Sanity check för en nybörjares hemmabio planer

Permalänk
Medlem

Sanity check för en nybörjares hemmabio planer

Hej!

Jag hade tänkt att försöka bygga ihop en skaplig hemmabio (för en lägenhet) och vill gärna höra vad ni tycker då jag inte har någon erfarenhet alls vad det gäller ljud, video eller hemmabio. Jag hade inte tänkt detta som en "forever" setup men vill ha bättre ljud än tex en soundbar.

TV: Jag tänkte sikta på en LG C3 eller LG C4 på ~77" (Alternativt LG G3 eller Samsung S90D), kommer försöka köpa under black friday så får se vilka modeller som kommer på rea.

Ljud: Om jag fattat saker rätt så vill jag ha en receiver (heter det något annat på svenska?) samt några högtalare, då min plånbok redan kommer ta en stor smäll så tänkte jag börja med bara två högtalare för att sedan kunna bygga på till ett 5.1 eller 5.1.2 system i framtiden.
Receivern tänkte jag en Denon AVR-X1800H, alternativt något begagnat från tradera som tex Marantz NR 1711 eller Sony STR-DN1080 (bara två exempel som ligger uppe just nu).
För högtalare tänkte jag ett par DALI Oberon 5, vad jag kunnat hitta så är det prisvärt att starta med golvhögtalare då jag bara kommer ha de två till att börja med, som sagt hoppas bygga ut med flera högtalare över tid.

Har jag gjort något nybörjarmiss här och borde ändra mina planer eller ser det här rimligt ut?

Går det bra att köra en stereo setup till att börja med med en receiver eller måste jag ha en center från början?

Tack för er tid!

Förtydligande av boendesituation
Permalänk
Medlem

Både C3 och C4 är finfina TV, och i klassen får de väl betraktas som prisvärda också.
Ljud är svårare att rekommendera tycker jag då det är ganska subjektivt.
Generellt sett tycker ja inte man ska lägga mer pengar på bild än ljud. Många vänner med stora dyra tv-apparater och sämre ljud, det blir inte direkt hembiokänsla. Personligen får jag mer hembio av bra ljud och mindre bild än tvärtom. Ljud hänger med längre än bild imo.
Lägg mer krut på högtalare än receiver (hembiofmrstärkare). Receivern tenderar att bli omodern snabbare när nya videoformat dyker upp.
Det absolut bästa är att ha försteg och slutsteg separerat. Då behöver du bara byta försteg/videoprocessor vid behov. Nackdelen är väl att alla sådana lösningar är rätt dyra.

X1800h är säkert som alla Denon fullpackade med funktioner. Den har dock inga pre-out så du är fast med 7 kanaler. Om jag förstod ditt inlägg rätt så är du eventuellt intresserad av Atmoshögtalare? För att det ska bli riktigt bra behöver du helst 4 takhögtalare.
Om det är Denon så hade jag nog kikat på en X3800h istället, eller tidigare modeller så som X3700h
Även sett Marantz Cinema 60 på blocket nyligen för 10k. Där kan du också uppgradera till Diracs rumskorrigering.

Tips är att leta begagnat för mest bang for the buck.
Blocket och Hifitorget är bra ställen att börja på.
Lycka till

PS. Det går alldeles utmärkt att börja med stereo. Högtalarna skapar en ”fantomcenter”.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Ska detta vara en ren hemmabio, eller ska du använda den lite brett för både musik, tv och hemmabio?
Av dina högtalare ska du lägga mest pengar på center kanal och subwoofer om du ska primärt köra bio. Detta är för att i en surroundmix går ungefär allt ljud du bryr dig om såsom dialog, primär effekter samt rätt mycket musik till centerkanalen. Subwoofers är stora och medför mycket materialkostnad när de blir bra. Om du ska lyssna på musik så är ett par bra torn-högtalare såsom dali oberon 5 ett bra alternativ. Men Om du sitter själv i mitten av dina två högtalare kommer de göra ungefär lika bra jobb med att göra jobbet som centerkanalen gör, problemet med att köra utan center är om du har tänkt att sitta många ut åt sidorna i rummet. Begagnat är najs då många skaffar hemmabio och inser att det inte fungerar i deras liv då grannar, utrymme osv kommer ivägen.

