Ekonomin att gå runt kan man göra något mera?

Permalänk
Medlem

Vill inte verka ofin nu men kan tycka att banken här borde ha kontrollerat att borgenär, det vill säga originalpostaren, ekonomiskt kan täcka upp om låntagare bryter avtal.

Permalänk
Medlem

Min fundering är vad de är för bank? för för mig som jobbat inom bank i 10 år, så tycker jag att de låter väldigt konstigt speciellt om du är vän med dessa och har kunnat gå i god för deras ekonomi. Speciellt med den inkomsten som du har. De senaste åren har det inte varit lätt att stå med på lån utan någon större inverkan i det lånet är tänk att användas till. ska man bo tillsammans etc. Även här har det varit väldigt hårda regler med hur man som bank "av de två jag jobbat på" Beviljar lån när det gäller vänner.

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Stor avbetalning för bli av med det snabbt.
För blir själv låst att kunna tex köpa något när jag har detta hängande över mig.
Var innan detta hände påväg att köpa ett Litet hus uppåt på 62kvm med liten tomt för närmare 450000:- där jag tänkt bosätta mig då företaget jag jobbar åt har ställen på flera ställen i Sverige och alltid älskat naturen och skogen så tänkte det skulle vara ypperligt.
Men när detta hände fick jag blankt nej från banken.
Så man kan säga att de fördärvat mig mitt livs chans för gillade verkligen stället hade absolut inte varit något problem.
De har dock tagit bort huset från marknaden då de vill ha någon som tar hand om stället då de själva bor granne så just nu hyr de ut det.
De bad mig återkomma om jag fick möjlighet igen så får väl se om det är sålt då.
Kunde själv inte hyra de för hade inte haft råd med hyran 8500:- för skall man bo där behöver man även en privat bil. Vilket inte varit ett problem om man inte haft det andra bagaget.

Blir bara nyfiken, så ta det inte på fel sätt. Men varför tänkte du att ett par som tjänar 60-70 tusen efter skatt behöver hjälp från dig som borgensman för ett lån på 2,5 miljoner när du tjänar betydligt mindre än dem? De borde ju lätt kunnat ta det lånet själva liksom, var inte det en varningsklocka?

Du har en bra inställning och strategi iaf så du kommer kunna beta av lånet på nolltid är jag övertygad om, se till att försöka kräva tillbaka lånet du betalat från de som smitit från notan sen, som andra har skrivit.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

ursprungslånet var 2,5 miljon sen delas återstående kostnad på 2.
Sen hade de en del pengar sen innan.

Jag vill inte ge dig ont i magen, men är lånet verkligen uppdelat på två borgenärer? Har du full koll på vad som händer om den andre borgenären inte uppfyller sina plikter?

Permalänk
Medlem

Hemförsäkringen brukar ha juridisk rådgivning som ingår.

Här talar du om någon form av bedrägeri, inte att du skulle gått i borgen för ett lån som var på mer än bostaden som redan sålts.

Permalänk
Medlem

Fy och en massa svärord. Jag har tyvärr inget vettigt att säga utom lycka till och hoppas det gå så bra det kan för Dig!

Med bedrägeriet får man ju hoppas det blir diverse lättnader för dig...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

En fundering. Vad händer om du ”råkar” bli sjuk och blir sjukskriven? Alternativt blir av med jobbet och går på a-kassa, finns chans för sanering då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Som jag ser det finns det två saker att göra.

Öka dina inkomster
Minska dina utgifter

Kan du byta jobb och höja lönen? Kanske du kan låna pengar av en familjemedlem? Har du något av värde att sälja, en bil t ex? Hur långt har du diskuterat situationen med långivarna?

Detta kommer hända efter nyår då man kommer bli arbetsledare ser ingen anledning byta arbetsgivare trivs jäkligt bra och arbetsgivaren tar hand om oss det är grejer som fika ledigt för träna 2tim i veckan samt ibland om man behöver gå tidigare inget tidsavdrag mm.

Skrivet av hakd:

"Avbetalning lån inkl ränta 16000"
är detta per månad? Alltså damn..

