Permalänk
Medlem

Gamingdator med 11k budget

Hej! Jag har inte köpt eller byggt en dator på många år, och skulle villja ha lite tips på hur man bygger en på en budget på 11,000:- om någon vill sätta ihop något med inets lista.

Datorn ska användas för att spela WoW och upkommande spel som nya Dragon Age osv.

Jag har redan en SSD så behöver allt annat.

Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Du borde sätta en budget på 14k istället

Permalänk
Medlem

Vad är den stora skillnaden på en budget på 14k istället för 11k? Hur hade du byggt för 14?

Permalänk
Medlem

Gränsen från dummsnål till värt att köpa går precis där

Permalänk
Medlem

Om vi antar att du har chassi och nätagg redan:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/5egrAfkEIXEdm7lEr3IpY8Mib5A...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Har bara en SSD, behöver allt annat.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/_OgrAQ69qhfYtHVPu-12HbRVB0M...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Gränsen från dummsnål till värt att köpa går precis där

Inte mycket till hjälp, är nog där gränsen för trevlig går med 😀 alla kan inte öka budgeten bara så där enkelt.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Jag tror dom flesta som har lika bra koll som jag har, instämmer.... Trevlig var det något som var otrevligt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Här kommer en lista på mitt förslag under 11k

https://www.inet.se/datorbygge/b1541003/hej

Finns utrymme för några fläktar med.
Har du nvme disk eller vanlig 2,5" ssd?

Om du saknar nvme disk så lägg till en liten billig för Windows disk så kommer den fungera kanon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk
Nej
Bluetooth
Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Trådlöst nätverk
Nej
Bluetooth
Nej

Är det mig du menar? Såg inte att de va något ts önskade så fungerar lika bra utan om det inte är något man vill ha och kommer använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla tips och listor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DQ92:

Tack så mycket för alla tips och listor!

Jag brukar fråga, har du något chassi du tycker om och vill bygga i? Då slipper man chansa och lägga in ett random billigt chassi.
Föredrar du Nvidia eller Amd när det gäller grafikkort.

Är wifi ett krav?
Ju mer info man får ju bättre blir listorna folk lägger upp.

Går att spara några hundra ibland om man köper från flera olika ställen, men körde inet då det va de du frågade om.
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående grafikkort. Om du kan, köp beggat tex 6700XT. Alternativt sträck din budget högre. Men 6700 XT är vettigare kort för pengarna än allt du kan köpa nytt runt 3-4000kr klassen. 15-19% bättre än 4060 beroende på upplösning och har mer minne vilket kommer hjälpa om du ska spela nyare spel framöver. Nyare spel klarar du inte med 8GB om du inte är ok med 1080p medium. Det känns sådär att köpa ny dator och ställa in medium i 1080p. Nej, DLSS/FG löser inte det problemet videominnet tar slut och har sina egna problem.

HWUnbox video om hur mycket videominne spel vill ha idag: https://youtu.be/dx4En-2PzOU?si=LUuemyW-AZO-k5xa

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

4060 är faktiskt bättre än vad folk tror... du kan spela i princip allt men du kanske inte kommer kunna vara med i os i esport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Jag brukar fråga, har du något chassi du tycker om och vill bygga i? Då slipper man chansa och lägga in ett random billigt chassi.
Föredrar du Nvidia eller Amd när det gäller grafikkort.

Är wifi ett krav?
Ju mer info man får ju bättre blir listorna folk lägger upp.

Går att spara några hundra ibland om man köper från flera olika ställen, men körde inet då det va de du frågade om.
Mvh Thomas

Senaste datorn jag byggde var ~2007 så har inga preferencer alls då jag inte är insatt i huvud taget längre
Behöver inte Wifi inbyggt

Valde inet för att få det enklare att beställa allt på samma sida

Har valt att höja budget upp till 14k så det blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DQ92:

Senaste datorn jag byggde var ~2007 så har inga preferencer alls då jag inte är insatt i huvud taget längre

Med mer budget kan du lägga pengarna på ett bättre grafikkort och lite bättre moderkort.

Ett rx 7700xt är ett bra kort, plus spel på köpet.
La till några fläktar och ändrade lite.

https://www.inet.se/datorbygge/b1541015/hej-igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

4060 är faktiskt bättre än vad folk tror... du kan spela i princip allt men du kanske inte kommer kunna vara med i os i esport

Det är rent objektivt ett väldigt meh grafikkort jämfört med tidigare generationer.
Annat förslag: 7700 XT: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11995699
30% dyrare men 36% mer prestanda än 4060.

Din (OPs) nya budget på 14k så går det utmärkt att få plats med avsevärt bättre kort som ovan nämnts.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Inte mycket till hjälp, är nog där gränsen för trevlig går med 😀 alla kan inte öka budgeten bara så där enkelt.
Mvh Thomas

Fast det det stämmer. 11k ger en rätt dålig speldator trots att 11k är rätt mkt pengar för de flesta. Men ca 14-15 ger en hyfsad speldator som man kan vara nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast det det stämmer. 11k ger en rätt dålig speldator trots att 11k är rätt mkt pengar för de flesta. Men ca 14-15 ger en hyfsad speldator som man kan vara nöjd med.

Nja där håller jag inte med, vist ska man spela i 4k eller liknande så kommer den inte orka, men att påstå att en Amd 7600 med Rtx 4060 eller Amd motsvarande grafikkort och 32gb ram är en rätt dålig dator tycker jag är att ta i lite.

Sen att vi satt ihop typ samma dator för 11k vs 14k visar ju bara att om man tar fel delar och spender pengarna på fel delar så kommer inte 14k räcka heller?

Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer en lista på strax över 11k som fungerar mycket bra till nyare spel.
Men den är inte anpassad efter bara Inet.
Jag anser att man får en riktigt bra dator för runt 11k om man köper från flera ställen, kollar du efter lite reor eller öppnad förpackning så kan du bygga en kanon dator för dom pengarna.
La in en nvme disk i bygget så kan du använda den andra ssd som lagring. Givetvis kommer de blir kompromisser när man vill ha så mycket prestanda man kan få mot en viss budget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna fanns i dagens fynd med 14400 och 4070 för 11.000 och då verkar tillbehörspaket ingå som man kan behålla eller sälja av. Cred till DozeN.

https://www.gtsa.se/product.html/infinity-gt03?category_id=5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DQ92:

Så här hade jag gjort för 14 000 kr.