Jag har testat tjänsten nu under dagen. Det är helt klart en lovande ordbehandlare, men precis som Protons övriga tjänster lanserades den i ett väldigt tidigt skick. Jag skrev en artikel där jag summerade dagens erfarenheter och jag klistrar in styckena som är mest relevanta för Swec här.
Proton Docs har stöd för textformatering, tabeller, bilder, kodblock, markdown (begränsat), kommentarer och versionshistorik. Ordbehandlaren saknar dock stöd för bland annat fotnoter, formatmallar och sidhuvud, vilket är tre funktioner som jag själv använder på veckobasis. Förvånande nog har Proton Docs inte ens stöd för spårning av ändringar, vilket borde finnas i en samarbetsfokuserad ordbehandlare. Denna avsaknad försvårar samarbete eftersom ingen användare kan lämna förslag på ändringar utan att faktiskt ändra i texten.
/---/
Det största problemet med Proton Docs är dock bristen på offline-stöd. Dokumenten kan enbart redigeras i webbläsaren och webbappen har inget offline-läge. Så fort uppkopplingen bryts försvinner möjligheten att redigera dokument. Webbappen verkar dessutom ha svårt att återupprätta anslutningen till Protons servrar efter en tillfällig nedkoppling. Proton Docs duglighet för SJ:s tågresenärer är således låg.
Situationen förvärras av att dokumenten inte sparas i något standardformat. Synkroniseringsappen Proton Drive (Windows och Mac OS) sparar inga offline-kopior av dokumenten utan enbart ”länkfiler” som öppnar dokumenten i webbappen. Länkfilerna innehåller inte själva dokumentinnehållet.
Webbappen kan visa dokument med de vanligaste dokumentformaten, däribland .docx, .txt och .md (den saknar stöd för .odt). Men för att kunna redigera ett dokument måste det först konverteras till Proton Docs-formatet, vilket skapar en kopia av original-dokumentet.
/---/
Så här på lanseringsdagen bör Proton Docs enbart användas för tillfälligt realtidssamarbete av texter. Det finns nämligen ingen funktion för att exportera kopior av alla dokument.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: förlita dig aldrig på webbtjänster som inte låter dig exportera all din data. Exportfunktionen behövs av både säkerhetskopieringsskäl och för möjligheten att byta tjänsteleverantör i framtiden.