Permalänk

Vilken cirkus av McLaren 😱

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Kul med en Max som är förbannad bakom ratten, då händer det saker på en så tråkig bana. Men Norris, vafan, vinnare tar en sån där chans att vinna.

Permalänk

Det fanns ingen anledning att ta in Norris före Piastri, han hade gott om tid till godo mot Hamilton. Hade de bara tagit in Piastri först kanske Norris hade kört om honom senare ändå om han nu hade mer ”pace”. Nu blev den en riktig fars av det hela.

Tråkig attityd av Norris, förstår att han blev frustrerad över att behöva ge tillbaka platsen och så, men tänk om han hade följt order direkt?? Då hade han högst troligen kunnat komma om Piastri ändå. Jaja, nu blev det som det blev. Kul att McLaren fick en 1, 2😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Kul med en Max som är förbannad bakom ratten, då händer det saker på en så tråkig bana. Men Norris, vafan, vinnare tar en sån där chans att vinna.

Så klart. Men han hade kunnat vinna ändå, utan att framstå som en stövel 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Det fanns ingen anledning att ta in Norris före Piastri, han hade gott om tid till godo mot Hamilton. Hade de bara tagit in Piastri först kanske Norris hade kört om honom senare ändå om han nu hade mer ”pace”. Nu blev den en riktig fars av det hela.

Tråkig attityd av Norris, förstår att han blev frustrerad över att behöva ge tillbaka platsen och så, men tänk om han hade följt order direkt?? Då hade han högst troligen kunnat komma om Piastri ändå. Jaja, nu blev det som det blev. Kul att McLaren fick en 1, 2😊

Svårt köra om i hungaroring så han hade troligen inte lyckats skilde inte mycket i pace dem emellan men det hade ju vart otroligt mycket enklare mentalt spel med att ge piastri fördelen i att gå i depå först då han var i topp och sen ha något slags race till mål. Hamilton var ju aldrig något större hot.

Det är lite svår psykologi för gigantiska egon att man bara ska släppa liksom. Hade ju vart roligare för Piastri också att få vinna där de rejsar till målflagg.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inte helt oväntad start. Får vi se om max kommer undan vilket är möjligt

Haha nu är max bitter för att förare inte får köra som Max

Oerhört omogen rakt igenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Oerhört omogen rakt igenom

Men härlig underhållning! Tycker det är Mclaren som gör bort sig idag hursomhelst, hur svårt kan det vara att ta in piastri först bara...

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Men härlig underhållning! Tycker det är Mclaren som gör bort sig idag hursomhelst, hur svårt kan det vara att ta in piastri först bara...

Japp, sånt här trams gör att många inte kollar på F1.
Det är tråkigt när det sker längre ner i fältet, men katastrof när det handlar om en vinst.
Nästan förvånad att Norris inte stannade 10m före mållinjen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Japp, sånt här trams gör att många inte kollar på F1.
Det är tråkigt när det sker längre ner i fältet, men katastrof när det handlar om en vinst.
Nästan förvånad att Norris inte stannade 10m före mållinjen istället.

Och det är fullständigt ologiskt i längden, fattar ärligt talat inte hur McLaren prioriterar något så ytligt som att låta piastri vinna när det finns en förartitel som de potentiellt kan vinna. Har red bull skärpt till sig och kommer ut efter sommarpausen med uppgraderingar kan det nog komma att svida för McLaren att de inte prioriterade föraren som ligger närmast Max.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk

Handlar väl inte om att "låta Piastri vinna". Piastri skulle antagligen ha vunnit om han kom in före Norris. Dom klargjorde det flera gånger för Norris och Piastri att "det här är bara för Hamilton skull, vi löser det här sen". Norris visste om det, Piastri visste om det, dom hade diskussioner om det tidigare under dagen och veckan.

