Enkät: Var tredje Iphone-användare tycker inte uppgradering är värd

Permalänk
Melding Plague

Enkät: Var tredje Iphone-användare tycker inte uppgradering är värd

Var tredje svarande kommer även att fortsätta använda telefonen de har.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är ett problem för Apple. När användarna inte längre tycker det är värt pengarna att ha den senaste modellen, som de gjort tidigare, så svalnar hypen ordentligt.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett ämne generellt som bör vara mer öppet att prata om utan skam, att man helt enkelt inte har råd med materiella ting. Och sedan så är det en enorm befrielse för alla som inser att man inte behöver det senaste, bästa med mera för att vara lycklig och ha ett fungerande liv. Något som jag personligen tycker att försvinner i reklamen gällande ny teknik.

Permalänk
Avstängd

Har en iPhone 14 som jobbmobil... vilken även används privat.

Hade aldrig ens funderat på att införskaffa en ny iPhone privat då eller nu.

Permalänk

Jag kommer inte att köpa iPhone 16, främst pga priset.
Blir möjligtvis en iPhone om Apple släpper en budgetversion.
Annars blir det nog en ny Androidtelefon.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 7800X3D| CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: MSI B650 Tomahawk| RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30 |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem

Telefoner överlag är svindyra numera. Jag kommer fortsätta med min iPhone 11 pro max tills den kastar in handduken. Batterihälsa på 95 % och bortsett från att jag behövde byta ut skalet nyligen så vet jag inte vad en ny telefon hade gett mig. Efter den pajar så hoppas jag att jag kommer kunna låsa upp mig i 2 år och få ett bra pris på en ny lur.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk

När utvecklingen av något stagnerar så brukar ofta köpbehovet att betala väldigt mycket för lite bättre minska. Det är helt naturligt och det är samma på alla slags produkter.

Jag själv köpte en iPad M4. Jag har haft så många surfplattor i mitt liv, ingen har jag använt lika lite som iPaden. Orsaken är att jag är för rädd om den då den kostar mer än 4 gånger så mycket som min dyraste Androidsurfplatta.
Att köpa en iPhone 16 pro Max för över 20 000kr skulle även där för mig bara leda till mer problem, med att jag inte vågar ha med mig den som den andra mobilen. -Jag pratar inte om stöldrisk, borttappad. Utan att om man har en mobil i ett arbetsredskap utan plats för den, så utsätts den för det ena och andra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker alltid det är kul när det släpps nya iPhones men senaste åren har inte gett samma uppgraderingsbehov som förr. Då ville jag verkligen ha den nya iPhonen efter eventet var över.

Jag stämmer definitivt in på den fjärde största kategorin. Känslan av att det knappt är någon skillnad från tidigare år gör att en uppgradering känns totalt onödig.

Min 13 Pro må vara tre år men den känns fortfarande väldigt modern. För en gång skull har mitt batteri på en iPhone överlevt 2 år med god batterihälsa.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Sett över telefonens livslängd så är jag okej med att "spendera" runt 2-3k/år. Det betyder att när top of the line telefoner gick från att kosta 5-6k till en bra bit över 10k så vart det också väldigt ovärt att uppgradera vartannat eller vart tredje år.

Just nu ligger jag på en ~5-års cykel dels då nya telefoner är så fruktansvärt dyra men också för att dom står bättre pall över tid än vad äldre telefoner gjorde.

Permalänk
Medlem

Numera känns varje ny iPhone mer som S modell jämfört med föregångaren.
Jag har vaken behov eller råd med senaste modell, brukar avvaktar ett par generationer.

@AvengedSevenfold
Håll utkik förmodligen runt mars 2025, iPhone SE 4 release.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Sett över telefonens livslängd så är jag okej med att "spendera" runt 2-3k/år. Det betyder att när top of the line telefoner gick från att kosta 5-6k till en bra bit över 10k så vart det också väldigt ovärt att uppgradera vartannat eller vart tredje år.

Just nu ligger jag på en ~5-års cykel dels då nya telefoner är så fruktansvärt dyra men också för att dom står bättre pall över tid än vad äldre telefoner gjorde.

Byter själv min Samsung s21 mot pixel 9, men bara för att batteriet börjar bli dåligt. Ser fram emot 2027 när man äntligen kan byta batteri enkelt själv.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@AvengedSevenfold
Håll utkik förmodligen runt mars 2025, iPhone SE 4 release.

Tack, ska kolla in den telefonen!

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 7800X3D| CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: MSI B650 Tomahawk| RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30 |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Byter själv min Samsung s21 mot pixel 9, men bara för att batteriet börjar bli dåligt. Ser fram emot 2027 när man äntligen kan byta batteri enkelt själv.

Det går att skicka in för batteribyte, eller gå till en butik som byter batteri. mCare gör det åt Samsung som exempel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag brukade byta IPhone varje år tidigare men
tycker att det inte händer så mycket längre mellan
årsmodellerna.

