Permalänk
Medlem

Fundersam om luftbubbla i loop

jo jag har en loop som jag fyller på lite då o då men jag ser ingen vätska som runnit ut! Den är relativt nybyggd kanske 2 månader kan det finnas så mycket luft i radiatorn?

Rubrik smått justerad. // MOD
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är väl ett helt normalt ställe att ha en bubbla på. En av reservarens funktion är ju att samla upp bubblor, och den sitter ju bättre där än att om den sitter någon annan stans och försämrar flödet/kylförmågan.
Är rätt svårt att få ur all luft ur ett system.

Permalänk

sen avdunstar alltid en del av vattnet sakta genom materialet så nivån kommer minska med tiden oavsett hur du gör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

även om det är koppar/mässing?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

sen avdunstar alltid en del av vattnet sakta genom materialet så nivån kommer minska med tiden oavsett hur du gör.

Jepp. På molekylärnivå är inte plast särskilt tätt alls. Vattenmolekylen är förhållandevis liten, och slinker lätt ut. Dessutom är plast mer eller mindre hygroskopiskt, beroende på sort.

Så jo, att lite försvinner med tiden är nog att betrakta som helt normalt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det kan va ganska mycket luft i radiatorn eller i vissa delar av blocket när man byggt och fyllt på.

Ett tips som funkar ganska bra är att vinkla hela burken åt ena sidan sen andra medans pumpen kör så brukar det värsta bubblorna lossa å samlas i resen.

Såg att du hadde resen ganska lågt med och luft är ju lättare än vatten så då samlas den i den högsta punkten i loopen med. Men så länge du får dom temps du vill ha så är det inget problem. Fyll på lite extra bara tills du är nöjd!

Visa signatur

7800x3d [eclk @ 107, co +17], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk

Varför vakuumfyller man inte vattensystem till datorer?
Tom Biltema har ju rätt prylar för uppgiften.
Det är ju en självklarhet vid fyllning av kylsystemen på moderna bilar.
Sedan så verkar det för många inte vara självklart att använda antikorrisionsaditativer så att det växer en massa gunk och kanaler täps till.

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

även om det är koppar/mässing?

Ja.

Alla material kan på molykylnivå släppa igenom vätskor/gaser bara i så små mägder att det aldrig syns på utsidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan4all:

Varför vakuumfyller man inte vattensystem till datorer?
Tom Biltema har ju rätt prylar för uppgiften.
Det är ju en självklarhet vid fyllning av kylsystemen på moderna bilar.
Sedan så verkar det för många inte vara självklart att använda antikorrisionsaditativer så att det växer en massa gunk och kanaler täps till.

https://www.youtube.com/watch?v=SsJkmJMeL4w

Sen om man har ren koppar i loopen så bör det inte växa nått men om man har nickelplätering kan det va bra å ha

Visa signatur

7800x3d [eclk @ 107, co +17], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk

Typ detta

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kylar...

https://www.amazon.se/s?k=kylv%C3%A4tskep%C3%A5fyllare

Billigare och enklare än vad den i och för sig underhållande idioten JayzTwoCents sysslar med...
För om så mycket som 15-100ml hamnar i pumpen så är den skräp efteråt.
Med ett ejektorsystem som drivs av tryckluft så finns inte det problemet alls, inget kan skadas av att sprutas ut med tryckluften (rikta in i ett kärl bara). För alla har väl tillgång till en tryckluftkompressor! Möjligen ett litet problem där.

Sedan efter att ha sovit i vattensäng i mer än 30 år så kan jag lugnt säga att det växer i allt. Inga material är täta. En vattenångmolekyl är bland det minsta som existerar endast vätgas och heliumgas är mindre. Vattenånga tar sig igenom allt utom massiv metall och de flesta metaller är inte tillräckligt massiva på molylär nivå...

Och till sist det finns alltid en massa luft (dvs kväve, syre mm) upplöst i vatten. Så om man inte kokar vattnet rejält en stund så kommer det med en massa "luft" när man tillför vanligt kranvatten. När man kokar vatten så frigörs ganska mycket av alla lösta gaser vilket minskar problemet. Man "bör" dessutom använda sig av batterivatten (eller hellre destillerat vatten) för det minskar riskerna att få in ämnen som man inte vill ha i sitt system.
Sedan så om det finns bara lite organiskt material eller en sporer av något så kommer det att börja växa levande saker i slangsystemet. Något från djur, svamp eller växtriket. Så något skit måste i som tar död på rubbet, det man häller i kylare på bilar är tillräckligt dödande (men man behöver inte blanda 50/50 glykol/vatten för det skall inte ned till -40C...) minst 30% koncentrerad glykol är bra (om man behöver byta av någon anledning drick inte låt inga djur dricka och se till att det kommer till en återvinning märkt kylarvätska). Vill man köra riktigt varmt så höjer det kokpunkten till ca 108 C dessutom så man kan köra sitt system varmare.

Kompletteringar.
Permalänk
Medlem

När jag körde custom loop. så hade jag ibland samma fenomen när man nyss startat.
det berodde väll endel på hur allt satt osv och om hur mycket luft man lyckats fått ur när man startat loopen.
jag kände väll lite så att sålänge det inte va höga temps och nivån sjunk i reservoaren och inte det läckte så fyllde jag på med mer vättsa för då visste jag att luften tog sig till reservoaren.
fick fylla på någon klick ibland men det avtog avsevärt efter ett tag