Norris var i den positionen pga uppoffrande av Piastri race för att försöka behålla #2 för Norris. Tycker väldigt synd om Piastri som hade antagligen vunnit utan problem om inte McLaren valde att ta in Norris först.

Och Max är Max, trodde han hade mognat upp men antagligen lätt att vara glad och happy go lucky när man är 20s före alla andra i 1 1/2 år. Han kom undan som vanligt och tycker Lewis har visat bra mycket mer mognad än Max i deras kollision idag... även GP orkade inte med Max när han skyllde på Lewis.

FIA är också ett skämt med sin: "That the driver of Car 44 could have done more to avoid the collision".

men men...vilket race!

Permalänk
Medlem

Ok att McLaren inte inte är vana att att vinna men att inte ge förste första föraren Norris vinsten är helt fel av teamet.
Norris har gett allt för teamet i flera år så de ska få fram en bra bil. Norris=att Mclaren har en bra bil
Norris hade över 4s i försprång och ökade???
Norris gick in först för att säkra så Hamilton inte skulle kunna förstöra loppet.

Fy F.......... vad McLaretemet trampar hårt på Norris efter allt som han gjort för teamet.

Jag lovara att norris tankar i kväll är följande, är detta tacken för att jag varit trogen teamet och satsats allt för att få fram en bra bil.

Skulle dessa 7p göra att Norris missar Föra mästerskapet så lovar jag att han kommer sitta i en Ferrari/Mercedes snart.

Vi snackar om team som omsätter miljarder som gör dessa misstag att reta upp sin viktigaste tillgång i teamet.

Jag förstår inte varför Norris släpper vinsten. Finns ingen annan förare på griden som skulle gjort det (ok Perres fick göra det en gång men han är andre förare)

Toppförare enligt mig
1 Vestappen (svårt med focus när han tycker något är fel så kan kanske vara 2a på listan)
2 Hamilton
3 Norris

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kunde inte riktigt låta bli skratta när Horner gick ut på radion och sa åt Max att sluta bete sig barnsligt!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

McLaren 😍
Äntligen!
Kan bli en kul andra halva! Lite smolk i bägaren över allt tjafs bara.

Sen begriper jag ingenting hur FIA resonerar. I överrike får Verstappen 10s för moving under breaking. När Hamilton gör samma sak så är det hans naturliga linje enligt stewards. Jahapp, men Österrike?
Nä jag fattar faktiskt inte.
Live tyckte jag att Max va klantig men ju mer jag ser på reprisen så låser han ju hjulen på grund av att han svänger undan för Ham. Nåja. Man blir sällan klok på bedömningarna i denna sport.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ok att McLaren inte inte är vana att att vinna men att inte ge förste första föraren Norris vinsten är helt fel av teamet.
Norris har gett allt för teamet i flera år så de ska få fram en bra bil. Norris=att Mclaren har en bra bil
Norris hade över 4s i försprång och ökade???
Norris gick in först för att säkra så Hamilton inte skulle kunna förstöra loppet.

Fy F.......... vad McLaretemet trampar hårt på Norris efter allt som han gjort för teamet.

Jag lovara att norris tankar i kväll är följande, är detta tacken för att jag varit trogen teamet och satsats allt för att få fram en bra bil.

Skulle dessa 7p göra att Norris missar Föra mästerskapet så lovar jag att han kommer sitta i en Ferrari/Mercedes snart.

Vi snackar om team som omsätter miljarder som gör dessa misstag att reta upp sin viktigaste tillgång i teamet.

Jag förstår inte varför Norris släpper vinsten. Finns ingen annan förare på griden som skulle gjort det (ok Perres fick göra det en gång men han är andre förare)

Toppförare enligt mig
1 Vestappen (svårt med focus när han tycker något är fel så kan kanske vara 2a på listan)
2 Hamilton
3 Norris

De skulle bara tagit in Oscar före norris så som man brukar. Norris hade flera varv innan han gick in och god marginal när han kom ut. Men de ville vara extra säkra och så får man sånt här.

