Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Min soundbar har lyckats koppla bort sig från Wifi, får inte kontakt med den i SmartThings. Någon som lyckats lösa det? Provat dra ut sladden, starta om router osv.

Har du testat att köra en Factory reset?

https://www.samsung.com/in/support/tv-audio-video/how-to-rese...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hoppades slippa det, men det var lösningen till slut

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tjena,
Efter flytt har jag inte plats för mina golvhögtalare, så kikar nu på en soundbar-lösning istället.

Frågor:

1. Skillnad på 990c och 995c? Är 995 värd de extra pengarna?

2. Hur är det att lyssna på musik i dessa? Mina fördomar säger att soundbars fortfarande inte riktigt kan mäta sig med "riktiga" högtalare när det gäller musik. Vad tycker ni som upplevt båda?

3. Är någon av dessa att föredra över Sonos Arc? (äger inga andra Sonos-prylar idag, så inte investerad i ekosystemet)

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tjena,
Efter flytt har jag inte plats för mina golvhögtalare, så kikar nu på en soundbar-lösning istället.

Frågor:

1. Skillnad på 990c och 995c? Är 995 värd de extra pengarna?

2. Hur är det att lyssna på musik i dessa? Mina fördomar säger att soundbars fortfarande inte riktigt kan mäta sig med "riktiga" högtalare när det gäller musik. Vad tycker ni som upplevt båda?

3. Är någon av dessa att föredra över Sonos Arc? (äger inga andra Sonos-prylar idag, så inte investerad i ekosystemet)

Gissar att du menar Q935 eller Q995, Q990 är exakt samma som Q995 fast i andra delar av världen. Detta är lite skillnader mellan Q995 och Q935:

• 11.1.4 kanaler på Q995, 9.1.4 på Q935

• Själva soundbaren Q995 är lite större pga att de ska få plats med fler kanaler, och ger därför 'bredare' ljud

• 2 HDMI input på Q995 VS 1 HDMI input på Q935

Om det är Q995D modellen du kikar på har den även HDMI 2.1 inputs vilket inte Q935D har. Jag har inte testat Q935 så vet ej om de extra pengarna är värt utan det får man nog bestämma själv utifrån skillnaderna.

Musikmässigt tycker jag den låter bra men jag har heller aldrig ägt ett riktigt ljudsystem så låter nog någon annan hör svara på det Har inte heller något Sonos.

Permalänk
Medlem

Någon mer som råkar ut för superlagg och störningar på sistonde? Uppgraderade firmare i tv nyligen. Samsung s93c 77".

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Verkar som att 995C tycks vara officiellt påväg ut. Elgiganten droppade ned den till 9990kr imorse, med en enskild butik som hade den i lager. Nu tycks den vara slut överallt och på Prisjakt står det att ingen butik saluför den.

Game over för 995C?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Verkar som att 995C tycks vara officiellt påväg ut. Elgiganten droppade ned den till 9990kr imorse, med en enskild butik som hade den i lager. Nu tycks den vara slut överallt och på Prisjakt står det att ingen butik saluför den.

Game over för 995C?

Japp den är väl slut och slutat produceras helt enkelt. 995D är ju ute och är i princip exakt samma enhet så ingen överraskning. Samsung tömde kanske ut sitt lager ganska rejält i höstas under Powers kampanj

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Q995 ett tag nu men har ett litet problem som jag inte verkar få löst.

Jag har en LG Oled 55" C1. Den har ARC HDMI (Osäker på om den har eArc eller bara Arc?).
Jag har även en Apple TV 4k.

Jag försöker koppla Apple TV > Q995 > LG Arc HDMI.

Men det som händer är att när jag kollar på TV så börjar Apple TVn att "tappa bilden" typ, den typ blinkar och jag förlorar bild.
Jag har testat flera olika HDMI sladdar.

Men när jag kopplar Q995 till LGn genom Bluetooth är det inga problem.

Några idéer?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Jag har haft min Q995 ett tag nu men har ett litet problem som jag inte verkar få löst.

Jag har en LG Oled 55" C1. Den har ARC HDMI (Osäker på om den har eArc eller bara Arc?).
Jag har även en Apple TV 4k.

Jag försöker koppla Apple TV > Q995 > LG Arc HDMI.

Men det som händer är att när jag kollar på TV så börjar Apple TVn att "tappa bilden" typ, den typ blinkar och jag förlorar bild.
Jag har testat flera olika HDMI sladdar.

Men när jag kopplar Q995 till LGn genom Bluetooth är det inga problem.

Några idéer?

Ja, din TV har stöd för eARC men du måste aktivera det i inställningarna.

