Krönika: Nej, spelvärlden var inte bättre förr!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leiri:

Fast egentligen inte. Och i framtiden kommer allt vara digitalt. Ha det så kul när du inte kan spela dina gamla spel utan att köpa dem åter, digitalt.
https://www.resetera.com/threads/sony-to-gradually-cease-prod...

Vad pratar du om? En väldigt stor majoritet av spelen kan spelas offline. Ett PS5 funkar exakt som PC i det avseendet. Hur tänker du? Tror du att Sony kommer jaga mig för att radera mina spel på min hårddisk om 10 år?

Du har ju verkligen ingen koll på konsoler. Håll dig till att prata om pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag tycker det är blandat, vissa spel var kanon på 90-talet. Doom, Quake, Red Alert II

Nutida spel finns massa bra, BF3, Vissa av assassin's creed spelen, flera bra racingspel (som före år 2000 oftast var skräp tekniskt)

Det finns toppar och dalar från alla perioder

Hmm ja, BF3 var ju visserligen bra, men tycker ändå att det var lite början på förfallet. Man fick ju den där dumma idén att köra server browser i webbläsaren, istället för att vara en del av klienten. Stöd för LAN och möjligheten att skapa mods och egna banor försvann från serien helt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon313978:

Vad pratar du om? En väldigt stor majoritet av spelen kan spelas offline. Ett PS5 funkar exakt som PC i det avseendet. Hur tänker du? Tror du att Sony kommer jaga mig för att radera mina spel på min hårddisk om 10 år?

Du har ju verkligen ingen koll på konsoler. Håll dig till att prata om pc.

Du kanske ska läsa det jag skrev ordentligt. Och även länken som jag gav dig.

Hur många spel får plats på en modern konsoll? Typ 5? Sony eller utvecklaren kan nog göra vad de vill. Du äger trotsallt inte spelen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leiri:

Du kanske ska läsa det jag skrev ordentligt. Och även länken som jag gav dig.

Hur många spel får plats på en modern konsoll? Typ 5? Sony eller utvecklaren kan nog göra vad de vill. Du äger trotsallt inte spelen.

Du Sony och utvecklarna är välkomna hem till mig om 15 år för att ta bort spelen på min externa disk med retrospel till PS5. Jag skickar över ett spel till konsolen när jag känner för att spela äldre spel, jag drar i skivan och börjar spela.

Du börjar med att hävda att man inte kan köpa begagnade konsolspel länge. Helt uppenbart fel. Hur börjar man ens med att vederlägga en sådan sak?? Ska jag visar dig skivorna? Och nu verkar du inte känna till att man kan utöka lagringskapaciteten på PS5 samt lagra externt.

Permalänk
Medlem

Spel var mycket bättre förr, numer är huvudmålet att tjäna så mycket pengar som möjligt i en massmarknad. Det finns inte så många vägar ett spelföretag kan gå. Med vissa undantag, som t ex Baldurs Gate, vilket utvecklades av ett företag vara komposition påminner om den äldre eran.

Att Microsoft och Sony tar fram plånböckerna och köper upp studios gör inte saken bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon313978:

Du Sony och utvecklarna är välkomna hem till mig om 15 år för att ta bort spelen på min externa disk med retrospel till PS5. Jag skickar över ett spel till konsolen när jag känner för att spela äldre spel, jag drar i skivan och börjar spela.

Du börjar med att hävda att man inte kan köpa begagnade konsolspel länge. Helt uppenbart fel. Hur börjar man ens med att vederlägga en sådan sak?? Ska jag visar dig skivorna? Och nu verkar du inte känna till att man kan utöka lagringskapaciteten på PS5 samt lagra externt.

Du kanske ska ta och lägga undan whiskeyn och läsa korrekt?
"Idag går det inte köpa begagnade PC spel då allt är digitalt samt knutet till konton."
Sedan skrev jag:
"Nästan samma sak för konsoll" vilket gäller främst moderna spel, då de flesta NYA titlar kommer endast med en kod istället för en CD skiva med ett spel. Som inte kan säljas vidare. Och detta blir allt mer vanligt.

