Snabbtest: LG Ultragear 32GS95UE – OLED i värstingklassen med sina brister

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Väntar fortfarande på 38" med 3840x1600 upplösning.

Hade kunnat tänka mig 45" Men förstår inte varför LG tycker att 45" med 3440x1440 är en bra upplösning på den storleken??

https://www.inet.se/produkt/2222182/lg-45-ultragear-45gr95qe-...

De tycker väl det för att det är en alldeles utmärkt skärm, har den själv.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl främst en smakfråga?
Jonas verkar ju inte direkt tycka illa om den, och Tim på Monitors Unboxed kallar den "one of the better matte screen coatings".

https://www.youtube.com/watch?v=Jvdng6cqlhI&t=365s

Hatar man allt som inte är blankt så är det klart man inte gillar den. Personligen stör jag mig mer på att kolla in i en spegel istället för en skärm i de lägen reflektioner är relevant.

Det finns glossy som har hyfsad antireflex. Tyvärr "smearing" som denna matt har är helt värdelös. Har inte sett någon som direkt praisat den. Oled gör sin rätta på en glossy. Kan förövrigt säga att jag haft matt de senaste 15 åren.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Gillar designen stilrent och inte massa häftiga ljuseffekter eller coola mönster/konturer å krimskrams.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av JonasT:

LG-skärmen har en fläkt (som jag aldrig hörde), men Asus-skärmen är helt passiv. Ljusstyrkan hålls konstant på båda skärmarna förutsatt att SDR används och "uniform brightness" är aktiverat på Asus-skärmen.

Enligt Display Guy som har gjort mätningar funkar inte HDR så bra på den här skärmen, lägger en länk om man vill höra mer.

https://www.youtube.com/watch?v=6z2fn8lG-uE

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Enligt Display Guy som har gjort mätningar funkar inte HDR så bra på den här skärmen, lägger en länk om man vill höra mer.

https://www.youtube.com/watch?v=6z2fn8lG-uE

Han verkar dra ungefär samma slutsatser som mina subjektiva bedömningar, det vill säga begränsad "color brightness" och att panelen tappar ljusstyrka ganska snabbt med mer ljusa partier i bilden ställt mot QD-OLED.

Permalänk
Avstängd

Fråga till redaktionen.

Varför testar ni inte dessa skärmar i spel? Verkar lite som att ni främst bara tar mätvärden och packar ned dem sedan.

Samtliga OLED skärmar har near-black flimmer i spel med varierande framtime vilket gör att VRR är helt oanvändbart i många spel. Framförallt Cyberpunk. Syns mindre i låg uppdateringsfrekvens, 120 eller 60.

Vore fint att hitta en OLED som löst problemet. En del tillverkare påstår sig ha gjort det men icke. MSI släppte en firmware uppdatering för ca en månad sedan som inte gjort någonting men de påstår sig löst det hela. Både Asus, Gigabyte, AOC och Samsung har problemen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Fråga till redaktionen.

Varför testar ni inte dessa skärmar i spel? Verkar lite som att ni främst bara tar mätvärden och packar ned dem sedan.

Samtliga OLED skärmar har near-black flimmer i spel med varierande framtime vilket gör att VRR är helt oanvändbart i många spel. Framförallt Cyberpunk. Syns mindre i låg uppdateringsfrekvens, 120 eller 60.

Vore fint att hitta en OLED som löst problemet. En del tillverkare påstår sig ha gjort det men icke. MSI släppte en firmware uppdatering för ca en månad sedan som inte gjort någonting men de påstår sig löst det hela. Både Asus, Gigabyte, AOC och Samsung har problemen.

Detta kan jag hålla med om. Det är inte ens bara "near black", har stött på tydligt VRR-flimmer på min LG C1 i ljusa utomhusscener (med HDR) även när frametimes är stabila nog att jag inte märker av någon stuttering.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Fråga till redaktionen.

Behovet av VRR minskar ju dock med högre uppdateringsfrekvenser, så vid 480Hz lär problemet vara så gott som löst

Men ja, eftersom det där near-blackflimret inte kan mätas så är det ju nåt som bör testas ingame också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Behovet av VRR minskar ju dock med högre uppdateringsfrekvenser, så vid 480Hz lär problemet vara så gott som löst

Men ja, eftersom det där near-blackflimret inte kan mätas så är det ju nåt som bör testas ingame också.

Men är det verkligen så? Spelar jag Skyrim i 60 fps låst utan Vsync så får jag sjukt mycket tearing med min 271QRX utan VRR. Skärmen körs i 360hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Det kan mätas
Om än lite artificiellt.
Exempel hos RTINGS (OBS, annan skärm, de har inte testat just denna ännu)

Skrivet av Leiri:

Men är det verkligen så? Spelar jag Skyrim i 60 fps låst utan Vsync så får jag sjukt mycket tearing med min 271QRX utan VRR. Skärmen körs i 360hz.

