Få datorn att starta med ljuva 80-talstoner

Permalänk
Melding Plague

Få datorn att starta med ljuva 80-talstoner

Ett japanskt företag har lanserat ett minst sagt unikt M.2-kort. Istället för en SSD har det en liten högtalare som kickar igång när datorn startar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Häftigt.
Jag skulle vilja ha något som gör ljudet av en gammal snurrdisk när datorn läser/skriver data.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot version 2 som även spelar upp modem-ljudet då man öppnar webbläsaren.
Blim blim blååårk blåååårk.

Permalänk
Medlem

Lever vi 15-20 år till så kommer ett liknande koncept att komma till usa/eu med floppy drive rom.

Därefter (omkring 15-20år till) kommer att komma varianter med Win3.11/Win95 ljudet.

Och sedan med ADSL-modem ljudet.

Permalänk
Medlem

Ska man blåsa på kortet om det strular?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Häftigt.
Jag skulle vilja ha något som gör ljudet av en gammal snurrdisk när datorn läser/skriver data.

Inte Provat det, men verkar ju vara fler som vill ha det....

https://www.youtube.com/watch?v=ABzT45FoGLE
https://deervo.itch.io/diskclick

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Lever vi 15-20 år till så kommer ett liknande koncept att komma till usa/eu med floppy drive rom.

Därefter (omkring 15-20år till) kommer att komma varianter med Win3.11/Win95 ljudet.

Kan inte minnas att ADSL-modem lät något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Häftigt.

Inte vad du frågar efter men denna kanske kan ge lite god nostalgi... https://defrag98.com/

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Irriterande när både denna och orginalartikeln på Toms Hardware (där även folk i kommentarerna undrade hur f-n den lät, men utan svar) inte lyckas hitta ljudet ifråga.

Lathet.

Nåja, här är det för den nyfikne: https://soundcloud.com/htomari/nec-pc-9821ra40-boot-tune

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Irriterande när både denna och orginalartikeln på Toms Hardware (där även folk i kommentarerna undrade hur f-n den lät, men utan svar) inte lyckas hitta ljudet ifråga.

Lathet.

Nåja, här är det för den nyfikne: https://soundcloud.com/htomari/nec-pc-9821ra40-boot-tune

Tack

Visa signatur

CMO @inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kan inte minnas att ADSL-modem lät något.

Just det! Det var de första telefon modem som lät.

Marknadsförings avdelning:

- Men vi kommer att marknadsföra kortet just med ADSL-ljudet. Ja, den som inte lätt något... Vadå varför?! Kommer den att gå sönder (eller råkar ni få en trasig exemplar), kommer ni (kunderna) inte att märka någon skillnad. Kortet kommer att sitta i datorn och värma era hjärtor.

Permalänk
Medlem

LGR kikade på en variant för desktop för typ ett år sen. Använder HDD LED-aktivitet för att veta när den ska låta

https://youtu.be/IZKttBr2Y8g?si=efErqBtXeZwYudPm

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Just det! Det var de första telefon modem som lät.

Marknadsförings avdelning:

- Men vi kommer att marknadsföra kortet just med ADSL-ljudet. Ja, den som inte lätt något... Vadå varför?! Kommer den att gå sönder (eller råkar ni få en trasig exemplar), kommer ni (kunderna) inte att märka någon skillnad. Kortet kommer att sitta i datorn och värma era hjärtor.

De första? I princip alla modem hade högtalare. Man kan välja på eller av på modemljud. Strängen man hör var faktiskt användbar då man efter ett tag kände igen uppringningssträngen och kunde fimpa modemet och börja om direkt när uppkopplingen gick snett.

Permalänk
Medlem

Nostalgi delux

Nu är det bara att vänta på ett adapterkort som även sänker SSD överföringshastigheten till 80-talats

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

En ST506/422-gränssnitts HD så var det ca 500 kB/s oformaterat (5 MBit från läshuvudet) och med 256 bytessektorer säg runt 300 kB/s - men i praktiken gick det inte heller då kontrollern inte hann med att skicka datat till host färdigt innan ny sektor kom och man fick hoppa över - då var det viktigt att ha rätt sector-skew och interleaving (skew för att förskjuta sektoruppräkningen när det steppade mellan spåren och interleaving inom spåret) - dvs. numreringen på sektorerna räknades upp vid varannan sektor typ 1-8-2-9-3-10... då om de sattes linjärt så var skivan tvungen att snurra ett helt varv innan nästa sektor kunde läsas - så i slutändan fick man ~150 kbyte/s vid sekventiell läsning och fick vara glad för det...

med andra ord: det var inte alltid bättre förr!!...

Permalänk
Medlem

@xxargs
Precis vad jag tänkte på

Kommer ihåg när jag hittade en utillity på en bbs som gav möjlighet till att göra en defrag.
Tyvärr så minns jag inte namnet på programmet eller vad dom kallade defrag då.

Minns att man först var orolig för att köra programmet, hur man tuggade på naglarna av det ihållande ljudet ifrån HD'n.
Sen gick ett leende som bara stoppades av öronen. Julafton...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

ADSL lät väl inte något? 56k och dess föregångare däremot....

Edit: Sen på bollen, såg att ni redan rett ut det....sry

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

ADSL lät väl inte något? 56k och dess föregångare däremot....

Edit: Sen på bollen, såg att ni redan rett ut det....sry

Ja, 56K modem och äldre lät en del vid uppringning och handskakning, vilket var det normala.

Brukade initiera med ATM3, dom flesta körde nog med default som ATM1.
Kanske någon hardcore körde med ATM2, något man annars endast gjorde på en anslutning som krånglade.
ATM2 var nog vanligare att ta till för felsökning för tiden med BBS, då vissa BBS'er var svåra att få till en varaktig och stabil anslutning.

AT = Attention, som föregick nära på alla kommandon till modemet
M0 eller endast M = Högtalare "alltid" av.
M1 = Högtalare på under uppringning och fram tills hanskakning och anslutning är etablerad.
M2 = Högtalare på "alltid", en säker biljett till hispan med konstant användning
M3 = Högtalare endast på vid handskakning, avstängd vid uppringning och etablerad anslutning.

Tror aldrig att jag använde ATM0, då man aldrig helt säkert visste om uppkoppling blivit okej.

På BBS tiden så blev det rätt många unika strängar med AT-kommandon för var BBS man anslöt till.
Var många timmar som man la på konfiguration under forntiden, som det nu känns.

Mitt första modem på fantastiska 2400 baud beställde jag direkt ifrån USA, den månade så blev telefonräkningen 5 gånger högre.

Tusan... Man börjar bli gammal

Visa signatur

--