Ingen har sagt något om "retro" spel.

Permalänk
Medlem

Generellt sett höll spel en högre nivå förr, det är helt klart. En video som förklarar allt bättre än vad jag orkar skriva:

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leiri:

Du kanske ska ta och lägga undan whiskeyn och läsa korrekt?
"Idag går det inte köpa begagnade PC spel då allt är digitalt samt knutet till konton."
Sedan skrev jag:
"Nästan samma sak för konsoll" vilket gäller främst moderna spel, då de flesta NYA titlar kommer endast med en kod istället för en CD skiva med ett spel. Som inte kan säljas vidare. Och detta blir allt mer vanligt.

Ingen har sagt något om "retro" spel.

Jag tror nog att det är du som ska ställa undan groggen. Du skrev följande:

”Idag går dat inte köpa begagnade PC spel då allt är digitalt samt knutet till konton. Nästan samma sak för spelkonsoller då nästan alla fysiska boxar kommer med en kod istället.”

Det där ”nästan alla fysiska boxar kommer med kod istället” är inte sant. Minst 99 av 100 spel kommer med SKIVA. Hur svårt ska det vara att förstå det? Skiva som kan säljas vidare. Och det var hela poängen med mitt inlägg. Konsolspel kan säljas vidare.

Min egen samling av PS5-spel inköpa begagnat på SKIVA räcker tydligen inte för att övertyga dig om att spelen inte kommer som kod?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon313978:

Jag tror nog att det är du som ska ställa undan groggen. Du skrev följande:

”Idag går dat inte köpa begagnade PC spel då allt är digitalt samt knutet till konton. Nästan samma sak för spelkonsoller då nästan alla fysiska boxar kommer med en kod istället.”

Det där ”nästan alla fysiska boxar kommer med kod istället” är inte sant. Minst 99 av 100 spel kommer med SKIVA. Hur svårt ska det vara att förstå det? Skiva som kan säljas vidare. Och det var hela poängen med mitt inlägg. Konsolspel kan säljas vidare.

Min egen samling av PS5-spel inköpa begagnat på SKIVA räcker tydligen inte för att övertyga dig om att spelen inte kommer som kod?

Vi pratar moderna spel här.
Inte PS4 spel med ett PS5 omslag. Likaså Xbox One X spel med ett Series X omslag.

Du har ca 5 PS5 spel. Resten är PS4/PS2/PS1 spel.

Och sony, eftersom du inte läste länken jag gav dig, kommer sluta med optiska läsare i framtiden. Om de nu inte undanhållit information om en efterföljare till Bluray Disc. Så lycka till att spela dina fysiska kopior på en nyare konsoll i framtiden.

Permalänk
Medlem

När någon säger att alla bra spelet har tagit slut så vet jag bara en sak, och det är att dem har inte spelat tillräckligt många olika spel.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att spel var inte bättre förr, tar man de bästa.moderna spelen mot de bästa gamla spelen så är det ingen match.

Skulle dock säga att spelbranschen var bättre förr, jag gillar inte alls det mer moderna "släpp nu fixa sen", pengar framför allt. Förr fick man låsa upp nya gubbar och skins genom att spela spelet, nu kostar det 250kr per skin eller gubbe.

Hatar även att fysiska spel släpps där det inte ens går att spela spelet via skivan och kräver extra nedladdning, sån jävla waste av resurser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leiri:

Inte PS4 spel med ett PS5 omslag. Likaså Xbox One X spel med ett Series X omslag.

Och sony, eftersom du inte läste länken jag gav dig, kommer sluta med optiska läsare i framtiden. Om de nu inte undanhållit information om en efterföljare till Bluray Disc. Så lycka till att spela dina fysiska kopior på en nyare konsoll i framtiden.

Du är ju sanslös. Du sa att det är koder i boxarna vilket inte är sant. Att Sony eventuellt kommer köra digitalt i framtiden är en annan sak. Då går det såklart inte att spela ps5-spel i PS7. Nej, det finns inte fem PS5-spel. Att äldre generationers spel inte kan spelas på nyare konsoler är inget nytt. Nes-spel kan inte spelas på N64. Men den som vill kan fortfarande köpa spel begagnat.