Ja, du måste fortfarande ha V-sync på för att slippa tearingen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

ASUS ska släppa senare en skärm baserat på denna panel också tydligen, verkar få USB-C (med PD) och hoppeligen KVM switch funktion jag gärna hade haft inbyggt, smidigt att switcha mellan jobb och hemmadator. Är orolig för priset dock, ASUS som brukar va värst på den punkten...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vid 360hz lär du kuna köra med V-sync igång utan att märka den där lilla 3ms delayen du får utav den.

Skrivet av Thomas:

Det kan mätas
Om än lite artificiellt.

Ja se där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det kan mätas
Om än lite artificiellt.

Har för mig Rtings lade till det testet efter att ha upptäckt att många OLED-skärmar är sämre än LCD på detta. Jag hoppas de även planerar att uppdatera gamla recensioner med det här testet, så det blir lättare att jämföra.

På min C3 upplever jag det inte som något problem. I enstaka fall har det varit störande, men det beror antagligen mer på spelet än skärmen. Manor Lords har exempelvis problem med det och det är early access, där VRR verkar funka dåligt generellt. Annars har jag mest sett det i några spelmenyer, vilket är väldigt lätt att leva med. Bara i undantagsfall jag noterat det i spel.

Tror det här är ett större problem för datorskärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör idag en LG 42 C2 och kommer aldrig gå tillbaka till något annat än OLED på skrivbordet.

Har sagt samma sak själv många gånger, ändå står det en 65" 8K TV på mitt skrivbord just nu och ett par OLEDs på golvet Men då kör jag kanske 90% jobb och 10% underhållning också och behöver upplölsningen.

Permalänk
Medlem

Synd bara att QD-OLED skärmarna tycks vara omöjliga att hålla rena utan magi och voodoo så se till att inte hosta eller nysa framför skärmen. Märkligt att inte fler tester tar upp detta (inkl att ge rekommendationer kring vad som faktiskt fungerar utan att ge massa fläckar osv).

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Leiri:

Fråga till redaktionen.

Tack för feedback, håller med om att VRR-flimmer är en relevant bedömningspunkt sett till det utbredda problemen som finns hos OLED-tv/skärmar.

Har fortfarande båda skärmarna uppställda, så ska se om jag kan få till en session med Alan Wake 2 i veckan – det är ett mardrömsscenario för min LG C3 med VRR.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Synd bara att QD-OLED skärmarna tycks vara omöjliga att hålla rena utan magi och voodoo så se till att inte hosta eller nysa framför skärmen. Märkligt att inte fler tester tar upp detta (inkl att ge rekommendationer kring vad som faktiskt fungerar utan att ge massa fläckar osv).

Hosta, nys åt sidan kan ju vara en ide för folk. Om folk skriker och slemmar ner sina skärmar så får de kanske skaffa munskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

japp, därav Samsungs varianter med matt coating, enklare att hålla rent.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|TRIDENT Z NEO RGB 64GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Avstängd

alldeles för dyrt, väntar på TCL 1000hz 4k 32",

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jag har två katter som står på mitt skrivbord ibland och tittar ut. De har en tendens att nysa framför min skärm så oja det är ett helvete att rengöra QD Oled

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hosta, nys åt sidan kan ju vara en ide för folk. Om folk skriker och slemmar ner sina skärmar så får de kanske skaffa munskydd.

Om du lever i tron att din skärm är fri från bakterier och annat för att du anser dig hosta och nysa åt sidan...så rekommenderar jag att du inte gör några vidare efterforskningar kring ämnet

Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag har två katter som står på mitt skrivbord ibland och tittar ut. De har en tendens att nysa framför min skärm så oja det är ett helvete att rengöra QD Oled

Här börjar vi nog närma oss verkligheten, lägg till det lite distansmöten och annat så har det nog blivit en rätt fin mix av diverse på skärmen (oavsett skärmtyp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

japp, därav Samsungs varianter med matt coating, enklare att hålla rent.

Någon källa på det för det är väl knappast att LGs skärm är matt som är anledningen till att den är enklare att rengöra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Om du lever i tron att din skärm är fri från bakterier och annat för att du anser dig hosta och nysa åt sidan...så rekommenderar jag att du inte gör några vidare efterforskningar kring ämnet

Här börjar vi nog närma oss verkligheten, lägg till det lite distansmöten och annat så har det nog blivit en rätt fin mix av diverse på skärmen (oavsett skärmtyp).

