Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jämnare team och kortare DRS-zon på Kemmel-rakan är två bidragande faktorer.

Edit: Tråkigt om George blir diskad, men regler måste följas.

Ahh tyckte väl de öppnade vingarna lite väl sent, det förklarar ju ett och annat 👍

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Antagligen pga. mindre gummi kvar i däcken än beräknat eftersom han inte gjorde ett andra däckbyte.

Eftersom Mercedes inte kunde lägga fram några förmildrande omständigheter så var det nog inget som saknades på bilen iaf. Och rimligen väger väl de båda bilarna inte så olika...

Det känns väl som en rimlig gissning att de kanske är lite väl nära gränsen och att däcken nu blev "för slitna".
På Spa skippar de ju dessutom att göra ett normalt "cooldown"-varv där förarna kan samla gummirester...

(Om man behöver samla gummirester för att klara viktgränsen så har man ju visserligen tydligt brutit mot reglerna under rejsets gång, men det kommer man ju normalt undan med)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så bilen måste väga en speciell vikt?
Har inte så bra koll på det här.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Så bilen måste väga en speciell vikt?
Har inte så bra koll på det här.

Minsta tillåten vikt, så att alla har samma förutsättningar, till exempel är inte alla förare lika stora, så vissa behöver ballast för att kompensera

Permalänk
Medlem

Fan vad surt för Russell som gjorde ett fantastiskt race. Reglerna måste dock hållas och vikten kan mycket väl ha gjort att han vann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Antagligen pga. mindre gummi kvar i däcken än beräknat eftersom han inte gjorde ett andra däckbyte.

Tror det var något tekniskt misstag i stallet och inte däckslitage. Sådant har de koll på och skulle tagit in han för depåstopp om de så hårt planerat vikten för två stopp och inte ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fan vad surt för Russell som gjorde ett fantastiskt race. Reglerna måste dock hållas och vikten kan mycket väl ha gjort att han vann.

Det är nog tveksamt. Om vikten var den enda faktorn för hur snabb man var och man räknar på en varvtid på 1:48 så skiljer det 2 tusendelar/varv mellan 796,5 och 798kg
Tror bara det va klantigt av Merc.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det är nog tveksamt. Om vikten var den enda faktorn för hur snabb man var och man räknar på en varvtid på 1:48 så skiljer det 2 tusendelar/varv mellan 796,5 och 798kg
Tror bara det va klantigt av Merc.

Nja, 2 hundradelar/varv kanske (0.01s/kg är ett rimligt antagande på normala banor - Spa är rätt lång). Det är rätt lågt uppskattat då de andra bilarna lär ha haft lite felmarginal. 0.02s/varv i 44 varv blir 0.88s. Även med hälften av det hade Lewis kört om honom.

Permalänk
Medlem

Tycker ni räknar lågt. Speciellt för en motorbana som spa. Garanterat över 2s tidsvinst. Men då bilarna alltid vägs kan det knappast va medvetet fusk.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Sainz bekräftad för Williams 2025. Lär inte gå lika fort som i hans nuvarande kärra iaf 😅

Permalänk
Medlem

Fel effekt läge

Skrivet av oqvist:

George Russell kommer bli diskad troligtvis. 1,5 kg undervikt

Känns som han tog i för hårt för att inte tappa första platsen men tråkigt för teamet. Hade han låtit Hamilton köra om så hade han haft minst 2L mer bränsle. Russsel tänker inte först.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns som han tog i för hårt för att inte tappa första platsen men tråkigt för teamet. Hade han låtit Hamilton köra om så hade han haft minst 2L mer bränsle. Russsel tänker inte först.

Finns flera team som fortfarande är överviktiga. Så troligen är del låga vikten på bilen en av anledningen till att bilen levererar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hade han låtit Hamilton köra om så hade han haft minst 2L mer bränsle.