Rådfråga någon juridisk om du kan dra dig ur

Dra mig ur kan jag inte göra
Skall avbetalas så snabbt det går.

Skrivet av DavidtheDoom:

Låter ju spännande om bedragandet kan göra något, men troligen är ju bank och TS överens om att han gått i borgen för lånet. Den "utökade delen" bör de klara sig undan om rättsväsende kommer fram till att det är bedrägeri som gjorts och låntagarna blir dömda.

Skillnaden är ju återbetalningstiden där TS vill betala av lånet på 6 år, dvs ca 16.7% amortering/år.

Den juridiska delen vad det kallas har inte omnämnts tidigare jag eller vi har gjort en anmälan.

Skrivet av Klatten:

Jag vet inte om det har någon relevans, vidare är jag inte heller helt säker på vad jag pratar om.
Likväl, är det inte urkundsförfalskning det handlar om när låntagarna skrivit TS underskrift snarare än bedrägeri?

Svarar samma som ovan.

Skrivet av twit:

Antagligen både och. Själv påskriften är urkundsförfalskning, men den med falska uppgifter ifyllda låneansökan är också ett bedrägeri gentemot banken.

Svarar samma som ovan.

Skrivet av mc68000:

Fy tusan, lider med dig: Bra att du känner att detta forum kan ge dig stöd och råd för de närmaste åren. Prata med matvaruaffärsinnehvararen, de kanske kan lägga undan varor till dig som har sista förbrukningsdag eller liknande, eller ge dig lite förhandsinformation om vad som kommer att vara rea på kommande vecka. En god relation där kan säkert ge dig lite förmåner. (Kassationen överstiger vida vad vi vanliga kunder kan föreställa oss!)

Det enda jag kan tänka mig är matsidan, storkok som räcker hela veckan, en tråkigare kost dock. Pasta ger fyra gånger mer energi än potatis, men har kanske inte lika mycket andra näringsämnen. Att jaga röda lappar förutsätter kanske att du måste åka till flera affärer. Finns dessa på cykelavstånd? En kvällspromenad och titta efter pant, många bäckar små om du hittar rätt område och kommer före andra samlare.

Jag har hört talas om ett par som kör hyres-kross om och om igen. De sköter sig några månader, sedan struntar de i hyra och el. Kronofogden tar ett år för att avhysa, sedan kör de om samma resa igen hos någon som inte kollar upp dem noggrannare. Trist att sådana människor inte har någon empati för andra.

Närmaste Ica butik lägger faktiskt undan lite av sånt jag brukar köpa så vissa saker får man köpa väldigt förmånligt vissa saker får jag tom för de annars skulle slänga.

Skall kolla med närmaste Willys butik de ligger precis bredvid.
Brukar handla på båda vad som är billigt.
Kan gå till bägge butikerna på ca 5-6min.
Har ingen bil själv bara företagets bil så på hemvägen brukar jag svänga förbi och handla om det är något tyngre jag skall inhandla annars används den inte privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vill inte verka ofin nu men kan tycka att banken här borde ha kontrollerat att borgenär, det vill säga originalpostaren, ekonomiskt kan täcka upp om låntagare bryter avtal.

Detta gjordes första gången inte andra.

Skrivet av Zaakie:

Min fundering är vad de är för bank? för för mig som jobbat inom bank i 10 år, så tycker jag att de låter väldigt konstigt speciellt om du är vän med dessa och har kunnat gå i god för deras ekonomi. Speciellt med den inkomsten som du har. De senaste åren har det inte varit lätt att stå med på lån utan någon större inverkan i det lånet är tänk att användas till. ska man bo tillsammans etc. Även här har det varit väldigt hårda regler med hur man som bank "av de två jag jobbat på" Beviljar lån när det gäller vänner.

Swedbank

Skrivet av TobiasStockholm:

Blir bara nyfiken, så ta det inte på fel sätt. Men varför tänkte du att ett par som tjänar 60-70 tusen efter skatt behöver hjälp från dig som borgensman för ett lån på 2,5 miljoner när du tjänar betydligt mindre än dem? De borde ju lätt kunnat ta det lånet själva liksom, var inte det en varningsklocka?

