Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Finns det riktiga stolar som inte kostar 5k plus?

Behöver liksom inte sits som autpjusterar sig och allt det där. Men bra svank och ryggstöd som inte tappar funktion efter något år som ikea markus. Samt justerbar armstöd på höjd och fram/bak.

Alltså, kort sagt så vill jag säga nej. Om du vill lägga <5k för en stol måste du nog alltid kompromissa rätt hårt. Antingen får du en massa funktioner (jag tänker värdefulla sådana med rätt typ av gunga, sits, svankstöd, justerbara armstöd m.m.) men den består av plast och går sönder snabbt, eller så får du en väldigt rudimentär stol som ändå består av kvalitetsmaterial.

Jag tror du ska upp runtomkring 10k för att börja snacka. Det var mestadels sant före den stora inflationen men är definitivt sant nu. Tror inte riktigt du får precis allt du vill ha för 10k heller idag, även där har du kompromisser - fast färre.

Om du inte vill betala mer och är nöjd med en markus från IKEA i övrigt så föreslår jag att du skaffar en extra dyna bara som sprider ut trycket i stolen lite och får den att hålla längre.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Werner:

Finns det någon stol som är lite mer som en fåtölj/recliner? Jag skiter i ergonomin, jag vill bara ha en stol som är stor, fluffig och SKÖN att sitta länge i. Jag letar efter nåt som kan ersätta min nuvarande kontorsstol, som är ca 55 cm i sitthöjd och ca 70 på armstöden.

Det känns som att det bara finns tre varianter på marknaden, generellt:

1. Ergonomiska kontorsstolar, där man ska sitta helt korrekt med armarna i 90 grader och ha exemplarisk hållning.
2. Gamingstolar som ska se ut som racingsäten, gummiaktiga och stenhårt pumpade, som ger en prostataproblem efter en halvtimme. Been there, done that.
3. Recliners som saknar hjul och i samtliga fall verkar vara alldeles för låga för att kunna användas vid ett normalt skrivbord.

Inget av det uppfyller mina önskningar, tyvärr. Finns det nåt alternativ tro? Uppskattar tips! Jag kommer inte gå över till alternativ 1 även om min rygg pajar om några år. Gamingstolar avskyr jag också, men finns det någon sån variant som verkligen är skön på riktigt så är jag idel öra.

Tack!

https://www.stolcomfort.com/sv/24-timmars-stol/

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Haworth Fern (svart mesh) i ett halvår nu. Köpte den på Amazon för runt 10k. Beställde även headrest från atlasheadrest.com och lite mjukare vadderade armstöd från 3:e part på Amazon.

Först och främst är det viktigt att förstå att jag suttit i en mjuk söndersutten och väldigt dålig för ryggen fåtölj i typ 15 år. Jag har aldrig haft en kontorsstol förut. Så jag har inget att jämföra mot och jag hade ont i röven i min Fern efter runt 3-4h sittandes och det blev värre och värre ju längre jag satt. Min smärtgräns gick vid runt 6-8 timmar (de va outhärdligt).

Enda lösningen jag hittat som fungerar för mig är en Feela Ortopedisk sittdyna från Amazon (hård). Testat typ 6 olika dynor från Amazon och alla var dåliga på ett eller annat vis. Men nu kan jag iaf sitta 10h utan problem, men de känns ju konstigare att sitta på en dyna.

Inte haft några andra problem. Osäker på om jag skulle säga att den är värd 15k dock. Jag har ju som sagt inte provat andra stolar så jag vågar inte rekommendera den för den kanske är sämst jämfört med andra alternativ.. Armstöden är lite "vingliga", de kunde varit lite mer fasta..

Fern: https://www.amazon.se/dp/B0B6G16Z5V?psc=1
Den kostar nu 14 490 kr men jag köpte den för 10 540 kr.

Armstöden jag kör: https://www.amazon.se/dp/B01M8F9IYC
Inte helt nöjd med dessa, de "vobblar" lite åt sidorna om jag lägger tyngd på ena armbågen. Finns säkert alternativ som passar bättre. Orginal fungerar säker bra för de flesta, men återigen, mjuk fåtölj som jag varit van vid.

