Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Jag har blivit fruktansvärt sugen på att skaffa mig en gravelbike. Då jag inte är någon elit cyklist eller ens har ambitioner att bli en vad skulle ni rekomendera för cykel? Har idag en hybrid från white som pendlingscykel men har fått ökat intresse av att ge mig ut mer på vägarna.

Kolla blocket efter en begnagad cykelcross.

Glhf!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Är det luren som leder in vindbrus eller är det det vindljud man hör den vanliga vägen med öronen som hörs, dvs slutar vindbruset om man använder öronproppar ?

Det är mest att du hör inte så mycket från lurarna om det kommer in massa högljutt brus i öronkanalen. Kör du pluggar så blir det såklart bättre.

Jag har kört Shokz lurar med öronproppar när jag borrar hål i betongvägg, funkar fint.

Ljudkvalitén är inget att ropa hem om, men helt klart ok för Youtube, serier, ljudböcker, podcasts, underhållsmusik i öronen etc. Dock inget för aktivt finlyssnande.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kolla blocket efter en begnagad cykelcross.

Glhf!

Värt att tänka på är att en CX ofta har en mer aggressiv geometri då det egentligen är en renodlad tävlingscykel (för en timme långa tävlingar). En gravel brukar ofta vara mer åt endurance-hållet för att man ska kunna cykla långt och länge på dem. En CX behöver egentligen heller inte ha plats för mer än 32 mm breda däck (eller om deet är 33), medan en gravel ofta kan ta betydligt bredare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Värt att tänka på är att en CX ofta har en mer aggressiv geometri då det egentligen är en renodlad tävlingscykel (för en timme långa tävlingar). En gravel brukar ofta vara mer åt endurance-hållet för att man ska kunna cykla långt och länge på dem. En CX behöver egentligen heller inte ha plats för mer än 32 mm breda däck (eller om deet är 33), medan en gravel ofta kan ta betydligt bredare.

Geometrin på en CX är mindre "aggresiv" än en landsvägsracer. Det viktigaste när man köper begagnat är att få rätt storlek, gärna så modulärt så möjligt för sannolikheten att cykeln passar perfekt utan små justeringar (eller stora) är liten, kanske bredare/smalare styre, längre/kortare styrstam, fler/färre spacers, annan sadel., andra pedaler m.m. små ändringar som inte kostar skjortan OM hojen är modulär/icke proprietär (tänk rund sadelstolpe gärna i någon standarddimension 27,2mm eller 31,6mm , standard styrstam typ 1 1/8", undvik styrstam-styre kombos (monocoque?), hade också helst kört alu sture/stam, blir billigare om det behöver ersättas. Det är under förutsättning att ramen är i rätt storlek, annars blir det omöjligt/svårt att få till en behaglig cykel. En äldre CX brukar ta iaf upp till 33m däck, de tar för det mesta större men marginalerna blir (givetvis ) mindre och vid små marginaler är det lätt att det bygger upp lera mellan ram/gaffel och däck vilket bromsar men ger samtidigt bättre träning

Glhf!

Tillägg : finns några fina cyclocrossar på blocket för ok pris, brukar dessutom gå att få ner priset lite från det annonserade, Gravel är det nya buzzzzzwordet och räkna med att få betala lite extra för en gravelhoj jämfört med en CX trots att det i princip är samma hojar men det finns säkert många fina gravelhojar till bra pris också, många som inte använder sina nya cyklar så som de tänkt och säljer dem i princip oanvända efter en eller två säsonger.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har börjat fundera på ett par mer passande cykelhörlurar och tror att boneconduktingtypen är mest lämpad, är det någon som använt den typen av lurar och har tips på nån som låter prisvärt ?

Jag kör mest med vanliga men har shokz boneconduct. Tyvärr går det inte att justera ljudet tillräckligt pga vindbrus. Kanske funkar om man använder windfree samtidigt?
https://windfree.se/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwtZK1BhDuARIsA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har börjat fundera på ett par mer passande cykelhörlurar och tror att boneconduktingtypen är mest lämpad, är det någon som använt den typen av lurar och har tips på nån som låter prisvärt ?

TT-hjälm och Air Pods Pro i transparency-mode är det bästa jag provat!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av randal:

Jag kör mest med vanliga men har shokz boneconduct. Tyvärr går det inte att justera ljudet tillräckligt pga vindbrus. Kanske funkar om man använder windfree samtidigt?
https://windfree.se/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwtZK1BhDuARIsA...

En bit högtalarfrontskum i en öronbåge ...
Lite dyr för vad det verkar vara men kan fungera, behöver provas så jag beställde en.

Skrivet av GLaDER:

TT-hjälm och Air Pods Pro i transparency-mode är det bästa jag provat!