Du har en bra inställning och strategi iaf så du kommer kunna beta av lånet på nolltid är jag övertygad om, se till att försöka kräva tillbaka lånet du betalat från de som smitit från notan sen, som andra har skrivit.

De hade en betalningsanmärkning var som var 9år gammal srn dess hade de sköt sig men banken hängde upp sig på det.
Och innan har de varit skötsamma däremellan.

Skrivet av mc68000:

Jag vill inte ge dig ont i magen, men är lånet verkligen uppdelat på två borgenärer? Har du full koll på vad som händer om den andre borgenären inte uppfyller sina plikter?

Den är delad på 50% av lånets totalsumma.

Skrivet av Petterk:

Hemförsäkringen brukar ha juridisk rådgivning som ingår.

Här talar du om någon form av bedrägeri, inte att du skulle gått i borgen för ett lån som var på mer än bostaden som redan sålts.

Vi har en gemensam jurist eller vän som gör detta gratis för oss. Hon vägrade dessutom ta betalt men bjudit på lite mat hemma har man gjort iaf.

Skrivet av Bobiri:

En fundering. Vad händer om du ”råkar” bli sjuk och blir sjukskriven? Alternativt blir av med jobbet och går på a-kassa, finns chans för sanering då?

Tänker mer den dagen den sorgen.
Kanske skulle det bli sanering då.
Får iaf akassa den täcker boende och lite mat.
Sen då skulle man inte kunna betala så då skulle man nog rådas att låta alla skulder gå till kronofogden för att eventuellt få skuldsanering.

Men just detta scenario kan jue handa alla oavsett lån på hus, bil mm så är jue inte specifikt för bara mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Swedbank

De hade en betalningsanmärkning var som var 9år gammal srn dess hade de sköt sig men banken hängde upp sig på det.

Vi har en gemensam jurist eller vän som gör detta gratis för oss. Hon vägrade dessutom ta betalt men bjudit på lite mat hemma har man gjort iaf.

Sen då skulle man inte kunna betala så då skulle man nog rådas att låta alla skulder gå till kronofogden för att eventuellt få skuldsanering.

Men just detta scenario kan jue handa alla oavsett lån på hus, bil mm så är jue inte specifikt för bara mig.

Om dom hängde upp sig på en 9år gammal anmärkning så bör det ha varit en rätt så stor skuld, anmärkningarna ska ju försvinna efter ett tag vad jag har förstått det som efter att min mor satt hos kronofogden, desto större skuld desto längre satt anmärkningen kvar.

Var detta något som banken sa eller något som dina "Vänner" sa?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Om dom hängde upp sig på en 9år gammal anmärkning så bör det ha varit en rätt så stor skuld, anmärkningarna ska ju försvinna efter ett tag vad jag har förstått det som efter att min mor satt hos kronofogden, desto större skuld desto längre satt anmärkningen kvar.

Var detta något som banken sa eller något som dina "Vänner" sa?

Nja det var inte så stor 50k ok 50k är mycket pengar men inte gastronomiskt mycket.
Och det var jue avbetalt vad jag fick reda på en vecka efter anmärkningen så varken jag eller min vän såg anledning till oro.
Och sen däremellan så har de sköt sin ekonomi.
Åtminstone så tillvida att de inte har några anmärkningar.
Fick se att de hade med lön mellan 60-70 beroende på hur mycket jobb över en tremånaders period per månad närmare 70 om de hade lite övertid annars kring 60-62 därav skrivet mellan 60-70.

De skulle egentligen klarat ett lån på ursprunglig 2,5miljon själva med de lönerna.

Permalänk
Medlem

Du har väl redan lärt dig läxan nu, men säger det ändå och till alla andra; gå aldrig i borgen för någon annan någonsin.

P.S "gastronomi" är läran om mat...

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Swedbank

Tack för att du utvecklade, då förstår jag varför du tänkte att det var okej. Suger att bli lurad, speciellt av personer som jag antog att du trodde att du kunde lita på till 100%. Du verkar ha lagt upp en bra plan iaf som sagt och fått bra ränta / villkor på lånet, och viktigast av allt så har du rätt inställning och jävla anamma, så du kommer greja det!

