Permalänk
Medlem

Inga g-sync laptops

Jag funderar på en ny laptop, och kommer ihåg att det lät intressant när Nvidia lanserade g-sync för några år sedan, som ser till att matcha bildskärmsfrekvensen mot grafikkortets FPS perfekt, vilket ger en helt flimmer-fri upplevelse. När jag nu söker efter en laptop med g-sync så verkar det vara en extremt ovanlig egenskap på laptops - I stort sett hittar jag bara några externa skärmar som stödjer tekniken. Varför är det så sällan några laptops nämner detta ? Har teknologin floppat ? Eller spelar alla med en extern skärm med -gsync ?

Permalänk
Medlem

finns väl många, du får söka efter VRR eller adaptive sync numera kanske? på prisjakt finns det att filtrera på gsync eller freesync.

https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?103220=1032...

Permalänk
Medlem

G-sync är väl inte så mycket av en (egen) grej längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

G-sync är väl inte så mycket av en (egen) grej längre?

asså jo men ändå inte, finns en standard numera som både amd och nvidia följer vilket låter dig använda dittan på dattan och vice versa däremot på inbyggda laptop skärmar så är det inte alltid möjligt, mycket problem med just mux grejer verkar det som kring VRR/GSYNC/FREESYNC ETC etc.

Permalänk
Medlem

Åtminstone det som traditionellt hette G-sync krävde rätt dyrbar extrahårdvara, vill minnas det använde nån FPGA från Altera, medan VESA Adaptive Sync/Freesync byggde på funktionalitet definierad i någon rätt tidig Displayport-specifikation. Sedan dess har nya versioner av såväl DP som HDMI släppts.

I en laptop behöver det ju bara fungera med just den panel som sitter monterad i laptopen, vilket ger ytterligare frihet. Vågar förvisso inte svära på att det är så, men det ger utrymme att lösa det lite hur man vill rent tekniskt.

Skulle gissa på att det handlar om att man kan få det att fungera bra nog utan just G-sync, och att man får svårt att konkurrera om ens egna modeller blir ett par tusenlappar dyrare än konkurrenternas motsvarigheter pga att man stoppade G-syncmoduler i dem till tveksam nytta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Jag funderar på en ny laptop, och kommer ihåg att det lät intressant när Nvidia lanserade g-sync för några år sedan, som ser till att matcha bildskärmsfrekvensen mot grafikkortets FPS perfekt, vilket ger en helt flimmer-fri upplevelse. När jag nu söker efter en laptop med g-sync så verkar det vara en extremt ovanlig egenskap på laptops - I stort sett hittar jag bara några externa skärmar som stödjer tekniken. Varför är det så sällan några laptops nämner detta ? Har teknologin floppat ? Eller spelar alla med en extern skärm med -gsync ?

"Flimmerfri" är en sanning med modifikation.

Jag har 3 olika skärmar alla med g-sync stöd och alla 3 lider av att mörka färger blinkar när man kör med g-sync aktiverat och inte 144hz uppnås.

Så iaf för mig är det total flopp och kör hällre osynkat men utan flimrande skuggor osv.

Tror en t.om stödjer ulmb eller vad det heter vilket jag förstått ska vara något ytterligare synk ovanpå de vanliga och gsync fast för bakbelysningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vill man ha G-sync på laptop och inte betala för laptop i top-tier segmentet så är väl Legion serien alternativt några bland Asus något att kolla på. I övrigt för att se vilken laptop som passar dig, så kan du ju kolla in Jarrod'sTech kanal på tuben. Han gör rätt så gedigna tester på laptops.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oldskool:

Syftet med adaptiv sync är inte att minska flimmer utan att komma ifrån valet mellan pest eller kolera med V-Sync: ON/OFF där man väljer mellan tearing eller rycken som uppstår vid synkronisering mot en skärm som arbetar i fast frekvens. Just flimmer kan faktiskt bli värre med adaptiv synk beroende på den individuella skärmpanelens egenskaper och vilka frekvenser den arbetar i.