Nu pratar jag om synliga partiklar. Tar du en led lampa och lyser i vinkel och inte ser annat än damm (något alla har) så är det inget att bry sig om. Finns de som har slemmfläckar och annat äckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Någon källa på det för det är väl knappast att LGs skärm är matt som är anledningen till att den är enklare att rengöra?

källan jag har är mig själv som hade MSI 27" glossy QD-OLED i två månader, nu kör jag med Samsung G6 som tydligen har en annorlunda matt coating än LGs (ska vara bättre) jag säger inte att den är "enklare" att rengöra men smuts osv syns betydligt mindre, får se när det är dags att rengöra den.

edit: jag rengjorde den idag då brorsan var o petat på den, betydligt lättare att rengöra utan att lämna spår efter sig.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|TRIDENT Z NEO RGB 64GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk

Tack för recensionen, jag har en Evnia 34" Oledskärm, 175 hz som jag är supernöjd med. Köptes för 9000 kronor. Kravet var usb-c kontakt med kvm/power delivery. Så min jobb-bärbara har bara en sladd till skärmen och får både ström och bild. Otroligt smidigt. Dessutom hag jag en usb-c till stationära också och alla periferals direkt i skärmen. Enkelt knapptryck så byter man mellan jobb och hemma-dator.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Finns det någon modell som är snällare mot plånboken och ger 120/144Hz i 4K och 240Hz i 1080p? Det hade räckt för mig. Gärna lite mindre också. Impulsköpte en IPS 260Hz 1440p under inets dubbelklick men tror jag ångrar mig redan. Att gå från en bra TN på 240Hz i 1080p upp till 1440p och IPS med kass kontrast känns som uppgradering "lite fjuttigt".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

har jag missat nått i artikeln men hur är det med woleds problem vid gråa å mörka nyanser dvs det som kallas "dirty gray".

på mina 1440p woleds så var det nästan som om det var scanlines över de mörkgråa ytorna när man använde windows darkmode, hur e det på denna, antingen så har jag missat det men inte sett ett enda ord om detta i artikeln.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

4K på spelskärmar har funnits i snart tio år nu. Det har sagts ovanstående varje gång spel och 4K kommer på tals hela tiden, "hårdvaran räcker inte till". Ändå har vi hunnit gå från 980Ti till 4090 som snart ersätts av något grövre.

Det beror så klart på spel och hur krävande man är....

Men jag tog en titt på Sweclockers Sapphire Radeon RX 7900 GRE Pulse recension för benchmarks.

Men säg om man kan spela på konsol där spelen ofta är 30-60 FPS, ibland lägre.
Då tog jag bara spel där medelvärde är 50 FPS eller högre och 99:e percentil är 30 FPS eller högre.
Vilket i de flesta fall borde innebära lika bra eller bättre flyt än på konsol.

Jag inkluderade inte allt eftersom det blir för många bilder, men här är några exempel;

Tar vi det jag sa inan som minimum krav;
Medelvärde är 50 FPS eller högre och 99:e percentil är 30 FPS eller högre.

Då ser man att ett RTX 3070 klarar det i flera titlar.
och detta var inte alla exempel, men ville inte klippa och klistra och infoga för mycket bilder.

Då är dessa tester vad jag förstår i native 4K utan skalning och inställningar som Ultra och Extreme.

Om man spelar spelen istället för att recensera korten så är det ingen som tvingar en att köra Ultra eller motsvarande.
Så kan man sänka vissa inställningar och/eller slå på DLSS eller FSR så kan man i många fall få högre FPS.

Samt att åtminstone vissa titlar fick över 60 FPS även i 99:e percentil.

Beror som sagt dels på spel och hur krävande man är.
Men för vissa kan nog ett RTX 3070 räcka för 4K spelande i åtminstone vissa titlar.

Då är RTX 3070 knappast det kraftfullaste som finns på marknaden och i vinter kommer det nya kort som är ännu bättre.

Så 4K spelande utan att det är slött som en powerpoint presentation kan redan vara möjligt.
Lite beroende på var man drar gränserna.

Permalänk
Medlem

Sjukt najs, alltid velat ha en 32" 4K OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har jag missat nått i artikeln men hur är det med woleds problem vid gråa å mörka nyanser dvs det som kallas "dirty gray".

på mina 1440p woleds så var det nästan som om det var scanlines över de mörkgråa ytorna när man använde windows darkmode, hur e det på denna, antingen så har jag missat det men inte sett ett enda ord om detta i artikeln.

finns det någon bra test bild för detta online någonstans? Sitter på förra generationen, dvs GR mot GS och 45" mot 32" så säger antagligen inte så mycket om just denna modellen men ändå

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|