Genombrott: Nytt batteri 100 gånger energitätare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja tyckte det var konstigt skrivet.
Men du menar väl "dvs klara du dig på ca 1l batteri" och inte 1dl.
För batteriet jag har är på 500Wh.

Men då ska de här nya batterierna vara närmare dubbelt så hög kapacitet per liter?
Samt vara säkrare och lättare?
I så fall kan de ändå vara intressanta för fordon, både lätta som elcycklar, el-scooter/spark och dylikt och även el-motorcyklar och elbilar.

Säkrare batterier är såklart bra. Men om storlek eller vikt måste gå upp betydligt så är det nog inte så intressant när man behöver mycket kapacitet, som i fordon.
Men om storlek och vikt istället kan gå ner (i förhållande till kapacitet) samtidigt som de är säkrare så är det så klart bra.

Precis, tänkte 50Wh och inte 500

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

Mycket trött på att Swec har blivit något typ av click-bait-sida. Förstår inte riktigt poängen med det.

Ja precis, sloganen är ju: "Swclockers - Bildat av geeks". Nu kan de även lägga till: "drivet av sensationella rubriker och vinstintresse".

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av stavros12:

Nu är detta inte en liten startup, utan ett massivt företag: https://en.wikipedia.org/wiki/TDK

Från Techspot-artikeln det länkas till: "The company plans to ship samples of its new battery prototype to clients next year, hoping to begin mass production shortly thereafter. As one of Apple's suppliers, the Apple Watch could be one of the first to use TDK's new battery technology."

Såklart kan det resultera i ingenting, men solid state verkar vara på gång på flera håll just nu.

Mjo har väl nån kassett från TDK fortfarande

Men det här har väl ständigt vart på väg så länge jag kan minnas.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ny månad ny nyhet om ett superbatteri
50 år efter, vi har exakt samma batterier som idag

inte alls.

Det finns ett par nya.
LI Po är ju nytt.

Samma med det vi kallar fritidsbatteri som tål urladdning som inte vanliga bilbatterier tål. Finns mer.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det andra frågan är att varför är det så många batterinyheter av den här sorten och varför det pågått så länge? Vill minnas liknande batterinyheter i populärvetenskapstidningar från 80-talet. Teknisk innovation från något utvecklingslabb någonstans. Igen.

Här finns någon underliggande kombination här med att de flesta begriper batterier till skillnad från säg, utveckling inom kemi och medicin. Alla fattar vad dubbel så bra batteri innebär och så många fler kan skriva om detta på kort tid. Jag kan som intresserad lekman förklara dubbelt så effektiva batterier och höfta ihop en webbnyhet på 30 minuter. Men om jag ska förklara nya forskningsrön runt citronsyracykeln är jag hel ute och cyklar (hö-hö) där det riskerar bli ordentliga faktafel och tar enorm tid.

Detta gör att batterinyheter är tacksamma. Som aspirerande forskare med en phd eller master i sikte och labb som vill åt bidrag och finansiering är det en lätt väg att gå med batterier. Blanda ihop lite stuff, notera en effekt och skriv en avhandling om detta. Man uppnår framgång som forskare och det institut man representerar får behövlig uppmärksamhet. Alla begriper batterier, alla blir glada av positiva nyheter och jag som skribent kan slentrianmässigt och snabbt bocka av på min arbetskvot om tre nyheter om dagen.

Easy money för alla iblandade.

Du är lite väl taskig mot de akademiska forskarna. Vill man få forskningsanslag måste man ge sig på problem som har en tydlig och direkt nytta och tillämpning. Grundforskning får inga större slantar idag.
Och batterier är en väldigt central teknologi, där även ganska små positiva resultat potentiellt kan ge stora vinster totalt sett både för samhälle och industri.
Samtidigt måste akademikerna fortlöpande kunna publicera resultat, och alltså ser man ofta att de angriper ett specifikt delproblem, längs en foskningsvektor som de vet borde gå att vandra vidare på ett tag och som skulle kunna generera intressanta stickspår.

Det ligger liksom i sakens natur att akademikerna studerar ett litet delområde, och i många länder är de som sitter i de anslagsgivande instanserna inte nödvändigtvis några djupingar inom de områden de administrerar. Inte så konstigt om det blir en kedja av hype över något framsteg som en forskargrupp som desperat behöver anslag har gjort.

