Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Om du inte har behov av bonusen kan du ju sälja den Jag fick typ 6500 spänn för en Tab S9 för några månader sen

Fast det här var väl en FE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Fast det här var väl en FE?

Japp sant, på bilden stod det bara "Tab S9" men nedanför står det att det är FE, otydligt av Samsung. Borde ändå få runt 3-4k för den så runt 5000 för en soundbar som vanligtvis kostar 12-14k är det ju sjukt bra.

Eller på Samsungs egna hemsida står det Tab S9 på bilden men t.ex. på Power står det Tab S9 FE. Men i texten nedanför står det ju FE på samsungs med så är nog det som gäller.

https://www.samsung.com/se/offer/back2school/
https://www.power.se/kampanj/samsung-exklusiv-produkt/

Permalänk
Medlem

Har inte använt soundbaren på ett tag. Idag när jag skulle slå på den så fungerar den inte utan bara visar en röd prick på displayen. Den har fungerat som vanligt innan men nu när jag skulle slå på den så vill den inte starta/visa displayen.

Den är ansluten via bluetooth och smart things och via spotify så växlar jag till soundbaren och det står att den spelar från soundbaren men inget kommer ut från soundbaren. Det enda som visas på soundbaren är röd ring när man trycker på mikrofon knappen. Jag kan styra den också från fjärrkontrollen och via fysiska knapparna på soundbaren men den visar fortfarande bara röda pricken som ska vara för mikrofon av/på men displayen vill inte sätta igång.

Har provat att byta strömkabel utan någon lycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sudjuk004:

Har inte använt soundbaren på ett tag. Idag när jag skulle slå på den så fungerar den inte utan bara visar en röd prick på displayen. Den har fungerat som vanligt innan men nu när jag skulle slå på den så vill den inte starta/visa displayen.

Den är ansluten via bluetooth och smart things och via spotify så växlar jag till soundbaren och det står att den spelar från soundbaren men inget kommer ut från soundbaren. Det enda som visas på soundbaren är röd ring när man trycker på mikrofon knappen. Jag kan styra den också från fjärrkontrollen och via fysiska knapparna på soundbaren men den visar fortfarande bara röda pricken som ska vara för mikrofon av/på men displayen vill inte sätta igång.

Har provat att byta strömkabel utan någon lycka.

Testat med en fabriksåterställning? Har för mig att det räcker med att hålla ner + och - knapparna i några sekunder. I alla fall var det så på min Q995B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Testat med en fabriksåterställning? Har för mig att det räcker med att hålla ner + och - knapparna i några sekunder. I alla fall var det så på min Q995B.

Displayen vill inte alls visa sig. Står att den är på D/in på smart things och jag försöker hålla in - & + samtidigt i ca 20 sek men inget händer.

Permalänk
Medlem

Köpte en Q995C till föräldrarna.

Vad ska jag göra härnäst?

Uppdatera till ny firmware och sedan vad? Kan den kalibreras på något sätt? Installera appen?

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på om Bluetoothuppkopplingen begränsar ljudkvaliten när man streamar ex. Netflix?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Någon som kan svara på om Bluetoothuppkopplingen begränsar ljudkvaliten när man streamar ex. Netflix?

Osäker då det inte är något jag testat själv (varför vill man det?).

Ev. kan det bli problem med båda själva kvalitén på ljudet men även synken mellan ljud och bild då den inbyggda Bluetooth Codec:en är SBC vilket den lägsta standaren med ganska hög latency.

SBC har en max bitrate på relativt låga 328Kbps så ja, du kommer sannolikt tappa lite i kvalitet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Definitivt. Använd HDMI för att få full kvalitet. Bluetooth är ju mer för att kunna streama musik till den vid behov då och då, inte tänkt som den primära ljudkällan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Definitivt. Använd HDMI för att få full kvalitet. Bluetooth är ju mer för att kunna streama musik till den vid behov då och då, inte tänkt som den primära ljudkällan.

Får inte ljudet att fungera med ARC och HDMI. Fungerar utmärkt med Wifi förrutom när jag streamar med HTPC, då laggar det sedan en tid. Men jag får kanske köpa en vassare kabel, då jag jackade in den som följde med.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Osäker då det inte är något jag testat själv (varför vill man det?).

Ev. kan det bli problem med båda själva kvalitén på ljudet men även synken mellan ljud och bild då den inbyggda Bluetooth Codec:en är SBC vilket den lägsta standaren med ganska hög latency.

SBC har en max bitrate på relativt låga 328Kbps så ja, du kommer sannolikt tappa lite i kvalitet också.

Det är mer att det fungerar felfritt när jag växlar mellan olika källor. Det är dock en viss latency, och högst sannolikt en ljudförsämring. Får försöka få igång med HDMI.

Visa signatur

Mvh Fisen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Får inte ljudet att fungera med ARC och HDMI. Fungerar utmärkt med Wifi förrutom när jag streamar med HTPC, då laggar det sedan en tid. Men jag får kanske köpa en vassare kabel, då jag jackade in den som följde med.

Jag förstår.

Vilka enheter är det du har inkopplade och på vilka portar på soundbaren respektive TV:n? Vilken TV har du?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag förstår.

Vilka enheter är det du har inkopplade och på vilka portar på soundbaren respektive TV:n? Vilken TV har du?

Samsung Oled S93 77". Htpc på HDM1 och Soundbaren på HDMI 3 ARC. Kopplat enligt instruktion. Men jag misstänker faktiskt kablaget. Beställer en ny uppsättning och testar med det.

Visa signatur

Mvh Fisen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Samsung Oled S93 77". Htpc på HDM1 och Soundbaren på HDMI 3 ARC. Kopplat enligt instruktion. Men jag misstänker faktiskt kablaget. Beställer en ny uppsättning och testar med det.

Ok. När du ändå bestället nya kablar kan du lika gärna köpa certifierade sådana eftersom de inte är dyrare.

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ok. När du ändå bestället nya kablar kan du lika gärna köpa certifierade sådana eftersom de inte är dyrare.

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

Absolut. Ett problem kan vara att HTPC´n (Dell Optiflex7000) har Displayport som jag kör till HDMI1 på TV,n via kabel. Hittar inget bra alternativ där i kabelutbudet för att få ut hela potentialen med upplösning och HZ.

Beställde dessa nu. Då borde kablage kunna uteslutas i alla fall..
https://noerdic.se/products/nordic-dp-1-4-cable-to-hdmi-8k-3m
https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-3m-alu-red

Visa signatur

Mvh Fisen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Jag hade problem med ARC-handskakningen vad jag än gjorde. Först efter att jag dragit ut alla HDMI-kablar OCH drog ut strömkabeln till tvn. Sedan kopplat in endast soundbaren. Då hoppade det igång (Q995 och LG C2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Absolut. Ett problem kan vara att HTPC´n (Dell Optiflex7000) har Displayport som jag kör till HDMI1 på TV,n via kabel. Hittar inget bra alternativ där i kabelutbudet för att få ut hela potentialen med upplösning och HZ.

Beställde dessa nu. Då borde kablage kunna uteslutas i alla fall..
https://noerdic.se/products/nordic-dp-1-4-cable-to-hdmi-8k-3m
https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-3m-alu-red

Displayport stödjer inte eArc/Arc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Displayport stödjer inte eArc/Arc.

Men jag tänker att det är ju TV och Soundbar som jag kör med HDMI ARC port. HTPC (Ständigt påslagen) matar ju bara bild och ljud till Tv´n, Displayport 1.4 till HDMI 1 på TV.?

Visa signatur

Mvh Fisen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Men jag tänker att det är ju TV och Soundbar som jag kör med HDMI ARC port. HTPC matar ju bara bild och ljud till Tv´n, Displayport 1.4 till HDMI 1 på TV.?

Ja, om du skickar bild och ljud till TV:n så ska TV:n kunna skicka det till din soundbar med ARC/eARC oavsett källa. Är TV:n konfigurerad att göra det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, om du skickar bild och ljud till TV:n så ska TV:n kunna skicka det till din soundbar med ARC/eARC oavsett källa. Är TV:n konfigurerad att göra det?

Jag har provat alla tillgängliga möjliga inställningar och variatoner.

Visa signatur

Mvh Fisen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Jag har provat alla tillgängliga möjliga inställningar och variatoner.

Ok. Säkerställ också att HDMI-CEC (kan ha andra namn) är aktiverat. Vill minnas att jag sett folk som haft problem med ARC utan det i vissa fall.

ARC kräver egentligen inte särskilt mycket av kabeln, annat än att det är en HDMI-kabel med ethernet-stöd eftersom ARC återanvänder samma pinnar. Ofta är ju dock porten på TV:n med eARC ändå en HDMI 2.1-port så man vill ju ofta ändå ha en bra certifierad kabel där för de tillfällen när man istället använder den som input för saker kopplade till ingångarna på soundbaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så lite feedback. Stort tack. Kopplat in kablarna enligt tidigare inlägg. Fungerar äntligen. Stort tack för hjälpen.

