Permalänk

Processor i SFF-bygge

Hej alla!

Jag planerar för att bygga om och uppgradera datorn genom att downsizea från ATX till ett bygge i SFF-klassen och tror mig ha kommit fram till att bygga i fractal design Terra. Datorn kommer främst användas till gameing och jag kommer ta med mig ett 3080 från dagens bygge in i framtiden. Men med bygget har jag svårt att bestämma mig för cpu och hur mycket det är värt att lägga extra på med tanke på den begränsade kylningen som kommer att finnas till cpu med antingen en 120mm AIO eller en mindre luftkylare.

De processorer jag hittills står mellan är AMDs 7800 x3D eller 7600x. Är det värt att lägga de 2000kr extra för den lilla prestandaökningen (ca 16-20%) eller ska man nöja sig med den klenare varianten?

Eller rent av, något helt annat?

Alla råd och åsikter är välkomna, hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeHegren:

Hej alla!

Jag planerar för att bygga om och uppgradera datorn genom att downsizea från ATX till ett bygge i SFF-klassen och tror mig ha kommit fram till att bygga i fractal design Terra. Datorn kommer främst användas till gameing och jag kommer ta med mig ett 3080 från dagens bygge in i framtiden. Men med bygget har jag svårt att bestämma mig för cpu och hur mycket det är värt att lägga extra på med tanke på den begränsade kylningen som kommer att finnas till cpu med antingen en 120mm AIO eller en mindre luftkylare.

De processorer jag hittills står mellan är AMDs 7800 x3D eller 7600x. Är det värt att lägga de 2000kr extra för den lilla prestandaökningen (ca 16-20%) eller ska man nöja sig med den klenare varianten?

Eller rent av, något helt annat?

Alla råd och åsikter är välkomna, hur ska jag göra?

7800 x3D

Permalänk
Medlem

Lägg ner idén med något över 65W (även det kommer vara svårt att kyla) och ett 3080 kommer också vara problematiskt om du nu inte kan leva med att datorn låter som en hårtork pga luftflödet.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Lägg ner idén med något över 65W (även det kommer vara svårt att kyla) och ett 3080 kommer också vara problematiskt om du nu inte kan leva med att datorn låter som en hårtork pga luftflödet.

Hm. Du har nog rätt med processorn när jag ser mig för med kylare.. Har du något bättre förslag på processor alt chassi för att kunna få det att funka? Planen är att det ska stå uppe på en garderob för att slippa ha den vid benen så kommer vara bra med friskluft där uppe men inte oändligt med plats.

Just 3080 tror jag hade funkat bra ändå då det hade fått friskluft direkt utifrån chassit jämfört med i dagsläget då det sitter mitt i chassit och inte har några problem alls trots inget jättebra luftflöde.

Tråd smått rensad enl. §1.6 // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeHegren:

Just 3080 tror jag hade funkat bra ändå då det hade fått friskluft direkt utifrån chassit jämfört med i dagsläget då det sitter mitt i chassit och inte har några problem alls trots inget jättebra luftflöde.

Är nog mest FE kort som får problem eftersom de vill trycka luft in i 'ryggen' s.a.s., kort som suger in luft och trycker ut åt sidorna kommer funka fin-fint. Orkar du vänta så släpps AMD 9700x i slutet av juli som är en 65W CPU.

CPU, du får inte in 120mm AIO om du inte väljer ett väldigt kort GPU-kort, däremot finns det bra luftkylare beroende på hur mycket plats du har kvar på CPU-sidan. Kolla sid 19:
https://www.fractal-design.com/app/uploads/2023/05/Terra-manu...

Jag har 67mm över och kör Thermalright AXP90 X53 Full Coppar till en 7800x3d som jag i bios begränsat med ECO-mode till 120W cTDP.

Annat alternativ för 67mm är: Noctua L12 Ghost Edition

Visst susar det, men jag har inga problem med ljudnivån i mitt bygge och då kommer jag från en custom-vattenkyld. (som absolut var tystare men man får kompromissa om man vill ner i storlek)

Mitt bygge: https://www.sweclockers.com/galleri/15803-amd-terra

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Är nog mest FE kort som får problem eftersom de vill trycka luft in i 'ryggen' s.a.s., kort som suger in luft och trycker ut åt sidorna kommer funka fin-fint. Orkar du vänta så släpps AMD 9700x i slutet av juli som är en 65W CPU.

CPU, du får inte in 120mm AIO om du inte väljer ett väldigt kort GPU-kort, däremot finns det bra luftkylare beroende på hur mycket plats du har kvar på CPU-sidan. Kolla sid 19:
https://www.fractal-design.com/app/uploads/2023/05/Terra-manu...

Jag har 67mm över och kör Thermalright AXP90 X53 Full Coppar till en 7800x3d som jag i bios begränsat med ECO-mode till 120W cTDP.

Annat alternativ för 67mm är: Noctua L12 Ghost Edition

Visst susar det, men jag har inga problem med ljudnivån i mitt bygge och då kommer jag från en custom-vattenkyld. (som absolut var tystare men man får kompromissa om man vill ner i storlek)

Mitt bygge: https://www.sweclockers.com/galleri/15803-amd-terra

Tack för tipsen!

Hur blir tempsen för dig vid load och slår du nånsin i taket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeHegren:

Hur blir tempsen för dig vid load och slår du nånsin i taket?

45min med FurMark GPU och CPU stress, så maxar CPUn på 89.8 grader så jo, den throttlar en del, just nu 120W cTDP, kanske borde dra ner till 105W.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

45min med FurMark GPU och CPU stress, så maxar CPUn på 89.8 grader så jo, den throttlar en del, just nu 120W cTDP, kanske borde dra ner till 105W.

Vad har du för temps i typ spel eller annan last du brukar ha dagligen? Kanske lite onödigt att anpassa efter FurMark (om allt är stabilt i övrigt).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad har du för temps i typ spel eller annan last du brukar ha dagligen? Kanske lite onödigt att anpassa efter FurMark (om allt är stabilt i övrigt).

Efter gaming och normal användning:

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Efter gaming och normal användning:
<Uppladdad bildlänk>

När jag ser detta samtidigt kollar på Effektmätning på senaste processortestet är det ännu inte lättare. Behöver bli något gyllene snitt av pris x prestanda x kylning. Är dock helt inne på AM5-plattform så.
Men 5700 x3d, 7800 x3d eller 7600x är frågan vilket som är lämpligast

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeHegren:

Behöver bli något gyllene snitt av pris x prestanda x kylning. Är dock helt inne på AM5-plattform så.
Men 5700 x3d, 7800 x3d eller 7600x är frågan vilket som är lämpligast

5700x3d är AM4.

Vänta in 9700x eller köra på 7800x3d skulle jag personligen valt (och gjorde, jag orkade inte vänta. ). 7600x om besparingen känns relevant.

Visa signatur

Amd o Apple