Krönika: SweClockers storhet syns när Amazon sumpar rea

Permalänk
Medlem

Hemligheten med Amazon är att likt Steam ha "wishlists" och gå in på dem

Då köper man inget i onödan och slipper browsa den oöverskådliga "rean"

För face it. Det är ju samma sak med Steam Seal. Inte alls vad det var för 10 år sen.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Gött att höra, allt som är dåligt för Amazon är bra för mänskligheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Amazons försäljning i Sverige sker via underleverantörer som har kollektivavtal. På vilket sätt är det kasst? Det viktiga är väl huruvida verksamheten täcks in av kollektivavtal eller inte?

Det blir också lite ironiskt att i en tråd som beklagar sig över hur dålig Amazons rea också beklaga sig om exempelvis kollektivavtal. Amazon i Sverige är till stor del kasst pga kollektivavtal, pga det sjuka skattern och avgifterna i sverige som sossarna och miljöpartiet tvingar fram. När trådarna handlar om privatkopiering och brandskyddsmedel är alla arga på politikerna, men när det faktiskt i praktiken visar sig i siffrorna så är det Amazons fel.

Och amazon har magiskt kundtjänst jämfört med svenska företag.

Vi är väl många som råkat ut för CDON innan man lärde sig att beställa från dem är som att prata med en kundtjänst i Swaziland. På svenska.

Amazon har jag köpt från sen de började med Kindle. Dvs import av böäcker från usa och sen via deras europeiska handlare. Det har varit gånger då det strulat rejält (främst pga Posten och UPS) men amazon har varit väldigt måna om att göra mig som kund "hel".

Så förstår inte dravlet om att "amazon är så hemska".
Ja. De är ett företag. Om du är kommunist får du väl åka till venezuela och se hur bra det fungerar där i ditt drömland.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

"Mitt mantra har länge varit: "Du ska aldrig banga på en bra deal". "

En mer sund mantra hade vart att inte hoppa på köpvagnen bara för att det är en bra deal. Vad är dina egentliga behov? Reahetsen ökar bara ogenomtänkt konsumtion.

Bara bra med konsumption.

Hur tror du annars din löneförhöjning och sociala trygghet finansieras

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Gick det så dåligt, själv kollade jag inte ens då jag inte behöver något, men vänner fyndade en hel del, dock inte dator och teknikprylar utan annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Amazons försäljning i Sverige sker via underleverantörer som har kollektivavtal. På vilket sätt är det kasst? Det viktiga är väl huruvida verksamheten täcks in av kollektivavtal eller inte?

Det blir också lite ironiskt att i en tråd som beklagar sig över hur dålig Amazons rea också beklaga sig om exempelvis kollektivavtal. Amazon i Sverige är till stor del kasst pga kollektivavtal, pga det sjuka skattern och avgifterna i sverige som sossarna och miljöpartiet tvingar fram. När trådarna handlar om privatkopiering och brandskyddsmedel är alla arga på politikerna, men när det faktiskt i praktiken visar sig i siffrorna så är det Amazons fel.

Alla kollektivavtal är olika om du inte visste det. Har Amazon underleverantörer som täcks av ett av de sämre är det ABSOLUT inte i arbetarnas Intresse, nej. Jag har själv haft dessa fullkomligt värdelösa avtal i mina första jobb då man var avställd av bemanningsföretag. Folk tror kollektivavtal är något magiskt bra, men för många branscher är det sjukt kasst. Inte imponerad.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Alla kollektivavtal är olika om du inte visste det. Har Amazon underleverantörer som täcks av ett av de sämre är det ABSOLUT inte i arbetarnas Intresse, nej. Jag har själv haft dessa fullkomligt värdelösa avtal i mina första jobb då man var avställd av bemanningsföretag. Folk tror kollektivavtal är något magiskt bra, men för många branscher är det sjukt kasst. Inte imponerad.

Du har alltså koll på vilka kollektivavtal som gäller där du handlar och för de logistikbolag som dessa anlitar? ICA, Coop, Elgiganten och deras respektive lager mm? Jag kan tänka mig att det är svårt för dig att handla någonstans då för t.ex. bemanningsarbete förekommer ju i priincip överallt nuförtiden. Och hur håller du dig uppdaterad kring detta?

Permalänk
Medlem

De enda "deals" jag nappade på var kunskapen om hur mycket jag ogillar amazons websida samt att primeday inte är något för mig. Både kostade gratis, så skulle väl kunna säga att det var bra deals.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det visas dock i kassan. Det är upp till företaget att ta ut rätt momsavgifter. Paketen blir inte stoppade när de anländer till Sverige pga sånt

Nej, men det har varit ganska många negativa kommentarer om det här.
Alla paket blir inte heller stoppade. Det verkar bero på speditören och kanske även på vilken fraktklass du väljer. Ju dyrare desto snabbare brukar det gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Nej, men det har varit ganska många negativa kommentarer om det här.
Alla paket blir inte heller stoppade. Det verkar bero på speditören och kanske även på vilken fraktklass du väljer. Ju dyrare desto snabbare brukar det gå.

Alla extra avgifter måste säljaren stå för i enlighet med Amazon Sverige och Tysklands regler. Gör de inte det så är det bara att kontakta Amazon.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alla extra avgifter måste säljaren stå för i enlighet med Amazon Sverige och Tysklands regler. Gör de inte det så är det bara att kontakta Amazon.

Jag var kanske lite otydlig där. När jag diskuterade stoppade paket avsåg jag förstås paket från avsändare utanför EU.
Men visst, det problemet finns också och gäller nog bara paket från länder utanför EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag var kanske lite otydlig där. När jag diskuterade stoppade paket avsåg jag förstås paket från avsändare utanför EU.
Men visst, det problemet finns också och gäller nog bara paket från länder utanför EU.