Permalänk
Skrivet av CybranM:

Hej!

Jag hade tänkt att försöka bygga ihop en skaplig hemmabio och vill gärna höra vad ni tycker då jag inte har någon erfarenhet alls vad det gäller ljud, video eller hemmabio.

TV: Jag tänkte sikta på en LG C3 eller LG C4 på ~77" (Alternativt LG G3 eller Samsung S90D), kommer försöka köpa under black friday så får se vilka modeller som kommer på rea.

Ljud: Om jag fattat saker rätt så vill jag ha en receiver (heter det något annat på svenska?) samt några högtalare, då min plånbok redan kommer ta en stor smäll så tänkte jag börja med bara två högtalare för att sedan kunna bygga på till ett 5.1 eller 5.1.2 system i framtiden.
Receivern tänkte jag en Denon AVR-X1800H, alternativt något begagnat från tradera som tex Marantz NR 1711 eller Sony STR-DN1080 (bara två exempel som ligger uppe just nu).
För högtalare tänkte jag ett par DALI Oberon 5, vad jag kunnat hitta så är det prisvärt att starta med golvhögtalare då jag bara kommer ha de två till att börja med, som sagt hoppas bygga ut med flera högtalare över tid.

Har jag gjort något nybörjarmiss här och borde ändra mina planer eller ser det här rimligt ut?

Går det bra att köra en stereo setup till att börja med med en receiver eller måste jag ha en center från början?

Tack för er tid!

Har själv en Marantz NR 1711 (7 X 50W), eARC, stöd för 4/8K. Passiv kylfläns för HDMI 2.1 chipet. Funkar med banankontakter ( kör själv med banankontakter). Går att skruva av dom förbannade Wi - Fi antennerna, om man inte vill använda Wi - Fi. Funkar kanon med Nördic:s Ultra High Speed HDMI kablar, har 3 st. Har även en 4K Apple TV (32GB) å en 4K Reavon X110 Blu ray spelare inkopplade i recievern. Kör Dolby Atmos/DTS:X* 5.2.2. * = Vissa Blu ray filmer har detta ljudformat. Angående samsung TV:ar, har snåljåpen samsung inte support för Dolby Vision då dom vägrar att betala licens pengar för DV.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Tack för de detaljerade svaren!

Jag inser att jag inte förklarade min exakta situation vilket skulle hjälpt, jag bor i en lägenhet och siktar inte på en "forever" setup utan mer en "mid-range" setup eller vad man vill kalla det. Vill ha bättre ljud än en soundbar men inte det bästa av det bästa.

@eFoppa Vad jag kan se så blir separat försteg och slutsteg lite utanför min budget men jag uppskattar förslaget!
Jag tänkte försöka få ett system som kan hantera Atmos 5.1.2 med tex dessa Klipsch R-41SA (tog bara ett slumpmässigt exempel) som height. Blir det konstigt att bara ha två height eller "måste" man ha fyra?
AVR-X3800H börjar dra iväg lite på min budget men jag kommer hålla utkik för begagnade exemplar av de modellerna du föreslog!

@Mikos Jag tänkte det mest som film/tv men det kommer vara i mitten av lägenheten så hade varit trevligt att kunna lyssna på musik via tex spotify. Jag tror jag kommer vänta lite med en subwoofer då jag inte vet hur mycket de två tornen kommer att störa mina grannar haha
Det är inte världens största rum så jag hoppas på att två torn kommer räcka, till att börja med om inget annat.