Använd tråden som bollplank och för att peppa dig själv om det känns tungt ibland!

(PS, kan alla andra i tråden sluta använda termen borgenär om TS, borgenären är banken i det här fallet, TS gick in som borgensman, inte borgenär.)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Nja det var inte så stor 50k ok 50k är mycket pengar men inte gastronomiskt mycket.
Och det var jue avbetalt vad jag fick reda på en vecka efter anmärkningen så varken jag eller min vän såg anledning till oro.
Och sen däremellan så har de sköt sin ekonomi.
Åtminstone så tillvida att de inte har några anmärkningar.
Fick se att de hade med lön mellan 60-70 beroende på hur mycket jobb över en tremånaders period per månad närmare 70 om de hade lite övertid annars kring 60-62 därav skrivet mellan 60-70.

De skulle egentligen klarat ett lån på ursprunglig 2,5miljon själva med de lönerna.

Nej det var ju ingen jätte summa på så sätt faktiskt, skumt att dom hängde upp sig på en anmärkning som är 9år gammal ändå.

Jag tycker ändå du har en bra inställning, det som har hänt, har ju tyvärr redan hänt och nu kan man inte göra så mycket åt dig, men du verkar ha fått bra hjälp och ha ett otroligt driv och jävlar anamma så det här kommer du allt att lösa

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Jag har inte lånat de har lånat de köpte hus men sen hade de köpt bil åkt på massa lyxresor mm verkligen levt över sina tillgångar ändå hade båda bra löner tror de tillsammans säkert fick 60-70000:- efter skatt.
Men de drog på som om de var miljardärer när de åkte på lyxresor för typ 200-350k när jag fick höra att de gjort det 8ggr börja jag fråga lite då fick man mer eller mindre svar bara att det skall du skita i. Då började jag ana lite ugglor i mossen för hade de bara sköt sig så hade de inte blivit av med huset för fått reda på efteråt att de tagit en del av huset för att låna för resorna på andra ställen.
Sen hade de bränt pengar på annat. Jag förstår ännu inte hur tusan de kunnat bränna på som det har gjort att ingen långivare sa stopp tidigare.

Jag kommer aldrig skriva på för att gå i borgen för någon igen.
Jag och en annan jag känner som gick i borgen tillsammans men de har utökat lånet utan vår vetskap och även förfalskat våra underskrifter.
Detta är dock under utredning så eventuellt kan det vi skall betala minska om de blir dömda för förfalskning.
Jag tycker dock banken i fråga har gjort fel för första gången var vi alla på plats och vi fick skriva på papperna tillsammans.

Vilka svin. Som låtsas vara rika med DINA pengar när du varit schyst och hjälpt dom med ett lån. När jag lånar något vad det än är brukar jag alltid försöka visa att jag uppskattar det. Behövde låna en väns bil en gång, tankade upp den och tvättade den både invändigt och utvändigt innan jag återlämnade den. Det är så man ska göra!

Man blir irriterad på folk idag mer än förr, respekt, tacksamhet och vanligt hyfs verkar som bortblåst idag.

Hoppas de åker dit rejält på att de förfalskat din underskrift, hur kan man ens göra så mot en kompis är för mig helt obegripligt.

Hoppas att det löser sig och att du uppdaterar lite hur det går, detta ska jag följa och hoppas verkligen rättvisa skipas.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Om det stämmer hade de kunnat få lån hos t.ex. Bluestep. Det är flera bolag som tar betydligt större risker än bankerna och de traditionella bolånegivarna, anmärkningar är inget automatiskt hinder.

Skrivet av UrgentAlert:

Skadar inte att låta en annan jurist rådge dig. Du frågar vad du kan göra mer och då måste du nog inse att du blivit utsatt för bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Sitter inte en betalningsanmärkning kvar i 5år? Sen borta. Hur kan banken se en 9år gammal anmärkning?
Nåt bullshit måste dom dragit för dig. Ligger mer mysterier begravda i mossen än dom 50k dom hade i skuld.

Nä fy fan vilken jävla sits du sitter i. Jävla folk det finns asså o lura "vänner".