Permalänk
Medlem

Testar moderna spel ibland men går ändå alltid tillbaka och spelar äldre spel gång på gång (10+år).
Så för mig var det bättre förr även om det finns guldkorn idag så fanns det mer folk som förstod spel och vad gamers ville ha.
Dagens kostymnissar kan inte sånt och pressar ofta ut ofärdiga produkter som kunnat blivit riktigt bra om de bara gett det något år till.

Idag är i princip ALLA spel trasiga på ett eller annat sätt och kräver ibland år av patchar för att fungera skapligt.

Hur många patchar behövde Mario efter release eller många andra äldre spel innan internet?

"Ned dummningen" är en annan aspekt så att alla ska kunna spela, det stöter ofta bort de inbitna fansen.
Lite som att ta en R film och klippa ned den till PG-13. Mycket försvinner som kan sätta rätt stämning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Allt har sin tid. Jag växte upp med datorer på 80-talet. Den första datorn var en ZX Spectrum med gummitangenter. Den spelades det på...och det var så roligt. Bra spel.
Sedan blev det Amiga 500...inte lika mycket spelande där...
Nu, med en modern dator så är spelen bra tycker jag.

Det handlar om "förväntningar för sin tid".

Dvs jag menar att det finns såklart bra som dåliga spel. Det är ju själva storyn som är intressant. Självklart ska det rulla på och inte lagga, men det är ändå storyn som är det viktigaste.

Jag måste erkänna att jag inte är en storspelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Spelvärlden var 1000 gånger bättre förr. Inte minst fick vi dussintals AAA spel om året oavsett plattform (idag känns det som kanske 2-3 storspel om året och de är ofta mediokra) och utbudet var mycket större, glöm inte att RTS och Skate spel levde livet. Idag är det bara mestadels COD på FPS fronten, Fortnite, Roblox och tråkiga filmspel som spelar sig själva medans man själv väntar på att faktiskt få spela spelet.

CoD?

Skillnaden är väll att vi inte behöver ett nytt FPS varje år, CoD är bara samma skräp om och om igen med eventuellt nytt tema, samma sak med Battlefield..

Kollar man istället på typ Squad, Escape from Tarkov osv så finns det otroligt bra spel där dom gör otroligt mycket nytt varje år! Då behövs inte ett "nytt" spel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Instämmer med att man alltid fått leta upp guldkornen i syndafloden av skit, och att det alltid funnits cyniska aktörer som försökt sig på cash grabs, men det finns faktiskt några ganska väsentliga skillnader mellan nu och då.

I vad som sannolikt är försök att nå massmarknaden har man generellt fördummat och förenklat. Spelen håller en i handen, man får knappt upptäcka något själv. Man proppar spelen fulla med de där inslagen som ger dopaminpåslag, för att de otåliga inte ska tappa tålamodet och tröttna på spel. Man avpassar inte spelen för mer långsiktigt spelande med svåruppnåeliga mål, då nästa "storspel" alltid står bakom knuten och tar över inom kort.

Det finns en serie videos som verkligen sätter fingret på grejen. Här är den första, den andra och tredje är nog bäst:

Vad hände med att bara bli inkastad på banan, ha full frihet, och få komma på själv hur man skulle göra?

Självklart finns det undantag till ovanstående, och i och med att spelmarknaden vuxit sig så enorm, så är de där undantagen ändå inte så fruktansvärt sällsynta. Även om procentsatsen "bra spel" är försvinnande mycket mindre nu än för säg 25 år sedan, så är skillnaden i absoluta tal inte så enorm. Det är mest bara syndafloden som vuxit till sig bortom alla proportioner.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Instämmer med att man alltid fått leta upp guldkornen i syndafloden av skit, och att det alltid funnits cyniska aktörer som försökt sig på cash grabs, men det finns faktiskt några ganska väsentliga skillnader mellan nu och då.

I vad som sannolikt är försök att nå massmarknaden har man generellt fördummat och förenklat. Spelen håller en i handen, man får knappt upptäcka något själv. Man proppar spelen fulla med de där inslagen som ger dopaminpåslag, för att de otåliga inte ska tappa tålamodet och tröttna på spel. Man avpassar inte spelen för mer långsiktigt spelande med svåruppnåeliga mål, då nästa "storspel" alltid står bakom knuten och tar över inom kort.

Det finns en serie videos som verkligen sätter fingret på grejen. Här är den första, den andra och tredje är nog bäst:

https://www.youtube.com/watch?v=C4yIxUOWrtw

Vad hände med att bara bli inkastad på banan, ha full frihet, och få komma på själv hur man skulle göra?

Självklart finns det undantag till ovanstående, och i och med att spelmarknaden vuxit sig så enorm, så är de där undantagen ändå inte så fruktansvärt sällsynta. Även om procentsatsen "bra spel" är försvinnande mycket mindre nu än för säg 25 år sedan, så är skillnaden i absoluta tal inte så enorm. Det är mest bara syndafloden som vuxit till sig bortom alla proportioner.

Nåja. Elden Ring, BG3 och dragons dogma 2 erbjuder mycket frihet och lite handhållande. Alan Wake 2 är faktiskt också ganska old School i vissa avseenden. Jag tycker att det där är på väg tillbaka faktiskt. Tycker att vi ska vara glada över framgången för framför allt Elden ring och BG3. Sådana ”generationsspel” sätter avtryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Nåja. Elden Ring, BG3 och dragons dogma 2 erbjuder mycket frihet och lite handhållande. Alan Wake 2 är faktiskt också ganska old School i vissa avseenden. Jag tycker att det där är på väg tillbaka faktiskt. Tycker att vi ska vara glada över framgången för framför allt Elden ring och BG3. Sådana ”generationsspel” sätter avtryck.

Precis, som jag också var inne på finns det tack och lov ganska många undantag

En annan grej som skiljer sig mycket nu jämfört med då var att allt som hypades på den tiden i stort sett alltid visade sig vara bra i slutändan. Nu får man snarare leta utanför mainstreamhypen om man ska hitta guldkornen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Det är snarare du själv som inte läste länken, för det är INTE vad det handlar om. Det handlade enbart om att Sony ska sluta med lokal produktion av inspelningsbar media i Japan, dvs BD-R, CD-R, DVD-R. Detta är så klart fullt förståeligt med tanke på hur det finns effektivare lösningar för enbart datalagring och dataöverföring, med USB-minnen och kompakta USB-SSD:n.

Men det berör inte alls tryckta skivor, som man återfinner spel och film på.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

De sista åren har det snarare känts som det kommit så många bra storspel att jag har svårt att spela igenom de jag vill spela innan nästa kommer så jag ser ingen utveckling mot att det är dåligt. Att det finns dåliga spel är inget nytt.

Det är trist med saker som loot boxes och andra liknande sätt att mjölka pengar ur spelarna men lyckligtvis är det mest relegerat till tråkiga genres med mer repetitivt spelande istället för spelen som har något att berätta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

CoD?

Skillnaden är väll att vi inte behöver ett nytt FPS varje år, CoD är bara samma skräp om och om igen med eventuellt nytt tema, samma sak med Battlefield..

Kollar man istället på typ Squad, Escape from Tarkov osv så finns det otroligt bra spel där dom gör otroligt mycket nytt varje år! Då behövs inte ett "nytt" spel.

Och hur många spelar dessa? Typ ingen i jämförelse med Fortnite och Call of Duty. Niche spel är inte storsäljare och kommer aldrig bli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexraptor:

Det är snarare du själv som inte läste länken, för det är INTE vad det handlar om. Det handlade enbart om att Sony ska sluta med lokal produktion av inspelningsbar media i Japan, dvs BD-R, CD-R, DVD-R. Detta är så klart fullt förståeligt med tanke på hur det finns effektivare lösningar för enbart datalagring och dataöverföring, med USB-minnen och kompakta USB-SSD:n.

