Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En fin cykel i offentlig miljö kommer stjälas.
Tror inte det finns någon lösning på det mer än att det finns fler finare cyklar omkring din än vad tjuvarna kan få med sig.

Jag använder mig av denna lösning. Cyklar på en riktigt billig cykel som har sett sina bättre dagar och den står i samma cykelställ där det bl a finns märkescyklar såsom Bianhci. Tyvärr har vi ingen möjlighet att låsa in cyklar på jobbet, utan de står ute i vanliga cykelställ. Flera kollegor har blivit av med cyklar, men min står alltid kvar när jag ska cykla hem på eftermiddagen. Tror inte att det spelar någon större roll vilket lås man har heller. Tjuvarna verkar kunna bryta upp allt, det är min erfarenhet.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mr. Nobby:

Jag använder mig av denna lösning. Cyklar på en riktigt billig cykel som har sett sina bättre dagar och den står i samma cykelställ där det bl a finns märkescyklar såsom Bianhci. Tyvärr har vi ingen möjlighet att låsa in cyklar på jobbet, utan de står ute i vanliga cykelställ. Flera kollegor har blivit av med cyklar, men min står alltid kvar när jag ska cykla hem på eftermiddagen. Tror inte att det spelar någon större roll vilket lås man har heller. Tjuvarna verkar kunna bryta upp allt, det är min erfarenhet.

Batteridriven vinkelkap och ett par bra kapskivor kostar inte mer än en tusenlapp kanske. Tar nästan alla lås på marknaden under 60 s.

Dåliga lås kan man banka eller dyrka upp på 5-15 sekunder tyst.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BergEr:

Kanske inte går att applicera för dig, men jag lämnar aldrig cykeln ute vid pendel egentligen.

Behövde göra det någon månad på ett jobb men annars har det varit inne på området bakom taggtråd mm, eller inomhus.
Skulle aldrig lämna en cykel värd >500kr vid en tågstation t.ex.

Här är min lösning hemma så länge jag bor i storstad.

Vad kör du för matta på golvet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man cyklar i Stockholm, säg cykelpendlar, så ser man ett och annat.

Förra veckan såg jag en person och idag såg jag en annan person, båda män, som hade råkat ut för någonting. Hur som helst så låg de ner och var blodiga.

Det jag egentligen vill säga är att det är många som kör fort, en del utan hjälm. och att det krävs så lite för att en olycka ska hända. Jag ser tydligt att det är de som har elfordon som utsätter både sig själva och andra för stora risker när de har gasen i botten utan omdöme och risktänk.

Det finns en anledning till att jag rättar in mig i ledet och inte cyklar om en del som cyklar lite långsammare...och det är att det inte är värt att köra om.

Dagligen ser man folk som susar fram fort utan hjälm. Trist tycker jag, men framför allt väldigt dumt. En olycka händer fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad kör du för matta på golvet?

Tog lite grävande men hitta sidan, den är dock borta.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/utemattor-och-p...

"Jula KAYOBA Skyddsmatta" Stötdämpande EVA-matta lämplig som skydd under tunga föremål eller på ytor som utsätts för mycket slitage. Vattentålig (verkar helt vattentät).

Sjuk nöjd med det, ser såklart inte bra ut men kan bara rulla in cykeln även när det är massa snö på den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Då var det dags igen, 3:e gången på lika många år som cykeln blir stulen. Hur gör ni? Nu var jag lite klantig som lät den stå en natt vid tågstationen men det börjar kännas hopplöst att cykla i vardagen så länge man inte kan förvara den inomhus i ett förråd. Rejäla lås, parkerad på upplyst ställe etc. Försäkringen täcker men har rätt höga självrisker så börjar nästan fundera på att köpa en till bil istället.

Köp en gammal stabil damcykel för under 1000kr, smörj den, sätt på en korg eller vad som kan behövas. Låt den bli skitig, ytrost är bra. Ingen kommer röra den

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BergEr:

Tog lite grävande men hitta sidan, den är dock borta.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/utemattor-och-p...

"Jula KAYOBA Skyddsmatta" Stötdämpande EVA-matta lämplig som skydd under tunga föremål eller på ytor som utsätts för mycket slitage. Vattentålig (verkar helt vattentät).

Sjuk nöjd med det, ser såklart inte bra ut men kan bara rulla in cykeln även när det är massa snö på den.

Skrivet av mrqaffe:

Jag kör ett droppunderlägg/plastmatta från Ikea som ligger under cykeln som hängs på väggen.
Tänkte mer att den där stora mattan såg bra ut om jag ska sätta krok nummer 2 och 3 på väggen inne i lägenheten och köra alla cyklar inomhus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör ett droppunderlägg/plastmatta från Ikea som ligger under cykeln som hängs på väggen.
Tänkte mer att den där stora mattan såg bra ut om jag ska sätta krok nummer 2 och 3 på väggen inne i lägenheten och köra alla cyklar inomhus.

Mjo den hade nog fungerat bra för det, men tyvärr säljs den inte nå mer. Är ju samma som jag köpt min för

Jag kollade Biltema/Jula/Rusta/Clasohlsson för liknade och såg inget som är nära för tillfället. Men leta i butiker riktade mot bygg/verkstäder så finns det nog.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Köp en gammal stabil damcykel för under 1000kr, smörj den, sätt på en korg eller vad som kan behövas. Låt den bli skitig, ytrost är bra. Ingen kommer röra den

Problemet är att det är så jävla backigt där vi bor så måste ha en elcykel för att ens orka vissa backar men främst för att inte bli helt genomsvettig varje gång man ska till förskolan eller hem från bussen. Och oftast är dottern med på stol på pakethållaren åt ett av hållen och då är det stört omöjligt i vissa backar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Väldigt tråkigt med cykeln. Är det samma plats eller samma typ av cykel?

En fin cykel i offentlig miljö kommer stjälas.
Tror inte det finns någon lösning på det mer än att det finns fler finare cyklar omkring din än vad tjuvarna kan få med sig.

Brompton cykel är väl det som brukar rekommenderas om man åker till/från tåg och ska ha en finare cykel. Det finns rätt många som egenvandaliserar sin cykel så att de ser utstickande fula ut med klistermärken, färg, tejp etc.

Olika platser, en gång i Luleå, en i Västerås och nu senast i Oslo. Första varn en mountainbike för 12k, sen en vanlig citycykel för 10k och nu senast elcykel (backigt så in i hvete här där vi bor) för 35k. Köper nog en bil till istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Problemet är att det är så jävla backigt där vi bor så måste ha en elcykel för att ens orka vissa backar men främst för att inte bli helt genomsvettig varje gång man ska till förskolan eller hem från bussen. Och oftast är dottern med på stol på pakethållaren åt ett av hållen och då är det stört omöjligt i vissa backar...

Okej, då fattar jag. Lite svårare att hitta en elcykel som inte är stöldbegärlig

Finns en del lås som är riktigt tåliga, men då handlar det mer om att hitta något hårt nog att låsa fast dem i oavsett, så lite hönan vs. ägget över det

Video som delades tidigare i tråden

Permalänk
Snusfri

Just med elcyklar så tar man bort runt 90% av stöldrisken när man plockar bort batteriet.
En elcykel för runt 20-25k och där batteriet ligger på mellan 7-9k blir snabbt betydligt mindre intressant för en tjuv.

De är oftast inte beredda på att köpa batteri som kostar ca ½ priset av cykeln till sitt stöldgods för att sedan försöka kränga hojen på blocket med en förtjänst på någon tusing.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Just med elcyklar så tar man bort runt 90% av stöldrisken när man plockar bort batteriet.
En elcykel för runt 20-25k och där batteriet ligger på mellan 7-9k blir snabbt betydligt mindre intressant för en tjuv.

De är oftast inte beredda på att köpa batteri som kostar ca ½ priset av cykeln till sitt stöldgods för att sedan försöka kränga hojen på blocket med en förtjänst på någon tusing.

Proffstjuvarna fattar nog det, men snorungarna verkar tro att de kan stjäla vilket batteri som helst, och att det kommer att passa på den nysnodda elhojen utan batteri. Har jag hört från en unge på våran gård som berättade att hans kompisar hade spanat in min elhoj.

En annorlunda stöld var när tjuvarna snodde cykelstället med 3 fastlåsta cyklar, de hade tydligen helt fräckt lastat in hela rubbet i en skåpbil..

Permalänk
Medlem

Tjoho!
Jag är inne på tredje veckan där jag cykelpendlar till jobbet. Det blir totalt 50 km/dag.

Det känns bra...bara ufona på elcyklar/elsparkcyklar håller sig i skinnet. En del har bara tur som inte råkar illa ut. Har sett offer ligga på gatan, blodiga, både första och andra veckan...hoppas slippa se elände denna vecka.

Ha hjälm!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Ha hjälm!!!

Och byt tillräckligt ofta. Köpte precis ny då jag märkte min hunnit bli 4 år gammal, en Specialized Align II. Enda som passar mitt tydligen ovanligt långsmala huvud utan att se ut som en svamp I varningsgult dessutom då det blir en hel del mörkercykling vintertid.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

<Uppladdad bildlänk>

Najs

Påminner om en plats man varit på många gånger

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Totteman:

Tjoho!
Jag är inne på tredje veckan där jag cykelpendlar till jobbet. Det blir totalt 50 km/dag.

Det känns bra...bara ufona på elcyklar/elsparkcyklar håller sig i skinnet. En del har bara tur som inte råkar illa ut. Har sett offer ligga på gatan, blodiga, både första och andra veckan...hoppas slippa se elände denna vecka.

Ha hjälm!!!

Ja du. Sundsvall publicerade sina siffror på akutmottagningen sen de tog emot en av de där el-scoterbolagen med hyrsparkar.
+860% antal allvarliga ansikts- och käkskador till akuten på ett år. Ruggit läbbiga skador man får av såna där fordon där man kan flyga 25 km rätt ner i baken med ansiktet från stående höjd.

Rätt många som är "nya" på vägarna efter semestern, borde sållas bort.
Behövde du stanna till och hjälpa någon av de drabbade eller hade alla fått hjälp redan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja du. Sundsvall publicerade sina siffror på akutmottagningen sen de tog emot en av de där el-scoterbolagen med hyrsparkar.
+860% antal allvarliga ansikts- och käkskador till akuten på ett år. Ruggit läbbiga skador man får av såna där fordon där man kan flyga 25 km rätt ner i baken med ansiktet från stående höjd.

Rätt många som är "nya" på vägarna efter semestern, borde sållas bort.
Behövde du stanna till och hjälpa någon av de drabbade eller hade alla fått hjälp redan?

De hade fått hjälp, eller…andra personer var där.

Förra året så vurpade en med elsparkcykel precis framför mig. Jag var en av de som hjälpte honom. Han blodade ned mig, men det går man räkna med. HLR genomfördes.
Han fick åka ambulans. Han hade hjälm och var medvetslös i 5-10 min.

En annan gång var jag också först till en olycka, där en berusad person körde omkull. Utan hjälm.
Han hade rejält ont i huvudet, och blodade ned mig, men ville inte att ambulansen skulle komma.

Shit happens kan man säga…

Permalänk
Medlem

Gamla ramen började vara väldigt rostig och var nog en storlek för liten för mej sen jag bytte till MTB-stång. Gör så mycket jag kan utan att plocka delar av gamla idag, måste ha nåt att cykla till jobbet på imorgon 07 ändå

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Då var det dags igen, 3:e gången på lika många år som cykeln blir stulen. Hur gör ni? Nu var jag lite klantig som lät den stå en natt vid tågstationen men det börjar kännas hopplöst att cykla i vardagen så länge man inte kan förvara den inomhus i ett förråd. Rejäla lås, parkerad på upplyst ställe etc. Försäkringen täcker men har rätt höga självrisker så börjar nästan fundera på att köpa en till bil istället.

Beror nog på.Jag har parkerat min Cannondale vid stationen i ett års tid. Ser ofta elcyklar (med batteri!) ståendes också. Jag kör DNA märkning, larm och dubbla lås samt parkerar i synfältet för polisens övervakningskameror. Hade önskat det fanns någon airtag lösning för android.Finns ju GPS lösningar men de verkar ha usla batteritider.

Det finns till och med läsbara cykelbås man kan hyra av kommunen för 100kr/mån. Tyvärr är de för små så typ bara barncyklar går in. Vet inte hur de tänkte där.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-r3SM6dB/0/KcC64VNwqgvj3xzZKhLHgKtqkBGqPMkK4tqvHgQV9/X2/i-r3SM6dB-X2.jpg

Gamla ramen började vara väldigt rostig och var nog en storlek för liten för mej sen jag bytte till MTB-stång. Gör så mycket jag kan utan att plocka delar av gamla idag, måste ha nåt att cykla till jobbet på imorgon 07 ändå

Förstår inte varför jag tänkte på dig när jag såg Surly Moonlander

https://surlybikes.com/bikes/moonlander-v2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte varför jag tänkte på dig när jag såg Surly Moonlander

Nåja, denhär ska inte få mer än 50mm breda gummin(som företrädaren). I princip samma ram men uppdaterad med thru axles och lite mer möjligheter att bulta fast olika väskor/saker.

[Edit] och lite finare stål än förra, Reynolds 725 istället för basic 4130, lär knappast göra nån skillnad iofs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stötte på patrull. Dom har ju lagt landsvägsbromsfästen på den! Närmaste affär(2 mil) hade inga så det blev att beställa. Rose slumpade bort just såna jag behöver, tur i oturen men vilket slarv att inte kolla upp det i förväg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nåja, nu har jag frambroms åtminstone. Kör 1 ring framme tillsvidare, montera framväxelförare ville sej inte heller med nuvarande delar.

Väl avvägd geometri för lätt terräng, bra riktningsauktoritet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-58pn82t/0/NQCmmS4Ddzbx8S6bt22Q7QPQ3NJkTndx75JjZgtsX/X2/i-58pn82t-X2.jpg

Nåja, nu har jag frambroms åtminstone. Kör 1 ring framme tillsvidare, montera framväxelförare ville sej inte heller med nuvarande delar.

https://photos.smugmug.com/photos/i-dJp3fjp/0/LX3mrnBsGPqxCNXHPRSQ6SFx982NjgLj9HnFM45tD/X2/i-dJp3fjp-X2.jpg

Väl avvägd geometri för lätt terräng, bra riktningsauktoritet.

Vad är det för rack fram/bak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vad är det för rack fram/bak?

Pelago Commuter Rack fram, Topeak Super Tourist DX bak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satte mig på cykeln igår för första gången på… 6 år…
Blev en tur på knappt 3 mil, känns ordentligt idag.

Fick blodad tand och tänkte försöka cykla mer nästa år och blev sugen på nytt, helst runt 6-7.000kr

Får man någon lämplig cykel för asfalt och grus för det priset?
Ska passa 178cm.

Hydraulisk eller mekanisk broms?
Räcker det med Alivio-system, eller borde man ipp på Deore? Varför Deore isf?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Skulle cykla upp för en backe och drog lite hårdare i styret än vanligt… då fick jag ena handtaget i handen… det hade rostat inifrån och hade nästan inget material kvar bitvis