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om det stämmer hade de kunnat få lån hos t.ex. Bluestep. Det är flera bolag som tar betydligt större risker än bankerna och de traditionella bolånegivarna, anmärkningar är inget automatiskt hinder.

Skadar inte att låta en annan jurist rådge dig. Du frågar vad du kan göra mer och då måste du nog inse att du blivit utsatt för bedrägeri.

Skall dubbelkolla med Kommunen de har Juridisk hjälp i frågan gratis.

Skrivet av Mullvaden83:

Sitter inte en betalningsanmärkning kvar i 5år? Sen borta. Hur kan banken se en 9år gammal anmärkning?
Nåt bullshit måste dom dragit för dig. Ligger mer mysterier begravda i mossen än dom 50k dom hade i skuld.

Nä fy fan vilken jävla sits du sitter i. Jävla folk det finns asså o lura "vänner".

Jag har också hört något sådant om 5år nu när du nämner det.
Jag har fått lite ny input via Polisen i mitt ärende att banktjänstemannen känner dem och banktjänstemannen i fråga är under utredning nu också för hen verkar ha gjort en del konstiga saker.
Känns faktiskt som en liten ljusning när de faktiskt hittar grejer.
De säger att stämmer samtliga uppgifter kan du räkna med att ca 80% av kostnaderna kan försvinna då inräknat bedrägeri samt lite pengar för skada och värk eller vad det heter.
Men troligen inte hela summan då de papperna har vi skrivit på både jag och min andra vän.
Men jag tar inte ut något i förskott jag räknar fortfarande med att jag skall betala hela kostnaden tills jag får papper på svart på vitt att merparten av kostnaderna försvinner.

Permalänk
Medlem

Härligt och höra att det rör sig i rätt riktning för dig.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av UrgentAlert:

Skall dubbelkolla med Kommunen de har Juridisk hjälp i frågan gratis.

Jag har fått lite ny input via Polisen i mitt ärende att banktjänstemannen känner dem och banktjänstemannen i fråga är under utredning nu också för hen verkar ha gjort en del konstiga saker.
De säger att stämmer samtliga uppgifter kan du räkna med att ca 80% av kostnaderna kan försvinna då inräknat bedrägeri samt lite pengar för skada och värk eller vad det heter.
Men troligen inte hela summan då de papperna har vi skrivit på både jag och min andra vän.
Men jag tar inte ut något i förskott jag räknar fortfarande med att jag skall betala hela kostnaden tills jag får papper på svart på vitt att merparten av kostnaderna försvinner.

Kan du få detta svart på vitt och låsa betalningarna för skulden till banken och sätta in avbetalningar på någon form av Eskro-konto under tiden utredningen löper?

Antingen blir ju skulden till stor del avskriven och pengarna på Eskro-kontot är dina. Eller så kommer de bekräfta skulden och du släpper bara pengarna från Eskro-kontot till banken. Speciellt relevant om det nu är så att banken måste "bevilja" att du är fri från skulden och min magkänsla är att de kommer hålla i dina pengar så hårt de bara kan istället för att ge tillbaka dessa till dig.

De har ju fortfarande en skuld hos sig oavsett vem det är som är vållande.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan du få detta svart på vitt och låsa betalningarna för skulden till banken och sätta in avbetalningar på någon form av Eskro-konto under tiden utredningen löper?

Antingen blir ju skulden till stor del avskriven och pengarna på Eskro-kontot är dina. Eller så kommer de bekräfta skulden och du släpper bara pengarna från Eskro-kontot till banken. Speciellt relevant om det nu är så att banken måste "bevilja" att du är fri från skulden och min magkänsla är att de kommer hålla i dina pengar så hårt de bara kan istället för att ge tillbaka dessa till dig.

De har ju fortfarande en skuld hos sig oavsett vem det är som är vållande.

Hmm har inte fått nått sånt tips tidigare hur fixar man ett eskro-konto?

