Playstation 5 - Trasig läsare.

Permalänk
Medlem

Playstation 5 - Trasig läsare.

Tjena alla!

Jag har precis köpt en ps5 begagnad och visste om från början att läsaren var sönder. Den tar inte in skivor och låter direkt när man startar ps5an. Är det lätt att köpa ny spelare och installera? Var kan jag köpa en ny? Jag har förstått att jag måste behålla "moderkorten" från spelaren och montera på den nya. Var kan jag köpa ny läsare?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Om den startar direk och inte tar in nya skivor, så låter det som att det har fastnat en skiva/något i läsaren?
Har det kollats? Om inte så kolla det, vad jag vet så sitter det en skruv på läsaren som man kan tvångsmata ut med. Men går inte det så plocka isär läsaren bara.
https://www.ifixit.com/Guide/How+to+Manually+Eject+a+Stuck+Di...

Du har ju inget att förlora på det.

En "ny" läsare hittar du säkert på Ebay eller om du hittar ett reservdels ps5 som har ett annat problem. Kolla bara så att modell nummer är samma eller att du vet att det går att blanda just de två.

Vill du ha en helt ny läsare får du nog fråga Sony/Playstation support om.

Vill du veta mer om hur du gör olika saker så kolla ifixit hemsidan/you tube

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Om den startar direk och inte tar in nya skivor, så låter det som att det har fastnat en skiva/något i läsaren?
Har det kollats? Om inte så kolla det, vad jag vet så sitter det en skruv på läsaren som man kan tvångsmata ut med. Men går inte det så plocka isär läsaren bara.
https://www.ifixit.com/Guide/How+to+Manually+Eject+a+Stuck+Di...

Du har ju inget att förlora på det.

En "ny" läsare hittar du säkert på Ebay eller om du hittar ett reservdels ps5 som har ett annat problem. Kolla bara så att modell nummer är samma eller att du vet att det går att blanda just de två.

Vill du ha en helt ny läsare får du nog fråga Sony/Playstation support om.

Vill du veta mer om hur du gör olika saker så kolla ifixit hemsidan/you tube

Jag hade en skivan i förrgår och då fungerade den. Men när jag tryckte på Eject så spottade den ut skivan utom något stop. Skiva. Hamnade på golvet. Sedan dess har jag inte kunnat stoppa in en skiva

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Jag hade en skivan i förrgår och då fungerade den. Men när jag tryckte på Eject så spottade den ut skivan utom något stop. Skiva. Hamnade på golvet. Sedan dess har jag inte kunnat stoppa in en skiva

Okej
Så du har kunnat stoppa i en skiva och när den togs ut så körde konsolen den så långt ut att den rammlade ut på golvet och nu kan du inte stoppa in en ny.

Det käns som det kan vara något mekaniskt i läsaren som är trasigt. Men okså den givare som ser om du stoppar in en skiva.

Jag tar för givet att du har kunskap och kan plocka isär läsaren ock kolla efter något uppenbart. Annars så köper man ju inte en trasig ps5.

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Han här brukar fixsa en del olika konsoller bland annat PS5.
Han ger inga gider men kanske något av alla problem som han stött på är samma som du har och då kan man ju i alla fall se vad han gör för att försöka lösa det.
https://youtube.com/@tronicsfix?si=6Gg732BAiwMTf3oN

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej
Så du har kunnat stoppa i en skiva och när den togs ut så körde konsolen den så långt ut att den rammlade ut på golvet och nu kan du inte stoppa in en ny.

Det käns som det kan vara något mekaniskt i läsaren som är trasigt. Men okså den givare som ser om du stoppar in en skiva.

Jag tar för givet att du har kunskap och kan plocka isär läsaren ock kolla efter något uppenbart. Annars så köper man ju inte en trasig ps5.

Ja jag får plocka isär den och försöka se efter. Annars får den bli en digital version av mig 😁

Visa signatur