Visa signatur

Mvh Fisen!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har någon aning om ifall man på något vis kan lägga till några högtalare till detta kit?
Jag kör denna till TVn i vardagsrummet och Ikeas sonos-högtalare när jag lyssnar på musik i huset och tyvärr går inte dessa två att synka ihop. Men det kanske finns några andra högtalare?
Målet är att ha lite mer oumpf i musiken i just vardagsrummet men att samma musik spelas upp i de andra rummen så man slipper byta högtalare manuellt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Är det någon som har någon aning om ifall man på något vis kan lägga till några högtalare till detta kit?
Jag kör denna till TVn i vardagsrummet och Ikeas sonos-högtalare när jag lyssnar på musik i huset och tyvärr går inte dessa två att synka ihop. Men det kanske finns några andra högtalare?
Målet är att ha lite mer oumpf i musiken i just vardagsrummet men att samma musik spelas upp i de andra rummen så man slipper byta högtalare manuellt hela tiden.

Sonos är apple, Samsung Google om jag förstått det rätt.
Skulle vara om det går att göra en högtalar grupp i Google home kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisnp:

Sonos är apple, Samsung Google om jag förstått det rätt.
Skulle vara om det går att göra en högtalar grupp i Google home kanske.

Har rätt dålig koll på vad man kan göra i Google home då jag aldrig har använt men är tankesättet här att jag kan spela upp samma musik i flera olika blåtands-högtalare?
Så om jag har en blåtandshögtalare liggandes i hemmet borde jag kunna testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Har rätt dålig koll på vad man kan göra i Google home då jag aldrig har använt men är tankesättet här att jag kan spela upp samma musik i flera olika blåtands-högtalare?
Så om jag har en blåtandshögtalare liggandes i hemmet borde jag kunna testa?

Tror inte det går att köra helt via blåtand, men jag har gjort så att jag anslutit min bluetooth högtalare till min Google home mini och sen skapat en högtalargrupp i Home appen. Denna gruppen består av Soundbaren, som ju har Wi-Fi upppelning, samt min home mini som kör ljudet via blåtandshögtalaren. Så det körs snarare genom Wifi fast via Bluetooth. Får dock lite delay på detta sättet, så att köpa typ en Wi-Fi högtalare med Google home stöd borde bli mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tror inte det går att köra helt via blåtand, men jag har gjort så att jag anslutit min bluetooth högtalare till min Google home mini och sen skapat en högtalargrupp i Home appen. Denna gruppen består av Soundbaren, som ju har Wi-Fi upppelning, samt min home mini som kör ljudet via blåtandshögtalaren. Så det körs snarare genom Wifi fast via Bluetooth. Får dock lite delay på detta sättet, så att köpa typ en Wi-Fi högtalare med Google home stöd borde bli mycket bättre.

Aaah, då ska jag kika lite på det där! Tack!
Är det delay mellan högtalarna menar du? Så ljudet i kökat kan vara 1 sekund efter det i vardagsrummet?
Eller bara delay som i att det tar dit för systemet att reagera när man t.ex. byter låt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Aaah, då ska jag kika lite på det där! Tack!
Är det delay mellan högtalarna menar du? Så ljudet i kökat kan vara 1 sekund efter det i vardagsrummet?
Eller bara delay som i att det tar dit för systemet att reagera när man t.ex. byter låt

Det är delay mellan högtalarna, ibland iallafall. Men det handlar inte om sekunder utan typ millisekunder vilket kan bli lite störigt om de sitter någorlunda nära varandra. Finns en inställning för att justera delay men inte fått det så bra än. Men detta är nog mycket pga att jag kör bluetooth till Google home och sedan en grupp. Om jag hade haft en Wi-Fi kompitabel högtalare direkt hade det nog inte varit några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Det är delay mellan högtalarna, ibland iallafall. Men det handlar inte om sekunder utan typ millisekunder vilket kan bli lite störigt om de sitter någorlunda nära varandra. Finns en inställning för att justera delay men inte fått det så bra än. Men detta är nog mycket pga att jag kör bluetooth till Google home och sedan en grupp. Om jag hade haft en Wi-Fi kompitabel högtalare direkt hade det nog inte varit några problem.

Ah okok. Blir nog till att försöka med en Google Nest Audio som får stå i köket så länge(öppen planlösning mot vardagsrummet så delay uppskattas ej) och om jag tolkar dig rätt borde en sån fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Ah okok. Blir nog till att försöka med en Google Nest Audio som får stå i köket så länge(öppen planlösning mot vardagsrummet så delay uppskattas ej) och om jag tolkar dig rätt borde en sån fungera?

Ja i teorin iallafall Mitt krånglade nu bara för det haha men nu funkar det efter att ha tagit bort gruppen och skapat en ny… Tror Wi-Fi uppspelning via home appen är enda sättet så tyvärr måste man kanske tåla att det inte är perfekt… men det brukar funka bra iallafall