Idag är "G-sync" främst Nvidia perspektiv det hela och "Freesync" är AMD:s perspektiv. I majoriteten av fall kör man samma teknik i grunden, VESA Adaptive, bara att det kallas "G-sync" när Nvidia är inblandade och "Freesync" när AMD är inblandade. Så länge man har ett Nvidia-kort i laptopen (och laptopen inte är lastgammal) kommer det fungera med i princip alla externa spelskärmar via Displayport. Detta någonstans runt 4–5000+ olika skärmmodeller lanserade sedan 2016.

Vill man ha en extern skärm som är certifierad av Nvidia för att den fungerar som det är tänkt är det färre skärmar (runt 10% av aktuellt utbud). Nvidias lista här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Däremot kanske du frågar efter Laptops med adaptiv synk på den inbyggda skärmen? Detta är lite klurigare att bekräfta och man måste söka upp information om varje modell. Vilket kan vara svårt att läsa ut i klartext i specarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

asså jo men ändå inte, finns en standard numera som både amd och nvidia följer vilket låter dig använda dittan på dattan och vice versa däremot på inbyggda laptop skärmar så är det inte alltid möjligt, mycket problem med just mux grejer verkar det som kring VRR/GSYNC/FREESYNC ETC etc.

Ja, det var det jag skrev...?

Permalänk
Medlem

Klassisk G-sync (som har ett drygt årtionde på nacken) krävde speciell hårdvara i skärmen - kretsar utvecklade av Nvidia.
Sådana skärmar finns knappt att få tag på idag - de speciella kretsarna som behövs har inte hängt med i skärmutvecklingen.

Så idag är det, som nämnts, mest olika varianter av VESA Adaptive Sync som används - även om det kan kallas "Gsync compatible" eller "Freesync".
VESA Adaptive Sync fungerar kanske inte riktigt lika bra som "hårdvaru G-sync" gjore, men är billigare eftersom man inte behöver extra hårdvara, och fungerar med grafikkort från både Nvidia och AMD.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Klassisk G-sync (som har ett drygt årtionde på nacken) krävde speciell hårdvara i skärmen - kretsar utvecklade av Nvidia.
Sådana skärmar finns knappt att få tag på idag - de speciella kretsarna som behövs har inte hängt med i skärmutvecklingen.

Så idag är det, som nämnts, mest olika varianter av VESA Adaptive Sync som används - även om det kan kallas "Gsync compatible" eller "Freesync".
VESA Adaptive Sync fungerar kanske inte riktigt lika bra som "hårdvaru G-sync" gjore, men är billigare eftersom man inte behöver extra hårdvara, och fungerar med grafikkort från både Nvidia och AMD.

Vilka skärmar vet man då så har den bättre VESA standarden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De flesta moderna skärmar stöder VESA Adaptive Sync. Brukar stå något om "G-Sync Compatible" eller "AMD Freesync" i beskrivningarna.

Som alltid - vill man veta om en given pryl stöder en viss funktion, så får man läsa tillverkarens information och dokumentation. Eller recensioner/tester av någon som vet vad de pratar om.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

har den någon form av märkning att den har en adaptiv sync teknik är det typ garanterat denna.

hårdvaru G-sync har typ inte tillverkats på närmre 10 år nu så du får typ leta (troligen överprisade) hyllvärmare eller begagnat för att hitta dessa tror de är så gamla vid detta laget så skulle inte förvåna mig om samtliga modeller med faktisk g-sync hårdvara är typ gamla 1080p skärmar.

Edit: fanns visst en del både 1440 och 4k skärmar som verkar ha hårdvara för riktig g-sync.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

tror de som är specade som G-sync och G-sync ultimate är de som har hårdvara medan de som är G-sync compadable kör Freesync/VESA adaptive sync.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Min laptop har G-sync för den inbyggda skärmen . Det är en Erazer Beast X40 med 17" 2560x1600 240Hz IPS , RTX 4080 samt Intel i9 13900HX . Finns bättre och sämre varianter av denna , men min har Gsync som standard.
Gissar att Gsync främst finns för de laptops som använder RTX4080 och 4090 .

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K