@seville57 Vad tycker du om Marantz NR 1711, skulle du rekommendera den modellen?
Vill också veta vad du tycker om 5.2.2 setup, specifikt atmos heigh högtalarna, tycker du det fungerar bra med två? Vilka atmos högtalare är det du har, någon modell du kan rekommendera?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett 5.1 hemmabiosystem med DALI Oberon 3 samt DALI's front och bas. Det spelar på fint. Eftersom jag nyligen flyttat så kör jag det nu utan bakhögtalare, och det funkar också bra. Matar detta med en äldre Denon X1000. X1000 var på sin tid instegsmodellen, typ motsvarande vad X1800 är idag. Tycker inte att det begränsat mig nämnvärt. Dock så tycker jag att åtminstone min Denon är väl enkel i sina funktioner. Det finns inte så väldigt mycket att ställa in och menyerna kan vara lite svårjobbade. Jag tittade för ett tag sedan på om jag skulle byta ut receivern då jag ville uppgradera till 4k. Det hade inte automatiskt blivit en Denon med tanke på menyerna. Dock var utbudet då rätt så begränsat eftersom 8k precis hade börjat rullas ut och var drabbat av problemen med de första 8k-chippen som krävde komprimerad bitström, så det blev aldrig att jag slog till.

Marantz och Denon är samma företag, så det är inte så stor skillnad mellan deras motsvarande produkter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av CybranM:

Tack för de detaljerade svaren!

Jag inser att jag inte förklarade min exakta situation vilket skulle hjälpt, jag bor i en lägenhet och siktar inte på en "forever" setup utan mer en "mid-range" setup eller vad man vill kalla det. Vill ha bättre ljud än en soundbar men inte det bästa av det bästa.

@eFoppa Vad jag kan se så blir separat försteg och slutsteg lite utanför min budget men jag uppskattar förslaget!
Jag tänkte försöka få ett system som kan hantera Atmos 5.1.2 med tex dessa Klipsch R-41SA (tog bara ett slumpmässigt exempel) som height. Blir det konstigt att bara ha två height eller "måste" man ha fyra?
AVR-X3800H börjar dra iväg lite på min budget men jag kommer hålla utkik för begagnade exemplar av de modellerna du föreslog!

@Mikos Jag tänkte det mest som film/tv men det kommer vara i mitten av lägenheten så hade varit trevligt att kunna lyssna på musik via tex spotify. Jag tror jag kommer vänta lite med en subwoofer då jag inte vet hur mycket de två tornen kommer att störa mina grannar haha
Det är inte världens största rum så jag hoppas på att två torn kommer räcka, till att börja med om inget annat.

@seville57 Vad tycker du om Marantz NR 1711, skulle du rekommendera den modellen?
Vill också veta vad du tycker om 5.2.2 setup, specifikt atmos heigh högtalarna, tycker du det fungerar bra med två? Vilka atmos högtalare är det du har, någon modell du kan rekommendera?

Nu kör jag lita budget på högtalarna: Frontar: Polk Audio Monitor XT 20 (Dolby Atmos/DTS:X enabled speakers, bokhylle/stativ, 2 vägs), Center Polk Audio Monitor XT 30 (Dolby Atmos/DTS:X enabled speakers), Polk Audio Monitor XT 90 (sk takstudsare, Dolby Atmos/DTS:X enableded speakers, kan läggas ovanpå Frontarna i samma serie/väggmonteras. Alla dessa är klangmatchade. Surround är Polk Audio T15, 2 vägs, bokhylle/stativ, ej klangmatchade.Finns även golvhögtalare i samma serie, en lita dyrare serie är Polk Audio Reserve (finns på Hembiobutiken). Subbar är en gammal Yamaha 200 (nånting, 8:a), en Polk Audio Monitor XT (12:a). Som sagt lite "fattigmans" system. Har kikat på recievers med 9.4 men blir till att spara lite, då en Marantz Cinema 50 ligger på 21.900 kr på Hembiobutiken. Kan rekommendera Marantz NR 1711 som "nybörjarreciever". Jag har inte köpt allt på en gång utan då å då.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag har ett 5.1 hemmabiosystem med DALI Oberon 3 samt DALI's front och bas. Det spelar på fint. Eftersom jag nyligen flyttat så kör jag det nu utan bakhögtalare, och det funkar också bra. Matar detta med en äldre Denon X1000. X1000 var på sin tid instegsmodellen, typ motsvarande vad X1800 är idag. Tycker inte att det begränsat mig nämnvärt. Dock så tycker jag att åtminstone min Denon är väl enkel i sina funktioner. Det finns inte så väldigt mycket att ställa in och menyerna kan vara lite svårjobbade. Jag tittade för ett tag sedan på om jag skulle byta ut receivern då jag ville uppgradera till 4k. Det hade inte automatiskt blivit en Denon med tanke på menyerna. Dock var utbudet då rätt så begränsat eftersom 8k precis hade börjat rullas ut och var drabbat av problemen med de första 8k-chippen som krävde komprimerad bitström, så det blev aldrig att jag slog till.