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Mig veterligen finns det inget som heter eskro-konto. I andra länder finns det något som heter escrow-konto, som är närmast ett depositionskonto, men något liknande för såndana här fall som ditt finns inte i Sverige vad jag vet. Men du skulle ju kunna kolla med banken om någon sådan lösning är möjlig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av UrgentAlert:

Mig veterligen finns det inget som heter eskro-konto. I andra länder finns det något som heter escrow-konto, som är närmast ett depositionskonto, men något liknande för såndana här fall som ditt finns inte i Sverige vad jag vet. Men du skulle ju kunna kolla med banken om någon sådan lösning är möjlig.

Det närmsta som finns i Sverige är länsstyrelsens konto som man kan betala in hyran om man har tvist med hyresvärden. Då med tydliga regler och riktlinjer, det är inte att bara göra hux-flux.

Eskro är för mig en försvenskling av det engelska uttrycket "Escrow". Det mer korrekta heter kanske "Deponeringskonto".

Info: https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/samhalle/betalni...

Jag tänker man kanske kan göra något snarlikt gällande ett lån som det tvistas kring och vems ansvar det är. Du betalar fortsatt 16k/mån men banken får bara tillgång till det som anses vara "rätt" om det nu är bedrägeri + urkundsförfalskning. Om det bedöms att du är skyldig allt så har du betalat "allt" redan och har inte låtit någon betalning förfallit obetald.

Jag vet inte om detta finns, men det hade känts bättre för mig om jag inte bara anses vara skyldig till motsatsen bevisad och tvingas betala banken, som har intresse av att du som kan betala, anses betalningskyldig.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Det är fel begrepp. På svenska är motsvarigheten deponering eller deposition, men det är inte någon kontotyp eller finansiell tjänst här!

Det är Länsstyrelsen som sköter deponering (är mellanhand) när det gäller "nedsättning av pengar". Deponering i det fallet är t.ex. om den du är skyldig pengar inte kan ta emot dessa. Inte relevant i ditt fall, i ditt fall handlar det snarare om någon form av bestridande eller frysning innan skulden (kvarvarande summa efter det första lånet och förlusten från försäljningen eller mellanskillnaden) kan fastställas, men tänk på att det normala är att det omformas till ett blancolån! Det finns inte längre någon säkerhet.

Juridisk rådgivning ingår i hemförsäkringen i regel, så kolla om du kan använda den. Rättsskyddet i hemförsäkringen är det som kommer hjälpa dig om det blir en tvist av det hela, den hjälpen får du i regel även om du förlorar tvisten, alltså att försäkringen täcker motpartens kostnader.

Nu tror jag inte de kommer driva något mot dig i dagsläget, men rådgivning från någon som kan kolla på ärendet och som inte är din vän behövs.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är fel begrepp. På svenska är motsvarigheten deponering eller deposition, men det är inte någon kontotyp eller finansiell tjänst här!

Det är Länsstyrelsen som sköter deponering (är mellanhand) när det gäller "nedsättning av pengar". Deponering i det fallet är t.ex. om den du är skyldig pengar inte kan ta emot dessa. Inte relevant i ditt fall, i ditt fall handlar det snarare om någon form av bestridande eller frysning innan skulden (kvarvarande summa efter det första lånet och förlusten från försäljningen eller mellanskillnaden) kan fastställas, men tänk på att det normala är att det omformas till ett blancolån! Det finns inte längre någon säkerhet.

Juridisk rådgivning ingår i hemförsäkringen i regel, så kolla om du kan använda den. Rättsskyddet i hemförsäkringen är det som kommer hjälpa dig om det blir en tvist av det hela, den hjälpen får du i regel även om du förlorar tvisten, alltså att försäkringen täcker motpartens kostnader.

Nu tror jag inte de kommer driva något mot dig i dagsläget, men rådgivning från någon som kan kolla på ärendet och som inte är din vän behövs.

Borde det inte redan vara omvandlat till ett blancolån om det belånade huset redan är sålt för att betala av andra skulder?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Borde det inte redan vara omvandlat till ett blancolån om det belånade huset redan är sålt för att betala av andra skulder?

Ja bolånet existerar inte längre.

Nu kan det ju vara banken själva som gjort fel, men de kan ha gett TS fördelaktiga räntor i tron om att det var det högre beloppet TS var skyldig. De kan begära in hela summan för den faktiska mellanskillnaden när de förstått att det rör sig om bedrägeri på den utökade delen, då kommer TS inte erbjudas några räntor i nivå av det tidigare bolånet. Kompliceras ytterligare av att det är två andra parter inblandad i lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/bet...