Man väger bilarna efter men dränerat ut allt bränsle. Minimivikten avser bilen utan bränsle, så det hade inte gjort någon skillnad om han hade haft kvar mer bränsle i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Sainz bekräftad för Williams 2025. Lär inte gå lika fort som i hans nuvarande kärra iaf 😅

Lite synd, jag gillar Sainz.
Hade ändå hoppats på han i Merca eller kanske Alpha Tauri för att sen få Perez plats när hans kontrakt går ut.
Men Sainz är top tier och förtjänar att få köra för topplagen.
Då verkar det bara varit Williams som hörde av sig och då blir det ju dom eller sitta på bänken under 2025 och kanske framåt.

Tycker Ollie borde fått en chans också men får se om han kanske får sin plats i Ferrari när Hamilton ledsnar inom ett år hos Ferrari för att han inte får göra som han vill och springer tillbaka till Wolf. Ersättaren för Hamilton lär aldrig få längre än ett års kontrakt.

Hoppas att Bottas får komma till Merca då och att Magnussen kanske får komma till Alpine.
Blir spännande månader till årsskiftet för dom sista platserna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Man väger bilarna efter men dränerat ut allt bränsle. Minimivikten avser bilen utan bränsle, så det hade inte gjort någon skillnad om han hade haft kvar mer bränsle i bilen.

Stämmer inte. Minviktern är en min vikt på bil och förare. De är ointresserade vad som väger, det som gäller är att ingen bil med förare få väga under minvikten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Stämmer inte. Minviktern är en min vikt på bil och förare. De är ointresserade vad som väger, det som gäller är att ingen bil med förare få väga under minvikten.

Fast just bränsle ingår inte i det man väger, vilket väl var poängen?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Lite synd, jag gillar Sainz.
Hade ändå hoppats på han i Merca eller kanske Alpha Tauri för att sen få Perez plats när hans kontrakt går ut.
Men Sainz är top tier och förtjänar att få köra för topplagen.
Då verkar det bara varit Williams som hörde av sig och då blir det ju dom eller sitta på bänken under 2025 och kanske framåt.

Tycker Ollie borde fått en chans också men får se om han kanske får sin plats i Ferrari när Hamilton ledsnar inom ett år hos Ferrari för att han inte får göra som han vill och springer tillbaka till Wolf. Ersättaren för Hamilton lär aldrig få längre än ett års kontrakt.

Hoppas att Bottas får komma till Merca då och att Magnussen kanske får komma till Alpine.
Blir spännande månader till årsskiftet för dom sista platserna!

Jag känner mer varför är magnussen kvar han är tyvärr för svag som förare. Bottas är för rädd det var länge sedan som han körde F1. Sista åren har han bara tagit sin bil i mål vilket vissa teamchefen uppskattar före någon som vill köra F1

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast just bränsle ingår inte i det man väger, vilket väl var poängen?

Vikt som vikt. Här är en av anledningarna till att det för teamen är en fördel med en lätt förare. Min vikten är svår att nå första åren när det kommer nya reglementet. Angående bränsle så måste det vara kvar så mycket så man kan göra bränsleprov.

Men till frågan när bilen kommer så vägs bil och förare. Totalvikten måste vara över minvikten. Ingen bryr sig om du har 5 eller 20L bränsle kvar i bilen som ”barlast”

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vikt som vikt. Här är en av anledningarna till att det för teamen är en fördel med en lätt förare. Min vikten är svår att nå första åren när det kommer nya reglementet. Angående bränsle så måste det vara kvar så mycket så man kan göra bränsleprov.

Men till frågan när bilen kommer så vägs bil och förare. Totalvikten måste vara över minvikten. Ingen bryr sig om du har 5 eller 20L bränsle kvar i bilen som ”barlast”

Jag vet inte på vilka grunder du fortsätter att hävda att bränslet skulle räknas in... men i hopp om att du är mer mottaglig för samma information som folk här i tråden försökt förmedla om det istället kommer från en faktiskt auktoritet:

"4.1 Minimum mass
The mass of the car, without fuel, must not be less than 798kg at all times during the Competition.
If, when required for checking, a car is not already fitted with dry-weather tyres, its mass will be determined using a set of dry-weather tyres selected by the FIA technical delegate."
-- https://www.fia.com/sites/default/files/fia_2024_formula_1_te...