Marantz och Denon är samma företag, så det är inte så stor skillnad mellan deras motsvarande produkter.

Skulle isåfall vara priset, då många anser Marantz vara lite mer påkostad än Denon.

Visa signatur

Permalänk

Mitt största tips och fråga är, har du lyssnat på högtalarna du funderat på. Dali gör bra högtalare absolut, men högtalare är subjektivt hur de upplevs. Personligen upplever jag Dali som oerhört platta och tråkiga (med reservation för att jag inte lyssnat på deras senare modeller, men deras ljudprofil lär ju vara samma som förr). Speciellt i en hemmabioanläggning hade jag personligen absolut inte valt Dali. Så lyssna på ett gäng högtalare av bra märken och se vad du själv gillar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@giplet Jaha, jag visste inte att det var samma företag. Känns ju lite onödigt men antar att ena blev uppköpt av den andra. Trevligt att du har bra erfarenhet med Dali högtalarna, jag kommer nog köra på dem med om jag inte hittar något bättre.

@seville57 Jag sparar Polk Audio Monitor XT 90 som ett alternativ för framtiden! Jag försöker på Marantz NR 1711, får se vad den går upp i på Tradera.

@TobiasStockholm Jag var på Hifi Klubben och lyssnade på dem men som sagt jag är väldigt ny till allt som har med ljud att göra så har ingen referenspunkt. Vet du några andra högtalare i ungefär samma prisklass (~10k) som du hade rekommenderat för film/tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CybranM:

Ja det är rätt dyrt. Dessutom kan man motivera att köpa ny receiver då dessa ofta är billigare än separata försteg.
När det gäller atmos har jag haft 2 och 4 högtalare tidigare. Tycker absolut man ska ha 4 men 2 funkar naturligtvis.
Sen kan jag personligen tycka att atmos är nog det sista jag skulle satsa på. Alltså inte att det är kasst, utan mer att allt annat är viktigare (tycker jag). Högtalare, sub osv. Jag hade nog inte skaffat atmoshögtalare förrän allt annat va tipptopp.
Hellre ett bättre 5-kanaligt system än ett mediokert 5.1.4.
Det är rätt få filmer som har ett riktigt bra atmos ljudspår. Det behöver dessutom vara Dolby TrueHD Atmos för att vara värt besväret. Jag trodde först jag kopplat in mina högtalare fel när jag kollade på Netflix Dolby Digital Atmos, tills jag hörde TrueHD varianten.

Men håll absolut koll på begagnatmarknaden. Såg också ett par Oberon on-walls på blocket för 3500 paret häromdagen. Hade ju passat fint med Oberon 5.

Håller själv på och fixar ihop en ny ljudanläggning efter att ha kört stereo och sen soundbar ett par år.
I mitt fall lutar det mot en Anthem MRX540 (5.2) med 3st M&K MP950 som front och M50 som surround. Sub får min SVS 3000 Micro hänga med ett tag till (bor i lägenhet).

Skrivet av CybranM:

Vet du några andra högtalare i ungefär samma prisklass (~10k) som du hade rekommenderat för film/tv?

Det är väldigt subjektivt, men om du vill ha ett tips så är det att lyssna på dessa
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/50-paket...
Spelar riktigt bra för din klass (dock behövs en sub, men det behövs oavsett till hembio)

Skrivet av TobiasStockholm:

Speciellt i en hemmabioanläggning hade jag personligen absolut inte valt Dali. Så lyssna på ett gäng högtalare av bra märken och se vad du själv gillar.

Jag har Dali Rubicon LCR hemma för utvärdering. Sanslöst bra för hembio. Tyvärr jobbigt att hitta en matchande center som inte kostar 30k så kommer nog lämna tillbaka, men de är verkligen bland de bästa vägghögtalarna jag hört för hembio. Antar ljud är subjektivt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Ja det är rätt dyrt. Dessutom kan man motivera att köpa ny receiver då dessa ofta är billigare än separata försteg.
När det gäller atmos har jag haft 2 och 4 högtalare tidigare. Tycker absolut man ska ha 4 men 2 funkar naturligtvis.
Sen kan jag personligen tycka att atmos är nog det sista jag skulle satsa på. Alltså inte att det är kasst, utan mer att allt annat är viktigare (tycker jag). Högtalare, sub osv. Jag hade nog inte skaffat atmoshögtalare förrän allt annat va tipptopp.
Hellre ett bättre 5-kanaligt system än ett mediokert 5.1.4.
Det är rätt få filmer som har ett riktigt bra atmos ljudspår. Det behöver dessutom vara Dolby TrueHD Atmos för att vara värt besväret. Jag trodde först jag kopplat in mina högtalare fel när jag kollade på Netflix Dolby Digital Atmos, tills jag hörde TrueHD varianten.

Men håll absolut koll på begagnatmarknaden. Såg också ett par Oberon on-walls på blocket för 3500 paret häromdagen. Hade ju passat fint med Oberon 5.

Håller själv på och fixar ihop en ny ljudanläggning efter att ha kört stereo och sen soundbar ett par år.
I mitt fall lutar det mot en Anthem MRX540 (5.2) med 3st M&K MP950 som front och M50 som surround. Sub får min SVS 3000 Micro hänga med ett tag till (bor i lägenhet).

Det är väldigt subjektivt, men om du vill ha ett tips så är det att lyssna på dessa
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/50-paket...
Spelar riktigt bra för din klass (dock behövs en sub, men det behövs oavsett till hembio)

Jag har Dali Rubicon LCR hemma för utvärdering. Sanslöst bra för hembio. Tyvärr jobbigt att hitta en matchande center som inte kostar 30k så kommer nog lämna tillbaka, men de är verkligen bland de bästa vägghögtalarna jag hört för hembio. Antar ljud är subjektivt

Var länge sen jag höll på med ordentlig hifi (kör Samsung Q995c numera, mest för enkelhetens skull och att de är enklare att placera och inte tar lika mycket plats), så har inte lyssnat på Dali på många år, de kanske har blivit bättre. Men de var kända när jag var inne i hifisvängen för en platt och ganska baslös/diskanttung profil. Otroligt klara och bra separation dock.

Håller med om att SVS bör vara ett bra val för hembio, de lät otroligt bra sist jag lyssnade på dem (minns inte modellen jag lyssnade på). För musik (vissa genrer iaf), sämre än Dali, men för hembio betydligt bättre enligt mig. Deras subwoofer är ju ganska legendariska för att vara extremt prisvärda.

Ljud är otroligt subjektivt som du säger.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av CybranM:

@giplet Jaha, jag visste inte att det var samma företag. Känns ju lite onödigt men antar att ena blev uppköpt av den andra. Trevligt att du har bra erfarenhet med Dali högtalarna, jag kommer nog köra på dem med om jag inte hittar något bättre.

@seville57 Jag sparar Polk Audio Monitor XT 90 som ett alternativ för framtiden! Jag försöker på Marantz NR 1711, får se vad den går upp i på Tradera.

@TobiasStockholm Jag var på Hifi Klubben och lyssnade på dem men som sagt jag är väldigt ny till allt som har med ljud att göra så har ingen referenspunkt. Vet du några andra högtalare i ungefär samma prisklass (~10k) som du hade rekommenderat för film/tv?