Industrins forskargrupper lever under lite annorlunda premisser, men saknar å andra sidan helt självbestämmande och har ibland svårt att försvara sin långsiktiga verksamhet mot kvartalsrapportsekonomerna. Så även därifrån ser vi en starkare tendens att framhålla att de ligger i frontlinjen (ett intryck som kan hjälpa till vid värvning, dessutom).

Många, väldigt skarpa människor (och dessutom inom industrin välfinansierade) har jobbat med batterikemi och batteriteknologi i decennier. Man kan lugnt räkna med att det är ont om lågt hängande frukt inom området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ny månad ny nyhet om ett superbatteri
50 år efter, vi har exakt samma batterier som idag

Haha, lite som alla medicinska genombrott som ska komma ”om tio år” och så fortsätter vi säga så år efter år i flera decennier – till slut stämmer det nog.

Nä, men visst kommer det ut en massa fantastiskt också (både teknik och medicinskt), fast absolut att det är mycket som man skulle vilja se som dröjer. Komplicerade grejer ofta…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ny månad ny nyhet om ett superbatteri
50 år efter, vi har exakt samma batterier som idag

1918 skrevs den första avhandlingen som föreslog att litium kanske skulle kunde användas i batterier. 😂

Permalänk
Medlem

Batterier utvecklas i ungefär samma takt som Intel-processorer. 5% per år.

Det händer knappt inom något område att det kommer forskningsresultat som helt vänder en industri med flera gångers ökning i prestanda. Det är nästan alltid inkrementella uppgraderingar. Allt som pekar på annat är bara spel för finansiärer.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Var tvungen o dubbelkolla om jag hamnat på aftonblaskan istället för Sweclockers....

Var tvungen att kolla om jag var på random tråd på Flashback istället för Sweclockers...

Permalänk

Allltså jösses, var i artikeln står det att det handlar om batterier till bilar? Märks att folk inte riktigt har koll på den här marknaden. TDKs microbatterier är för en nischad marknad. Tänk wearables, IoT, backupström för integrerade kretsar och medicinsk teknik. Det står till och med i första meningen i artikeln "Snart kan små batteridrivna prylar som smartklockor och hörlurar drivas av en helt ny typ av batteri som är lättare och säkrare än dagens litiumjonbatterier, rapporterar Techspot.". För sånt jag jobbar med är detta fantastiskt coolt! Batterier i den här storleken (monterbara på PCBer i automatlinor för små IoT-devices) har fram till för bara något år sedan varit rätt kassa där de stora problemen varit låg spänning, hög inre resistans, hög självurladdning och lågt antal laddcykler. Maxell släppte nyligen ett solid state microbatteri på 16mAh som kan ge 60mA (https://www.maxell.eu/all-solid-state-batteries/), vilket är sjukt mycket bättre än förra generationens solid state microbatterier, så vi får se vad TDKs batterier klarar av.

Permalänk
Datavetare

Om man kikar i TDKs pressrelease-material klarnar det mer var "100 gånger energitätare" refererar till

"TDK Corporation (TSE:6762) successfully developed a material for CeraCharge, a next-generation solid-state
battery with an energy density of 1,000 Wh/L, approximately 100 times greater than the energy density of TDK’s
conventional solid-state battery."

Så tydligen ska det vara 100 gånger energitätare än de soltid-state batterier TDK för närvarande har i massproduktion.

Sen som nämnts i tråden flera gånger, att tillverka högpresterande batterier är en balansgång mellan en rad faktorer.

Solid-state batterier lyfts inte sällan fram som lösningen på alla problem, men i samlingen av nackdelar hittar man höga produktionskostnader, ofta högre inslag av sällsynta jordartsmetaller och andra potentiellt miljö/geopolitiskt problematiska mineraler.

Sen verkar "fungerar det bra i låga temperaturer" vara en sådan där sak där man kan få helt olika svar beroende på var man läser, samma gäller också LFP-celler som allt mer används elbilar.

Som jag förstår det här verkar det vara lite samma sak kring temperatur hos solid-state och LFP. Båda teknikerna tål låga temperaturer utan att cellerna får permanenta skador, men båda har problem att aktivt användas (både laddas och laddas ur) i låga temperaturer då reaktionshastigheten blir väldigt långsam -> väldigt dålig effekt.

TL;DR det är komplicerat och ingen teknik som kommit fram än är "bäst", allt är en balansakt av en rad faktorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Låter dyrt, förmodligen måste många små parallellkopplas eftersom att de är bräckliga.
Inget för elbilar eller bärbara prylar med andra ord.