De gjorde det omöjligt för piastri att behålla position i och med de inte ens tog in han varvet efter norris.

Så piastri skulle varit före efter sista cykeln. Sen tror jag norris hade chans på att knipa vinsten från Oscar ändå. Men teamet skapade issuet från första början helt själva.
Tror också om lando släppt Oscar direkt och häckat i hälarna så hade han fått raca om vinsten sistan stinten. Så det var inte fair mot norris heller.

Hade de gjort denna farsen och inte givit team order så hade de medvetet förstört piastris race (igen) fast han ledde loppet.

Tror det var korrekt gjort av norris att ge tillbaka men situationen ska inte fått existera från början.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

McLaren 😍
Äntligen!
Kan bli en kul andra halva! Lite smolk i bägaren över allt tjafs bara.

Sen begriper jag ingenting hur FIA resonerar. I överrike får Verstappen 10s för moving under breaking. När Hamilton gör samma sak så är det hans naturliga linje enligt stewards. Jahapp, men Österrike?
Nä jag fattar faktiskt inte.
Live tyckte jag att Max va klantig men ju mer jag ser på reprisen så låser han ju hjulen på grund av att han svänger undan för Ham. Nåja. Man blir sällan klok på bedömningarna i denna sport.

Eh nej. Han kommer in för snabbt, har inte en chans klara svängen och låser hjulen med resultat att han åker in i Hamilton som börjat försöka ta svängen. Menar du att Hamilton borde fått en bestraffning för det och att han istället skulle åkt rakt fram av banan?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Eh nej. Han kommer in för snabbt, har inte en chans klara svängen och låser hjulen med resultat att han åker in i Hamilton som börjat försöka ta svängen. Menar du att Hamilton borde fått en bestraffning för det och att han istället skulle åkt rakt fram av banan?

Så uppfattade inte jag det.
Om du tittar på bilderna nedan så ser du tydligt hur Ham bil gradvis pekar mer åt höger.
Ver får en front lockup innan hans turning point. Det betyder egentligen bara en sak och det är att han överstiger den ratio på 100 man har för break pressure och rotation på styrningen. Det inträffar ex när man har ett rattutslag på 20 % och bromsar 85 % (105) av maximal kraft. Det finns dock normalt sett ingen anledning för Ver att göra något rattutslag alls vid punkten för hans lockup. Annat än att han försöker undvika en kollision med en Ham vars bil rör sig mot hans.
Att få en front lockup genom att bromsa med 0 % rattutslag (dvs rakt fram) är ovanligt, och sker i princip enbart om du inte trail bromsar (något Ver är exceptionellt skicklig på). Han hade dessutom ställt in BB -5 mot vad han normalt kör med för att gå mer rotation. Det innebär också att risken för en front lockup är minimal (min ökad risk för rear lockup).
Hans bromspunkt var dessutom identiskt med sina tidigare varv. Att han plötsligt skulle få en front lockup pga DRS är helt ologiskt. Den enda förklaringen som är rimlig är som sagt att han haft för stort rattutslag i kombination med bromskraft. Och den enda anledningen till att ha något rattutslag överhuvudtaget i den positionen är Ham.

Du får gärna förklara hur jag har fel, men att han kom för snabbt in i kurvan orsakar inte den typen av lockups på rakan innan bilen ska ta kurvan. Då håller man ner bromspedalen för länge (vilket också orsakar rear lockup).

