Köpa grafikkort från Aliexpress?

Permalänk
Medlem

Köpa grafikkort från Aliexpress?

Tja!
Ska uppgradera min rigg och letar efter grafikkort. Kom över denna länk: https://www.aliexpress.com/item/1005006871634439.html?&spm=a2...

Enligt shopen är det en ny radeon rtx 7900xt för 6800kr inkl till och moms. Ganska snabb leverans. Vad tror ni? Har någon av er erfarenhet av sådana köp från aliexpress?

Permalänk
Medlem

Samma affär har även några 4080 och 4090 för ca 4000 kr, varför inte något av dem 😅.
Skämt åsido, kollar man omdömen om butiken så verkar det komma fram många tomma kartonger.

Ingen egen erfarenhet av sådana produkter därifrån dock, det enda jag någonsin köpt från AliExpress har varit mobilskal.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr figurerar det förfalskade grafikkort och scams på marknaden hos Aliexpress, så det är en risk man får ha i åtanke. Dessutom blir det strul om du behöver utnyttja garantin på kortet. Det kan till exempel vara kort som inte passerat kvalitetskontroll eller liknande, svårt att veta.

Kortet säljs av namnkunniga "Shop1103506192 Store" och enligt Aliexpress så har bolaget inte funnits mer än ett år. Dessutom säljer de allt möjligt, från grafikkort, till spolmunstycken till kökskranar till quadbikes. Även om butiken i sig inte är ute efter att lura dig så kan det här ju vara ett parti som är behäftat med några fel eller som är fejkat.

Men vafan, du lever ju bara en gång. Se till att köpa på kredit så att du kan göra en chargeback om det strular och reklamationen inte går igenom, och var beredd på lite extra strul, och räkna inte med att kunna reklamera kortet när och om det dör i förtid. Om inte annat så får du väl en historia att berätta? Antingen om det fantastiska klippet du gjorde, eller hur blåst du blev.

Personligen känner jag att spara 3000 kr inte är värt den potentiella huvudvärken, men alla är vi annorlunda. Är det för billigt att vara sant, är det sällan det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snusious:

Samma affär har även några 4080 och 4090 för ca 4000 kr, varför inte något av dem 😅.
Skämt åsido, kollar man omdömen om butiken så verkar det komma fram många tomma kartonger.

Ingen egen erfarenhet av sådana produkter därifrån dock, det enda jag någonsin köpt från AliExpress har varit mobilskal.

Varför välja mellan AMD och Nvidia när man kan få båda, eller till och med tre olika grafikkort i ett väldigt kompakt paket?

Nä, stay away.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Ha, hade helt missat recensionerna! (Brukar ändå ta dem med en nypa salt då det i dagens värld är väldigt lätt att fejka dem.)

Sen undrar man också hur AliExpress räknar med procent.

Enligt AliExpress har butiken 293 positiva recensioner, och 37 negativa sådana. Vilket enligt AliExpress-matte är 99% positiva recensioner. Matte kanske funkar annorlunda i Kina jag vet inte.

Annars är det rätt uppenbart att det är en bunt fejkade 5-stjärniga recensioner där de itne ens bytt sig om att lägga någon text på, och resten är enstjärniga recensioner av att man fått en tom kartong.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte vågat beställa något så dyrt från Kina.

Permalänk
Medlem

Haha jag hade inte ens märkt de andra grafikkort de sålde. Såg bara snabbt att de hade något positiv omdöme kring ett moderkort.

Permalänk
Medlem

En tumregel är att aldrig handla från en firma med en nummerserie i namnet, de har satt i system att avlägsna sig, ändra nummret och sedan scamma igen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd. Ska definitivt inte köpa något därifrån!

Permalänk
Medlem

Är det för bra för att vara sant så avstå. Med tanke på hur mycket plagiat det finns osv, inte en chans att köpa den typen av varor på Ali.

Det som man kan fynda är prylar som Kjell eller f.d. Teknikmagasinet säljer med hög marginal vilket ofta är exakt samma grejer.

Permalänk

Har du tur så kanske du får ett modifierat rx580 eller nått.

Aliexpress är väldigt vanligt med kort med mixtrade videobios som är typ gtx460 /560 på nvidia sidan som utger sig för att vara moderna kort i bioset.

Och ganska troligt att samma scam är nog minst lika vanlig för amd grafik.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows