Win 11 lokalt konto på preinstalled från datorbutik?

Permalänk
Medlem

Win 11 lokalt konto på preinstalled från datorbutik?

Ska köpa en ny laptop i datorbutik med förinstallerad win 11. Går det att komma runt microsoftkontokravet för att köra lokalt konto, eller är det bara om man nyinstallerar själv från scratch?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det går bra, använd oobe\bypassnro utan att vara ansluten till internet

Permalänk
Medlem

Jag körde metod 4, men nu var det ett tag sen.
https://www.geeksforgeeks.org/install-win-without-a-microsoft...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Metod 4 har blivit stängd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Enda sättet jag vet nuförtiden är att göra installationsmediet med Rufus, då kan man välja att skippa Microsoft kontot.
Scrolla ner för guiden med Rufus: https://www.windowscentral.com/how-set-windows-11-without-microsoft-account

Permalänk
Medlem

Jag skrev en guide för två månader sen om hur man gör just det i installationen av Windows 11, inkluderat en video som visar processen. Gå till blogginlägget och skrolla ner till underrubriken Windows 11.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Enda sättet jag vet nuförtiden är att göra installationsmediet med Rufus, då kan man välja att skippa Microsoft kontot.
Scrolla ner för guiden med Rufus: https://www.windowscentral.com/how-set-windows-11-without-microsoft-account

Skrivet av Airikr:

Jag skrev en guide för två månader sen om hur man gör just det i installationen av Windows 11, inkluderat en video som visar processen. Gå till blogginlägget och skrolla ner till underrubriken Windows 11.

Kan man fortfarande ladda ner installations ISO från ms om man har en förinstallerad version? Jag antar att licensen sitter i uefi och plockas upp oavsett vad man har för ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Kan man fortfarande ladda ner installations ISO från ms om man har en förinstallerad version? Jag antar att licensen sitter i uefi och plockas upp oavsett vad man har för ISO.

Ja då. Du behöver inte ange någon nyckel för att hämta hem W10 eller 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Snusfri

Man skall alltid ändå göra en fresh reinstall när man köper en dator för att slippa allt mög som framförallt laptop-tillverkare lägger till.

Ladda ner Windows från OS.click.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Man skall alltid ändå göra en fresh reinstall när man köper en dator för att slippa allt mög som framförallt laptop-tillverkare lägger till.

Varför ladda ner därifrån, när man kan hämta hem den från MS själva?

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av jnsson:

Varför ladda ner därifrån, när man kan hämta hem den från MS själva?

För att det är en enligt mig betydlig smidigare och snabbare upplevelse.

Men vill man hämta från MS och leta fram länkar osv där så får man absolut göra det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Att installera om Windows innebär också att användaren behöver hämta drivrutiner och lägga ner en massa jobb på det.
Instämmer i att det är bättre att hämta Windows 11 (10) på Microsofts hemsida. Svårt med länk är det inte!

Vill man ta bort skräpprogram är det smidigare att använda Wise Uninstaller, som dessutom är ett portabelt program, för att på ett lätt sätt bli av med skräpet.

https://www.wisecleaner.com/wise-program-uninstaller.html

Rättstavning, lade till länk
Permalänk
Medlem

Och hur är det med licensnyckeln? Måste jag försöka extrahera den först från tillverkarens installation av Windows, eller sitter den i uefi och jag behöver inte bry mig om att ta reda på vad den är?
Jag lär förvisso göra en clonezilla bare metal full disk image ändå innan jag installerar om, men det vore sjyst att veta och vara förberedd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Och hur är det med licensnyckeln? Måste jag försöka extrahera den först från tillverkarens installation av Windows, eller sitter den i uefi och jag behöver inte bry mig om att ta reda på vad den är?
Jag lär förvisso göra en clonezilla bare metal full disk image ändå innan jag installerar om, men det vore sjyst att veta och vara förberedd.

Är det prebuilt så bör den ligga i UEFI

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

En märkesdator har licensnyckeln i BIOS. Du behöver inte ens välja vilken Windowsversion som skall installeras, om du trots allt installerar om Windows, då installationsprogrammet hämtar nyckeln från BIOS.

Du kan också hämta och köra Belarc Advisor. Programmet ger dig information om datormodell, serienummer, hårdvara samt vissa licensnycklar, som t.ex. Windows. Kostnadsfritt och hämtas här:

https://www.belarc.com/products/belarc-advisor/download

Programmet kommer inte att aktivera Windows Defenders försvar som vissa andra program kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det går bra, använd oobe\bypassnro utan att vara ansluten till internet

oobe\bypassnro FTW utan att ens nyinstallera. Startade bara direkt från tillverkaren. Sen blir det belsut framöver om jag installerar om allt för att slippa bloat...

Tack alla for input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

oobe\bypassnro FTW utan att ens nyinstallera. Startade bara direkt från tillverkaren. Sen blir det belsut framöver om jag installerar om allt för att slippa bloat...

Tack alla for input!

Avinstallera tillverkarens egna skitmjukvara, antingen via Windows egna avinstallationsval i "Inställningar", eller via Geek Uninstaller Använd sen ett FOSS som till exempel Win11Debloat (om du använder Windows 11), alternativt winutil från Chris Titus.

Och om du vill avinstallera Microsoft Edge-skiten och därmed slippa all telemetri som Microsoft har petat in och därmed slippa bli spårad som om du vore en försökskanin i ett labb (detsamma gäller för Chrome och Google), så kan du använda dig av Remove-MS-Edge.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.