Permalänk

Köpråd: Dator Ca 18000-23000 kr

Jag letar efter en bra dator som kostar mellan ca 18000 och 23000. Där här är delarna jag skulle föredra

Intel core i7 14th gen
Grafik: GTX 4060 - 4070S
32gb ddr5
1-2TB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack, dock har jag inte någon erfarenhet av AMD processorer, fast de kanske är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynicalcritic75:

Tack, dock har jag inte någon erfarenhet av AMD processorer, fast de kanske är bättre?

För spel är 7800X3D bäst just nu. Om RT-prestanda inte är så viktigt för dig kan du byta grafikkortet till 7900 XT men jag antog att det var viktigt då du skrev att du ville ha en NVIDIA-GPU.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

För spel är 7800X3D bäst just nu. Om RT-prestanda inte är så viktigt för dig kan du byta grafikkortet till 7900 XT men jag antog att det var viktigt då du skrev att du ville ha en NVIDIA-GPU.

Jag har hört att radeon grafikkort hade problem med drivrutiner. Så jag föredrar nog nvidia för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Hade definitivt läst lite nyheter om intels nuvarande sits ifall du inte gjort.
Kan rekommendera dig att hålla dej undan från intel ett tag , 7800x3d är clockren.

På gpu sidan så utöver RT är nvidias frame generation klart bättre än amd's.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Hade definitivt läst lite nyheter om intels nuvarande sits ifall du inte gjort.
Kan rekommendera dig att hålla dej undan från intel ett tag , 7800x3d är clockren.

På gpu sidan så utöver RT är nvidias frame generation klart bättre än amd's.

Är 7800x3d även bra för streaming/content creation?

Permalänk
Medlem

Aldrig varit intresserad av det så fel person att svara på frågan

Permalänk
Medlem

Skulle fungera men andra processorer med fler kärnor och trådar är att föredra vid streaming såsom 7900X. Förutsatt du kommer streama/skapa mycket.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Var otroligt nöjd med mitt 7800XT men bytte till ett 4070 Super för att man ibland slår upp en stream på Twitch och AMD's encoder på deras plattform var inget att hurra för. Såg inte alls nice ut. På Youtube däremot funkade det klockrent och kortet gjorde mig aldrig besviken utöver när man skulle streama.
Så hade sagt, ska du streama på Twitch välj Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h9mpe:

Var otroligt nöjd med mitt 7800XT men bytte till ett 4070 Super för att man ibland slår upp en stream på Twitch och AMD's encoder på deras plattform var inget att hurra för. Såg inte alls nice ut. På Youtube däremot funkade det klockrent och kortet gjorde mig aldrig besviken utöver när man skulle streama.
Så hade sagt, ska du streama på Twitch välj Nvidia.

Najs, nu handlade dock om cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Najs, nu handlade dock om cpu

Oh ja det är givet! Såg att det var lite på tal om AMD GPU här i tråden så tänkte att jag delar med mig av mina erfarnheter

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att köpa något liknande men ASUS TUF GeForce RTX 4070 TI Super 16GB Gaming är slutsåld i Sverige. Vilken annan version skulle du rekommendera, eller är det värt att köpa den från Amazon men förlora 65 € i cashback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozen4:

Jag är inne på att köpa något liknande men ASUS TUF GeForce RTX 4070 TI Super 16GB Gaming är slutsåld i Sverige. Vilken annan version skulle du rekommendera, eller är det värt att köpa den från Amazon men förlora 65 € i cashback?

Här kan du se hur de olika kylarna presterar.

https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-4070-ti-s...

Annars är 7900 XT ett bra val för 9 000 kr om inte RT-prestanda är viktigt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozen4:

Varför inte bara ta ett från en annan tillverkare? Ingen större skillnad på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Här kan du se hur de olika kylarna presterar.

https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-4070-ti-s...

Annars är 7900 XT ett bra val för 9 000 kr om inte RT-prestanda är viktigt för dig.

Tack!

Skrivet av n0kturnal:

Varför inte bara ta ett från en annan tillverkare? Ingen större skillnad på dem.

Verkar vara väldigt liten skillnad. Kändes lite surt att gå miste om cashbacken men det gör jag ju om jag köper ett annat märke också.

Fler citat.
Permalänk
Medlem
Skrivet av frozen4:

Tack!

Verkar vara väldigt liten skillnad. Kändes lite surt att gå miste om cashbacken men det gör jag ju om jag köper ett annat märke också.

27 till 33 dBA är nog en hörbar skillnad men inte enorm.