friskriva sig på detta sätt.

Permalänk
Medlem

Provade att genomföra en order hos dom och står att man godkänner både Klarnas och webhallen avtal om man trycker på betala köp.
Så tyvärr kommer du inte komma någon stans med Arn utan de ända du har är om dom vill vara snälla och hjälpa dig (Goodwill)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det blir någon skadestånd elr. liknande men försöka kan man ju alltid.

Finns ju också
4 § Om köpet har hävts och konsumenten gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. Om köpet har hävts utan att ett sådant täckningsköp har gjorts och det finns ett gängse pris för en sådan vara som köpet avser, omfattar skadeståndet ersättning för skillnaden mellan priset enligt köpet och varans gängse pris vid tiden för hävningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Mvh Thomas

Köpinformation

Att Webhallen reserverar sig rätten att häva köpet innebär dock inte att kunden inte kan ha rätt till skadestånd enligt kapitel 6 i KKL. Första paragrafen säger:

Citat:

Konsumenten har rätt till ersättning för den skada han eller hon lider genom att näringsidkaren är i dröjsmål eller varan är felaktig, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför näringsidkarens kontroll

1. som näringsidkaren inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet, och
2. vars följder näringsidkaren inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Så Webhallen måste i det här fallet visa att de inte kunde förutsäga att varan skulle utgå ur sortimentet och att de inte skäligen kunde undvika eller övervinna det. Att de inte kunde förutsäga det stämmer säkert eftersom det lär ligga på deras leverantör, men att visa att de inte kunde övervinna det är nog svårare.

Har man rätt till skadestånd så är det i det här fallet skillnaden mellan deras pris och ett täckningsköp, d.v.s. man kan köpa varan från någon annan butik och få mellanskillnaden från Webhallen. Så första steget är i så fall att bara fråga Webhallen om de går med på ett täckningsköp, vad jag vet så brukar butikerna ofta gå med på det även om de förstås aldrig brukar informera kunderna om att det är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Provade att genomföra en order hos dom och står att man godkänner både Klarnas och webhallen avtal om man trycker på betala köp.
Så tyvärr kommer du inte komma någon stans med Arn utan de ända du har är om dom vill vara snälla och hjälpa dig (Goodwill)

<Uppladdad bildlänk>

Dom kan skriva vad som helst. Men de kan inte stå över konsumentköplagen.

Webhallen blir bara sämre och sämre. Kundservice har dem helt tappat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Läste på lite snabbt jag med och att yrka på skadestånd, verkar vara rätt väg att gå, sen hur långt man kommer med det på en utgående modell med tids begränsat erbjudande vet jag inte.
Hur mycket ska man kunna kräva av en återförsäljare? Ts viste att dom inte hade den i lager och beställde den endå vilket gör att webhallen måste beställa hem en innan dom kan skicka den, finns den inte att beställa så blir det svårt för webhallen att fullfölja sitt åtagande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Läste på lite snabbt jag med och att yrka på skadestånd, verkar vara rätt väg att gå, sen hur långt man kommer med det på en utgående modell med tids begränsat erbjudande vet jag inte.
Hur mycket ska man kunna kräva av en återförsäljare? Ts viste att dom inte hade den i lager och beställde den endå vilket gör att webhallen måste beställa hem en innan dom kan skicka den, finns den inte att beställa så blir det svårt för webhallen att fullfölja sitt åtagande.

Samsung Galaxy Z flip 5 kom för ca ett år sedan, det är ingen utgående modell. Fanns ingen anledning att misstänka att jag inte skulle få en, lagervara eller ej.
Nätbutiker säljer massor med varor de inte har på lager. Det behöver inte betyda någonting.

Jag hoppas få igång en dialog med Webhallen på måndag, midsommarafton lär det inte hända mycket.
Beställningen var ett infall, inte superviktigt, men jag tycker inte de får bete sig hur som helst. I detta fallet, om jag ändå köper en flip 5, kommer deras veleri ha kostat mig 4000kr. Det är inte OK!

Men jag har fått lite bra underlag av kunniga individer här och det tackar jag för.
Återkommer när jag vet mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Flip 6 släpps den 10e juli men om du vill ha Flip 5 finns den på Power för 10 tusen:

https://www.power.se/mobil-och-foto/mobiltelefoner/samsung-ga...

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Samsung Galaxy Z flip 5 kom för ca ett år sedan, det är ingen utgående modell. Fanns ingen anledning att misstänka att jag inte skulle få en, lagervara eller ej.
Nätbutiker säljer massor med varor de inte har på lager. Det behöver inte betyda någonting.

Jag hoppas få igång en dialog med Webhallen på måndag, midsommarafton lär det inte hända mycket.
Beställningen var ett infall, inte superviktigt, men jag tycker inte de får bete sig hur som helst. I detta fallet, om jag ändå köper en flip 5, kommer deras veleri ha kostat mig 4000kr. Det är inte OK!

Men jag har fått lite bra underlag av kunniga individer här och det tackar jag för.
Återkommer när jag vet mer.

Googla på Z flip 5 broken screen och tänk igenom om du vill ta risken.
Jag tog den och det kostade mig 11k. Skärmen brast efter 11 månader och Samsung
vägrar ta på garanti. Brusten skärm går inte på garantin enlig Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tack för varningen.
Morsan köpte en flip 3 refurbished, den höll två år plus tidigare ägare.
Köpte en flip 4 till frugan när femman kom för ca ett år sedan. Ser bra ut än så länge.

Sitter själv med OnePlus 8t jag haft som reserv lur, bara använt jobb telefon senaste tre åren.
Jobbluren var samsung s21 så jag vande mig vid deras ui. Såg flip-5 driven av en tillfällighet. Elgiganten butiken hade slut, skulle beställa online, gick inte, Webhallen gick att beställa.

Får se hur jag gör, men tycker inte handlare skall komma undan med vad som helst.
Just nu är ju dessutom 9990kr bundna av Webhallen så kanske inte ens kan använda Klarna igen, innan pengarna är lösa igen.
(Undviker kort betalning så långt jag kan online. Betalar när jag fått grejerna, har åkt på minor innan.)
Lokala Power verkar inte ha den, så blir onlineköp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tur att reklamationsrätt finns i Sverige i 3 år 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tur att reklamationsrätt finns i Sverige i 3 år 😀

Ja, men den fungerar inte i praktiken om företaget vägrar acceptera reklamationen.
Värsta fall får du driva ärendet i domstol.
Så det räcker inte alltid att visa reklamationskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja, men den fungerar inte i praktiken om företaget vägrar acceptera reklamationen.
Värsta fall får du driva ärendet i domstol.
Så det räcker inte alltid att visa reklamationskortet.

Absolut är det så tyvärr 😢 men reklamation och garanti är inte samma sak.

Du sade garanti inte täckte men då måste man hävda reklamation....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jag börjar se det positiva i situationen.
Taskig kundservice?
Telefon där skärmen tenderar spricka?
Och jag är påbjuden vägen ut.
Tror jag tar den!
Lär dröja innan jag ger dem något förtroende igen, men det är inget problem, finns gott om online butiker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering? Du ågrade dig alltså? Kanske det bästa ändå.

Men jag ville inflika att jag hade en liknande även om inte alls lika mycket butikens egna fel- och de gick med på att jag skulle få nytt för samma pris (dock mycket minder summa & rabbat på varan, och det handlade om en vara de hade i lager). Hos Computersalg

Hade inte förväntat mig det faktiskt. Man lär sig något nytt.