Krönika: SweClockers storhet syns när Amazon sumpar rea

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Beror helt på om det skeppas och säljs av Amazon eller 3:e part. Viktigt o notera vid köp

Ja självklart, jag beställer nästan uteslutande bara sådant som amazon står för. Om det inte är billigare grejer som inte gör så mycket om det går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag upphör aldrig att förvånas över mångas förväntningar på/drömmar om att kunna köpa det senaste värstinggrafikkortet för halva priset på någon rea. En rea är ju normalt ett tillfälle då företagen säljer ut gamla hyllvärmare och utgående produkter för att rensa lagret och åtminstone få någonting för dessa prylar.

Alla som följer dessa diskussionsforum vet att marginalerna på dyrare hårdvara är mycket små och att redan ganska små prissänkningar gör att företagen faktiskt säljer produkterna med förlust. Det finns kanske bara två huvudorsaker till att ett företag säljer produkter med förlust – företaget har fått ekonomiska problem och behöver snabbt dra in pengar eller att företaget får igen den tillfälliga förlusten i form av positiv marknadsföring. Inet är ett bra exempel på det sistnämnda genom att både själva och tillsammans med gästande leverantörer erbjuda ett begränsat antal s.k. drops (prissänkta produkter) i samband med sina webbsändningar på YouTube. Men Inet har då själva mer än en gång mycket tydligt påpekat att dessa produkter säljs med förlust.

Så hur kan då någon, när man tittar i backspegeln, hoppas att Amazon ska sälja särskilt många av dessa produkter med förlust? Sverige är en liten marknad och Amazon försöker förstås tjäna så mycket de kan på oss. Alla som har följt svenska Amazon vet att Prime Days inte brukar bjuda på några fantastiska fynd vad gäller just teknikprylar …

Att jag sedan inte blir klok på Amazons prissättning och mycket tillfälliga ”gerillaprissänkningar” – ibland bara under någon timme – är en annan sak. Även om jag knappt handlar från Amazon i dag på grund av deras bristande valfrihet vad gäller leveranser har jag gjort fina fynd över åren genom att hålla koll på tillfälliga prissänkningar av produkterna på mina önskelistor. Men de bästa fynden har jag aldrig gjort på teknikprylar utan framför allt på kläder och skor.

Det är en helt annan sak att man brukar kunna köpa billiga kläder och skor på rea eftersom marginalerna på dessa produkter är rejält höga. Jag har själv köpt märkeskläder och skor från Amazon ned till en tredjedel av ordinariepriset och en bekant köpte Eccoskor för under halva priset under Prime Days nyligen. Där snackar vi fynd till bättre priser än på de svenska reorna!

Marginalerna är små men lite avundsjuk blir man ändå när man kollar på vilka deals amerikanare kan göra exempelvis.
När man ser vilka deals som finns där börjar man ju fundera på hur det ens är möjligt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Tänkte skriva att här har vi mannen som inte varit med på megaclick, men efter att jag orkat läsa hela din WOT ser jag att du tar upp Inet som de som gör saker annorlunda. Så jag vil +1a det och mest bara instämma i hur fantastiska Inet är! Köper därifrån även om det kan vara några kronor dyrare ibland.

Jag har gjort fler än ett galet bra fynd på Inets Dubbelklick och Megaklick – senast ett GTX 4070 Super för 6 390 kr. Det var drygt 25 procents rabatt och varje kort såldes antagligen med en saftig förlust. Men Inet fick ju bra PR av det.
När Inet vid ett senare tillfälle hade besök av Asus sålde man ju ett annat 4070 Super, men då för en tusenlapp mer.

Jag har som sagt gjort många riktigt bra fynd även på Amazon, men då handlar det framförallt om kläder och skor.

Permalänk
Medlem

Köpte en laddare med 2st usb-c och en usb-a, en rymdlampa och en aktivitets bräda för grabben. Ingen vidare stor rea på något av de. Kanske 200kr totalt.

