Datorn blir "svart" och måste startas om

Permalänk

Datorn blir "svart" och måste startas om

Sonen har börjat få problem med att skärmen ibland blir svart när han spelar och han kan inte göra något annat än att starta om datorn. Först tänkte jag att det hade med skärmen att göra eftersom han ibland kunnat prata vidare på Discord. Men tydligen är det bara ibland han kan göra det - det verkar alltså som datorn låser sig helt för det mesta. Felet uppstår med flera olika spel.

Hur ska man felsöka vad det här beror på? Får ni upp några tankar direkt om vad som kan orsaka det här? Jag har börjat fundera på om den blir för varm. Jag har gjort kopplingen att det ofta hänt när det varit riktigt varma dagar ute - och det har då också varit ganska varmt i hans rum.

Det här är hans setup:

Moderkort: MSI Z370-A PRO
Processor: Intel Core i7 9700K 3.6GHz
Processorkylning: Cooler Master Hyper 212 EVO V2
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 3070 EAGLE OC 8G 2.0
Minne: Ballistix Sport LT 16GB (2x8) Grey 2666Mhz
Disk: m.2 500GB nvme SSD + Samsung 860 evo 1 TB SSD
Skärm 1: Samsung 27" CJG5 (2560x1440, 144Hz, 4 ms)
Skärm 2: Dell 24” UltraSharp U2412M
Nätagg: Seasonic FOCUS GX 750W
Chassi: Sharkoon TG5 - miditower - ATX

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra OCCT för att testa värme och stabilitet.
Kör tex cpu+ram sen gpu.
För gpu brukar jag sätta den i högsta läget (extreme?) på steady eller vad den nu heter.
Du ser ganska fort om det börjar bli för varmt.
Kan vara dags att byta kylpasta på cpu/gpu och/eller pads på gpu

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med att skärmens bild frös ofta och i olika program.
Visade sig vara NVIDIAs drivrutiner som vid något tillfälle blivit fel. Efter att ha rensat dom helt från datorn med hjälp av ”display driver uninstaller” från guru3d och sen installerat de nyaste igen så löste sig problemet. Så det kan vara värt att prova om ni inte hittar något hårdvarufel.

Visa signatur

Kom ihåg att det är aldrig för sent att ge upp!