Att banken skulle haka upp sig på en 9år gammal anmärkning känns som dom ljög. För tydligen är dom bara kvar i 3år för privatpersoner.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det närmsta som finns i Sverige är länsstyrelsens konto som man kan betala in hyran om man har tvist med hyresvärden. Då med tydliga regler och riktlinjer, det är inte att bara göra hux-flux.

Eskro är för mig en försvenskling av det engelska uttrycket "Escrow". Det mer korrekta heter kanske "Deponeringskonto".

Info: https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/samhalle/betalni...

Jag tänker man kanske kan göra något snarlikt gällande ett lån som det tvistas kring och vems ansvar det är. Du betalar fortsatt 16k/mån men banken får bara tillgång till det som anses vara "rätt" om det nu är bedrägeri + urkundsförfalskning. Om det bedöms att du är skyldig allt så har du betalat "allt" redan och har inte låtit någon betalning förfallit obetald.

Jag vet inte om detta finns, men det hade känts bättre för mig om jag inte bara anses vara skyldig till motsatsen bevisad och tvingas betala banken, som har intresse av att du som kan betala, anses betalningskyldig.

Jag ser väl egentligen att skulle det vara så att det går så bra som det kan gå så skulle jag jue inte behöva betala in hela beloppet utan då om man betalt för mycket skulle man få tillbaka pengarna om det tom kommer papper från domen tror jag banken har svårt att gå emot det om inte de bestrider det hela men då måste jue det drivas mot mina tidigare vänner samt deras egna bankman som verkar vara medhjälpare till bedrägeriet. Den delen man gått i borgen för måste jag jue betala i vilket fall.
Men stor skillnad om den blir ca 250-300k eller 1,25mille vilket är ca 1,1 kvar på.

Skrivet av Petterk:

Skall kolla med försäkringsbolaget om juridisk hjälp också men känner man får bra hjälp från vännen som är jurist sen har jag lyssnat med kommunen också de gav liknande råd.

Skrivet av Petterk:

Ja bolånet existerar inte längre.

Nu kan det ju vara banken själva som gjort fel, men de kan ha gett TS fördelaktiga räntor i tron om att det var det högre beloppet TS var skyldig. De kan begära in hela summan för den faktiska mellanskillnaden när de förstått att det rör sig om bedrägeri på den utökade delen, då kommer TS inte erbjudas några räntor i nivå av det tidigare bolånet. Kompliceras ytterligare av att det är två andra parter inblandad i lånet.

Räntan ligger väldigt lågt på lånet.
Men deras egen bankman är jue delgiven misstanke om inblandning i bedrägeri samt verkar ha gjort en del annat.

Skrivet av Mullvaden83:

Att banken skulle haka upp sig på en 9år gammal anmärkning känns som dom ljög. För tydligen är dom bara kvar i 3år för privatpersoner.

Hmm såpass tom.
Då har de dragit en riktigt rövare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

TS har ingen koll bara, det är för övrigt 3 år efter den är betald om det är en skuld som gått till Kronofogden.

Lånet och tiden då de inte betalade på den kan därför mycket väl varit för 9 år sedan, de har bara inte betalat av den om anmärkningen finns kvar.

För övrigt får man göra kreditupplysningar på personer om man ska gå i borgen för de! Ligger de hos Kronofogden får man också begära ut uppgifter från Kronofogden. Hos Kronofogden behöver du egentligen ingen anledning för att begära ut uppgifterna, så lite oroväckande att TS inte nämner något om detta.

Permalänk
Medlem

Så om det hela nu utreds som bedrägeri...

Vad säger lokala bankchefen om att frysa skulden till det hela har gått lagens långsamma väg?

Kan ju vara vettigt att höra med konsumentverket före men tror inte de kan ge råd när det är mer legal fråga än konsumentrelaterat.

Vill inte lokala bankchefen prata / komma med ett bra förslag så gå till lokal pressen så brukar de bli lite mer intresserade då det nu börjar kosta de pengar.