Låter som ett problem med HDMI-kabeln. Ersätt alla HDMI-kablar i kedjan med certifierade "Ultra High Speed"-kablar. Finns för bra pris från antingen Nördic eller DiscAtOnce.se. Eftersom man kan hitta certifierade kablar för samma pris som ocertifierade så finns det ingen anledning att köpa något annat.

Hade liknande problem innan jag bytte till certifierade kablar i hela kedjan. Har en tidigare Samsung-soundbar men problemet låter precis likadant.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, din TV har stöd för eARC men du måste aktivera det i inställningarna.

Låter som ett problem med HDMI-kabeln. Ersätt alla HDMI-kablar i kedjan med certifierade "Ultra High Speed"-kablar. Finns för bra pris från antingen Nördic eller DiscAtOnce.se. Eftersom man kan hitta certifierade kablar för samma pris som ocertifierade så finns det ingen anledning att köpa något annat.

Hade liknande problem innan jag bytte till certifierade kablar i hela kedjan. Har en tidigare Samsung-soundbar men problemet låter precis likadant.

Jag använder kablarna som kom med. Men Inets borde väl funka? https://www.inet.se/produkt/8906824/inet-hdmi-kabel-2-1-svart...

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Jag använder kablarna som kom med. Men Inets borde väl funka? https://www.inet.se/produkt/8906824/inet-hdmi-kabel-2-1-svart...

Kablarna som kom med är i princip aldrig certifierade och fungerar inte nödvändigtvis i alla lägen med de mer bandbreddskrävande bild- och ljudsignalerna. Man tänker ju att de borde vara tänkta att fungera i alla situationer som produkten stödjer, men så är inte alltid fallet tyvärr. Utöver för HDMI har jag också varit med om att DisplayPort-kabeln som inkluderades med en skärm inte var tillräckligt bra för att köra skärmen i högsta upplösning och uppdateringsfrekvens. Byte till en certifierad kabel löste problemet även där. Det är väl helt enkelt så det riskerar att bli när man ligger på gränsen för vad en viss kabelstandard har stöd för.

Ja, om de faktiskt är certifierade så lär Inets kablar säkert fungera. De är dock betydligt dyrare än de behöver vara då kablar för de flesta butiker är en produktkategori med hög marginal.

Inet tar 179 kr + frakt

Nördic tar 100 kr + frakt

DiscAtOnce tar 48 kr + frakt

Eftersom du kanske behöver mer än en kabel så blir skillnaden procentuellt ganska stor.

Själv kör jag med Deltaco-kablarna och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kablarna som kom med är i princip aldrig certifierade och fungerar inte nödvändigtvis i alla lägen med de mer bandbreddskrävande bild- och ljudsignalerna. Man tänker ju att de borde vara tänkta att fungera i alla situationer som produkten stödjer, men så är inte alltid fallet tyvärr. Utöver för HDMI har jag också varit med om att DisplayPort-kabeln som inkluderades med en skärm inte var tillräckligt bra för att köra skärmen i högsta upplösning och uppdateringsfrekvens. Byte till en certifierad kabel löste problemet även där. Det är väl helt enkelt så det riskerar att bli när man ligger på gränsen för vad en viss kabelstandard har stöd för.

Ja, om de faktiskt är certifierade så lär Inets kablar säkert fungera. De är dock betydligt dyrare än de behöver vara då kablar för de flesta butiker är en produktkategori med hög marginal.

Inet tar 179 kr + frakt

Nördic tar 100 kr + frakt

DiscAtOnce tar 48 kr + frakt

Eftersom du kanske behöver mer än en kabel så blir skillnaden procentuellt ganska stor.

Själv kör jag med Deltaco-kablarna och det fungerar utmärkt.

Tack för svaret. Jag kör på Inet. Dels för att jag litar på dem men också dels för att jag hade en födelsedagskod som brinner inne om 1 vecka. Men Inet tar ingen frakt för Sweclockers medlemmar.

Visa signatur

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Tack för svaret. Jag kör på Inet. Dels för att jag litar på dem men också dels för att jag hade en födelsedagskod som brinner inne om 1 vecka. Men Inet tar ingen frakt för Sweclockers medlemmar.

Gör så. Har du ett presentkort är det ju ett givet val.

Glöm som sagt inte att att hela kedjan av kablar behöver vara av hög kvalitet. Jag tolkade det som att du skickar bilden genom din soundbar så både kabeln från din Apple TV och den från din soundbar till TV:n behöver klara den mer bandbreddskrävande signalen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Gör så. Har du ett presentkort är det ju ett givet val.