Edit: Om du har F1TV kan du kolla Ver dashcam (varv 63) så ser du både var Ham befinner sig vid 100m märket, och hur han rör sig inåt banan under bromsningen. Du ser även Ver rattutslag som är ganska extremt och orsaken till att hans framhjul låser sig.
Detta verkade inte stewards heller ifrågasätta men man menade att Ham höll sin racing line jämfört med tidigare varv. Det är korrekt, men också lite märkligt att bedömningen är så inkonsekvent. Ver höll sin racingline i Österrike. Man kan ju inte kräva sin racing line varken i Ver eller Ham fall om man har en bil jämsides.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Max har inte kontroll på bilen. Dive bomb så han kom ikapp under bromsningen. Lewis täckte men hade max haft kontroll hade han kunnat ta innern ändå det fanns plats därav det blev en RI. Hade inte Lewis täckt är jag rätt säker på max hade blivit bestraffad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Helt klart Max fel. Åkte in för fort.
Sen att han beter sig som ett barn under och efter racet bara visar vad han är för person.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

OK att alla är divor med egon lika stora som lönerna, men kommentarer som denna skulle få mig som chef att tänka till ordentligt. Han försöker säkert vara rolig, men i kontext till händelsen och andra kommentarer under loppen så blir det bara dräggigt.

https://www.youtube.com/watch?v=Qfu5gPM995s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

OK att alla är divor med egon lika stora som lönerna, men kommentarer som denna skulle få mig som chef att tänka till ordentligt. Han försöker säkert vara rolig, men i kontext till händelsen och andra kommentarer under loppen så blir det bara dräggigt.

https://www.youtube.com/watch?v=Qfu5gPM995s

Nä, det är mer ett klassiskt fall av att ta ut sin frustration på domaren. Sen tycker jag förvisso att Horner bör ge Max en åthutning efter det här racet. Även om jag förstår hans frustration borde han skött det snyggare.

För övrigt anser jag att det var en racingincident mellan honom och Lewis. Max ger sig in i en lucka som är på väg att försvinna och Lewis kör som att han inte har en bil bredvid sig (vilket han förvisso kan ha rätt att göra men han är också fullt medveten om att det kommer trycka till Max). Alltså, sånt här kommer hända när två tjuriga vinnarskallar slåss om position på banan och det var inget direkt regelbrott från någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Helt klart Max fel. Åkte in för fort.
Sen att han beter sig som ett barn under och efter racet bara visar vad han är för person.

Snarare så att han åkte in för fort för att kunna styra bilen samtidigt som han bromsar, vilket han inte behövt göra om inte Lewis hållit fast vid sitt spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snarare så att han åkte in för fort för att kunna styra bilen samtidigt som han bromsar, vilket han inte behövt göra om inte Lewis hållit fast vid sitt spår.

Varför skulle inte Max behövt göra det om Lewis inte höll sitt spår? Dessutom har Lewis rätt till sitt spår. Lewis har dessutom tagit ett annat spår redan för att lämna utrymme till Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

Varför skulle inte Max behövt göra det om Lewis inte höll sitt spår? Dessutom har Lewis rätt till sitt spår. Lewis har dessutom tagit ett annat spår redan för att lämna utrymme till Max.

Man kan se det som att du har en ratio på 100 (bromskraft + rattutslag) innan du låser framdäck.
Om du bromsar 50 % kan du svänga ratten 50 %.
Om du bromsar 100 % måste ratten (hjulen) vara rak.
Om du bromsar 80 % och har 30 % rattutslag kommer du låsa upp framdäcken.
Om Lewis inte driftat till höger hade Max inte behövt lika mycket rattutslag och därför inte låst upp framdäcken.
Jag köper att det bedöms som racing incident men förstår inte hur detta kan bedömas som racing incident men Ver i Österrike får 10s när han tar sin racing line och Norris kommer bakifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

För då hade Max kunnat bromsa i en rakare linje och inte låst framhjulen. Lewis styrde bilen rakt mot apex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För då hade Max kunnat bromsa i en rakare linje och inte låst framhjulen. Lewis styrde bilen rakt mot apex.

Men ska alla anpassa sig bara för att Max kommer i för hög fart?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Men ska alla anpassa sig bara för att Max kommer i för hög fart?

Ska den försvarande bilen köra in i den anfallande bilen för att denne har "rätt till sitt spår"?