Men det berör inte alls tryckta skivor, som man återfinner spel och film på.

Klart det är vad det handlar om. Om Sony slutar tillverka Bluray Discar så kommer ju inte optiska enheter vara något i framtiden? De har väl även själv sagt något i stil med att de drar ner produktionen på enheter med optiska enheter av PS5. I framtiden kommer allting vara digitalt. "You will own nothing and be happy" som de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Klart det är vad det handlar om. Om Sony slutar tillverka Bluray Discar så kommer ju inte optiska enheter vara något i framtiden? De har väl även själv sagt något i stil med att de drar ner produktionen på enheter med optiska enheter av PS5. I framtiden kommer allting vara digitalt. "You will own nothing and be happy" som de säger.

Läs igen, den handlar specifikt om inhemsk produktion av "inspelningsbar media" i JAPAN, vilket INTE är detsamma som skivor som används till Spel och Film. Sedan så är ju Sony är ju knappast den enda tillverkaren av vare sig Blu-Ray skivor eller optiska enheter, så det är knappast Sony som kommer att avgöra den universella framtiden för fysisk media. Sony tillverkar inte ens majoriteten av skivor idag och har inte gjort det på länge.

Bör också nämnas att Sony har även skrivit avtal med disney, i år, om ensamrätt för att hantera deras produktion och försäljning av film/serier på DVD och Blu-Ray.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Och hur många spelar dessa? Typ ingen i jämförelse med Fortnite och Call of Duty. Niche spel är inte storsäljare och kommer aldrig bli det.

Squad sure men EFT har just nu enligt activeplayer.io senaste timmen mer aktiva spelare än CoD...

Sure Fortnite kommer ligga över allt i FPS väg men kommer nog också göra det för evigt iom vad det är för typ av spel.

Så ja finns spel likt dessa som har extremt frisk spelarbas och ibland även större jämfört med CoD eller BF.
och dom "stora" AAA spelen är utan tvekan på väg att dö ut med tanke på hur extremt mycket företagen mjölkar spelarbasen och varje år släpper samma spel om och om igen utan något direkt nytt.
Edit: Självklart är det inget som kommer ske inom någon snar framtid men EA misslyckades totalt med BF och är bara en tidsfråga innan samma sak händer med CoD.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Nu är det ju du som är selektiv till PC-spel. PC är inte den bästa plattform om man vill spela day one. Playstation är bättre. Jag skulle tro att utvecklarna först utvecklar en version av spelet till PS5 eftersom det är en enda hårdvara. Sedan när man har fått spelet att funka utvecklas pc-versionerna. Men det är ju så mkt svårare eftersom det finns så många konfigurationer. Jag personligen har inte några konspirationsteorier. Skälet till att spelen ibland har problem med prestanda och grafiska defekter beror på att det är svårt och dyrt att utveckla moderna spel.

Sätt er in i utvecklarnas arbete. Ärr inte spelet tillräckligt fotorealistiskt och snyggt konmner hyenorna på youtbube såga ditt spel. För att kunna utveckla spelen måste du öppna plånboken och betala kanske 100 000 - 200 000 sek i månaden per anställd (ja, det är så mkt för spetskompetens) för att kunna leverera det folk vill ha. Kostnaden för utveckling har stigit mycket. Det handlar naturligtvis inte om att utvecklarna inte tycker om eller bryr sig om sina spel. Men insatserna är högre. Ett enda misslyckat spel kan innebära att spelstudion får lägga ner. Det finns givetvis inte någon logik i att sälja en trasig produkt. Men branschen på den här nivån är relativt ny. Allt är så mycket dyrare och tar så mycket längre tid idag än på 90-talet. Folk måste inse att det är en ny verklighet nu som inte kan jämföras med 90-talet. Kanske kan man säga att "bilbyggaren" har lämnar garaget och bildat ett multinationellt "bilföretag". Så stor skillnad är det.

Hur är det selektivt när jag begagnatmarknaden och de affärer som levde på det hade betydligt mer till konsoller än pc? Och även på konsoller patchas det ju rätt friskt nu för tiden då spel rent av varit "trasiga" när de släpptes.