Glöm som sagt inte att att hela kedjan av kablar behöver vara av hög kvalitet. Jag tolkade det som att du skickar bilden genom din soundbar så både kabeln från din Apple TV och den från din soundbar till TV:n behöver klara den mer bandbreddskrävande signalen.

Ja, jag tror att jag köpte en cert för ett tag sedan men är osäker. Jag köpte två för att säkerställa att det inte är kablarna som är felet utan något annat.

Kommer köra:
Apple TV till Soundbaren via Inet kabel.
Soundbaren till LG Arc uttaget via Inet kabel.

Om det fortsätter så är det något annat än kablarna.

Visa signatur

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Ja, jag tror att jag köpte en cert för ett tag sedan men är osäker. Jag köpte två för att säkerställa att det inte är kablarna som är felet utan något annat.

Kommer köra:
Apple TV till Soundbaren via Inet kabel.
Soundbaren till LG Arc uttaget via Inet kabel.

Om det fortsätter så är det något annat än kablarna.

Ja, med den kopplingen bör det absolut funka. Problemen du beskrev låter precis som den typen av signalproblem man får när kablarna inte är bra nog, men 100% säker kan man ju aldrig vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett komplett HW-Q995C som jag köpte i slutat av september-23 och det har fungerat kanon. Måste vara ett av de absolut bästa soundbar systemen på marknaden.
Jag har köpt på mig för mycket prylar och undrar vad jag tänkas få om jag vill sälja systemet idag? Bor i södra skåne och skicka är uteslutet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, med den kopplingen bör det absolut funka. Problemen du beskrev låter precis som den typen av signalproblem man får när kablarna inte är bra nog, men 100% säker kan man ju aldrig vara.

Det verkar funka nu. Antingen var båda eller en av sladdarna kassa och de jag testade att byta med inte heller var tillräckligt bra.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweElite:

Jag har ett komplett HW-Q995C som jag köpte i slutat av september-23 och det har fungerat kanon. Måste vara ett av de absolut bästa soundbar systemen på marknaden.
Jag har köpt på mig för mycket prylar och undrar vad jag tänkas få om jag vill sälja systemet idag? Bor i södra skåne och skicka är uteslutet..

Kanske cirka 50-60% av dagens nypris vilket vara runt 11500kr.
Dvs 5000-7000kr beroende på hur bråttom du har att sälja samt vilken marknadsplats du använder.

Permalänk
Medlem

Någon som har läst in sig på 2024-modellen? Har förstått det som att den heter D. Bluetooth 5.2 vs 4.2 har jag förstått. Något annat? Förvånansvärt svårt att hitta pålitliga data iaf från återförsäljarna jag har tittat på.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Någon som har läst in sig på 2024-modellen? Har förstått det som att den heter D. Bluetooth 5.2 vs 4.2 har jag förstått. Något annat? Förvånansvärt svårt att hitta pålitliga data iaf från återförsäljarna jag har tittat på.

Den största ändringen är att HDMI-portarna nu klarar av passthrough av en 4K/120Hz-signal, dvs full support för HDMI 2.1. Q990C klarar "bara" av 4k/60Hz, HDMI 2.0.

Är kanske ingen "game changer" men bra om du ska ansluta senaste PS5 och Xbox Series X/S givetvis.

"The Samsung HW-Q990D is the next generation of the Samsung HW-Q990C. While both bars largely look the same, one notable change is the addition of HDMI 2.1. The Q990D can passthrough 4k signals at 120Hz, which is great if you're gaming from a next gen console. It also supports Private Listening, a feature that sends audio only to the satellite speakers, which helps minimize disturbing others, and Sound Grouping, allowing the satellites to play left and right channel content for a more stereo sound. The Q990C may still be worthwhile if you don't need HDMI 2.1. Since it's older, you may be able to find it discounted, making its cost-to-performance ratio a bit more digestible."

https://www.rtings.com/soundbar/tools/compare/samsung-hw-q990...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Ska du köpa den utanför någon större kampanj kan jag ännu en gång passa på att tipsa om Benify. Där kör Samsung av och till stora kampanjer, i vissa fall bortåt 50-60%.

Just nu är den bara sänkt till 13 490 kr, så inte så mycket till kampanj, men det har historiskt absolut varit möjligt att få Black Friday-pris (eller bättre) redan innan sommaren om man håller lite koll där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ska du köpa den utanför någon större kampanj kan jag ännu en gång passa på att tipsa om Benify. Där kör Samsung av och till stora kampanjer, i vissa fall bortåt 50-60%.

Just nu är den bara sänkt till 13 490 kr, så inte så mycket till kampanj, men det har historiskt absolut varit möjligt att få Black Friday-pris (eller bättre) redan innan sommaren om man håller lite koll där.