"After the Race, car number 63 was weighed and its weight was 798.0 kg, which is the minimum
weight required by TR Article 4.1. After this, fuel was drained out of the car and 2.8 litres of fuel were
removed.
The car was not fully drained according to the draining procedure submitted by the team in
their legality documents as TR Article 6.5.2 is fulfilled. The car was weighed again on the FIA inside
and outside scales and the weight was 796.5 kg.
The calibration of the outside and inside scales was
confirmed and witnessed by the competitor.

As this is 1.5 kg below the minimum weight requested in TR Article 4.1, which also has to be
respected at all times during the Competition, I am referring this matter to the Stewards for their
consideration."
-- https://www.fia.com/sites/default/files/decision-document/202...

Vilket då ledde till några ytterligare dokument i Russell-ärendet som jag länkar för referens även om de inte påverkar diskussionen direkt:
https://www.fia.com/sites/default/files/decision-document/202...
https://www.fia.com/sites/default/files/decision-document/202...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Lite synd, jag gillar Sainz.
Hade ändå hoppats på han i Merca eller kanske Alpha Tauri för att sen få Perez plats när hans kontrakt går ut.
Men Sainz är top tier och förtjänar att få köra för topplagen.
Då verkar det bara varit Williams som hörde av sig och då blir det ju dom eller sitta på bänken under 2025 och kanske framåt.

Tycker Ollie borde fått en chans också men får se om han kanske får sin plats i Ferrari när Hamilton ledsnar inom ett år hos Ferrari för att han inte får göra som han vill och springer tillbaka till Wolf. Ersättaren för Hamilton lär aldrig få längre än ett års kontrakt.

Hoppas att Bottas får komma till Merca då och att Magnussen kanske får komma till Alpine.
Blir spännande månader till årsskiftet för dom sista platserna!

Med Sainz bakom ratten och Vowels vid rodret tror jag det kan gå bra för Williams. 2025 är för tidigt men 2026, med helt nya bilar, kan de nog lyfta sig rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vikt som vikt. Här är en av anledningarna till att det för teamen är en fördel med en lätt förare.

Det här stämmer ju inte heller, minimumvikten för förare är 80kg, väger man mindre måste teamen stoppa ballast i bilen för att kompensera. Annars hade Albon vs Tsunoda ~20kg varit rent orättvist.
Så jo visst det går inte att ha "tunga" förare men knappast svårt för en man i bra form att komma ner till ~75kg oavsett längd. Tror de får lägga på sig 2kg till nästa år om jag läst rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Det här stämmer ju inte heller, minimumvikten för förare är 80kg, väger man mindre måste teamen stoppa ballast i bilen för att kompensera. Annars hade Albon vs Tsunoda ~20kg varit rent orättvist.
Så jo visst det går inte att ha "tunga" förare men knappast svårt för en man i bra form att komma ner till ~75kg oavsett längd. Tror de får lägga på sig 2kg till nästa år om jag läst rätt.

Finns stora fördelar att väga under 80 dock, för ballasten kan ju placeras friare än just under förarens stol, så man kan påverka bilens egenskaper genom att placera den rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns stora fördelar att väga under 80 dock, för ballasten kan ju placeras friare än just under förarens stol, så man kan påverka bilens egenskaper genom att placera den rätt

Från ändrningarna som gjordes 2019

More importantly, at least 80kg of that must be made up of the driver, his seat and driving equipment. Lighter drivers can bring themselves up to the 80kg threshold by adding ballast, but crucially this ballast must be positioned in the immediate cockpit area – and cannot be used elsewhere on the car to help improve its balance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte på vilka grunder du fortsätter att hävda att bränslet skulle räknas in... men i hopp om att du är mer mottaglig för samma information som folk här i tråden försökt förmedla om det istället kommer från en faktiskt auktoritet:

"4.1 Minimum mass
The mass of the car, without fuel, must not be less than 798kg at all times during the Competition.
If, when required for checking, a car is not already fitted with dry-weather tyres, its mass will be determined using a set of dry-weather tyres selected by the FIA technical delegate."
-- https://www.fia.com/sites/default/files/fia_2024_formula_1_te...