Tycker Amazon är otroligt svår att navigera i, och mycket offbrand varor där kvaliten är oklart i många fall. Deras leveranser är otroligt snabba, smidiga och gratis dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Marginalerna är små men lite avundsjuk blir man ändå när man kollar på vilka deals amerikanare kan göra exempelvis.
När man ser vilka deals som finns där börjar man ju fundera på hur det ens är möjligt.

Det grundar sig kanske i större enstaka inköp till bra priser och/eller att man räknar kostnaden för prissänkningen som en marknadsföringskostnad.
Amazon kan antagligen maximera sina intäkter genom att dela upp sin verksamhet på olika länder. Folk här gnäller, men handlar trots allt ändå om produkterna är billigare än hos svenska återförsäljare.

Edit: tänk även på följande saker som påverkar totalkostnaden:
* USA har ingen ”flerstegsmoms” som vi har här utan en ”sales tax” som varierar mellan 0 och 7 procent i olika delstater. Sedan kan ytterligare lokala skatter tillkomma. Här har vi 25 procent moms.
* Även om du skulle kunna få en produkt skickad hit måste du betala frakt (inte billigt), ev. tull och sedan även moms på totalsumman. Men Amazon verkar numera kunna kunna ta hand om det här.
* Om du får en felaktig produkt som måste skickas tillbaka till USA måste du fixa en tulldeklaration och riskerar att behöva betala frakt, tull och moms igen för ersättningsprodukten (som ju per definition inte är samma produkt). Det här är en av de saker som gör det så smidigt att handla från ett annat EU-land eftersom den inre marknaden gör att vi slipper allt detta.
* Långtifrån all elektronik (framförallt billigare saker och saker som inte är avsedda för resebruk) klarar 230 V utan kanske endast 110 V. Om du ansluter en sådan pryl till elnätet här och startar den brinner den i princip upp …

Permalänk
Medlem

Spar mina pengar till Inets drops på Dubbel-/Megacklick. Känns skönt att stötta något där det finns kollektivavtal och shyssta arbetsvillkor.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Spar mina pengar till Inets drops på Dubbel-/Megacklick. Känns skönt att stötta något där det finns kollektivavtal och shyssta arbetsvillkor.

Du kan ha missat att inet inte har kollektivavtal.

Permalänk
Medlem

Var väldigt nöjd med primeday, sparade över 1000 spänn på ecco skor.

Permalänk
Medlem

Vi har tyvärr blivit bortskämda med Inets drops..

Damm you @Inet !

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Skrivet av filbunke:

Du kan ha missat att inet inte har kollektivavtal.

Precis, men det har dock Amazons anställda i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag har ofta haft produkter som skickas från Tyskland utan att få nåt extra påslag. England är ju inte med i EU så där åker du ju på tull osv, men från EU-länder är det inga problem.

Skrivet av jnsson:

Storbritannien är ju inte med i EU, så det räknas som 3:e land, så det är inte så konstigt att du fick tull/moms där. Inom EU är det självklart inga avgifter när du tar emot paket

Ja det var det jag undrade, nämnde också att det visserligen var England och inte EU. Och visst, 100 kr (har jag läst mig till nu) av det jag fick betala var moms. Men det var 154 kronor vilket är mer än 50% mer än vad momsen kostar för import. Tack i alla fall för grundfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är ju exakt det som Amazon är bra på. Deras returhantering brukar beskrivas som fenomenal.

Det har inte jag märkt, ingen som svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Precis, men det har dock Amazons anställda i Sverige

Det har de väl inte? Amazon löste det väl genom att helt enkelt knappt anställa någon personal själva utan köra inhyrd personal från bemanningsföretag som i sin tur hade avtal? Vilka så klart är otroligt kassa. Om de inte ändrat på denna lösning i närtid?

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Det har de väl inte? Amazon löste det väl genom att helt enkelt knappt anställa någon personal själva utan köra inhyrd personal från bemanningsföretag som i sin tur hade avtal? Vilka så klart är otroligt kassa. Om de inte ändrat på denna lösning i närtid?