Sittdyna som fungerar för mig: https://www.amazon.se/dp/B08BCQZ9HT?psc=1

Atlasheadrest: https://atlasheadrest.com/products/headrest-for-haworth-fern-...
Bra produkt. Extremt dyr med frakt osv. Men trevligt att ha när man kollar på Youtube och så.

Vill gärna höra andras åsikter om Fern!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Nja, det är inte heller riktigt vad jag letar efter. Det där är mer åt "ergonomiska kontorsstolar"-hållet, och jag letar åt något fluffigt och mysigt.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll om Kinnarps kontorsstol 6000 är bra?
Behöver inte massa ”lull lull” funktion utan vill bara ha en enkel stol.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Va? Varför lägger man denna tråd som artikel på första sidan nu? Där satt man och läste och trodde det var något nytt, mycket nära att det blev en kommentar på en cirka 7 år gammal post. Bedrövligt hur första sidan har blivit rörig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

IMHO gaming-stolar är plastskräp oberoende på märket. Jag har aldrig ägt någon, men jag har testat många. Så köp inte en sådan.

En vettig stol - t.ex. Kinnarps 8000- eller 9000-serien - kostar ca 8-10K ny vilket är lite "blodigt". Du får dock vad du betalar för. Men, du får en sådan begagnad i absolut nyskick för ca 3K (och det kan jag tänka mig att du får betala för en "fin" gaming-stol). Den rackarn håller nog bara 1/3 av tiden jämfört med en märkesstol. Köp en vettig stol, du har bara en kropp en gång.

P.S. Jag köpte mina på Rekomo i Mölndal innan pandemin, där fanns det massor av bra grejer, men de har butiker lite olika ställen i landet. Håll utkik efter butiker som säljer begagnade kontorsmöbler.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

IMHO gaming-stolar är plastskräp oberoende på märket. Jag har aldrig ägt någon, men jag har testat många. Så köp inte en sådan.

Du har rätt vad gäller kvalitet men jag vill nog gärna flika in att min gamingstol som kostade kanske 4500 bidrog väsentligt till att reducera mina ryggproblem. Stolen den ersatte var IKEA's Markus. Så visst finns det mycket skräp, men ibland behöver man bara lite bättre möjligheter att justera sittdyna och ländrygg på stolen.

Långtifrån alltid behöver man hela paketet med 538 inställningsmöjligheter eller att stolen skall ha en garanti i 27 år eller vara finaste läder från skotska Angus tjurar.

Det får man med många stolar långt under 8000, men som sagt, det behöver inte vara rätt stol, det behöver inte vara exakt rätt inställningsmöjligheter, men det kan vara tillräckligt bra.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

Själv har jag provat många olika kontorsstolar, både billiga från IKEA och dyrare från bl a Secret Labs men i slutändan faller jag alltid tillbaka på stolen Jack från MIO.

Självklart inte den bästa om man frågar en ergonom men den jag tycker är skönast och mår bäst av att sitta på 🙂

Permalänk
Medlem

Någon som vet var eller om det finns möjlighet att provsitta alternativt hyra för någon månad, en Herman Miller Aeron?
Har redan en alldeles för dyr och skön stol för att köpa grisen i säcken. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Någon som har koll om Kinnarps kontorsstol 6000 är bra?
Behöver inte massa ”lull lull” funktion utan vill bara ha en enkel stol.

Sitter på en Kinnarps Plus[6] 6000 freefloat och den är helt fantastisk. Natt och dag från en unken gaming stol

Permalänk
Medlem

Malmstolen 4000 och 7000 är grymma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Någon som vet var eller om det finns möjlighet att provsitta alternativt hyra för någon månad, en Herman Miller Aeron?
Har redan en alldeles för dyr och skön stol för att köpa grisen i säcken. 😀

Nordiska Galleriet i Mölndal när nog din närmaste butik där du iaf kan provsitta.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Finns det riktiga stolar som inte kostar 5k plus?

