RTX 5000-serien visas inte upp förrän 2025

Permalänk
Melding Plague

RTX 5000-serien visas inte upp förrän 2025

Mästerläckaren Kopite7kimi hävdar att Nvidias nästa grafikkortsserie inte gör sin debut förrän januari 2025.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är synd! Då får det bli 4000serie istället för 5000

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

De har ingen brådska pga ingen konkurrens och de vill hellre att chippen går till korten för AI där de tjänar mycket mer på

Permalänk
Medlem

Skit.. sitter utan gpu och hade tänkt köpa ett ”mallankort” tills nvidia släppta.
Får bli ett 7900xt ist

Permalänk
Medlem

Blir bra, sugen på 5070/5080 kanske till och med "super" under 2026?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lite oväntat ändå? Har väl vart 2 år mellanrum och lansering sept/okt ett antal generationer nu? Men då får plånboken en chans att vila upp sig några månader till. Kan behövas med nuvarande priser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De har ingen brådska pga ingen konkurrens och de vill hellre att chippen går till korten för AI där de tjänar mycket mer på

Ja och så slipper dom sänka priset på 4000-serien också detta år. Win-win för dom antagligen.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat då tyska hardwareluxx.de skrev om det för ganska snart ett år sedan. Då baserat på en roadmap-bild som dök upp på en ML-kurs om jag förstod rätt.

https://www.hardwareluxx.de/index.php/news/hardware/grafikkar...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Får se om jag behöver något bättre än 3080 Ti då.
Än så länge har det inte varit värt det för att få lite bättre ray tracing.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det kan även vara så enkelt att minnesstorlekarna de vill ha kommer i början av nästa år.

Permalänk
Snusfri

Får klara mig på mitt gamla slöa 3090 tills vidare då.
Hade planerat inköp av ett 5090 i höst/vinter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det har ryktats om GDDR7 på de nya korten, och GDDR7 är inte klart än. Två tillverkare har lovat GDDR7 2024, men det kan bli slutet på året och nya kort med det minnet blir Q1 2025.

Permalänk
Avstängd

Vad kan vi vänta oss ?

Permalänk

Förhoppningsvis släpper Amd Radeon 7990xtx i Augusti/September så är biffen klar ändå.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom adresserat kretskorten som knäcks av vikten och elkontakter som brinner upp.

Det ryktas nvidia har en ännu bättre denoiser, så går återskapa en frame med ännu färre strålar.

Permalänk
Avstängd

jag gick från 1060 6gb till 4060 8 gb OC, jag betalade 4000kr och det är nog det bästa köpet jag gjort senaste 2 åren

ssd är förövrigt det bästa som hänt pc'n genom tiderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Vad kan vi vänta oss ?

Jag tror att du kan förvänta dig en märkbar förbättring jämfört med 4000-serien, med hög prestanda/watt. Men den stora frågan är hur de väljer att prissätta korten.. Om de verkligen vill tävla mot AMD på konsumentmarknaden får de nog se till att fps/pris-ration är bra (dvs troligtvis sänka MSRP en aning mot tidigare 4000-serien).

Dock är det Nvidia vi pratar om så det känns mindre troligt tyvärr. De lägger sig troligtvis på något som ligger runt omkring 4000-seriens priser är min gissning, men det skulle inte chockera mig om de ökar priserna på topp-korten (5090/5080) en aning.

De vill nog leverera så mycket av deras fab-kapacitet som möjligt till enterprise-kunder och datacenter för användning till AI osv, där deras marginaler är högre. De levererar nog enbart tillräckligt med konsumentkort för att fortsatt vara relevanta för gamers och inte tappa tronen som #1 för gaming.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Lär nog inte vara många kort som säljs första halvåret, de som kommer lär ju scalpers sno åt sig tyvärr. Frågan är ju vad priset och prestanda landar på VS 4xxx serien. Blir onekligen spännande att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jo jag är inne på samma teori. Nvidia har tydligen fortfarande tillverknings kapacitet för 4000 serien ( bokad och redan köpt kapacitet hos TSMC) och lägger troligen all tillgänglig kapacitet för 5000 serien på Ai och företagskort där de tjänar de stora pengarna, företag står fortfarande på kö och skriker efter kort.
Så konsumentkorten i 5000 serien skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det dröjer en bit in på 2025 innan vi får se dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Är i samma situation. Med ett 3090 måste man ju inte köpa nytt, men är redigt sugen. Plus vill köpa helt ny dator innan något pajar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det kan även vara så enkelt att minnesstorlekarna de vill ha kommer i början av nästa år.

Bra poäng, hade glömt att det är nya minnen och storlekar på gång och det kan mycket väl vara så att Nvidia måste vänta tills det finns tillräckligt många tillverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Samma här! Kanske till och med kör tills 6090 och slår personligt rekord.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk

Tycker 3080 funkar bra länge till, ändrar man bara några inställningar så kommer det se ganska bra ut långt framöver. La pengarna på en simrig för racing istället 😁

Permalänk
Medlem

Skönt, hinna spara lite grann.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Man kan alltid vänta på nästa serie, den kommer garanterat vara snabbare. Och vem vet kanske billigare haha!!
Nä man måste ibland kliva på tågen också, kan inte bara stå och vänta och vänta. Helt plötsligt har halva livet gått och man har inte kunnat spela massa sköna spel i 4K med Ultra settings. Gått miste om massor av sköna speltimmar för att väntade och väntade på att grafikkort ska bli billigare igen.

Permalänk
Inaktiv

Jag satt och velade men slog till på ett msi 4080 Super suprim x för 12300kr för ett tag sedan.

Nu känns det lite bättre
Bra prestanda och så gott som tyst under belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Känns som att det var igår som jag fick tag i mitt efterlängtade 3080 Hybrid från EVGA. Ett grafikkort som idag räknas till mellanklassen (!?) Man vill ju gråta... Teknik åldras för fort idag...

Frågan är vad som blir en värdig efterträdare, med dagens mått på grafikkort så lär jag få byta ut mitt Louqe Ghost

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

De kanske väntar på att ha tillräckligt med kort for att vara mer än en papperslansering (lol).

Permalänk
Medlem

Känner ärligt talat noll sug efter en ny grafikkortsgeneration.

För en som trivs på 1440p, så finns det liksom inga spel idag, eller på horisonten, som behöver mer än vad som funnits på marknaden, de sista åren.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Härligt! Då hinner spelutvecklarna komma ikapp och optimerar för befintlig hårdvara

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3