Det är ett bra pris. Tyvärr vår jag utomlands så Benify funkar inte för mig.
Prisskillnaden mellan c och d var för stor för att motivera d - inte minst då jag varken har Xbox eller ps - så det blev en 990c som kommer imorgon.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Ny referensfilm för Dolby Atmos. Testade i helgen och kan bara säga, JISSES!

https://www.blu-ray.com/movies/Twister-4K-Blu-ray/361277/

Permalänk
Skrivet av Vivan:

Tryck på de tre prickarna så skall det gå att ställa under enhetsinställningar. Jag kör apple tv -> 995c -> tv (samsung men det ska ju inte spela roll) Har inga synkproblem alls och kör noll enligt nedan.
<Uppladdad bildlänk>

Är det i smart thing appen du går in för hitta enhetsinställningar eller är det i tvn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av h82lose:

Ja har inte fått till det, måste kopplat något fel. Men hur är det möjligt att göra fel? Får gräva ner mig i detta i helgen. Bakre sitter som Front, ändrat i appen. Subben på max, har inte laborerat med placering gått ännu, utan utgått från där kontakterna sitter i väggen. Finns inte mycket på youtube om denna. Familjen sover tittar på Os pingis nu, volym 23....

Q995D är soundbaren jag köpte, inget annat. 16990:- är Samsungs ordinare pris på denna. Köpte denna på 50%, och nej det är ju inte dåligt. Men hade förväntat mig mer, måste dubbelkolla om jag gjort något fel.

Svarar här @h82lose då denna tråd är mer relevant för felsökning på Q995C/D-modellerna.

Du får gärna beskriva vilken utrustning du har samt hur du kopplar in allt. När jag tittar på film eller rent allmänt använder min Q995C så är det ytterst sällan jag går över volymnivå 25-30 pga att då blir det för högt.

Att du skriver "Spelar utan problem på 100 högsta volym. Tycker det är lågt ändå..." indikerar att något måste vara fel, antingen på inkoppling och setup eller på själva soundbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Svarar här @h82lose då denna tråd är mer relevant för felsökning på Q995C/D-modellerna.

Du får gärna beskriva vilken utrustning du har samt hur du kopplar in allt. När jag tittar på film eller rent allmänt använder min Q995C så är det ytterst sällan jag går över volymnivå 25-30 pga att då blir det för högt.

Att du skriver "Spelar utan problem på 100 högsta volym. Tycker det är lågt ändå..." indikerar att något måste vara fel, antingen på inkoppling och setup eller på själva soundbaren.

25-30?

Tycker min blir högt redan vid 15-20.
Aldrig gått över 30.. hela huset skakar verkligen då..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

25-30?

Tycker min blir högt redan vid 15-20.
Aldrig gått över 30.. hela huset skakar verkligen då..

Kanske överdrev något men runt 25 är inga problem när jag ser på film med ett grymt Atmos-spår och vill "kräma" på lite extra

Vad grannarna tycker lämnar vi därhän 😎

Permalänk
Medlem

Är högtalaren värd priset? Har en rabattkupong men är egentligen inte i något behov av någon bonusprodukt, fast 50% på en bra högtalare är kanske värt bara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Är högtalaren värd priset? Har en rabattkupong men är egentligen inte i något behov av någon bonusprodukt, fast 50% på en bra högtalare är kanske värt bara det?

Om det är "värt" det kan du nog bara svara på själv. Det är sett till prishistorik och vad du får i mina ögon ett attraktivt pris!

Objektivt sett så är detta Samsungs toppmodell / flagship soundbar. Relativt små och inkrementella förändringar mellan årgångarna nu, dvs Q995A/B/C och årets D-modell. (Q995 heter serien i Norden, Q990 i US/CA).

Då årets D-modell är relativt nylanserad och soundbars verkar följa samma prismönster som årets TV-modeller så förväntar jag mig inte några större rabatter eller reor förrän tidigast start årets Black Friday. Då tror jag att priset kommer dippa ner till 9995kr, dvs högre pris än erbjudandet.

Så, priset du har via rabattkoden (8495kr) är bra och det lär inte bli billigare i närtid eller ens överskådlig tid.

Soundbaren är som sagt topptestad och hör till det absolut bästa du köpa på marknaden i segmentet "Soundbar".

Jag har själv en Q995C och den presterar riktigt fint utan att det såklart går att jämföra med ett fullstort system men då pratar vi helt andra summor också med tanke på att du måste köpa X-antal högtalare + separat receiver.

Länkar ett urval från tester:

Rtings

Lycka till med beslutet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Om du inte har behov av bonusen kan du ju sälja den Jag fick typ 6500 spänn för en Tab S9 för några månader sen