AMD Ryzen 9 9950X – ett litet prestandalyft för mer pengar

Permalänk
Medlem

Näe, min 12900K får nog hänga på till 2028 eller längre med denna utveckling.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Tänker likadant speciellt när man spelar i 1440p eller högre upplösning.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-9950x/19.html

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Måste ha gått något fel under designstadiet av Zen 5. Första gången jag är besviken på Ryzen. Är det som Yoshman skriver att de flyttade till en bredare design på decode delen till wide 8-way från Zen 4:s 4-way så blev inte resultatet så lyckat.

För de som är vill lyssna vad chefsarkitekten för Zen har att säga, kolla in denna video där Ian Cutress pratar med Mike Clark.

I grunden var Zen 1-Zen 4 en 4-wide decode och 4-ALUs design. Det är ändrat i Zen 5, den är nu 2x 4-wide decode och 6-ALUs. (Lion Cove blir första "riktiga" 8-wide decode x86).

Är helt uppenbart att det finns enstaka fall som var begränsad av 4-wide. T.ex. exchange2 testet i SPECInt2017 (som om jag fått rätt information är en form av Sudoku solver)

Problemet är kanske: väldigt få applikationer är i närheten 4 instruktioner per cykel. Geekbench 6 whitepaper listar IPC för alla deltester.

Värt att notera: det AMD valde att plocka ut i sitt PR-material för Zen 5 var "Text processing" som har högsta IPC på 3,9. Nog ingen slump...

Och värt att notera att "Navigation" har lägst IPC. Det är ett exempel på fall där Zen 5 presterar sämre jämfört med Zen 4.

Dock är det helt uppenbart att det går att extrahera mer "IPC" ur dagens program. Apple, Qualcomm och Arm har alla 20-50 % högre perf/MHz jämfört med AMD/Intels bästa. Frågan är bara om det finns fundamentala begränsningar i x86, eller det bara att som Mike Clark säger "crack the nut open".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

955 BE är inte Bulldozer! Det är föregångaren till Bulldozer; den släpptes 2009, medan första Bulldozer kom 2011.

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_FX

Shiiet jag minns fel. Well, sak samma- det var inte ens en 955 utan en 965 BE såg jag nu Skyller på nyfött barn hemma, hjärnan är mush. Hade en FX-8150 på jobbet och hade permanent chassisida av då den tenderade att ligga rejält varm vid kompilering, minns framförallt att den liksom gick upp till kaosvarm rätt direkt och sedan stannade där, det behövde inte vara 100% cpu precis. Får för mig att vi hade en av varianterna med påstått 6 kärnor som i själva verket var 3 dessutom.

Hade även en a6-6400 hemma i en HTPC, den var väl ett par generationer förbi bulldozer men hade samma grund med "fuskkärnor". Såldes som dualcore vill jag minnas, men var ju inte riktigt det.

Min ursprungliga poäng kvarstår- Zen5 ska fucka upp bra mycket mer för att hamna i samma liga som fuskkärnor.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Samma siktar på Nova Lake runt 2026+. Ska enligt rykten ges helt ny arkitektur sen introduktionen av Core.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Dom verkar ha fördubblat latens mellan Chiplet jämfört mot förra versionen. Hur dom lyckas med det när dom vet att det är Zens svagaste punkt är obegripligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är det. Men det är en ny drivrutin och problemen är kvar trots en ren windows-installation och tydliga instruktioner. Jag får se över allting en ytterligare gång i dagarna som kommer och se om det går att lösa.

Nyfiken om ni kör med Xbox game bar och game mode så som techpowerup verkar ha fått instruktioner om?

Just two days ago, AMD notified us that "Ryzen 9 9900X and 9950X have Windows Game Mode core parking optimizations installed by the AMD PPM Provisioning File Driver," and that "Windows game mode must be enabled," "Xbox Game Bar must be enabled and up to date in the Microsoft Store," "the legacy Control Panel Power Options must be set to the default 'Balanced' scheme," and that "sometimes Windows does not apply the correct provisioning after the CPU installed has changed. You can try uninstalling then re-installing the AMD Chipset Driver as a workaround, but a fresh install of Windows is ideal."

TPU nämner ju även kravet på game bar som en negativ i deras recensioner och håller nog med där att det är något som förtjänar att hamna på listan, har inte märkt av den på ett tag men oftast stängs den ju av då den är irriterande. Oavsett känns det som en udda sak att kräva liksom.

Undrar om detta är något Microsoft-påhitt eller om AMD faktiskt tycker att det är bästa sättet att göra det- inte helt snyggt redan för X3D cpus. Känns som att AMD får sitta i baksätet vad gäller scheduling osv i Windows, minns när Microsoft pushade ut ny scheduler i Windows 11 preview/RC eller vad det nu var specifikt för att hantera alder lake och min 3900X plötsligt sög i ett par veckor

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Nyfiken om ni kör med Xbox game bar och game mode så som techpowerup verkar ha fått instruktioner om?

Just two days ago, AMD notified us that "Ryzen 9 9900X and 9950X have Windows Game Mode core parking optimizations installed by the AMD PPM Provisioning File Driver," and that "Windows game mode must be enabled," "Xbox Game Bar must be enabled and up to date in the Microsoft Store," "the legacy Control Panel Power Options must be set to the default 'Balanced' scheme," and that "sometimes Windows does not apply the correct provisioning after the CPU installed has changed. You can try uninstalling then re-installing the AMD Chipset Driver as a workaround, but a fresh install of Windows is ideal."

TPU nämner ju även kravet på game bar som en negativ i deras recensioner och håller nog med där att det är något som förtjänar att hamna på listan, har inte märkt av den på ett tag men oftast stängs den ju av då den är irriterande. Oavsett känns det som en udda sak att kräva liksom.

Undrar om detta är något Microsoft-påhitt eller om AMD faktiskt tycker att det är bästa sättet att göra det- inte helt snyggt redan för X3D cpus. Känns som att AMD får sitta i baksätet vad gäller scheduling osv i Windows, minns när Microsoft pushade ut ny scheduler i Windows 11 preview/RC eller vad det nu var specifikt för att hantera alder lake och min 3900X plötsligt sög i ett par veckor

Gamers Nexus förklarar ganska bra vilka inställningar som behöver göras, typ ny fräsch installation av Windows, ställa in Energialternativ i kontrollpanelen (alltså gamla klassiska kontrollpanelen, inte bara i inställningar), aktivera Xbox game bar osv.

Det hela börjar 3:04 in i videon, själva inställningarna börjar 4:50.

Permalänk
Medlem

Min fundering nu när man hunnit läsa och kolla lite videos är om Sweclockers har planer att testa om dessa cpuer?

Med tanke på att Windows verkar vara en stor anledning till att dessa cpuer presterar så pass dåligt.

Cyberpunk är ett bra exempel, där till å börja med 9950x och 7950x där nya cpun är bättre (sweclockers test så är 7950x bättre) MEN level1tech lyckades få 9950x att slå 14900k bara genom att starta spelet som administratör.

och är flera ställen där det är liknande, samt att vissa spel även presterar avsevärd i Linux vilket tyder på att något i Winodws är knas..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

något i Winodws är knas..

väl sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Min fundering nu när man hunnit läsa och kolla lite videos är om Sweclockers har planer att testa om dessa cpuer?

Med tanke på att Windows verkar vara en stor anledning till att dessa cpuer presterar så pass dåligt.

Cyberpunk är ett bra exempel, där till å börja med 9950x och 7950x där nya cpun är bättre (sweclockers test så är 7950x bättre) MEN level1tech lyckades få 9950x att slå 14900k bara genom att starta spelet som administratör.

och är flera ställen där det är liknande, samt att vissa spel även presterar avsevärd i Linux vilket tyder på att något i Winodws är knas..

Är ju inte direkt första gången det är "windows som är knas" när det gäller en amd zen processor.
Jobbar de inte ihop med microsoft för att se till att deras cpu:er fungerar som de ska i världens vanligaste operativ system?

Man tycker de borde ju testa och snappa upp detta innan de släpper så folk inte ska behöva köpa skräp och vänta på att det blir bättre med driver updates och os updates.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Är ju inte direkt första gången det är "windows som är knas" när det gäller en amd zen processor.
Jobbar de inte ihop med microsoft för att se till att deras cpu:er fungerar som de ska i världens vanligaste operativ system?

Man tycker de borde ju testa och snappa upp detta innan de släpper så folk inte ska behöva köpa skräp och vänta på att det blir bättre med driver updates och os updates.

Well dom har fortfarande inte löst Core parking för 7900x3d och 7950x3d på ett snyggt sätt så..

Verkar vara en nedrans massa pill för att få det att fungera..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Alla tillverkare brukar ha en "review guide" som visar ungefärliga resultat som tillverkaren själv får. Om siffrorna skiljer sig nämnvärt så är något sannolikt fel, så då brukar det väl kunna bli en dialog mellan recensent och tillverkare.

Knappast samma sak som att "de här siffrorna ska ni publicera" dock, som synes i denna recensionen.

Skrivet av CrispVanDahl:

Ah, sorry om det var otydligt.
Vi får en recensionsguide med flera sidor med resultat som AMD i det här fallet har fått när de gjort interna mätningar.
Resultaten kan sedan användas av oss för att få ett hum om ungefär hur de borde prestera.

Såklart kan ett resultat på +- några procent förekomma av diverse olika anledningar. Men när det är upp till 20% skillnad med nästan identisk hårdvara mellan våra resultat och de uppmätta resultaten i guiden är det ett tecken på att något är fel.

I det här fallet verkar det bero på styrkretsdrivaren, vi såg detta inför lanseringen av R9 7950X3D också.

Förhoppningsvis är det fixat snart och jag kan uppdatera med ny data.

Jo jag är bekant med recensioner, jobbade själv 20 år på ett företag som höll på med det.
Man kan väl säga att redan under utvecklingen sattes det en förväntan på ett snittbetyg från recensioner och såklart vägdes ett eventuellt högre pris in vid goda eller mycket goda resultat. Vid förväntan på lägre snittbetyg sattes följdaktligen ett mer budgetbetonat pris..
Reviewguides i all ära. Men med hårdvara blir det ju lite stelbent iom att alla presenterar samma upplevelser i form av hårda fakta - och allt enligt AMD's 'förväntningar'..

Oavsett hur man vrider och vänder på det så är Zen 5 bra produkter. Problemet är att förra generationen är minst lika bra och lever vidare simultant i sin nuvarande prissättning.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Datavetare
Skrivet av marcusOCZ:

Dom verkar ha fördubblat latens mellan Chiplet jämfört mot förra versionen. Hur dom lyckas med det när dom vet att det är Zens svagaste punkt är obegripligt.

Kanske bra att lägga en länk för ett sådan påstående

"For reference, on the Ryzen 9 7950X, going to another CCD is around 76ns. But in Ryzen 9 9950X, we're seeing an average latency of 180ns, over twice the cost of the previous generation of Ryzen."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Han har skrivit i tråden att han ska lägga till fler processorer i testet och utreda problemen som uppkommit. I speltesterna framförallt, men det är nog mer universella problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"For reference, on the Ryzen 9 7950X, going to another CCD is around 76ns. But in Ryzen 9 9950X, we're seeing an average latency of 180ns, over twice the cost of the previous generation of Ryzen."

https://images.anandtech.com/doci/21524/9950X%20Core%20to%20Core%20Latency%20%20w%20Zen%205%202_575px.png
https://images.anandtech.com/doci/17585/AMD%20Ryzen%209%207950X%20Core%20to%20Core%20Latency%20Final_575px.jpg

”Our current working theory is that this is a side-effect of AMD's core parking changes for Ryzen 9000. That cores are being aggressively put to sleep, and that as a result, it's taking an extra 100ns to wake them up. If that is correct, then our core-to-core latency test is just about the worst case scenario for that strategy, as it's sending data between cores in short bursts, rather than running a sustained workload that keeps the cores alive over the long-haul.”

Så det kan ju vara testet som gör siffran värre än vid många andra laster

Men sjukt konstigt att det skiljer så mycket när io-die och interconnect är exakt samma som på 7000-serien, 9000 är bara nya chiplets

Permalänk
Medlem

Lite intel över det hela innan ryzen kom. Gick så dåligt för AMD att intel inte behövde göra mycket nytt eller bättre och vi var fast med generationer av cpuer som gav väldigt lite mervärde.

Dags att intel släpper något som ger amd en rejäl utmaning igen.

Trodde faktiskt intel skulle komma igen snabbare och hårdare än de gjort, de behöver en ny core design som var det som körde över amd totalt förra gången.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag vill ha fler än en källa till en sån grej, samt att jag inte är säker på att det är helt korrekt. Därför "det verkar som", och inte något annat.

Visa signatur

Permalänk

Nu gör AMD inte det lätt för mig, jag sitter på en 8700k och funderar på att uppgradera men vet inte vad jag ska uppgradera till, jag kanske ska köra på en 7800x3d istället för att gå hela vägen upp till en 9950x, då jag tänkte att mer cores skulle kunnat hjälpa mig om jag vill spela in det jag spelar, eller kanske streama.
Men det känns som att går jag på 7800x3d så får jag en bra cpu oavsett vad. Plus att priset är ju nästan dubbelt från 7800x3d till 9950x.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Shiprat:

Citatet i ditt inlägg är taget exakt från recensionsguiden. Denna utökades senare med fler instruktioner som förtydligar.

Jag har som sagt följt den vilket de flesta verkar göra, trots detta finns det en diskrepans i uppmätta resultat vilket är så jäkla skumt.

Ska testa att launcha spelet som admin och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Nu gör AMD inte det lätt för mig, jag sitter på en 8700k och funderar på att uppgradera men vet inte vad jag ska uppgradera till, jag kanske ska köra på en 7800x3d istället för att gå hela vägen upp till en 9950x, då jag tänkte att mer cores skulle kunnat hjälpa mig om jag vill spela in det jag spelar, eller kanske streama.
Men det känns som att går jag på 7800x3d så får jag en bra cpu oavsett vad. Plus att priset är ju nästan dubbelt från 7800x3d till 9950x.

Jag har också i7 8700k samt rtx 3080, bestämde mig för 7800x3d, får hem cpun idag så har inte hunnit testa det, men för just gaming verkar det vara det bästa valet fortfarande enligt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Citatet i ditt inlägg är taget exakt från recensionsguiden. Denna utökades senare med fler instruktioner som förtydligar.

Jag har som sagt följt den vilket de flesta verkar göra, trots detta finns det en diskrepans i uppmätta resultat vilket är så jäkla skumt.

De gör det inte lätt för er

Jag skulle säga att bara baserat på hur instruktionerna lyder där så låter det inte som den mesta pålitliga lösningen precis. Det låter som en workaround.

Får en att undra hur spelprestanda ser ut på Linux, inte sett några recensioner för just det men on detta är handlar om bullshit med Windows scheduler så vore det lustigt om det flyter bättre på Linux.

2024 year of the Linux desktop?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Jayz2cents har en video som går in på detta som jag tycker är bra.
Har för mig han använder Revo Uninstaller som tar bort alla filer som verkar lurka kvar efter avinstall på drivers och på så sätt sätts inte 3d vcache drivern igång i aktivitetshanteraren som ska köra core parking.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av PHPanos:

Jag har också i7 8700k samt rtx 3080, bestämde mig för 7800x3d, får hem cpun idag så har inte hunnit testa det, men för just gaming verkar det vara det bästa valet fortfarande enligt många.

Jag har ju bara ett 2070 men tror nog fortfarande jag får ett stort upplyft i spel om jag går på en 7800x3d, får självklart spara pengar å köpa ett 4080 super eller 5080 när det väl kommer sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant video från Moores law: Moores law
Uppenbarligen är det problem med hur Windows jobbar med Zen 5, plus att AMD har stressat ut releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskaren:

Uppenbarligen är det problem med hur Windows jobbar med Zen 5, plus att AMD har stressat ut releasen.

Rätt så uppenbart. 9950X drar ju lika mycket effekt som 14900k i multitrådat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

De gör det inte lätt för er

Jag skulle säga att bara baserat på hur instruktionerna lyder där så låter det inte som den mesta pålitliga lösningen precis. Det låter som en workaround.

Får en att undra hur spelprestanda ser ut på Linux, inte sett några recensioner för just det men on detta är handlar om bullshit med Windows scheduler så vore det lustigt om det flyter bättre på Linux.

2024 year of the Linux desktop?

Inte hunnit titta själv än men wendel har med lite linux diskussion i sitt test:
https://www.youtube.com/watch?v=NSQGcB9zoPM

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Den här snubben tittar specifikt på Linux också: https://www.youtube.com/watch?v=l8W2JB4nJzY&t=0s
Visar ju att 9k CPU'erna uppenbarligen kan prestera, de behöver bara bättre stöd i Windows med drivare och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Inte hunnit titta själv än men wendel har med lite linux diskussion i sitt test:
https://www.youtube.com/watch?v=NSQGcB9zoPM

Jo framförallt nämner han i ett annat klipp att han verkar få 2-3% bättre prestanda i vissa spel genom proton i Linux än i Windows, men han säger att han inte är redo att prata mer om det så får väl avvakta.

Hans hjärna verkar lika virrig som min, med symmetric multi threading osv, blev tvungen att kolla upp ifall jag mindes fel mellan SMP / SMT -_-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskaren:

Sjukt deprimerande video, vad håller AMD på med. De har ju öppet mål på Intel nu men så skjuter de åt fel håll...