Så nu byter jag vart tredje år istället vilket räcker länge för mig.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Råd har man ju. Men är en telefon värd 16.000 kr, inte för min del i alla fall.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Ser inget behov att skaffa nytt, sitter på en 13 pro max som funkar utmärkt, varför köpa ny då? När det är dags får man väl hoppas på att svenska kronan mår lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag kommer nog skicka in denna (Iphone 13) för batteribyte då det börjar bli lite slitet (83%) så den orkar hänga med ett par år till. Behöver inte en mer kraftfull telefon än denna i dagsläget MEN det skulle vara skönt att ha USB-C på alla enheter man släpar med sig ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det går att skicka in för batteribyte, eller gå till en butik som byter batteri. mCare gör det åt Samsung som exempel

Jag kan inte vara utan den, så att skicka in är uteslutet, har ingen backup. Och jag har vänner som lämnat in och telefonen slutade vara vattensäker, dåligt ihopsatt efteråt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta varannat år, har en 15 Pro Max nu, förvisso via jobbet men jag måste betala själv om jag byter innan 2 har gått så jag avvaktar nog, finns roligare saker att lägga pengarna på än en telefon.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så märker jag knappt någon skillnad från min tidigare Iphone XR och sambons Iphone 15. Det händer liksom inget med OS eller något revolutionerande för att det ska vara värt att byta.

Däremot har jag börjat med att hoppa från de olika lägrerna efter några år. Då känns mobilupplevelsen rolig och fräsch.

Senast Iphone XR -> Oneplus 12. Herregud vad jag saknat Android.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att 16 släpps. För då får vi möjligheten att köpa en vanlig 14 via jobbet...
Sitter på en 12 pro som jag bytt batteri på 2 ggr (hos apple i täby) och det är kasst ännu en gång. Så behöver byta. Sen är jag för snål för att köpa en telefon privat som används minst lika mycket i företaget som det privata.

Därför låter jag företaget köpa in åt mig. Men vi får bara köpa det som är tillgängligt och det är en 2 år gammal telefon man får köpa. Inte alls bitter

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Blir nog en iPhone 16 Pro Max, beroende på skärm med mera.

Sitter på en iPhone 11 Pro Max för tillfället.

Permalänk

Blivit så dyrt med telefoner behåller min 15 pro max som funkar sjukt bra och bra batteritid, bytte förut varje år men får bli vartannat med abonnemanget. Skaffar nog en Apple watch iår istället.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det här är ett problem för Apple. När användarna inte längre tycker det är värt pengarna att ha den senaste modellen, som de gjort tidigare, så svalnar hypen ordentligt.

Särskilt när det knappt händer något. Jag tycker det är ett fruktansvärt slöseri att det ska komma en ny version varje år som FIFA/NHL-spelen, dyrare varje gång men knappt något nytt förutom lite bättre kamera, batteri och skärm.

Jag vill helt enkelt se mer innovation men det är väl bättre business att släppa nytt varje år med små förbättringar och hypea upp det så behöver man inte anstränga sig jättemycket.

Permalänk
Medlem

Finns intresset så går det nog lägga undan pengar men nah jag nöjer mig med min 13pro max den funkar bra än.

Permalänk
Medlem

brukar byta varje år.. får lägga typ 5000kr efter inbyte
slipper man binda upp sig på abonnemang oxå

Permalänk
Medlem

766 pers eller vad det 677 pers?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag kan inte vara utan den, så att skicka in är uteslutet, har ingen backup. Och jag har vänner som lämnat in och telefonen slutade vara vattensäker, dåligt ihopsatt efteråt.

Du har inte funderat på AppleCare+?

Jag har det på min telefon då jag inte heller kan vara utan den, jag tror att det enda man behöver skicka in för då är skärmbyte.
Förmodligen för att vid en trasig skärm så kanske det inte går att föra över telefonen till en ny och sedan skicka in den trasiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Direkt hos apple då eller vart brukar du göra det ?

Så mycket ger ingen i inbyte vad jag vet för då hade alla bytt varje år och ingen hade köpt begagnade.

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir ju mycket pengar (oavsett leverantör) numera, men har man inte löst det via abonnemang med avbetalning? Jag har inte gjort någon större undersökning, men de flesta operatörerna verkar väl tycka att man skall betala 5-600 kronor i månaden? Vilken telefon man väljer påverkar inte jättemycket (jämfört med olika val av datamängd till exempel).

Skrivet av Syltmunken:

Särskilt när det knappt händer något. Jag tycker det är ett fruktansvärt slöseri att det ska komma en ny version varje år som FIFA/NHL-spelen, dyrare varje gång men knappt något nytt förutom lite bättre kamera, batteri och skärm.

Man behöver väl helt enkelt inte uppgradera varje gång? Det gör väl inget att det kommer flera mindre uppgraderingar istället för en stor?