Open AI-chef: AI kan ta jobb som ändå inte borde ha funnits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

För övrigt är jag högst skeptisk till att man vill begränsa och i vissa fall även bromsa kapaciteten och utvecklingen av AI. Jag använder AI dagligen och även om det är ett imponerande framsteg så finns det mycket att önska. Ta bara en sådan sak som att veta om svaret man får är sant. Med dagens AI har man ingen aning, det måste verifieras, annars kan det gå riktigt illa. Det är inte som att surfa runt på internet där man dels kan värdera baserat på källan men också jämföra flera källor.

Jag tror att det i slutändan handlar om hälsosam kontroll över något potentiellt kraftfullt. Spekulerade påföljder är minst sagt fruktansvärda. Själv är jag lite obestämd vilket har att göra med att jag inte förstår området väl nog för att ha en tydlig ståndpunkt, men lutar mot begränsning för att det "käns rätt". Om känslor togs ur ekvationen så hade nog AI tillåtits utvecklas obehindrat, men jag är inte helt säker på att det är det optimala. Ofta så är det av godo att inte gå för snabbt fram.

Skrivet av Neon:

En annan sak är att det finns en finess och effektivitet i att svara kort och koncist på frågor. Samtliga av de tjänster jag testat har varit riktiga ordbajsare, särskilt när det blir lite mer komplext. Den tappar ofta tråden och för att dölja begränsningen öser den ur sig så mycket text på området som möjligt i hopp om att något ska träffa rätt.

Själv har jag inte använt AI så värst mycket, främst för att vi inte fått klartecken på att vi kan/ska använda det i arbetet. Men det du beskriven om att inte riktigt lita på svaret känner jag igen från en av de få gångerna jag nyttjat det (dubbelkollade svar jag var helt säker på för att se hur korrekt AIn kunde reproducera mina svar).

Skrivet av Neon:

Sen kommer man till det där med upphovsrätt o.s.v. spontant bör det inte vara några problem att basera ett svar på ett verk så länge som man inte kopierar det rakt av. Att broms upp vår utveckling för att undvika att trampa någon på lilltån känns fel. Däremot kan man önska att AI kan specificera vad den baserar sitt svar på.

Det handlar om skala, den mänskliga processen försvinner när effektiviseringen tas till en sån extrem som är möjligt med AI. Här är jag också tudelad, just för att den kreativa processen är så pass annorlunda människa kontra AI rörande skala.

Avslutningsvis kan man fundera över vad som händer när grundmaterialet som AI baseras på tar slut, dvs det som genererats av människor. Där stagnerar det vi kallar generativ AI. Mig veterligen finns det ingen lösning på detta problem, gissningsvis behövs en helt ny modell för stt handera detta?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så vi ska fortsätta låtsas att kejsaren inte är naken för att om han är det så…det låter som ett framgångsrecept.

Min åsikt är att AI ger och kommer ge värdeskapande, så det är utgångspunkten för min argumentation. Men att det är övervärderad just nu. Så värde finns det onekligen i 'AI'.

Men oavsett om man som jag tror på AI eller inte så är alternativet att om AI misslyckas otroligt lidande. Men jag har svårt att se att man inte ser värdet som AI ger/kan ge? Att effektivisera arbetsflöden via eliminering av meniala uppgifter frigör tid som läggs på att producera den slutprodukt man jobbar med.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Finns redan, heter Netflix originals.

Jaha de är därför..!

Permalänk
Medlem

AI är liknande andra trender som moderniserat och "demokratiserat" områden.
Kursivt = fejk-exempel
Datorer gjorde så alla kunde skriva (men blev inte nödvändigvis att alla skrev Shakespeare). - Jag kan skriva egna saker, behöver inte köpa tjänster från en byrå lika ofta.
Mobilkameror och youtube gör så alla kan göra film och strömma ut sig själva (men blev inte nödvändigtvis en massa nya Orson Welles). - Jag kan göra egna reklamfilmer till min lilla butik, behöver inte betala dyrt för en reklamfilm.
AI gör så alla kan göra massa olika saker (men blir inte nödvändigvis att vi får nya DaVincis eller Christopher Nolan). - Jag kan be AI hjälpa mig bygga ett google-docs för katalogisering, behöver inte en programmerare för det. Jag kan be AI göra en rolig poster för min deal på semlor, behöver inte en designer för det.
Demokratiseringen av tjänster/produkter innebär inte bara att allt blir bättre bara för att alla får tillgång till olika medel, utan man får även sämre "tillverkare av content".
Däremot brukar de som blir utputtade av ny teknik bli enormt butthurt då de inte längre kan sälja sina saker. Man kan självklart moralisera över om hur nya tekniken tar över osv, om det blir "bättre", men ofta så är det bara att folk "nöjer" sig med sämre kvalite om priset är enormt mycket billigare.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

AI är fantastiskt på att tolka och analysera texter och ge referat. Komplexa lagtexter är en barnlek för ett AI att läsa igenom och ta fram den nödvändiga informationen detta ger kraft för lekmän att kunna genomföra projekt där experter tidigare var nödvändiga att hyra in.

Många jobb kommer försvinna pga AI, det är säkert.

MEN spjutspets kompetens kommer det ta längre tid för AI att ersätta. När lagar, regler och ramverk måste tolkas i kontext och där gränserna är suddiga krävs mänsklig expertis eller i kreativa sfären där originella och briljanta alster skapas, där kan AI inte ännu mäta sig med de bästa människorna.

Har aldrig sett AI skriva något riktigt djupsinnigt eller poetiskt nyskapande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Usch vad hemskt. Filmer som är baserat på vad som resonerar med reddit, Twitter och Instagram användare. Låter som det absolut värsta av alla världar haha

Du tog inte med "inklusive befintliga filmmanus, litteratur", sociala medier är filmindustrin intresserad av, vad som är populärt och lockar till att se en film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Du tog inte med "inklusive befintliga filmmanus, litteratur", sociala medier är filmindustrin intresserad av, vad som är populärt och lockar till att se en film.

Ja för sociala medier är ju känt för att vara homogent. Inte alls ultra segregerat av år av algoritmer som är gjorda för att göra sina användare arga för "user retantion"

Hur ska dom kunna hitta någon typ utav grund där är frågan. Bästa är att göra olika filmer till dom olika lägren, ungefär så vi gjorde förr i tiden och lyckades väldigt bra med också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Snart kommer varor med ett klistermärke på. "Not made by AI".
Så kan alla välja vem dom stödjer.

Låter som att en ai skulle kunna apa efter den klisterlappen rätt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Ja för sociala medier är ju känt för att vara homogent. Inte alls ultra segregerat av år av algoritmer som är gjorda för att göra sina användare arga för "user retantion"

Hur ska dom kunna hitta någon typ utav grund där är frågan. Bästa är att göra olika filmer till dom olika lägren, ungefär så vi gjorde förr i tiden och lyckades väldigt bra med också.

Jag är inte förtjust i sociala medier däremot filmbolagen är nog intresserade. Ai kan säkert hjälpa att skriva bättre manus. Många manus är urusla, t.o.m enbart att ai skapar dom kan bara bli bättre.