Och du belyser problemet riktigt bra, de bryr sig mer om vad ett par Youtubers tycker än att spelet faktiskt har spelkänsla, dvs viktigare att polera skiten och sälja på kort tid än att faktiskt ha en vettig/färdig produkt. Som jag nämnt flera gånger så; "A polished turd is still a turd". Ett spel kan vara hur snyggt som helst, men saknas spelkänslan och saknar innehåll finns inte mycket att hämta och spelet kommer inte överleva speciellt länge, dvs blir en "pump and dump". Och hur kommer det sig att indie-scenen aldrig varit mer frodande och större där flera titlar faktiskt slår AAA spel och fortsätter dessutom glänsa flera år.

Och jag belyste även att det fortfarande är möjligt att skapa bra grejer (och även görs), det räcker med att se till t ex BG3, så varför tillhör det mer av ovanligheterna idag?

Och för MIG kommer spelkänsla ALLTID att slå "tomt ögongodis", och uppenbarligen är jag inte ensam om det när man ser hur stora communites vissa spel har med en utbredd scen för moddare. Dawn Of War skulle aldrig ha överlevt i 20 år om det var innehållslöst ögongodis. Och tar man ett "nyare" som satte nya standarder t om kan man ju nämna "Vampire Survivors", inte ett spel i min smak men det fullkomligen "exploderade" och är verkligen inte något grafiskt mästerverk. Och hur kommer det sig att en så liten studio klarar av det men inte dessa extremt stora studior som spenderar hiskeliga summor? Är det så att dessa studios helt enkelt har olika målsättningar?

Tror inte heller att det är så ruskigt svårt då de uppenbarligen klarar av att fixa problemen med ett par patchar i efterhand, mer direktiv/beslut "uppifrån" där man ska "cut corners & cost saving" som inte en utvecklare varit med och tagit, utan helt av dessa ekonomiskt tänkande individerna som sitter där för att ge aktieägare så stor utdelning som möjligt. Tror inte end enda utvecklare/individer som brinner för det de gör någonsin skulle få för sig att trycka ut en ofärdig produkt för att det är dags för t ex aktie-utdelning, helt övertygad om att dessa individer vill känna stolthet över sina skapelser... precis som vilken artist/författare etc som helst... och inte behöva patcha skiten i efterhand för att få det "färdigt".

Och jag tvivlar starkt på att spel utvecklas i första hand för ps5 och sedan portas till andra system, pc marknaden har t ex långt många fler titlar. Möjligtvis om man ser till somliga AAA, men långt ifrån en majoritet av spelen som utvecklas.

Sedan ska man inte ens nämna alla dessa dlc's, in-game purchases, lootboxes och all sånt skit... och tyvärr går det mer och mer åt det hållet. Tar man t ex Escape from Tarkov har det blivit ett rent skämt från dessa utvecklare.

Och ser vi t ex till 7 days to die (inte heller något grafiskt mästerverk direkt) så måste alla som äger det på konsoll köpa det på nytt när det nu släppts i sin 1.0 version. Ett spel som utvecklades för PC i första hand btw

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Squad sure men EFT har just nu enligt activeplayer.io senaste timmen mer aktiva spelare än CoD...

Sure Fortnite kommer ligga över allt i FPS väg men kommer nog också göra det för evigt iom vad det är för typ av spel.

Så ja finns spel likt dessa som har extremt frisk spelarbas och ibland även större jämfört med CoD eller BF.
och dom "stora" AAA spelen är utan tvekan på väg att dö ut med tanke på hur extremt mycket företagen mjölkar spelarbasen och varje år släpper samma spel om och om igen utan något direkt nytt.
Edit: Självklart är det inget som kommer ske inom någon snar framtid men EA misslyckades totalt med BF och är bara en tidsfråga innan samma sak händer med CoD.

Cod har 127k just nu
EFT har 89k

Cod har haft ca 59 miljoner aktiva spelare senaste 30 dagarna
EFT har haft ca 2 miljoner aktiva spelare senaste 30 dagarna

Mäter den här sidan även konsoll?