Amazons försäljning i Sverige sker via underleverantörer som har kollektivavtal. På vilket sätt är det kasst? Det viktiga är väl huruvida verksamheten täcks in av kollektivavtal eller inte?

Det blir också lite ironiskt att i en tråd som beklagar sig över hur dålig Amazons rea också beklaga sig om exempelvis kollektivavtal. Amazon i Sverige är till stor del kasst pga kollektivavtal, pga det sjuka skattern och avgifterna i sverige som sossarna och miljöpartiet tvingar fram. När trådarna handlar om privatkopiering och brandskyddsmedel är alla arga på politikerna, men när det faktiskt i praktiken visar sig i siffrorna så är det Amazons fel.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja det var det jag undrade, nämnde också att det visserligen var England och inte EU. Och visst, 100 kr (har jag läst mig till nu) av det jag fick betala var moms. Men det var 154 kronor vilket är mer än 50% mer än vad momsen kostar för import. Tack i alla fall för grundfrågan.

Det överskjutande beloppet är den hanteringsavgift som speditören tar ut när du beställer varor från ett land utanför EU. Det brukar specificeras tydligt i dokumentationen. Avgiften kan variera och har t.ex. varit 125 kronor några gånger när PostNord har hanterat tull och moms för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Storbritannien är ju inte med i EU, så det räknas som 3:e land, så det är inte så konstigt att du fick tull/moms där. Inom EU är det självklart inga avgifter när du tar emot paket

Något som många missar är att när man beställer från vissa företag i EU måste de enligt tvingande EU-regler ta ut svensk moms i stället för landets egen momssats. Det gör att varor som beställs från tyska Amazon blir strax över 5 procent dyrare än de tyska priser som anges.

Permalänk
Medlem

Sjukt tråkig rea. Jag vägrar köpa prylar som "kan vara bra att ha" om de bara är 5% rea. Jag fattar inte grejen med 5% heller. Varför ska man köpa något på 5% rea? det är ju i princip som att lura sig själv. 10% är ändå rimligt om det är något dyrare men personligen så köper jag bara "bra att ha" om det är åtminstone 40% rea eller mer. Ju högre ju större sannolikhet. Vad jag menar med "bra att ha" är typ batterier och städartiklar och usb kablar typ. Saker som man kommer behöva tids nog. INTE Nerf guns och airfryers. 😅

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Första gången de hade Prime Day så kunde man göra en hel del fynd men de senaste gångerna så har det varit rena skräpet och man bryr sig inte direkt mycket om deras ”rea” längre.
Gjorde ändå ett fynd denna gång och det var 192 portioner med kattmat för 828kr, katten äter som fan här hemma så jag sparade en bra slant jämfört mot att köpa i butik.

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk
Medlem

"Mitt mantra har länge varit: "Du ska aldrig banga på en bra deal". "

En mer sund mantra hade vart att inte hoppa på köpvagnen bara för att det är en bra deal. Vad är dina egentliga behov? Reahetsen ökar bara ogenomtänkt konsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Något som många missar är att när man beställer från vissa företag i EU måste de enligt tvingande EU-regler ta ut svensk moms i stället för landets egen momssats. Det gör att varor som beställs från tyska Amazon blir strax över 5 procent dyrare än de tyska priser som anges.

Det visas dock i kassan. Det är upp till företaget att ta ut rätt momsavgifter. Paketen blir inte stoppade när de anländer till Sverige pga sånt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Amazon i Sverige är till stor del kasst pga kollektivavtal, pga det sjuka skattern och avgifterna i sverige som sossarna och miljöpartiet tvingar fram.

Ursäkta, "sossarna och miljöpartiet"?
Kollektivavtalet var något som SAF (Svenska Arbetsgivarföreningen) och LO kom överrens om 1906 (och kom ihåg att LO för100 år sedan var något annat än det har blivit idag, mycket mer en folkrörelse).
Lagen om Kollektivavtal sattes av riksdagen 1928.
Varför detta skedde vad som en bred kompromiss att försöka skapa en stabil marknad i Sverige som under ett par decennier haft hårda stridigheter om löner och ledigheter mellan arbetsgivare och fackorganisationer med många strejker till följd.