Allt över 8.000 kr är för dyrt, har för mig att jag gav ca 11.000 (ny) för ca 3 år sen på Hembiobutiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fundera också lite på vad som är viktigast för dig; ljudet eller all teknik som du nämner som snabbt blir omodern (Till och med utgången; min receiver har inte ens HDMI!). Jag tycker att du skall lägga några månader på att lyssna runt på hur högtalarmodellerna faktiskt låter. Då får du ett par högtalare som du kommer att trivas med länge, oavsett om du byter receiver/förstärkare i framtiden. Tänk också på att receivern har sin ljudprofil, och att kombinationen med högtalarna kan komplicera intrycket ytterligare. När personalen börjar fråga om du inte skall köpa någonting, då har du nått halvvägs.

Jag skaffade ett par små Sonus Faber efter sekelskiftet som komplement till mina vardagshögtalare (QLN Model 1 från 1982 (Inte One)), SF är väl menade att vara ämnade för klassisk musik men jag upptäckte att de var kanoners för hårdrock också. Med andra ord så hade de en helt annan puls eller tempo utöver ljudet i sig. Svårt att beskriva. Storasystern till mina SF var himmelsk till klassisk musik, men helt utanför min budget tyvärr, de förblev en dröm.

Med det sagt, lyssna gärna lite på det som är ovanför dina mål så att du får en uppfattning om hur det kan bli bättre (eventuellt). Ljudintryck kräver tid och framför allt lugn och ro. Jag letar efter detaljer, som då skall återges enligt mina preferenser.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Fundera också lite på vad som är viktigast för dig; ljudet eller all teknik som du nämner som snabbt blir omodern (Till och med utgången; min receiver har inte ens HDMI!). Jag tycker att du skall lägga några månader på att lyssna runt på hur högtalarmodellerna faktiskt låter. Då får du ett par högtalare som du kommer att trivas med länge, oavsett om du byter receiver/förstärkare i framtiden. Tänk också på att receivern har sin ljudprofil, och att kombinationen med högtalarna kan komplicera intrycket ytterligare. När personalen börjar fråga om du inte skall köpa någonting, då har du nått halvvägs.

Jag skaffade ett par små Sonus Faber efter sekelskiftet som komplement till mina vardagshögtalare (QLN Model 1 från 1982 (Inte One)), SF är väl menade att vara ämnade för klassisk musik men jag upptäckte att de var kanoners för hårdrock också. Med andra ord så hade de en helt annan puls eller tempo utöver ljudet i sig. Svårt att beskriva. Storasystern till mina SF var himmelsk till klassisk musik, men helt utanför min budget tyvärr, de förblev en dröm.

Med det sagt, lyssna gärna lite på det som är ovanför dina mål så att du får en uppfattning om hur det kan bli bättre (eventuellt). Ljudintryck kräver tid och framför allt lugn och ro. Jag letar efter detaljer, som då skall återges enligt mina preferenser.

Håller med till 100%. Man behöver lyssna på lite olika högtalare med olika ljudprofil innan man köper.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

En vanlig hint om detaljer kan t.ex. vara kvinnliga sångerskor och "s"-ljud. Får du det fel (ljus förstärkare, ljusa högtalare) så kan det lätt börja låta förfärligt illa, med onödiga kompensationer i frekvensspektrumet till följd. Bättre då att köpa rätt från början. Våra öron fungerar alla olika, så var nivån på detta ligger är individuellt. När jag valde QLN Model 1 så var det bara de och en Boston-högtalare som kunde få fram ett bakgrundsljud på Pink Floyds "The Wall". QLN var mindre så jag valde dem. Givetvis spelar ljudkällan roll (LP-skiva på den tiden, med pickup etc.) men jag litade på att affärens utrustning torde fungera bättre än vad jag hade hemma.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med till 100%. Man behöver lyssna på lite olika högtalare med olika ljudprofil innan man köper.

