Testpilot: LG Ultragear 32GS95UE – OLED-skärm med extra allt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Japp, kör alltid Fullscreen om det finns möjlighet.
Testat både i ljust rum och nyligen i typ 30 minuter (mörkt rum).
Ska försöka igen och kolla extra noga.

Menar du i spelet eller i verkligheten? Vilken skärm har du?

Den här?
https://www.rtings.com/monitor/reviews/samsung/odyssey-oled-g...

Verkar ha samma flimmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Menar du i spelet eller i verkligheten? Vilken skärm har du?

Den här?
https://www.rtings.com/monitor/reviews/samsung/odyssey-oled-g...

Verkar ha samma flimmer.

I spelet. Men märker du det i Windows desktop också?

Japp, den. Kikade på videon i testet men ja, fpsen varierar ju inte alls hos mig som där när jag spelar normalt. Å andra sidan gör den det under CP2077 benchmark men inte galet mycket. Antog att jag skulle märka det när jag körde ett tungt test som låg runt 60fps men icke.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Första gången på länge som jag känner sug efter något i premiumsegmentet. Hoppas samma panel kommer börja säljas genom andra tillverkare och att det pressar ned priset. Hade nog kunnat tänka mig betala uppåt 10k för dessa specifikationer vilket är ovanligt mycket för att vara mig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Första gången på länge som jag känner sug efter något i premiumsegmentet. Hoppas samma panel kommer börja säljas genom andra tillverkare och att det pressar ned priset. Hade nog kunnat tänka mig betala uppåt 10k för dessa specifikationer vilket är ovanligt mycket för att vara mig.

Känner till 3-4 andra kommande som använder samma panel, asus som kommer i höst och viewsonic och två andra asiatiska märken. Så håll ut lite så blir det nog bra utbud och konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

I spelet. Men märker du det i Windows desktop också?

Japp, den. Kikade på videon i testet men ja, fpsen varierar ju inte alls hos mig som där när jag spelar normalt. Å andra sidan gör den det under CP2077 benchmark men inte galet mycket. Antog att jag skulle märka det när jag körde ett tungt test som låg runt 60fps men icke.

Aldrig i desktop.

Jag testade Manor Lords, bara själva menyn, igår och då lyckades flimmret starta skärmens testläge där hela skärmen blev, Röd, Grön, Blå, Svart växlandes. Flimmret i den menyn blev gradvis värre och värre. Och det enda som orsakar minst flimmer i menyn åtminstone är att ha upplåst FPS. Var som värst med en cap på 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Aldrig i desktop.

Jag testade Manor Lords, bara själva menyn, igår och då lyckades flimmret starta skärmens testläge där hela skärmen blev, Röd, Grön, Blå, Svart växlandes. Flimmret i den menyn blev gradvis värre och värre. Och det enda som orsakar minst flimmer i menyn åtminstone är att ha upplåst FPS. Var som värst med en cap på 60.

Oj, det låter allvarligt. Vet inte vad det kan vara för nu testar jag en 32 tums 4K QD-OLED och har inga problem där heller med VRR flimmer, förutom i vissa laddningsskärmar vid vissa tillfällen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Oj, det låter allvarligt. Vet inte vad det kan vara för nu testar jag en 32 tums 4K QD-OLED och har inga problem där heller med VRR flimmer, förutom i vissa laddningsskärmar vid vissa tillfällen.

Om du aktiverar FPS counter i skärmen rör den sig eller är den statisk?
Har du aktiverat Compatible under steg 2 i bild nedan?

Syns inte i bilden då jag har VRR avstängt i skärmen.

Annars är det så enkelt så att du har ett 4090 och inte har bekymmer med frametimes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Om du aktiverar FPS counter i skärmen rör den sig eller är den statisk?
Har du aktiverat Compatible under steg 2 i bild nedan?

https://i.imgur.com/9EBiZ6U.png
Syns inte i bilden då jag har VRR avstängt i skärmen.

Annars är det så enkelt så att du har ett 4090 och inte har bekymmer med frametimes.

Jag kan iofs köra MSI AB nästa gång jag lirar något spel med laddningsskärm som flimrar men kan med största säkerhet säga att FPSen inte är jämn vid det tillfället.

Jag har inget sådant val utan har bara ett enda (se nedan):
(Det heter Adaptive Sync på min skärm men ska vara samma sak som VRR)

Jag tror det är som du säger - ett 4090 har sällan problem med frame times.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Jag kan iofs köra MSI AB nästa gång jag lirar något spel med laddningsskärm som flimrar men kan med största säkerhet säga att FPSen inte är jämn vid det tillfället.

Jag har inget sådant val utan har bara ett enda (se nedan):
(Det heter Adaptive Sync på min skärm men ska vara samma sak som VRR)
<Uppladdad bildlänk>

Jag tror det är som du säger - ett 4090 har sällan problem med frame times.

Med fps counter i osd tänkte jag mest på om vrr är aktiverat ordentligt. Rör den sig inte så är det inte så. Men antagligen för att du har ett 4090 därav hög fps samt låga frametimes vid cappad fps så har inte du särskilt mycket problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Med fps counter i osd tänkte jag mest på om vrr är aktiverat ordentligt. Rör den sig inte så är det inte så. Men antagligen för att du har ett 4090 därav hög fps samt låga frametimes vid cappad fps så har inte du särskilt mycket problem.

Jag hittade faktiskt ett ställe i WoW (Oribos) där det flimrar till men det var inte hela skärmen utan vissa partier. Svårt att säga om det är en bugg i spelet eller VRR flicker. Kunde delvis upprepa det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Jag hittade faktiskt ett ställe i WoW (Oribos) där det flimrar till men det var inte hela skärmen utan vissa partier. Svårt att säga om det är en bugg i spelet eller VRR flicker. Kunde delvis upprepa det.

Tror det kan vara OLED gamma flimmer. Där "near black" blir ljusare till och från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Tror det kan vara OLED gamma flimmer. Där "near black" blir ljusare till och från.

Ah, mer än vad jag visste

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt motigt att dra till med en trådnecro här, men scrollade just igenom artikeln och såg chassit från Coolermaster. Vad heter det där chassit och finns det ens att få tag i längre? Hittar inte igen det på deras hemsida heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Väldigt motigt att dra till med en trådnecro här, men scrollade just igenom artikeln och såg chassit från Coolermaster. Vad heter det där chassit och finns det ens att få tag i längre? Hittar inte igen det på deras hemsida heller...

Menar du cooler master ncore 100 från bilden i recensionen? (Finns på prisjakt iallafall)
Tror gamers nexus gjorde en recension på den om du vill veta mer…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Menar du cooler master ncore 100 från bilden i recensionen? (Finns på prisjakt iallafall)
Tror gamers nexus gjorde en recension på den om du vill veta mer…

Ja exakt, tack! Jag klickade in på "PC Cases" på hemsidan men dom hade lagt det under "MAX" istället
Tyckte det var ett riktigt läckert chassi, dock alldeles för dyrt ser jag nu.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det att spela cs på denna skärmen på högsta nivå? Speciellt intresserad över hur den beter sig om man kör en låg upplösning typ full HD eller lägre. Klarar denna uppgiften eller ska man istället satsa på en riktig cs skärm så som ASUS ROG SWIFT PG259QN eller ZOWIE XL2546K?