Permalänk
Medlem

34” Ultrawide eller större?

Är sugen på att investera i en ny skärm. Är otroligt sugen på att köpa en ultrawide, eftersom jag tänkt att både använda den till racing-sim och som skärm för vanligt spelande. Men frågan är ifall det är värt att slå till på något större än 34”, vilket verkar vara det vanligaste alternativet för just ultrawidesen.

Jag köpte för något år sedan en begagnad 34” ultrawide-skärm här som tråkigt nog var trasig när jag fick hem den.. (postnord stod för kostnaderna!!)
Även nu när jag aldrig fick använda den tyckte jag storleken var lite tråkig, speciellt med själva höjden på panelen. Jag använder idag en 32” skärm vilket jag tycker är en perfekt storlek, förutom att jag skulle vilja testa ett ultrawide-format istället.

Vad tror ni jag bör göra för val? Slå till på en vanlig 34” eller kanske kolla på 38-40”? Jag har haft ögonen öppna på denna skärm vilket verkar lovande, förutom att den är helt platt (?!). Min 32” som jag använder idag är curved vilket jag tycker är rätt trevligt.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Hade samma tankar men slog till på 3x32 iom simracingen.
34” är alldeles för litet för sim enl mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Hade samma tankar men slog till på 3x32 iom simracingen.
34” är alldeles för litet för sim enl mig iaf.

3 skärmar är inte aktuellt då jag föredrar smidigheten med en ultrawide. Misstänker att jag också kommer inse att en 34” blir för litet. Kanske får ta och satsa på någon större LG istället.

Permalänk
Bildexpert 📺

34 tum i 21:9 är samma höjd som 27 tum 16:9

Om du idag har en 32 tum 16:9-skärm och vill behålla höjden behöver du nå ≈40 tum 21:9. Det finns skärmar men utbudet är begränsat.

Permalänk
Medlem

38" Ultrawide men taskigt utbud idag. Kanske kan hitta begagnad Alienware AW38?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

45" LG UltraGear 45GR95QE är mitt förslag, skall vara grym till just Sim racing.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Jag gillar 49".

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alone_Predator:

45" LG UltraGear 45GR95QE är mitt förslag, skall vara grym till just Sim racing.

Kostar skjortan att köpa en helt ny.. Men kan absolut vara värt pengarna, ska fundera på det. Såg en liknande LG 40-nånting tum här på marknaden för några dagar sedan. Skulle slått till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alone_Predator:

Räcker upplösningen till? Känns lite lågt på en såpass stor skärm kan jag tycka. Jag har dock inte sett den i verkligheten så den kanske fungerar toppen.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Räcker upplösningen till? Känns lite lågt på en såpass stor skärm kan jag tycka. Jag har dock inte sett den i verkligheten så den kanske fungerar toppen.

Vissa säger att texten blir något oklar, men för spel så skall den fungera mycket bra. Har ej sett själv, man får kolla recensioner på Youtube och bilda sig en uppfattning. Har man en butik i närheten som har någon så man kan se själv är det ju en fördel.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Har en 34” och en 27” för min setup.
Satsa på en kurved 34, har använt både och, gillar ej den platta.

Tänk på att datorn skall palla att köra 3440x1440 med.
Jag har en 5900X med ett RTX3080 och 64GB Ram. Kan köra alla spel OK. Tror dock inte 3840x1600 går lika mjukt.
Jag hade dock hellre valt en större idag då jag inte spelar så mycket.