Drömmen är ju att hitta ett material som har hög duktilitet och seghet så det blir praktiskt användbart, detta kanske är ett litet steg på vägen men som de själva säger, det är långt kvar.

Permalänk
Medlem

Oj! Jag har väntat på batterier baserade på nanoteknologi i femton år. Det här kanske är ett sådant?

Permalänk
Medlem

Det låter ändå bra att det går åt rätt håll med tekniken

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Låt oss säga att denna batteri teknik faktiskt funkar i praktiken och priset är detsamma som dagens, samt att man inte behöver använda barnarbete för att utvinna råvarorna. Det finns fortfarande parametrar som är minst lika viktiga! Batteriet måste vara säkert vid krock/fel, måste även kunna ha en lång/längre livscykel, kunna ge ut effekt (sen kanske inte 500hk+ behövs...), ladd och utag måste funka vid olika tempraturer, måste ha en låg självutladdning... etc etc.

Vanligtvis när man pratar om högre energi densitet (dvs det är mindre i storlek) så är det också mindre säkert. Kan lätt gå åt "helvete" om något går fel... Vilket är helt logiskt. Det är lagrad energi vid pratar om trotts allt. Inget man vill sitta och åka på.

Jätte intressant! Tror att vi i framtiden bör kunna få till ett batteri som är kanske dubbel så bra på samtliga aspekter jämfört med dagens. Men man börjar ju bli lite trött på allt tjat där de lovar guld och gröna skogar. Den som lever får se.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av prawler646:

Låt oss säga att denna batteri teknik faktiskt funkar i praktiken och priset är detsamma som dagens, samt att man inte behöver använda barnarbete för att utvinna råvarorna. Det finns fortfarande parametrar som är minst lika viktiga! Batteriet måste vara säkert vid krock/fel, måste även kunna ha en lång/längre livscykel, kunna ge ut effekt (sen kanske inte 500hk+ behövs...), ladd och utag måste funka vid olika tempraturer, måste ha en låg självutladdning... etc etc.

Vanligtvis när man pratar om högre energi densitet (dvs det är mindre i storlek) så är det också mindre säkert. Kan lätt gå åt "helvete" om något går fel... Vilket är helt logiskt. Det är lagrad energi vid pratar om trotts allt. Inget man vill sitta och åka på.

Jätte intressant! Tror att vi i framtiden bör kunna få till ett batteri som är kanske dubbel så bra på samtliga aspekter jämfört med dagens. Men man börjar ju bli lite trött på allt tjat där de lovar guld och gröna skogar. Den som lever får se.

Jag skulle gissa att man kommer att kombinera rent tillverkningstekniskt raffinemang med batterikemi som är mer uttalat nischad mot sitt användningsområde, dvs mer uttalat kompromissar bort vissa aspekter till förmån för andra som är särskilt viktiga för det specifika ändamålet. Samt naturligtvis att omgivande system designas för att försöka se till att batterierna sedan kan utföra jobbet under så nära ideala omständigheter som möjligt, (alternativt göra dem robustare visavi icke-ideala omständigheter). Man kan komma en bra bit rent praktiskt på ett decennium för en given applikation.
Men en myriad småputsningar av teknologi ger inga braskande rubriker. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Njaaaa... En jäkla skillnad på batterier idag än för 50 år sedan. Utvecklingen sker långsamt och gradvis, det är därför du inte märker nåt.

Exempel: Lithium-ion har 7-8 gånger högre energi-densitet idag än de hade på 90-talet.

Ännu ett praktiskt exempel på denna inkrementella utveckling. Mina föräldrar köpte nyligen en batteridriven röjsåg. Dess batteripaket har en kapacitet på 324 wh. Genom kylflänsen kan jag se cellerna och dessa är Molicel P45B, som anses av vissa som bland de bästa cellerna på marknaden eftersom den kan leverera mycket hög effekt, bättre än stort sett alla konkurrenter, utan att offra varken särskilt mycket energikapacitet eller livslängd. Denna cell blev tillgänglig på den breda marknaden 2022 och har en energitäthet på 238 wh/kg.

Molicel har börjat producera en uppgraderad version av denna cell, P50B. Den har en kapacitet på 5 Ah istället för 4.5 Ah men kan leverera ännu högre effekter (och ladda snabbare) än föregångaren. Energitätheten där är 264 wh/kg. Så ca 11% högre energitäthet än föregångaren. Skulle gissa på att denna cell börjar dyka upp exempelvis i diverse batteridrivna arbetsredskap ca nästa år