Håller med generellt men vill ändå nyansera det lite. TS kollar på högtalare till sin första hembio. Klart man ska lyssna på grejerna om möjligheten finns men att sitta och lyssna på bakgrundsljud i Pink Floyd-låtar eller hur väl Diana Krall sjunger är kanske är att överanalysera det lite.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Håller med generellt men vill ändå nyansera det lite. TS kollar på högtalare till sin första hembio. Klart man ska lyssna på grejerna om möjligheten finns men att sitta och lyssna på bakgrundsljud i Pink Floyd-låtar eller hur väl Diana Krall sjunger är kanske är att överanalysera det lite.

Ja det kanske är att gå till lite överdrift 😂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Att ge sig in i ljud-djungeln är inte helt okomplicerat. Till att börja med, vad har du för budget eller rättare sagt hur mycket vill du spendera på kort-/lång sikt? Ser att du pratar om om dali's för 10 och AVR i 5-8tkr klassen, så minst 15-20tkr nu eller har du en större budget?

Det finns många olika typer av ljudkaraktär, men generellt föredrar folk högtalare som mäter linjärt vilket är något som bekräftas av Harmans research. Tack vare spinorama & audiosciencereview finns mätdata på ett stort antal högtalare tillgängligt.

Finns högtalarna tillgängliga lokalt kan det absolut vara värt att åka ner till hifi-butiken och lyssna, däremot finner jag det inte speciellt produktivt om man gör det i syfte att jämföra x & y. Vidare så kan högtalare med boostad diskant (B&W) låta fantastiskt hos en hifi-dealer men vid längre lyssnings-sessioner orsaka lyssnings-trötthet vilket inte är något jag skulle kunna leva med.

Denon gör bra receivers och x1800 som du är inne på kan du hitta runt 6k. Ser att du pratar om marantz 1711 som är en slimline version med sämre strömförsörjning & speccar än x1800. Ser ingen anledning att köpa en sämre variant om du inte får den för ett vrakpris (〜4k).

Här är två förslag på olika system. Wharfedale kan köpas betydligt billigare från tyskland, därav priser i euro. Skulle jag spendera runt 15-30tkr är detta vad jag hade köpt.

1. Prioritering musik:
Wharfedale Linton (14k)
Wharfedale 12.0 (200 eur)
Wharfedale 12.c (200 eur)
denon x1800 (6k)
total 20k + 400 eur

2. Prioritering film:
Wharfedale 12.2 (300 eur)
Wharfedale 12.0 (200 eur)
Wharfedale 12.c (200 eur)
denon x1800 (6k)
total: 6k + 700 eur

Exkluderade sub då du verkar vara inställd på utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CybranM:

Nu ska jag knappast påstå att jag är någon ljudexpert men just känslan för var ljudet kommer ifrån tror jag kan vara ganska individuellt. När jag bara kör tv:ns ljud tolkar hjärnan det automatiskt som att ljudet kommer från det som händer på bilden men när jag kör via högtalarna bredvid tar det en stund innan hjärnan lurar sig att tro att ljudet "kommer från bilden", om du förstår vad jag menar.

Skrivet av Mikos:

[...] Men Om du sitter själv i mitten av dina två högtalare kommer de göra ungefär lika bra jobb med att göra jobbet som centerkanalen gör, problemet med att köra utan center är om du har tänkt att sitta många ut åt sidorna i rummet. [...]

Det här kan vara värt att tänka på. Vissa högtalare har dessutom mer riktat ljud medan andra sprider det mer brett och det kan även påverka om man hamnar mitt framför en högtalare eller "utanför".

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Är inte tanken med LCR att man ska kunna köra samma högtalare som fråntar och center? Köp tre, problemet löst.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Är inte tanken med LCR att man ska kunna köra samma högtalare som fråntar och center? Köp tre, problemet löst.

Så är det. Tyvärr säljs de inte så av Hifiklubben. Serien under Rubicon, Opticon säljs styckvis. Men fick en bra deal på 3st M&K MP950 istället som får agera front. M&K M50 till surround.
Inte lika roliga till 2-kanal, men till hembio är de magiskt bra 😃

Visa signatur