Behöver liksom inte sits som autpjusterar sig och allt det där. Men bra svank och ryggstöd som inte tappar funktion efter något år som ikea markus. Samt justerbar armstöd på höjd och fram/bak.

Min rekommendation om man inte vill lägga pengarna är alltid att kolla begagnat. Finns framför allt massor med Kinnarps stolar som varit på diverse företag som minskat personal eller tvingats lägga ner. Väldigt ofta ser de helt nya ut.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Nordiska Galleriet i Mölndal när nog din närmaste butik där du iaf kan provsitta.

Super, tack. 😀

Permalänk

Jag köpte min KAB stol ny 1992...
Sedan dess har jag bytt ut tyget i sitsen och förra året fjäderkolven. Gissningsvis mellan 20 och 30 tusen timmars användning.
Förbaskat skön fortfarande och fortfarande ett förstahandsval.

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om gamingstolar, men min Thunderx3 Core är enligt mig betydligt skönare än min Malmstolen 4000. Sätet på Malmstolen är mjukare, men fick ont i baken efter några timmar. Det känns som att ryggstödet stöttar mer på Thunder:n också.

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: ASUS ROG Azoth NX Snow | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | ASUS ROG Keris II Ace | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anaii:

Min rekommendation om man inte vill lägga pengarna är alltid att kolla begagnat. Finns framför allt massor med Kinnarps stolar som varit på diverse företag som minskat personal eller tvingats lägga ner. Väldigt ofta ser de helt nya ut.

Vad hittar man dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vad hittar man dessa?

Blocket finns endel begagnat

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Nu har desas inte släppts än, men chansar på att någon kanske har fått möjligheten att klämma på dessa.

Någon här som har möjligtvis provat Fractals kommande stolar?

https://www.inet.se/produkt/6337193/fractal-design-refine-mes...

Permalänk
Medlem

Tar det 24h att komma in på sajten?

Edit: Nu verkar den vara uppe igen.

Nu när min DXRacer blivit helt utsliten så köpte jag istället en NEWTRAL variant MagicH-BPro förra veckan och jag får säga att jag är mycket nöjd med min nya stol i förhållande till priset jag gav. Den har justerbara armstöd (4D). Ryggfjädern med svankkudden är väldigt unik. Fot av aluminium. Nackstödet och ryggen är av Korea Filo Back Mesh som känns bekvämt att luta sig mot. Dynan är mjuk (5cm?) och kan justeras fram och tillbaka med spak. Det går också skjuta fram ett benstöd vilket jag tycker är viktigt för jag är van vid reclainers.

Köpte även till ett bordstillbehör som man förankrar i armstöden. Tänkte det kunde passa mig när jag kör virtuella skärmar (Virtual Desktop) men jag har inte hunnit testa det ordentligt ännu. Det är egentligen tänkt för laptops.

Men, det finns extremt många videoreviews på nätet så jag behöver nog inte fylla på mer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Nu har desas inte släppts än, men chansar på att någon kanske har fått möjligheten att klämma på dessa.

Är också intresserad av denna, men hade helst sett en kombination där sitsen är i typ och ryggen i mesh, eller tom tvärtom. Det är rätt poppis att mixa de varianterna på mer high end stolar har jag sett. Känns orimligt att en stol i 100% mesh kommer vara tillräckligt skön under längre tid, men jag har hoppet uppe!

Sitter i Kinnarpsstolar på kontoret och är inte särskilt imponerad av någon av dem för annat än "arbetsmode". Jag kan inte komma från kravet på att kunna justera armstöden i alla olika håll tex. Hade så oerhört svårt att finna någon vettig stol öht för 5 år sedan då jag letade ny, men landade efter att ha haft 5 (!) olika stolar hemma (skitkul att returnera/demontera stolar..) i en HyperX Stealth. Den är tillräckligt bred såväl i sits men också i ryggen som gör att jag inte behöver sitta ihopkrummad över bröstryggen som i princip ALLA andra (gaming-kategorin + "Sverigestolen") tvingade mig till. Noblechair och andra var alldeles för hårda för mig dessutom.