"After the Race, car number 63 was weighed and its weight was 798.0 kg, which is the minimum
weight required by TR Article 4.1. After this, fuel was drained out of the car and 2.8 litres of fuel were
removed.
The car was not fully drained according to the draining procedure submitted by the team in
their legality documents as TR Article 6.5.2 is fulfilled. The car was weighed again on the FIA inside
and outside scales and the weight was 796.5 kg.
The calibration of the outside and inside scales was
confirmed and witnessed by the competitor.

As this is 1.5 kg below the minimum weight requested in TR Article 4.1, which also has to be
respected at all times during the Competition, I am referring this matter to the Stewards for their
consideration."
-- https://www.fia.com/sites/default/files/decision-document/202...

Vilket då ledde till några ytterligare dokument i Russell-ärendet som jag länkar för referens även om de inte påverkar diskussionen direkt:
https://www.fia.com/sites/default/files/decision-document/202...
https://www.fia.com/sites/default/files/decision-document/202...

Tack för infon. Även om de hade flyttat bränsle från tank till motor så hade de troligen inte klarat bränsle provet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Från ändrningarna som gjordes 2019

More importantly, at least 80kg of that must be made up of the driver, his seat and driving equipment. Lighter drivers can bring themselves up to the 80kg threshold by adding ballast, but crucially this ballast must be positioned in the immediate cockpit area – and cannot be used elsewhere on the car to help improve its balance.

Blyklumpar vid stolen är dock bättre än att gå upp i vikt. Jag visste inte om den ändringen, det låter som rimligare läge än det var förr

Permalänk
Medlem

Ni som har vart på SPA vilka biljetter rekommendera ni?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Scott Lindblom har blivit uttagen till Red Bull junior team och blir den andra svensken någonsin som tillhör en F1 förare akademi.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Scott Lindblom har blivit uttagen till Red Bull junior team och blir den andra svensken någonsin som tillhör en F1 förare akademi.

<Uppladdad bildlänk>

Riktigt roligt! Hoppas det går bra för honom och han tar sig till F1. Svensk bilsport skulle må bra av att ha en förare i F1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Riktigt roligt! Hoppas det går bra för honom och han tar sig till F1. Svensk bilsport skulle må bra av att ha en förare i F1.

Lindblom verkar som en lovande förare väldigt framgångsrik just nu karting leder WSK EURO mästerskapet i OK kategorien som är den högsta inom junior karting samtidigt som en 1 år yngre en de flesta. Han har även vunnit den series två gånger innan kom dessutom 3a i karting vm förare året.

Sen så har vi Dino Beganovic i F3 som ligger 5a i mästerskapet just dock har han haft en tuff säsong med mycket otur skulle säga utan mekaniska problemet i starten i Bahrain från pole och röd flaggen i Monaco kvalet precis innan han skulle ta pole så skulle han leda mästerskapet nu. Inför sista race helgen i Monza.

Sen får vi inte glömma bort bröderna Granfors. Joel Granfors kom 2a i GB3 2022 bakom luke Browning och var jämn bra men Browning under hela säsongen. Dock så hade tyvärr inte
Joel Granfors budgeten för att köra F3 föra året om han hade skulle vi troligtvis ha 2 svenska förare uppe i toppen i F3 i år det skulle vara något.

Dock so leder hans Brorsa Linus Granfors GB4 mästerskapet får hoppas på vinner det så vi får se vad han kan åstadkomma i GB3 om budgeten räcker till.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Vad bra det går för Zhou.