Nya COD kommer inte floppa. Det är det enda FPS spelet som ens fyller den stora massan som inte är fortnite.

Permalänk
Avstängd

5 spel värda att nämna på 4 år, där Horizon kommer till PC så småningom likaså Spiderman 2. Rise of the Ronin lär nog också göra det.

Tänka sig de goda tiderna man fick dussintals om året.
Vilken dammsamlare dagens Sony konsoll har blitt.

Om något så tycker man ju att dagens spel borde vara billigare och betydligt enklare egentligen att tillverka. Med tanke på att man kan scanna in allt man behöver, idag får man även hjälp av AI. Att göra spelkartor är ju också betydligt enklare än för 20-35 år sedan. Kanske borde de sluta tvätta pengar och ta in röstskådisar som inte kostar så mycket pengar. Dra ner sjukt mycket på marketing och sparka alla onödiga anställda som skulle kunna vara contractors baserat på behov där det får betalt per timme.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Necrophor:

Hur är det selektivt när jag begagnatmarknaden och de affärer som levde på det hade betydligt mer till konsoller än pc? Och även på konsoller patchas det ju rätt friskt nu för tiden då spel rent av varit "trasiga" när de släpptes.

Och du belyser problemet riktigt bra, de bryr sig mer om vad ett par Youtubers tycker än att spelet faktiskt har spelkänsla, dvs viktigare att polera skiten och sälja på kort tid än att faktiskt ha en vettig/färdig produkt. Som jag nämnt flera gånger så; "A polished turd is still a turd". Ett spel kan vara hur snyggt som helst, men saknas spelkänslan och saknar innehåll finns inte mycket att hämta och spelet kommer inte överleva speciellt länge, dvs blir en "pump and dump". Och hur kommer det sig att indie-scenen aldrig varit mer frodande och större där flera titlar faktiskt slår AAA spel och fortsätter dessutom glänsa flera år.

Och jag belyste även att det fortfarande är möjligt att skapa bra grejer (och även görs), det räcker med att se till t ex BG3, så varför tillhör det mer av ovanligheterna idag?

Och för MIG kommer spelkänsla ALLTID att slå "tomt ögongodis", och uppenbarligen är jag inte ensam om det när man ser hur stora communites vissa spel har med en utbredd scen för moddare. Dawn Of War skulle aldrig ha överlevt i 20 år om det var innehållslöst ögongodis. Och tar man ett "nyare" som satte nya standarder t om kan man ju nämna "Vampire Survivors", inte ett spel i min smak men det fullkomligen "exploderade" och är verkligen inte något grafiskt mästerverk. Och hur kommer det sig att en så liten studio klarar av det men inte dessa extremt stora studior som spenderar hiskeliga summor? Är det så att dessa studios helt enkelt har olika målsättningar?

Tror inte heller att det är så ruskigt svårt då de uppenbarligen klarar av att fixa problemen med ett par patchar i efterhand, mer direktiv/beslut "uppifrån" där man ska "cut corners & cost saving" som inte en utvecklare varit med och tagit, utan helt av dessa ekonomiskt tänkande individerna som sitter där för att ge aktieägare så stor utdelning som möjligt. Tror inte end enda utvecklare/individer som brinner för det de gör någonsin skulle få för sig att trycka ut en ofärdig produkt för att det är dags för t ex aktie-utdelning, helt övertygad om att dessa individer vill känna stolthet över sina skapelser... precis som vilken artist/författare etc som helst... och inte behöva patcha skiten i efterhand för att få det "färdigt".

Och jag tvivlar starkt på att spel utvecklas i första hand för ps5 och sedan portas till andra system, pc marknaden har t ex långt många fler titlar. Möjligtvis om man ser till somliga AAA, men långt ifrån en majoritet av spelen som utvecklas.

Sedan ska man inte ens nämna alla dessa dlc's, in-game purchases, lootboxes och all sånt skit... och tyvärr går det mer och mer åt det hållet. Tar man t ex Escape from Tarkov har det blivit ett rent skämt från dessa utvecklare.