Var oerhört inne på Herman Millers Embody x Logitech och var brutalt nära på black friday senast, men backade pga att nästan alla verkar ha ett oerhört störande knarrande från ryggen vilket hade blivit olidligt för mig.

Stolar är så svårt. Det är så beroende på var folks "vikt" sitter osv samt hur man sitter. Skitsvårt att ge på andras rekommendationer utan man måste pröva själv verkligen, iallafall såhär på äldre (+37år) dar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Kommer nog bli köp. Inet har lite nyttig info och mått på deras sida. Bortse från hype-snacket bara. https://www.inet.se/nyhet/11428/fractal-design-refine
Det är i alla fall dags att förpassa min trasiga Noblechairs Hero till soptippen. Har lagat och bytt skruvar som gått av i underredet på denna...vet inte hur många gånger. Nu har saker verkligen pajat då bitar av ramen spruckit av.
Jag har trivts bra i den annars, synd bara att underredet är ren skit.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Kommer nog bli köp. Inet har lite nyttig info och mått på deras sida. Bortse från hype-snacket bara. https://www.inet.se/nyhet/11428/fractal-design-refine
Det är i alla fall dags att förpassa min trasiga Noblechairs Hero till soptippen. Har lagat och bytt skruvar som gått av i underredet på denna...vet inte hur många gånger. Nu har saker verkligen pajat då bitar av ramen spruckit av.
Jag har trivts bra i den annars, synd bara att underredet är ren skit.

Kul! Sitter själv i en Hero. Den är väl ok, men tok för hård för min smak och sedan vill aldrig någonsin har någon form av läder/fakeläder i min stol. Vill att stolen ska antas så jag inte blir blöt efter en längre stund i sommartider.

Permalänk
Medlem

Hm, en fråga. Varför gungar man i en stol?

Det verkar ju vara en finess med många stolar att de stöder "gung-läge" och att, som Fractal, har en led som gör att sitsen följer med ryggen när man gungar.

Men varför gungar man?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Kul! Sitter själv i en Hero. Den är väl ok, men tok för hård för min smak och sedan vill aldrig någonsin har någon form av läder/fakeläder i min stol. Vill att stolen ska antas så jag inte blir blöt efter en längre stund i sommartider.

Nu pajade gas-cylindern också. Som om stolen vet att det är över för den...
Får bli en Markus från Ikea så länge. Finns alltid nån man kan ge bort den till sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hm, en fråga. Varför gungar man i en stol?

Det verkar ju vara en finess med många stolar att de stöder "gung-läge" och att, som Fractal, har en led som gör att sitsen följer med ryggen när man gungar.

Men varför gungar man?

Det är inte bara för att man ska gunga i stolen utan för att man ska kunna luta sig tillbaks. Rätt inställt motstånd gör att om man lutar sig tillbaks "gungar" stolen bakåt. En inställning jag skulle vilja se på stolar är för max vinkel på lutningen. Mig veterligen finns det inte på nån stol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Enligt Proshop ska stolarna komma in denna vecka. Hoppas NetonNet får in några man kan provsitta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Det är inte bara för att man ska gunga i stolen utan för att man ska kunna luta sig tillbaks. Rätt inställt motstånd gör att om man lutar sig tillbaks "gungar" stolen bakåt. En inställning jag skulle vilja se på stolar är för max vinkel på lutningen. Mig veterligen finns det inte på nån stol.

Jodå! Den funktionen finns på min Herman Miller Mirra 2. Går att ställa maxvinkel i 3 olika lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Jodå! Den funktionen finns på min Herman Miller Mirra 2. Går att ställa maxvinkel i 3 olika lägen.

Åh, där ser man.
Satt just och funderade på att det inte är så svårt att modda dit själv om man har en stol som är öppen under.
En rejäl skruv på rätt ställe skulle nog fungera

Visa signatur