Ska jag byta grafikkort för att optimera film högupplöst?

Permalänk

Ska jag byta grafikkort för att optimera film högupplöst?

Då sonen numera bara spelar med konsoller så tänkte jag koppla in hans speldator i min Sony XR-85X95J.

Om jag minns rätt så sitter det ett Nvidia 2080 ti founders i datorn med DP utgång. Jag tror inte att det grafikkortet är helt optimalt för att spela upp de senaste högupplösta film formaten ?

När TV:n sattes upp på väggen så passade jag på att fylla på samtliga 4 HDMI portarna med kablar från Supra där det står ultra high speed på dom. TV:n är ruskigt krånglig att lyfta ner så jag vill gärna nyttja någon av mina lediga kablar.

Jag kör en äldre förstärkare som bara klarar ARC så jag önskar koppla datorn direkt i Tv:n

Behöver jag byta grafikkort ? vilken kort ska jag välja för att uppfylla optimalt filmtittande?

Permalänk
Medlem

Hej,

Gör dig själv en tjänst för att slippa strul med att spela film från PC:n och investera i en mediaspelare i stället.

Jag skulle kika på en nVidia Sheild Pro (Ej tuben!). Sväljer allt inkl 4K Remux-filmer och alla tänkbara ljudformat inkl. Atmos och DTS:X.
Kan också spela upp Dolby Vision via Kodi.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5215304

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkortet är fullständigt overkill för uppgiften. Om datorn har intern grafik borde du kunna köra på den lika väl och sälja grafikkortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Håller med Edson , det finns även Zidoo Z9X som är strået vassare än nvidia shield ,den spelar upp dolby Vision utan plug in program

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Håller med Edson , det finns även Zidoo Z9X som är strået vassare än nvidia shield ,den spelar upp dolby Vision utan plug in program

Och var finns denna till bästa pris?

Finns det levande forum där en kan läsa och ställa frågor om den?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Grafikkortet är fullständigt overkill för uppgiften. Om datorn har intern grafik borde du kunna köra på den lika väl och sälja grafikkortet.

Jag vill minnas att det sitter en Intel core i9 absolut första versionen i datorn. Klarar den 4K 120Hz HDR ?

Det vore ju grymt bra !

Permalänk
Medlem
Skrivet av snobben1975:

Då sonen numera bara spelar med konsoller så tänkte jag koppla in hans speldator i min Sony XR-85X95J.

Om jag minns rätt så sitter det ett Nvidia 2080 ti founders i datorn med DP utgång. Jag tror inte att det grafikkortet är helt optimalt för att spela upp de senaste högupplösta film formaten ?

När TV:n sattes upp på väggen så passade jag på att fylla på samtliga 4 HDMI portarna med kablar från Supra där det står ultra high speed på dom. TV:n är ruskigt krånglig att lyfta ner så jag vill gärna nyttja någon av mina lediga kablar.

Jag kör en äldre förstärkare som bara klarar ARC så jag önskar koppla datorn direkt i Tv:n

Behöver jag byta grafikkort ? vilken kort ska jag välja för att uppfylla optimalt filmtittande?

Kan köra 4k@60hz via hdmi och 4k@120hz eller 8k@60hz via DP, vad mer vill du?

Vad gäller prestandan är det overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snobben1975:

Jag vill minnas att det sitter en Intel core i9 absolut första versionen i datorn. Klarar den 4K 120Hz HDR ?

Det vore ju grymt bra !

Nej, 9900k klarar det ej.

Behövs 120hz? Annars funkar 4k@60hz HDR med 2080ti

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Kan köra 4k@60hz via hdmi och 4k@120hz eller 8k@60hz via DP, vad mer vill du?

Vad gäller prestandan är det overkill.

Jag inser att prestandan är overkill. Det är en dator som inte används mycket alls och jag tänker att det kunde vara bekvämt att använda den till att spela upp mina rippade filmer och veta att jag nyttjar de senaste formaten och finesserna.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Nej, 9900k klarar det ej.

Behövs 120hz? Annars funkar 4k@60hz HDR med 2080ti

Jag antar att 60hz räcker till det mesta. Ska jag vara helt ärlig är jag osäker på vad som krävs för att spela upp tex UHD Bluray helt optimalt kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snobben1975:

Jag antar att 60hz räcker till det mesta. Ska jag vara helt ärlig är jag osäker på vad som krävs för att spela upp tex UHD Bluray helt optimalt kräver.

Är endast (upp till) 60fps. Tror det räcker med 2080ti.

Vill du sen ha en uppgradering kan du köpa rtx 3050 (eller Arc a380 ifall inte spelar alls), du kan sälja ditt 2080ti för mer pengar begagnat än deras nypris. Alternativt skippa gpu, och köp eg. Ryzen 8500g (intel 11+ gen funkar också, men vet inte om prestandan räcker). Eller som andra säger, skippa pc och välj mediaspelare