Testpilot: LG Ultragear 32GS95UE – OLED-skärm med extra allt

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG Ultragear 32GS95UE – OLED-skärm med extra allt

4K i 240 Hz eller 1080p i 480 Hz? Varför inte båda! Alling testar sina drömmars skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag läser ”panelyta matt”. Alltså inget för mig. Matta monitorer har sina fördelar. Men inte hemma om man har möjlighet att skärma av, släcka lampan. Jag kan aldrig mer tänka mig att köpa en matt monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Jag läser ”panelyta matt”. Alltså inget för mig. Matta monitorer har sina fördelar. Men inte hemma om man har möjlighet att skärma av, släcka lampan. Jag kan aldrig mer tänka mig att köpa en matt monitor.

Jag föredrar Samsungs matta yta (som ska vara bättre än LGs) QD-OLED G60SD över tidigare MSI 271QRX QD-OLED med blank yta.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|TRIDENT Z NEO RGB 64GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Välskrivet som alltid 😘

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

Jag föredrar Samsungs matta yta (som ska vara bättre än LGs) QD-OLED G60SD över tidigare MSI 271QRX QD-OLED med blank yta.

Okej. Glossy har nackdelar. Men fördelarna överväger ju alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

"Den som tycker att 32 tum är för stort kan nämligen välja att Dual‑Mode ska simulera antingen 24 eller 27 tum. Smart!"

Finns sådan teknik på TV-sidan också tro? Vore kul med en 85" TV där man kan välja 3 modes där det är antingen typ 55", 65" eller 85" bildyta

Medveten om att det gränsar till OT..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Jag märker inte så stor skillnad faktiskt, för mig har det bara varit fördelar, speciellt att rengöra den utan att oroa sig för repor osv, sen spelar jag mest CS på den, har min 77" S90C glossy TV för andra spel osv.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|TRIDENT Z NEO RGB 64GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Avstängd

Hur är VRR flimret? Syns mestadels i mörkare partier.

Skrivet av anon313978:

Skrivet av Gilgamesh:

Jag märker inte så stor skillnad faktiskt, för mig har det bara varit fördelar, speciellt att rengöra den utan att oroa sig för repor osv, sen spelar jag mest CS på den, har min 77" S90C glossy TV för andra spel osv.

Har en 271QRX, lätt för mig att rengöra, men jag har aldrig spott eller annat sådant på skärmen utöver damm.
Och att skärmen är glossy märker man inte av om man inte har direkt solljus på väggen bakom sig. Är lite som en void.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Har en 271QRX, lätt för mig att rengöra, men jag har aldrig spott eller annat sådant på skärmen utöver damm.
Och att skärmen är glossy märker man inte av om man inte har direkt solljus på väggen bakom sig. Är lite som en void.

Japp, menar inte att den är svår så då jag använder samma metod nu men men skönt slippa reflektioner fast jag inte har solljus osv, sen fick jag G60SD för 9500kr istället för 12k som MSI kostade, sen måste jag säga att jag föredrar Samsungs tunna metall chassi med bättre kylning framför plasten MSI använder.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

Japp, menar inte att den är svår så då jag använder samma metod nu men men skönt slippa reflektioner fast jag inte har solljus osv, sen fick jag G60SD för 9500kr istället för 12k som MSI kostade, sen måste jag säga att jag föredrar Samsungs tunna metall chassi med bättre kylning framför plasten MSI använder.

Har samsung en annan coating än MSI? För jag har nu direkt solljus i rummet och ser inte mig själv vilket jag gör på en semiglossy gammal IPS.

Hur vet du att kylningen är bättre? Båda har väl en passiv kylfläns innuti?

Netonnet säljer 271QRX titt som tätt för 9290 kr som fynd. Tror de är refurbs, med samma 3 års garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Har samsung en annan coating än MSI? För jag har nu direkt solljus i rummet och ser inte mig själv vilket jag gör på en semiglossy gammal IPS.

Hur vet du att kylningen är bättre? Båda har väl en passiv kylfläns innuti?

Netonnet säljer 271QRX titt som tätt för 9290 kr som fynd. Tror de är refurbs, med samma 3 års garantier.

Japp, matt variant de kallar OLED Glare Free.

MSI använder grafitplåt/custom heatsink, enligt Samsung (om dom inte ljuger) så är deras variant mer effektiv.

"För första gången i världen används Pulsating Heat Pipe i bildskärmen för att förhindra inbränning. Dynamic Cooling System förångar och kondenserar ett kylmedel för att sprida värme 5 gånger bättre än den äldre grafitplåtsmetoden, vilket minskar temperaturen i kärnan."

https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-oled-g6-g6...

tror inte det är refurbs utan returer, jag returnerade min som köptes från NetOnNet, jag tror du köpte den.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Lite förvånad att den kör matt yta, borde inte det göra den märkbart grå i vanliga rum? Hur blir det då med OLED-svärtan?

Permalänk
Medlem

Hade den varit glansig så hade jag nog köpt. Tyvärr verkar de flesta nya oledskärmarna vara matta.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hade den varit glansig så hade jag nog köpt. Tyvärr verkar de flesta nya oledskärmarna vara matta.

nja, de flesta QD-OLED är glossy.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nja, de flesta QD-OLED är glossy.

Då får du gärna lista exempel. För dom jag sett, 32 tums verkar lida av matt skärm.

Ute efter:
oled
4k
240hz
32 tum
glansig

Samsungs är matt
LGs är matt
Alienware är matt

Dom glansiga är typ 5k dyrare.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Lite förvånad att den kör matt yta, borde inte det göra den märkbart grå i vanliga rum? Hur blir det då med OLED-svärtan?

Det verkar inte vara nåt större problem. Jonas testade detta.
Belysta framifrån, belysta bakifrån. QD-OLED till vänster, denna skärmen till höger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Då får du gärna lista exempel. För dom jag sett, 32 tums verkar lida av matt skärm.

Ute efter:
oled
4k
240hz
32 tum
glansig

Samsungs är matt
LGs är matt
Alienware är matt

Dom glansiga är typ 5k dyrare.

https://www.techspot.com/review/2813-msi-mpg-321urx/

Permalänk
Medlem

Drömskärmen för mig
Intressant läsning, tack för den! Läste även Jonas test nyligen.

Hoppas verkligen priset kan komma ner lite inom det närmsta året...!
Kan tänka mig ge 10-12k

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Skulle vilja gissa att alla skärmar har mer eller mindre liknande flimmer, däremot kan man "blir av" med filmret genom att lira spel så nära den refresh rate man ställt in samt inom VRR range (tex 48-240Hz). Jag testar en Odyssey G8 OLED just nu och har märkt av visst flimmer vid laddningskärmar vilket känns normalt eftersom fpsen ibland/ofta går ner mycket vid dessa tillfällen. Men när jag spelar så håller jag, i mitt fall, 116fps (med Low Latency Ultra) och ser inget flimmer alls.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Skulle vilja gissa att alla skärmar har mer eller mindre liknande flimmer, däremot kan man "blir av" med filmret genom att lira spel så nära den refresh rate man ställt in samt inom VRR range (tex 48-240Hz). Jag testar en Odyssey G8 OLED just nu och har märkt av visst flimmer vid laddningskärmar vilket känns normalt eftersom fpsen ibland/ofta går ner mycket vid dessa tillfällen. Men när jag spelar så håller jag, i mitt fall, 116fps (med Low Latency Ultra) och ser inget flimmer alls.

Fast flimmer har ju lite med just FPS att göra utan mest frametime. Och min range är 20 - 360hz. Cyberpunk är ospelbart för mig med VRR. Är som att någon tänder och släcker en lampa i spelet till och från i mörka partier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Fast flimmer har ju lite med just FPS att göra utan mest frametime. Och min range är 20 - 360hz. Cyberpunk är ospelbart för mig med VRR. Är som att någon tänder och släcker en lampa i spelet till och från i mörka partier.

Oj, så illa? Ska ladda ner och testa Cyberpunk. Lirat lite D4 och det är hyfsat mörkt men inte märkt något.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Oj, så illa? Ska ladda ner och testa Cyberpunk. Lirat lite D4 och det är hyfsat mörkt men inte märkt något.

Cyberpunk verkar vara spelet som framkallar det som mest av de spel jag testat hittills.

Det reduceras lite av att dra ner refresh till 120 eller lägre. Men poängen med VRR är väl att fps = refresh? Så lite tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Cyberpunk verkar vara spelet som framkallar det som mest av de spel jag testat hittills.

Det reduceras lite av att dra ner refresh till 120 eller lägre. Men poängen med VRR är väl att fps = refresh? Så lite tråkigt.