Det gäller även försändelser utanför EU det jag skrev.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Allt beror ju lite på vad man är ute efter, de hade ju 50% på en bra Roomba j7+ så det var trevligt, sedan 50% på lite olika svenska produkter såsom strumpor och annat, sedan blev det lite småsaker som de hade mindre rabatt på som en 48Gbit HDMI kabel och en iCreami deluxe.

Aldrig riktigt sett att Amazon är på något sett en ersättare för våra svenska butiker när det gäller datordelar, dock mycket andra saker. Diverse verktyg, vattenfilter, och typ allt annat som man inte hittar på våra butiker brukar gå att hitta på Amazon. Inklusive saker som WDT tool för espresso och Normcores produkter. Många websidor gör ju så att om man köper direkt på deras hemsida(amerikanskt bolag) så mot EU så levereras det från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

För det första, gjorde reklam bombningen mig uppmärksam på att det är dags att säga upp Prime i höst efter nästa säsong av maktens ringar släppts.

Annars köpte jag lite småskit. Produkter som svenska butiker har flera hundra procent påslag på. Kablar (USB-C), 90⁰ adapters till den samma. USB-C -> USB-A.
Bara en av produkterna var ned read, resten var ordinarie pris.
3-pack 30cm USB-C för 88kr. Det hittar man troligtvis inte hos svensk handlare.

Det som stör mig mest med Amazon är hur de löser frakten.
Varma sommardagar vill man inte sitta hemma hela kvällen och vänta på hemleverans. (Gick inte att välja utlämnings ställe, bara hem adressen vid ut checking.)

I Prime ingår (nästan alltid) frakt, men vilken frakt?
Airmee meddelar att de kommer kl:17 till 22.

Två av produkterna skulle komma den 19e, de kom den 18e kl:18.

De andra två skulle komma den 22a.
En kom den 19e, den andra den 20e. Kl:21. (Lördag kväll?)

Jag vet inte vad som händer om man missar o vara hemma? Men när utsatta leveransdag är ändras, så kommer jag tillslut få reda på det.
Det går inte omboka, när bilen är lastad. (Förståeligt)
Man får meddelande att föraren har lastat bilen och är påväg. Dagen innan det skulle komma!

Helt galet tid slöseri, att hålla folk hemma.
Utlämningsställen kryllar här omkring.
Jag har två bemannade och två insta boxar inom en radie på 200m.
Men för att nyttja dem, kan jag mao inte beställa med Prime. Så varför ha den kvar?

Ja deras hemleverana är skum. Kommer oftast 2 utländska killar i rostig omärkt skåpbil på kvällen. Känns som man beställt hem droger.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja deras hemleverana är skum. Kommer oftast 2 utländska killar i rostig skåpbil på kvällen.

Hmm, märkligt, vi får det alltid hemkört med Postnord och prydligt lämnat under tak utanför dörren så att det bara är att lyfta in när man kommer hem. Antar att det beror lite på vart man bor...

Förövrigt, on topic:
Fyndade vattenfilter till kaffemaskinen till ungefär halva priset, det var ändå dags att byta. I övrigt inga intressanta deals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

André hittade inget att köpa på Prime Day, men är otroligt tacksam för forumets insatser.

Läs hela artikeln här
.
.
.
"Du ska aldrig banga på en bra deal".
.
.
.

Hehe, dags för dig att acceptera att du är en kille och följa den gamla sanningen:
"En kille betalar gladeligen det dubbla för något han verkligen behöver, en tjej betalar gladeligen hälften för något hon egentligen inte behöver"
Jag köper ytterst sällan något "bara för att det är billigt".

Permalänk
Medlem

Fick precis hem den här lilla skönheten från amazon prime rean 😊 10392:- för ett 4080 super gaming slim white tyckte jag var en bra deal.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att det skulle vara rea, skulle köpa en trådlös CarPlay adapter och sparade ca 150 kr mot vanliga priset så var nöjd för det iaf.

Ytterst sällan jag hittat saker jag behöver till ett bra pris i amazons reor.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par småsaker för kanske en tusing, men även om de produkterna inte var nedsatta i pris så reagerade jag på att man fick nedsatt fraktkostnad om man samtidigt skrev upp sig på Prime... inte värt det.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Tråkigt, själv har jag helt motsatta erfarenheter av amazon och de har varit helt fantastiska med att hantera problem av olika dess slag med produkter. Långt mycket bättre än svenska webbshopparna.

Supporten verkar vara jäkligt fyrkantig.

Köpte bl.a ett 5-pack ESP32 bord på prime day. Dom skeppas av Amazon, men säljs annan säljare. Givetvis plockar Amazon fel och skickar 3-packet. Verkar helt jävla omöjligt att få rätt vara levererad. Den lösning dom föreslagit hittills är att returnera det felaktigt levererade för återbetalning och sen beställa och betala fullpris för ett 5-pack. Prisskillnaden mellan prime day pris och nuvarande pris vill dom kompensera med ett presentkort. Jag vill liksom inte ha ett presentkort, jag vill ha mitt 5 pack till det pris kommits överens om och som jag redan betalt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Prime Day har ju förekommit alla år Amazon funnits i Sverige och alltid varit skräp. Som modern Black Friday. Rea i Sverige har idag mynnat ut i svindyra reklamkampanjer där företagen tror att de kan ljuga sig till uppfattningen att saker är billigare. Bästa är fortfarande att använda tjänster som Pricerunner och Prisjakt med notifikationer om prissänkningar.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro