Hur nöjd i procent är du med ditt Linux?

Permalänk
Inaktiv

Antar att OPs frågeställning utgår från att man använder Linux på sin main PC. Använder i dagsläget bara VMs och WSL 1 & 2, beroende på syfte.

Problemet med Linux bare-metal är att det blir en inlåsningseffekt beträffande vad man kan göra. Vad det handlar om i slutändan är huruvida vilken nivå av s.k. power-user man är och vad som förväntas utan av dator.

Xubuntu är en favorit och hade gärna kört det på main PC om det hade varit möjligt, men under överskådlig framtid är det x86 & gamla dll-filer som måste få hänga med. Musikproduktion är en sådan sak som många "ger upp" med på Linux, det går i teorin men tar så mycket tid & frustration att i slutändan hinner man liksom inte göra någon musik, kind of defeats the purpose

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det är inte en lista av "borked" spel, det är ett sorteringsalternativ. Om listan är korrekt sorterad är en annan fråga.

Det förklarar ju inte mitt exempel, Fall Guys, det spelet var defintivt helt ospelbart på linux, men det var två till fyra år sedan, och skälet till det har ju sedan fixats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Kör opensuse på min primära dator.
Det jag stör mig på är att en bra distro som man är nöjd med kan hux flux dö ut.
T ex CentOS som delvis kan sägas vara död, och nu kanske även OpenSuse Leap som går samma öde mötes. Riktigt tråkigt är det.

Varför tror du opensuse leap gör det?
Kör själv suse sen många år

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Jag använder idag enbart Nobara linux och är väldigt nöjd.
Dual bootar med sin 11 men har inte startat win sen i våras.
Ser just nu inget behov av Windows.
Spelar mest via steam och native spel och använder officer.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Varför tror du opensuse leap gör det?
Kör själv suse sen många år

Suse linux som tillhandahåller källkoden och downstream för communitybaserade opensuse byter riktning helt vad gäller arkikteturen för Linux som plattform. De kommer att överge den traditionella plattformen och instället implementera ALP (adaptable linux platform). Då den nya plattformen ändras på ett fundamentalt sätt, med vad vi är vana vid, vet man inte om opensuse leap kommer att existera i nuvarande form. Planen som den ser ut nu, kommer opensuse släppa Leap 16 (baserat på ALP). Opensuse-community har inte resurser nog att fortsätta utveckla Leap på egen hand.

Jag sitter på 15.6, förmodligen den sista "vanliga" versionen, och kommer nog att gå över till Debian eller liknande så småningom.

https://en.opensuse.org/Features_16.0

Permalänk

Satte 100% men är nog mer runt 90% då jag inte ser någon anledning att byta tillbaka till Windows men saknar vissa små saker ibland så som vissa spel som inte går att spela på grund av anti-fusk system och diverse annat.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Suse linux som tillhandahåller källkoden och downstream för communitybaserade opensuse byter riktning helt vad gäller arkikteturen för Linux som plattform. De kommer att överge den traditionella plattformen och instället implementera ALP (adaptable linux platform). Då den nya plattformen ändras på ett fundamentalt sätt, med vad vi är vana vid, vet man inte om opensuse leap kommer att existera i nuvarande form. Planen som den ser ut nu, kommer opensuse släppa Leap 16 (baserat på ALP). Opensuse-community har inte resurser nog att fortsätta utveckla Leap på egen hand.

Jag sitter på 15.6, förmodligen den sista "vanliga" versionen, och kommer nog att gå över till Debian eller liknande så småningom.

https://en.opensuse.org/Features_16.0

Förstår inte riktigt vad som kommer förändras för mig som användare med version 16?
Kommer Tumbleweed vara kvar eller blir det lika för den?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

80%, slog över till Linux (först till Mint sen till Fedora) pga Windows Copilot. Det har varit mycket motstånd, svordomar, timmar förlorade. Jag försöker använda det med samma förutsättningar som jag har med Windows där jag får göra lite tinkering men inget excessivt, men det händer och ibland funderar jag på att hoppa tillbaka. Jag har knappt behöva använda kommandotolken i Windows men har upprepande gånger behövt använda terminalen.

Ibland är det spel som är vägrar starta, moddar till spel är svårare att genomföra (tex half life Alex novr mod), andra gånger är det flatpak installerade program där flatseal inte hjälper, ibland är det förväntade inställningar som inte är där, mitt capture kort fungerar inte och vet inte hur jag får den att fungera i virtualbox, OBS med VAAPI är en total performance hog och forumet hjälper inte, Lutris vägrar installera klienter/spel ordentligt så jag får använda Bottles.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av riba:

Vilka spel menar du inte funkar för dig?

Det har jag ju redan svarat på…

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på i Linux är att jag inte lyckas få ut bitstreamat ljud till min surroundreciever i Kodi.
I windows är det hur lätt som helst, bara att välja Wasapi under audiosettings i Kodi.

Permalänk
Medlem

Lika mycket som jag älskar linux i servermiljö lika mycket hatar jag det på desktop. Problemet är att det finns så många olika GUI, men alla känns osmidiga och ofärdiga. I decennium har folk hoppats att linux desktop ska slå igenom och på allvar konkurrera med Windows och Mac, men i dess nuvarande form kommer det aldrig hända.

Permalänk
Medlem

Kör dual boot, Ubuntu för allt vardagligt och W11 endast för att spela.
Hade det inte varit för vissa spel så hade jag kört Ubuntu till allt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag kör Debian primärt. Uppskattar öppen källkod (+fri från vinstintresset hos organisationer som Redhat, m.fl.) och fokus på stabilitet. Hunnit testa dom större distrosarna som Ubuntu och Fedora under längre tid tidigare. Alla har sina plus och minus.

Min uppfattning är att Linux är tokstabilit om man väljer rätt distro (en som fokuserar på stabilitet) och har hårdvara som faktiskt stödjer Linux. Sedan om man installerar någon bleeding edge-distro på en Acer gaming-laptop som aldrig var tänkt stödja Linux och försöker spela Windows-spel och tycker att det fungerar så där så kanske man få ha visst överseende.

Om man vill testa Linux så är min rekommendation att se till att ha bra hårdvara för det. Stationära fungerar typ alltid, däremot laptops kan vara lite hit och dit. Generellt brukar äldre vara bättre och sedan "vanliga jobbdatorer" som HP Elitebook, Lenovo Thinkpad, Dell Latitude, osv.

Enda problemen med laptops som jag vet är att Linux har/har haft problem med att växla mellan integrerad grafik och dedikerad. Detta har lett till att man i princip skiter i det integrerade och tar den något lägre energieffektiviteten (handlar bara om några watts skillnad i idle då mobila GPUer går ner ganska hårt i energianvändning i alla fall).

Permalänk
Medlem

Röstade 80%, några saker finns det alltid som man stör sig på men 80% är trots allt mer än vad jag skulle ge Windows. Har inte längre något windowssystem i min ägo efter att Microsoft börjat forcera AI, annonser och neddummade UIn. OpenSUSE Tumbleweed är disten som jag kör.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Server, 80% nöjd, är stabilt och allt rullar på.. När det väl funkar.
Desktop, Skjut mig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Önskar att pipes streamade ett generellt strukturerat format istället för ren text. (lite some powershell)
Hade föredragit API:er istället för manuellt läsa filer i /proc
Vore trevligt om ej blockeringsbara signaler enbart bara var eventbaserade, korrekt kod i ssh kan bugga ut för att sigalarm tas emot när håller på muterar malloc/free datastruktur.
Skulle vilja ha samma säkerhetstänkande som mac os har, varför ska alla program automatiskt få samma rättigheter som användaren? Ett bildprogram borde inte t ex läsa ljudfiler (iaf inte utan explicit tillåtelse).
Önskar fler spel startade på steam (lär bli bättre när NTSYNC blir mergad i kernel).
Hade velat ha bättre möjligheter att tagga fil cache så data inte pagar ut index.
Fler syscalls översatta till iouring.
Skulle vilja ha mer avancerat filsystem, något liknande raidz fast i btrfs (bcachefs kanske när det mognat?)

Permalänk
Medlem

Använder hellre FreeBSD jämfört med Linux men detta ger (ännu) lite fler problem om man vill köra systemet som desktop. Som server tuffar UNIX/BSD på utan större problem. Windows 10 fungerar faktiskt bra och jag har en del nyttoprogram som inte finns för UNIX/Linux/BSD så nej på desktop, ja på servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Enda problemen med laptops som jag vet är att Linux har/har haft problem med att växla mellan integrerad grafik och dedikerad. Detta har lett till att man i princip skiter i det integrerade och tar den något lägre energieffektiviteten (handlar bara om några watts skillnad i idle då mobila GPUer går ner ganska hårt i energianvändning i alla fall).

Dubbel grafik på laptops har alltid varit frustrerande av olika anledningar.

När det var något nytt så var den underliggande arkitekturen väldigt oförberedd på det. Det var olika grader av fulhack för att få det att fungera beroende på om det var grafik från dåvarande ATi eller nVidia, där nVidias lösning bara fungerade med väldigt mycket söndermanglande av andra drivrutiner. ATi-kretsar hade en öppen drivare (dock ej skriven av ATi) så där gick det att få grafiken att samsas med lite buggig växling mellan dem. nVidia å andra sidan motarbetade öppna drivare och gjorde det så svårt att använda Optimus under Linux att Torvald drog sitt välkända citat "f**k you nVidia!".

Snabbspola fram till nutid så är det mesta löst. Den underliggande stacken (Wayland med DMABUF osv) har abstraherat bildutgångar så att man får bild oavsett vilket grafikkort man ansluter på. Välja vilket grafikkort som ska rita saker görs med miljövariabeln "DRI_PRIME=1" där siffran avgör vilken krets som ska användas, och det kan göras per program så att till exempel ett spel kan köras helt ensamt på den andra kretsen och ha den helt för sig själv. Det som saknas för vanliga användare är ett snyggt sätt att välja grafikkrets med GUI, men det är ändå lätt att lägga till miljövariabeln på spel i Steam om man bara vet att man ska göra det.

Det enda stora hindret som är kvar är NVIDIA (nuförtiden stavat enbart med versaler) själva; de kör fortfarande en stängd drivare för alla kort (utom de absolut nyaste som de precis har börjat öppna drivaren till) och är kvar på X11-stacken. Den öppna drivaren som inte är skriven av NVIDIA fungerar väldigt bra sett till funktionalitet och är nästan på samma nivå som AMDs och Intels officiella öppna drivare, men är långt haltande i prestanda eftersom spåren av NVIDIAs aktiva motarbetande fortfarande är kvar.

Edit: Glömde naturligtvis säga att jag i övrigt är väldigt nöjd med Linux-baserade system. Har kört Linux i ca 17-18 år nu och använder bara Windows till undantagsfall som gammal programmeringsmjukvara för extern hårdvara eller när man är på LAN-party och ska spela något udda som inte fungerar genom Proton.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Störigt med Discord! Fungerar fint i Discord för min del(arch+gnome+wayland).

Och upptäckte själv corectrl förra veckan eller så, fantastiskt mysigt program!

Svarade också 80%, mest då jag har svårt att vara 100% nöjd med något överhuvudtaget. Det enda problemet jag egentligen har är ju dock ett par spel som inte fungerar pga anti cheat, men i övrigt är jag väldigt nöjd.

Fungerar det att streama med bild och ljud i vanliga Discord-klienten?

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Linux som daily driver för typ 6 månader sen. Jag valde 80%, det finns en del quirks men det mesta har fungerat bra. Jag har fortfarande dual boot Windows men använder det knappt.

Permalänk
Medlem

Att jobba med astrofoto i Linux är hemskt, svårt med bildbehandlingsprogramvara som även tidigare är nämnt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att jag är nära 100% nöjd med Linux som operativsystem för skrivbordet.

Däremot kan upplevelsen lätt bli lite spretig sett till programutbudet. Inte alltid lätt att låsa sig till en specifik version av Gnome/GTK eller KDE/Qt för att få ett enhetligt utseende.

Dock är det betydligt mindre spretigt än Windows enligt mig och möjligt att få lika välpolerat som macOS.

Styrkan i Linux är just valfriheten och konfigurationsmöjligheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Fungerar det att streama med bild och ljud i vanliga Discord-klienten?

Jadå, brukar göra det med polarna när vi kör farming simulator tsm

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag satte 100% eftersom jag inte vill köra nåt annat OS, men 95% är egentligen mer korrekt eftersom Linux precis som allt annat inte är perfekt.

Jag kör Void Linux på både desktop och server privat, mycket snabb och stabil distro med förstklassigt stöd för ZFS. Void kör inte med systemd heller vilket bidrar till att det är så snabbt och även mycket enklare att hantera tjänster. Stabil rolling release är otroligt trevligt.

Nya jobbdatorn fick openSUSE Tumbleweed med KDE, kommer att byta över till Slowroll så snart dom tar bort "experimental"-stämpeln från den. Jag tycker inte om varken KDE eller Gnome, båda har riktigt dumma problem och KDE dras med buggar som bara är helt bisarra. Ser mycket fram emot ett stabilt släpp av nya Cosmic desktop som jag hoppas på kommer att bli ett riktigt lyft för desktop Linux eftersom dom inte dras med årtionden av arv utan har byggt nytt från scratch.

Permalänk
Medlem

Saknar bra iphoto/aperture-alternativ. Och jag har haft svårt att hitta bra mjukvara för att göra blu-ray-filmer med menyer etc. Det gäller iofs MacOS och Windows också. (Jag har som mål att lägga familjens filmer på skivor, årsvis eller efter resa osv)

Jag kommer nog att köra MacOS ett par år till, sedan får vi se. Kör ju Linux Mint vid sidan av, men det är en djungel av fönsterhanterare etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Är väl 99, 37% nöjd. De sista procentdelarna som fattas beror på att jag inte får det så jätteviktiga RGB att fungera som i Windows eftersom programmen som sköter det inte finns till Linux

Allvarligt talat så hade jag för några månader sen svarat 80% då jag känt mig tvungen att boota till windows för att spela Windowsbaserade spelen. Men det var för att jag inte testat spela i linux på några år, det gick inte så bra då utan att behöva testa olika Wine-grejer. Nuförtiden är det lika enkelt som i Windows (nåja, beror på vilken distro förstås), man behöver som inte hålla på med något tweakande längre -bara installera och köra.

https://openrgb.org

Fick allt mitt att fungera.
Självklart saknas stöd för allt, men bra nära.
(Fungerar även för windows.)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Vad är det där "allt" för något? Väldigt sällan jag använder terminalen, om det inte är så att jag vet vad jag letar efter och kommandot (vanligtvis) batchar något som i praktiken är en loop, fråga eller en installation. Rätt mycket av detta körs ändå genom frontends i grafiska gränssnitt numera.

syftar mestadels när man behöver installera något litet tillfälligt program (händer nog iaf nån gång i veckan) och windows executablen är oftast bara fråga om att köra in wizarden och det funkar

medan linux varianten allt för ofta ska installeras från terminalen och sen kan det även behöva en hel hög andra dependables som också de behöver installeras via terminalen manuellt i efterhand och man behöver typ gå igenom en guide för att veta vad som kommer behövas för att äns kunna använda det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

syftar mestadels när man behöver installera något litet tillfälligt program (händer nog iaf nån gång i veckan) och windows executablen är oftast bara fråga om att köra in wizarden och det funkar

medan linux varianten allt för ofta ska installeras från terminalen och sen kan det även behöva en hel hög andra dependables som också de behöver installeras via terminalen manuellt i efterhand och man behöver typ gå igenom en guide för att veta vad som kommer behövas för att äns kunna använda det.

Måste vara åratal sedan jag behövde göra så. För det mesta (nästan alltid) sköter installeraren om att både installera och hitta beroenden och installera dessa. Ytterst sällan man behöver göra mer än så, det är bara enstaka, ovanliga program som man i regel bör undvika.

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Kör opensuse på min primära dator.
Det jag stör mig på är att en bra distro som man är nöjd med kan hux flux dö ut.
T ex CentOS som delvis kan sägas vara död, och nu kanske även OpenSuse Leap som går samma öde mötes. Riktigt tråkigt är det.

Så är det, på ett sätt; samtidigt har ju entusiaster en helt annan möjlighet än med stängda operativsystem att fork:a och gå vidare. Scientific Linux och CentOS lades ner respektive togs i en annan riktning, men i gengäld har vi Rocky och Alma som fortsätter där de förra tog slut.

Permalänk
Skrivet av serafim:

Måste vara åratal sedan jag behövde göra så. För det mesta (nästan alltid) sköter installeraren om att både installera och hitta beroenden och installera dessa. Ytterst sällan man behöver göra mer än så, det är bara enstaka, ovanliga program som man i regel bör undvika.

jo det är det som är poängen ofta finns det inte några mainstream alternativ till X funktion jag vill ha utan det är typ finkamma github efter nått open source projekt som gör det jag vill göra.

och kan vara samma för både win och linux men oftas betydligt smidigare installation under windows.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows