Open source-projekt tar Diablo till webbläsare

Permalänk
Melding Plague

Open source-projekt tar Diablo till webbläsare

Ladda upp en spelfil och börja hacka monster direkt i browsern.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att det funkar på alla plattformar, men hade hellre sett det helt offline och inte köra på en hemsida

Permalänk
Medlem

Även om artikeln handlar om en webbversion av DevilutionX kan jag verkligen rekommendera den normala DevilutionX. Fungerar till de flesta plattformar (inklusive ARM64 och PowerPC som på bilden nedan) och Diablo 1 är ett fantastiskt bra spel. Klart bättre än dess uppföljare imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att det funkar på alla plattformar, men hade hellre sett det helt offline och inte köra på en hemsida

Kan nog funka att lägga filerna lokalt och öppna i webbläsaren, känns inte som att webbaspekten egentligen lär vara superviktig för funktionen?

Eller då bara köra "originalprojektet" istället, före konverteringen till wasm.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag slår ett stort slag för modden Tchernobog som är tillika diablo 1.5. Det är en blandning mellan d1 och d2 och kan liras ihop via multiplayer. Ett varningens finger bara; denna modd är inte för veklingar, utan kräver en skillad grindare 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Skulle köpa 4an men nu måste jag testa 1an istället för första gången!

Permalänk
Medlem

Gjorde detta för ett par år sedan, säkert samma hemsida, fungerade kanon då. Frågan om det inte var SweClockers som rekommendera det då också?

Permalänk
Medlem

Coolt!
När 1:an kom ut så spelade jag det dygnet runt, skolkade t.om för att spela. Jag och en kompis startade en klan som blev väldigt stor samt gjorde min första hemsida tillägnat klanen. Vilka minnen 😃

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Även om artikeln handlar om en webbversion av DevilutionX kan jag verkligen rekommendera den normala DevilutionX. Fungerar till de flesta plattformar (inklusive ARM64 och PowerPC som på bilden nedan) och Diablo 1 är ett fantastiskt bra spel. Klart bättre än dess uppföljare imo.

<Uppladdad bildlänk>

Wow, så mycket att gilla med den bilden!
Jag har också spelat Diablo 1 på äldre Macar när det begav sig. Vilka minnen!
(Och är det förresten en Simon Stålenhag-målning på väggen? Snygg!)

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk

har inte detta gått att köra i webläsaren typ hur länge som hälst?

har för mig jag läste om att man kunde spela det för några år sedan på nån websida och även körde det ett par dagar på sidan.

kan tipsa om att Diablo finns på GoG annars
https://www.gog.com/en/game/diablo

får både en orginalversion av sista officiella patchen som går att köra på battle.net samt en moddad variant som är devolutionX baserad

och inkluderar även sierras expansion hellfire. (vet inte om det är en officiell expansion eller inte ägde den aldrig när spelet var aktuellt där på mitten av 90talet.)
jag tror hellfire är typ orginalet som Tchernobog bygger på som @Nikodemous nämner vet att hellfire la tillbaka massor av bortklippt innehåll från orginalet och ändrade lite så det var lite mer likt en mix av D1 och D2 med sprint funktion och lite annat som senare kom i D2.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vilken sjuk atmosfär det är i diablo 1. Ger mig gåshud fortfarande. Minns när jag satt på min 486a och spelade detta i mörkret i tidiga tonåren och det kändes på riktigt läskigt och stämningsfullt, man kände att det var ondskan personifierad som man slogs mot.

I D3 var all den känslan som bortblåst med grafik som mest liknar tecknad film för barn och obefintlig atmosfär.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Diablo 1 - snart på ditt kylskåp och robotdammsugare!

Permalänk
Bildexpert

En annan längtar ännu efter ett nysläpp av den svenska dubbningen med Fredrik Dolk och Gunnar Ernblad.

-Jag är ingen mjölkkärring.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Nissling:

En annan längtar ännu efter ett nysläpp av den svenska dubbningen med Fredrik Dolk och Gunnar Ernblad.

-Jag är ingen mjölkkärring.

borde väl gå att rippa ljudfilerna från playstatrion versionen och använda till devolution för vill minnas att man behöver orginal mpq paketen från skivan till devolution för ljuden av copyright skäl.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nice med wasm, det betyder att det även borde gå att ha Wasi som target och på så vis göra det plattforms oberoende utan webbläsare.

https://wasi.dev/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Skulle köpa 4an men nu måste jag testa 1an istället för första gången!

Ettan är ett hyfsat kort spel jämfört med moderna spel. (Också, du ska spela singelplayer då den versionen har många fler quest än multiplayer-versionen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vilken sjuk atmosfär det är i diablo 1. Ger mig gåshud fortfarande. Minns när jag satt på min 486a och spelade detta i mörkret i tidiga tonåren och det kändes på riktigt läskigt och stämningsfullt, man kände att det var ondskan personifierad som man slogs mot.

I D3 var all den känslan som bortblåst med grafik som mest liknar tecknad film för barn och obefintlig atmosfär.

Samtidigt så har ju Diablo 3 en fantastisk cirkusmekanik, samla GR-nycklar, jättemånga per timme, flera uniques i minuten, följt av GR som går så fort som möjligt, följt av en helt orimlig "klappa på monster i cirka tio minuter tills alla oförklarligt död, låta necromantikern slå hårt som fan på bossen".. repeat repeat, allt för små små förbättringar av karaktären (som knappast ändrar game mode). Det är som ett idle-game och speed running på samma gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Wow, så mycket att gilla med den bilden!
Jag har också spelat Diablo 1 på äldre Macar när det begav sig. Vilka minnen!
(Och är det förresten en Simon Stålenhag-målning på väggen? Snygg!)

I köket där fotot är tagit har vi 2st tavlor "Ur varselklotet".
När Diablo 1 kom ut var jag PC-användare så spelade aldrig Diablo 1 förr i tiden på Mac men betydligt mer nuförtiden.

Atmosfären och berättelsen i Diablo 1 är fantastisk och jag har fina minnen när jag spelar hos kompisar och går i höstmörkret hem genom skogen Och jag har många minnen både från 486an där jag spelade shareware-versionen med de 2 första nivåerna och ett år senare hela spelet på en P120. Då jag hade 2st datorer så blev det en hel del multiplayer då med dessa datorer också.

Sedan kom HemPc-eran med Pentium 2 där jag spelade Diablo 2 en hel del, men D1 är för mig det klart bättre spelet.

Skrivet av jspider:

Samtidigt så har ju Diablo 3 en fantastisk cirkusmekanik, samla GR-nycklar, jättemånga per timme, flera uniques i minuten, följt av GR som går så fort som möjligt, följt av en helt orimlig "klappa på monster i cirka tio minuter tills alla oförklarligt död, låta necromantikern slå hårt som fan på bossen".. repeat repeat, allt för små små förbättringar av karaktären (som knappast ändrar game mode). Det är som ett idle-game och speed running på samma gång

Det är ju precis den där cirkusen i Diablo 3 som förstör hela konceptet. från att vara en långsammare, skräckaktigt spel där man måste tänka till när man öppnar dörrar så är det bara att kötta om och om igen... Kan inte ens minnas storyn i D3.

Permalänk
Medlem

Jag älskar att man bara tar sig längre och längre ned i diablo 1, kämpar sig ned till helvetet. Saknar det i uppföljarna.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

I köket där fotot är tagit har vi 2st tavlor "Ur varselklotet".
När Diablo 1 kom ut var jag PC-användare så spelade aldrig Diablo 1 förr i tiden på Mac men betydligt mer nuförtiden.

Atmosfären och berättelsen i Diablo 1 är fantastisk och jag har fina minnen när jag spelar hos kompisar och går i höstmörkret hem genom skogen Och jag har många minnen både från 486an där jag spelade shareware-versionen med de 2 första nivåerna och ett år senare hela spelet på en P120. Då jag hade 2st datorer så blev det en hel del multiplayer då med dessa datorer också.

Sedan kom HemPc-eran med Pentium 2 där jag spelade Diablo 2 en hel del, men D1 är för mig det klart bättre spelet.

Det är ju precis den där cirkusen i Diablo 3 som förstör hela konceptet. från att vara en långsammare, skräckaktigt spel där man måste tänka till när man öppnar dörrar så är det bara att kötta om och om igen... Kan inte ens minnas storyn i D3.

Story?? Man gör ju 20 GR på en timme? Helt utan att lägga märke till annat än siffror på skärmen och hålla koll på timers... Behövs ingen story ^^
Bättre story än mini-mapen i Witcher 3 (följ prickarna i 100 timmar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Det är ju det som gör D3 och D4 helt sjukt tråkigt i min mening. Efter man kört igenom det en gång så är det bara en ändlös grind. Ingen bryr sig om storyn längre. Det har blivit som en "slot maskin" dvs man bara kör tills det droppar loot och så kör man igen. Sen höjer man svårighetsgraden, då måste man ha nya prylar till sin karaktär igen, och så fortsätter de bara i oändligheten. Vissa tycker det är kul, jag blir uttråkad på två minuter.

I D1 var det liksom första gången man klarade spelet men en operfekt build som man verkligen kände att hjärtat pumpade. man man visste inte vad som väntade i mörkret, varje förbättringen till karaktären kändes viktig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

Coolt, men jag lyckas inte att dupe:a guld på min android-telefon. Möjligen SBS, men viktig feature i d1

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

HAHA då ska du testa D4 )))