Miljöpartiet bildades 1981.
Vad har de med kollektivavtal att göra?

Och skatterna?
Under senaste 20 åren har det Moderatledda borliga blocket styrt landet 10 år, under Reinfeldt och nu senast Kristersson.
Med andra ord har "sossarna och miljöpartiet" INTE STYRT ÖVER HÄLFTEN AV TIDEN.
Plus skatterna avgörs mycket av budgeten som sätts av riksdagen, och under senaste sosseperioderna var det en borglig budget.
Detta innebär att även om borliga blocket inte satt skatterna (vilket de också gjort när de haft makten) så har de haft gott om tid att sänka dem igen.

Jag säger inte att det finns problem inom svensk skatte- och arbetsmarknadspolitik.
MEN om du vill ge dig in i den och peka ut syndabockar kanske du kanske läsa på mer innan du bara pekar ut "sossarna och miljöpartiet" som syndabockar. För det är inte så lätt som många högertroll vill få det att låta.

Permalänk
Medlem

För det första, gjorde reklam bombningen mig uppmärksam på att det är dags att säga upp Prime i höst efter nästa säsong av maktens ringar släppts.

Annars köpte jag lite småskit. Produkter som svenska butiker har flera hundra procent påslag på. Kablar (USB-C), 90⁰ adapters till den samma. USB-C -> USB-A.
Bara en av produkterna var ned read, resten var ordinarie pris.
3-pack 30cm USB-C för 88kr. Det hittar man troligtvis inte hos svensk handlare.

Det som stör mig mest med Amazon är hur de löser frakten.
Varma sommardagar vill man inte sitta hemma hela kvällen och vänta på hemleverans. (Gick inte att välja utlämnings ställe, bara hem adressen vid ut checking.)

I Prime ingår (nästan alltid) frakt, men vilken frakt?
Airmee meddelar att de kommer kl:17 till 22.

Två av produkterna skulle komma den 19e, de kom den 18e kl:18.

De andra två skulle komma den 22a.
En kom den 19e, den andra den 20e. Kl:21. (Lördag kväll?)

Jag vet inte vad som händer om man missar o vara hemma? Men när utsatta leveransdag är ändras, så kommer jag tillslut få reda på det.
Det går inte omboka, när bilen är lastad. (Förståeligt)
Man får meddelande att föraren har lastat bilen och är påväg. Dagen innan det skulle komma!

Helt galet tid slöseri, att hålla folk hemma.
Utlämningsställen kryllar här omkring.
Jag har två bemannade och två insta boxar inom en radie på 200m.
Men för att nyttja dem, kan jag mao inte beställa med Prime. Så varför ha den kvar?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Fanns det seriöst folk som trodde att 4090 skulle rea ut (eller något annat NVIDIA kort för den delen)? 4090 kommer vara fortsatt högt i pris och 5090 kommer kosta 10k till.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Turbonisse:

För det första, gjorde reklam bombningen mig uppmärksam på att det är dags att säga upp Prime i höst efter nästa säsong av maktens ringar släppts.

Annars köpte jag lite småskit. Produkter som svenska butiker har flera hundra procent påslag på. Kablar (USB-C), 90⁰ adapters till den samma. USB-C -> USB-A.
Bara en av produkterna var ned read, resten var ordinarie pris.
3-pack 30cm USB-C för 88kr. Det hittar man troligtvis inte hos svensk handlare.

Det som stör mig mest med Amazon är hur de löser frakten.
Varma sommardagar vill man inte sitta hemma hela kvällen och vänta på hemleverans. (Gick inte att välja utlämnings ställe, bara hem adressen vid ut checking.)

I Prime ingår (nästan alltid) frakt, men vilken frakt?
Airmee meddelar att de kommer kl:17 till 22.

Två av produkterna skulle komma den 19e, de kom den 18e kl:18.

De andra två skulle komma den 22a.
En kom den 19e, den andra den 20e. Kl:21. (Lördag kväll?)