Det var 2 fel där, TT hjälm och Air pods.
Jag spelar Turf så den utrustningen passar mig dåligt.
Mera XC hjälm och trådad hörlur men inte tråd till telefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lite dyr för vad det verkar vara men kan fungera, behöver provas så jag beställde en.

Ja, helt galet pris egentligen. Tillverkningskostnaden kan inte vara särskilt hög 😉

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Det var 2 fel där, TT hjälm och Air pods.
Jag spelar Turf så den utrustningen passar mig dåligt.
Mera XC hjälm och trådad hörlur men inte tråd till telefonen.

Du får berätta hur windfree funkar, några av gubbarna i cykelklubben kör med sådana men får högst oklara svar tillbaka kring mina frågor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Windfree, och de gör sitt jobb bra. Vindbruset reduceras rejält, vilet är positivt.

Till Windfrees nackdel är att det blir "trångt runt öronen". Cykelglasögonens skalmar ska vara på örat och Windfree täcker hela örat. Sedan har man hjälmen...

Sedan finns bågen man har bak i nacken...som är under hjälmen, alltså inte mellan huvud och hjälm, utan under baksidan av hjälmen. Den bågen kan man märka av om man höjer huvudet när man cyklar...lite irriterande.

Permalänk
Medlem

Mitt upp i en kortare tur, 20 mil kvar hem. Fint väder bortsett från motvind hela dan idag. Om inte gmaps hade lurat ut mej på grusvägar som omvandlas till traktorstigar med löfte om "Best route" så hade dagens ~12 mil varit underbara(och nog 2 färre)

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du får berätta hur windfree funkar, några av gubbarna i cykelklubben kör med sådana men får högst oklara svar tillbaka kring mina frågor.

Cyklar också med windfree både på landsväg och vid pendling. Visst dämpar de en del brus i högre hastigheter men det är inte revolutionerande. Det främsta användningsområdet jag har de till är för pendling. Jag har ett par pixelbuds pro under och då märker man verkligen att vindbruset som ofta plågar in ears är så gott som bortblåst. Trevligt för man kan ha poddar och musik i vettigare volym och det blir mindre ansträngande samt säkrare för man hör omgivningen bättre.

Permalänk
Medlem

Jag försöker pumpa upp min cyckelvagnsdäck. Den har Schrader ventil. När jag försöker kränga på pumpmunstycket så trycks bara ventilen in så det går inte att pumpa. Någon som har tips?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag försöker pumpa upp min cyckelvagnsdäck. Den har Schrader ventil. När jag försöker kränga på pumpmunstycket så trycks bara ventilen in så det går inte att pumpa. Någon som har tips?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Släpp utsåpass med luft att du kan trycka ut ventilen "inifrån" och kränga på munstycket

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Håll i ventilen med en smal näbbtång eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Släpp utsåpass med luft att du kan trycka ut ventilen "inifrån" och kränga på munstycket

Ska testa, är redan rätt lite luft i.

Skrivet av medbor:

Håll i ventilen med en smal näbbtång eller liknande?

Försökte det men lyckas inte. Vågar inte hålla för hårt heller.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ska testa, är redan rätt lite luft i.

Då bur du kunna hålla emot ventilen "utifrån", d.v.s. från sidan som rullar mot marken. Bara tills pumpen är fastlåst i ventilen såklart, sen kan du släppa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Dra ett litet buntband runt ventilen längst ner när du trycker ut den från undersidan, bör vara lång nog att kunna ha buntbandet och ändå få på pumpen.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Då bur du kunna hålla emot ventilen "utifrån", d.v.s. från sidan som rullar mot marken. Bara tills pumpen är fastlåst i ventilen såklart, sen kan du släppa.

Japp, detta funkade! Tack

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Nytt jobb, ny pendlingsväg. 25 km enkel väg. 1h15min enkel väg. Inte illa med 50 km på en dag...bara som dagspendling, vardagsträning...
Blir spännande att se hur tiden är om en månad...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Totteman:

Nytt jobb, ny pendlingsväg. 25 km enkel väg. 1h15min enkel väg. Inte illa med 50 km på en dag...bara som dagspendling, vardagsträning...
Blir spännande att se hur tiden är om en månad...

Tiden är nog kortare om 1-2 månader men sedan kommer den att öka pga vädret

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Blev ett litet ofrivilligt uppehåll från cyklingen efter att jag blev påkörd av en elsparkcykel vilket resulterade i en rejält vrickad fot. Nu med en dryg veckas vila kunde jag ta mig ut på en liten lunchrunda igen. Får köra vänster pedal på lättaste inställningen då jag fortfarande har ont vid vridning men det funkade tillräckligt bra. Det som är riktigt galet är att efter passet så har jag otroligt mycket mindre smärta i leden och kan gå helt utan att halta, så något måste ha hänt vilket jag är väldigt glad över!

Foten dagen efter olyckan, rejält svullen och oanvändbar. Fick hoppa på kryckor.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tiden är nog kortare om 1-2 månader men sedan kommer den att öka pga vädret

Jag har en riktigt gammal cykel som jag tänkte använda för pendlingen, men det visade sig att jag låser in min cykel i ett cykelgarage där man endast kommer in med en blipp, och dessutom så låser jag fast cykeln i en ställning i cykelrummet. Med andra ord kan jag cykla på min cyklocross (som jag inte vill bli av med).

Den gamla cykeln ska nu göras i ordning och får bli vinterpendlarcykeln...lösa kulor i kullagret...bara det! Tur jag har kullagerfett hemma...inte använt det på massor av år.

Jag behöver testa hur det är att cykla lite längre på den...det är ändå 25 km x 2 om dagen...det behöver vara ganska ok att cykla på den tänker jag, och inte ett äventyr. Får nog bli en testtur på någon timme när den är rengjord och fixad...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Totteman:

Jag har en riktigt gammal cykel som jag tänkte använda för pendlingen, men det visade sig att jag låser in min cykel i ett cykelgarage där man endast kommer in med en blipp, och dessutom så låser jag fast cykeln i en ställning i cykelrummet. Med andra ord kan jag cykla på min cyklocross (som jag inte vill bli av med).

Den gamla cykeln ska nu göras i ordning och får bli vinterpendlarcykeln...lösa kulor i kullagret...bara det! Tur jag har kullagerfett hemma...inte använt det på massor av år.

Jag behöver testa hur det är att cykla lite längre på den...det är ändå 25 km x 2 om dagen...det behöver vara ganska ok att cykla på den tänker jag, och inte ett äventyr. Får nog bli en testtur på någon timme när den är rengjord och fixad...

Se till att den är bekväm och säker, om sadeln inte är bra så byt och se till att ha en bra dynamodriven belysning så att den "bara fungerar"
Och skaffa bra vattentäta väskor om du inte redan har det, Biltemas räcker långt.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Totteman:

Berätta hur det går att snygga till cykeln! Kullagerfett går att shoppa på biltema om du behöver fylla på med mer! 😁
Jag köpte konnycklar rätt nyligen och ska göra lite service på mina kullagrade hjulnav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Antar att du undrar hur tävlingen gick?

<Uppladdad bildlänk>

Var så blåsigt att de fick korta ner simningen och cyklingen gick vääääldigt långsamt, men nu är det gjort iaf och det är dags att ladda om inför IM Kalmar.

Får väl passa på att lägga upp resultatet även för tävling nummer två:

Skrev ihop en liten race report på en annan sida.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem

Råkade fynda en vevarm med effektmätare som jag fick hem igår, stack såklart direkt ut och gjorde ett FTP-test. Lite småklurigt att hitta en väg där man kan cykla med full kraft i 20 minuter men det gick rätt bra, fruktansvärt mycket jobbigare än att göra FTP-test på trainer dock!

Nya FTP:n landade på 280 W, låg på ca 250 W när jag testade sist i vintras så riktigt nöjd med utvecklingen. Ska bli riktigt kul att göra lite med strukturerad träning utomhus nu.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen, 3:e gången på lika många år som cykeln blir stulen. Hur gör ni? Nu var jag lite klantig som lät den stå en natt vid tågstationen men det börjar kännas hopplöst att cykla i vardagen så länge man inte kan förvara den inomhus i ett förråd. Rejäla lås, parkerad på upplyst ställe etc. Försäkringen täcker men har rätt höga självrisker så börjar nästan fundera på att köpa en till bil istället.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kakann:

Då var det dags igen, 3:e gången på lika många år som cykeln blir stulen. Hur gör ni? Nu var jag lite klantig som lät den stå en natt vid tågstationen men det börjar kännas hopplöst att cykla i vardagen så länge man inte kan förvara den inomhus i ett förråd. Rejäla lås, parkerad på upplyst ställe etc. Försäkringen täcker men har rätt höga självrisker så börjar nästan fundera på att köpa en till bil istället.

Väldigt tråkigt med cykeln. Är det samma plats eller samma typ av cykel?

En fin cykel i offentlig miljö kommer stjälas.
Tror inte det finns någon lösning på det mer än att det finns fler finare cyklar omkring din än vad tjuvarna kan få med sig.

Brompton cykel är väl det som brukar rekommenderas om man åker till/från tåg och ska ha en finare cykel. Det finns rätt många som egenvandaliserar sin cykel så att de ser utstickande fula ut med klistermärken, färg, tejp etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Kanske inte går att applicera för dig, men jag lämnar aldrig cykeln ute vid pendel egentligen.

Behövde göra det någon månad på ett jobb men annars har det varit inne på området bakom taggtråd mm, eller inomhus.
Skulle aldrig lämna en cykel värd >500kr vid en tågstation t.ex.

Här är min lösning hemma så länge jag bor i storstad.

Mitt vardagsrum
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.