Återkommer när jag testat. Jo, klart det är tråkigt när en skärm kostar så som den gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra att fläkten blev uppmärksammad. Det känns som en potentiellt svag del i konstruktionen, något som kan gå sönder eller börja föra oväsen på sikt. Vore ju tråkigt om en premium-produkt skulle bli otjänlig i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Testkörde lite igår och märkte ingen flicker förutom under laddningstiderna. Körde ett gäng benchmarks med olika inställningar (någon gick så lågt som ~64fps average). Borde testat någon "omöjlig" inställning också men glömde det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vill inte låta negativ - men absolut inte gällande "liknande" flimmer.

Har alltid köpt skärmar som klarar VRR (främst G-sync) under hela min IPS tid (i princip så länge G-sync har funnits, 2013). Har aldrig varit med om något så fruktansvärt som OLED VRR flimmer faktiskt.

Riktigt distraherande och irriterande och fy fabian. IPS skärmarna är helt jämna och fina i sin VRR som ser fantastiskt ut, trots att FPSen skjuter i taket pga. loading screens, eller områden i spel med väldigt varienade FPS (städer i MMORPG osv, där det plötsligt tillkommer / bortfaller mycket spelare eller objekt som måste renderas); så håller IPSarna en helt jämn brightness och allt flyter på som smör.

Missförstå mig rätt, jag älskar OLED och vad den har att erbjuda, men fy fasiken vad de behöver fixa flimmret vid VRR.

Det räcker med att det hoppar från typ 240 till 180 sen till 240 igen för att det ska flimra till ordentligt, speciellt i lite gråare/mörkare partier. Går även att se i direkt ljusa partier om man har ett tränat öga (det känns som det pulserar i ljusstyrka när FPSen varierar, typ ett subtilt "brummande"), men i mörker är det som att nån håller på skruvar på brightness som en galning.

Asus släppte nån "OLED Anti-Flicker" i sin firmware (OSD) på sina OLEDs - fungerar jättebra, men de har såklart en nackdel.
3 Lägen, "High", "Mid", och "Off".

Vid 'High' så fungerar G-sync/VRR vid 220-240 Hz; så håller du dig inom den FPS-rangen så har du G-sync, men så fort du faller under så stängs G-sync av (och du kapas ner till 120 hz/60 hz/30 hz som traditionel sync med tillhörande stutter).

'Middle' tillåter en range från 200-240 Hz, men samma sak där, sjunker du under 200 så stängs g-sync av.

Off är hela rangen, att du kan köra VRR mellan 40 och 240 Hz, men du får OLED flimmer som heter duga igen.

Tråkigt, men jag hoppas man löser det soon™! Har provat like olika OLEDs och alla lider av samma flicker/flimmer i princip av samma grad än så länge...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoSkills:

Asus släppte nån "OLED Anti-Flicker" i sin firmware (OSD) på sina OLEDs - fungerar jättebra, men de har såklart en nackdel.
3 Lägen, "High", "Mid", och "Off".
[...]

Har du testat att det faktiskt går ner till V-Sync och ger stuttering, eller bara läst? Vincent på HDTVTest testar Asus XG27AQDMG och har fortfarande VRR även under det påstådda VRR-fönstret, så det har potential att fungera bättre än vad det låter.
Har ingen sådan skärm själv att testa med.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du testat att det faktiskt går ner till V-Sync och ger stuttering, eller bara läst? Vincent på HDTVTest testar Asus XG27AQDMG och har fortfarande VRR även under det påstådda VRR-fönstret, så det har potential att fungera bättre än vad det låter.
Har ingen sådan skärm själv att testa med.

Senast jag testade så faller G-sync indikatorn bort (som man kan slå på för att visa att skärmen faktiskt kör G-sync) när den föll utanför rangen, så jag utgick från att så är fallet.

Jag ska uppdatera drivisar och prova igen senare ikväll.

Videon låter ju dock lovande...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Testkörde lite igår och märkte ingen flicker förutom under laddningstiderna. Körde ett gäng benchmarks med olika inställningar (någon gick så lågt som ~64fps average). Borde testat någon "omöjlig" inställning också men glömde det

Testade du spelet i fullscreen exclusive?
Var du i en mörk del eller välbelyst del?

Flimmret är inte direkt rave party utan mer så att mörka partier tänds och släcks likt gamma ökas eller sänks plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Testade du spelet i fullscreen exclusive?
Var du i en mörk del eller välbelyst del?

Flimmret är inte direkt rave party utan mer så att mörka partier tänds och släcks likt gamma ökas eller sänks plötsligt.

Japp, kör alltid Fullscreen om det finns möjlighet.
Testat både i ljust rum och nyligen i typ 30 minuter (mörkt rum).
Ska försöka igen och kolla extra noga.

Visa signatur