Permalänk
Medlem

Jag är glad över att Norris inte visade sig vara ett gigantiskt rövhål och gav tillbaka platsen, men han skulle ha gjort det lite smartare, dvs mycket tidigare så han hade kunnat tävla om segern på riktigt istället.

Precis som teamet säger: "en mästare behöver ett team" och det är rätt bra att ha förare som inte i fortsättningen kommer riskera att köra av varandra för att vinna. En trevlig 1-2 för Mclaren \m/ Speciellt när det är överenskommet om varför man gör som man gör och båda förarna är medvetna om det, hade Piastri varit ett rövhål hade han gått in först och Norris hade riskerat att hamna bakom Hamilton istället... så även om det satt långt inne var det ett bra beslut Norris tog till slut.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ska den försvarande bilen köra in i den anfallande bilen för att denne har "rätt till sitt spår"?

Nu är det ju så att Max aldrig hade klarat av att hålla bilen på banan ens med den upplåsningen, ren och skär dive-bomb i ren frustration, han klarade inte av det rent psykiskt... hade han varit lite cool är jag tämligen säker på att han hade kunnat passera Hamilton något/några varv senare, men han lät frustrationen ta över helt och tog ett riktigt dåligt beslut.

Nu när han fått riktig konkurrens och inte sitter i en helt överlägsen bil ska det bli intressant att se hur han hanterar pressen han inte haft på ett ganska bra tag.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu är det ju så att Max aldrig hade klarat av att hålla bilen på banan ens med den upplåsningen, ren och skär dive-bomb i ren frustration, han klarade inte av det rent psykiskt... hade han varit lite cool är jag tämligen säker på att han hade kunnat passera Hamilton något/några varv senare, men han lät frustrationen ta över helt och tog ett riktigt dåligt beslut.

Nu när han fått riktig konkurrens och inte sitter i en helt överlägsen bil ska det bli intressant att se hur han hanterar pressen han inte haft på ett ganska bra tag.

Vaddå ens med den upplåsningen? Han låste hjulen för att han tvingades styra bilen samtidigt som han bromsade. Om han kunnat bromsa i en rak linje hade han tagit kurvan.
Att det var onödigt aggressivt är lätt att säga i efterhand. Det här var mot slutet av racet och det är inte lätt att köra om. Hans försök till divebomb var fullt legitimt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vaddå ens med den upplåsningen? Han låste hjulen för att han tvingades styra bilen samtidigt som han bromsade. Om han kunnat bromsa i en rak linje hade han tagit kurvan.
Att det var onödigt aggressivt är lätt att säga i efterhand. Det här var mot slutet av racet och det är inte lätt att köra om. Hans försök till divebomb var fullt legitimt.

Han hade problem hela racet med att bilen inte ville styra in som han ville, till och med på -5. Och ja, det är i efterhand man brukar analysera saker, men även när det hände såg man att det var ett dåligt beslut orsakat av frustration, vilket han uppvisade rätt mycket av Och även om det var mot slutet fanns det fortfarande många varv kvar, speciellt med tanke på att han känner Lewis mycket väl och hur han försvarar, precis som andra vet hur Max attackerar.

Så ja, personligen tycker jag det skall bli intressant att se hur han kommer hantera detta i framtiden, för hittills tycks frustrationen fått ta överhanden. Detta beslut kostade honom dessutom en extra position och därmed även poäng, eventuellt två då jag är övertygad om att han hade kunnat ta Hamilton ett eller två varv senare.

Däremot är jag sjukt nöjd över att det inte varit så här jämnt mellan så många stall/förare än på... tror inte jag ens kan minnas när Nu behöver bara Ferrari få ordning på sin skit så har vi Redbull, Mclaren, Merca och Ferrari som kan tävla på riktigt mot varandra \m/ För oss som inte håller på ett specifikt stall/förare är detta det mest positiva som hänt inom F1 på bra länge.

Visa signatur

Official Necrophor Site