Och ser vi t ex till 7 days to die (inte heller något grafiskt mästerverk direkt) så måste alla som äger det på konsoll köpa det på nytt när det nu släppts i sin 1.0 version. Ett spel som utvecklades för PC i första hand btw

Du är selektiv till pc när du pratar om betalde betatestare, att spelen ofta kommer med problem day one. Det är ett mycket större problem på pc än t ex playstation. Det förekommer såklart på konsol med, men det är ett mycket större problem på pc. Playstation är den prioriterade plattformen vid spelutveckling. Varför? Jo, utvecklarna måste ha ett referensmaterial när spelet utvecklas till pc eftersom det är så mycket svårare att utveckla spelen till pc. Det är därför GTA och RDR kommer senare till pc. Det beror alltså inte på girighet.

Det där om ”spelkänsla” i AAA-spel. Att det saknas. Jag håller helt enkelt inte med att det är så illa. Spider man 2 är fantastiskt! God of War Ragnarök likaså. Elden Ring är det bästa spelet som någonsin har gjorts. Tears of the Kingdom uppskattade jag jättemycket! FF7 Rebirth hade sina svaga stunder med den öppna världen. Men de största stunderna i spelet. Jävligt bra! Går vi tillbaka till 2020 var the last of us part 2 asbra! Jag håller helt enkelt inte med om stora stycken i ditt resonemang.

Nu ser jag fram emot gears of war och Indy! Men V Rising ska det bli i kväll. Det är kul med spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Cod har 127k just nu
EFT har 89k

Cod har haft ca 59 miljoner aktiva spelare senaste 30 dagarna
EFT har haft ca 2 miljoner aktiva spelare senaste 30 dagarna

Mäter den här sidan även konsoll?

Nya COD kommer inte floppa. Det är det enda FPS spelet som ens fyller den stora massan som inte är fortnite.

Antar du kollar Warzone och inte CoD?
Och ändrar inte faktumet, om nu Warzone har 127k aktiva spelare och EFT har runt 90k så är det värt att tänka på att Battlestate innan EFT gjorde ett FPS spel som man spelade i webbläsaren, och dom är nu uppe bland giganter som Activision.

Problemet med CoD är att det i flera år varit en rerelease av EXAKT samma spel mer eller mindre, sure varje spel är en aning snyggare i vissa situationer och varierar lite i när spelen utspelar sig, och fortsätter dom som dom gör nu så kommer det dö ut, Sen om Warzone fortsätter så är det en helt annat femma då det i slutändan är ett annat spel och kommer säkert också dö ut så fort Krafton bestämmer sig för att släppa PUBG 2 (eller motsvarande).

Liksom kolla hur det gick för Battlefield, allt som krävs är att dom faktiskt gör något nytt och misslyckas med lanseringen så är det kört.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Antar du kollar Warzone och inte CoD?
Och ändrar inte faktumet, om nu Warzone har 127k aktiva spelare och EFT har runt 90k så är det värt att tänka på att Battlestate innan EFT gjorde ett FPS spel som man spelade i webbläsaren, och dom är nu uppe bland giganter som Activision.

Problemet med CoD är att det i flera år varit en rerelease av EXAKT samma spel mer eller mindre, sure varje spel är en aning snyggare i vissa situationer och varierar lite i när spelen utspelar sig, och fortsätter dom som dom gör nu så kommer det dö ut, Sen om Warzone fortsätter så är det en helt annat femma då det i slutändan är ett annat spel och kommer säkert också dö ut så fort Krafton bestämmer sig för att släppa PUBG 2 (eller motsvarande).

Liksom kolla hur det gick för Battlefield, allt som krävs är att dom faktiskt gör något nytt och misslyckas med lanseringen så är det kört.

Modern Warfare 3 och Warzone är ett spel, startar du CoD så startar du båda. Så egentligen bör vi ju kombinera siffrorna.

Cod har inte varit samma spel i flera år. Om du tycker det så har du uppenbarligen inte spelat spelen. Bara för att man skjuter folk så betyder inte det att det är precis samma sak.