Jag vet inte vad som händer om man missar o vara hemma? Men när utsatta leveransdag är ändras, så kommer jag tillslut få reda på det.
Det går inte omboka, när bilen är lastad. (Förståeligt)
Man får meddelande att föraren har lastat bilen och är påväg. Dagen innan det skulle komma!

Helt galet tid slöseri, att hålla folk hemma.
Utlämningsställen kryllar här omkring.
Jag har två bemannade och två insta boxar inom en radie på 200m.
Men för att nyttja dem, kan jag mao inte beställa med Prime. Så varför ha den kvar?

Jag har då alltid kunnat välja, funkar även idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte Amazon är något speciellt bättre än specialbutiker för det jag mestadels handlar.
För datordelar o tillbehehör så är det Komplett, Inet, Webhallen, NetOnNet eller annan butik som gäller. Webhallen o NetOnNet om jag vill hämta direkt.
För musikutrustning oftast Thomann.
Ibland har jag köpt diverse saker (inklusive datordelar/tillbehör) på CD-on och EBay också.
Amazon känns altid som dom vill pracka på en deras Primeabonnemang för att man ska få fraktfritt...

Permalänk
Medlem

Årets svenska prime day var verkligen uselt (som vanligt). Inte minst jämfört med USA och Tyskland och där fanns riktiga rabatter. Sortimentet på amazon.se är också uselt jämfört med andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har då alltid kunnat välja, funkar även idag.
https://i.imgur.com/P7wjMD4.png

Betyder det att det alltid fungerar för alla?

Jag har närmsta utlämnings ställe vald som "default".
Ingen av dessa fyra säljare (inte att förväxla med Amazon) ville leverera dit. Jag fick fyra "varningar" om att vald frakt inte är möjlig.
(Tänkte dock inte i det läget på att ta skärmdumpar för att överbevisa sweklockare! )
Någon måste ändå betala för frakten. Om jag inte gör det (Prime) så lär säljaren välja det billigaste.

Det är nog inget högavlönad jobb att köra för airmee?
Det var i alla fall inga raketforskare som levererade.
Varför man ställer sig på fel sida av gatan, mot trafik riktning så man får stå med rumpan ute i trafiken och leta paket via sidodörren, är lite underligt kan jag tycka.
Men Darwin brukar ta hand om extremfallen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Amazon Prime har man för att kunna få hem ett 10 pack eltejp och 15 magneter som inte finns i svensk butik på ett dygn. Kort och gott använder jag främst Amazon till nischade köp som är svåra att göra i andra butiker. Prime day rean var fullkomligt ointressant.

Permalänk
Skrivet av PHRA:

Är ju samma varje år så förstår inte varför ni trodde det skulle vara så mycket bättre i år? finns bättre reor att sikta in sig på under året än denna.

Första Prime day fanns det bra priser på verktyg som tex Knipex och Wera.
Andra primeday köpte jag en Ipad Pro 12.9 M1 1Tb Cellular för 12000kr = halva priset
Nu fanns det inte mycket som jag var intresserad av så jag skulle inte säga att det har varit helt värdekasst alltid.

Permalänk
Medlem

Om man kollade på utrikiska Amazon var Prime Day magiskt.

Hade man bott i USA så var det precis de där erbjudandena som man pratade i början av artikeln.

Nu orkade jag inte kolla i år. Men tidigare prime days har det varit sjuka erbjudanden som tog slut redan 1 på natten. Typ väska med 7 blå bosch 18V verktyg för 4500.
Det erbjudandena fungerar dock inte att humma så mycket över. Utan det är i princip klicka hem dem när man ser dem för de tar slut direkt

Men som sagt. Lustigt man från Amazons sida hajpat det så mycket i Sverige då det var en kebabfis jämfört med hur stor rean var i USA. Måste varit många miljoner i reklam.

Jag fyndade lite saker men det var det klassiska. PD laddare, lite köksredskap och annat. 20% på amazon gav det ändå 40% rabatt mot svenska butiker

Visa signatur

4090/7950X